Kotitekoinen katko - vinkkejä?

Hei, tilanteemme on tämä:
mies käytti aineita useita vuosia, teho-osastolla kymmenisen kertaa, katkoilla kymmeniä kertoja, pelastunut varmalta kuolemalta ties kuinka monta kertaa ja sitten eräänä kertana sairaalasta herätessään, kun lääkäri sanoi halveksuva ilme naamallaan, että “pelastin juuri henkesi” ja nähdessään koko sukunsa ja äitinsä itkettyneenä, hän päätti raitistua. Hän kävi pidennetyn myllyhoidon ja jatkohoidon, kävi lukion koulunsa parhain arvosanoin, tapasi elämänsä ensimmäisen oikean tyttöystävän, pääsi yliopistoon ja sai muutenkin elämänsä raiteilleen. Pysyi raittiina monta vuotta.

Sitten eräissä illanistujaisissa ajatteli, että jos yhden lasillisen uskaltaisi maistaa…

Tuosta lasillisesta on ny kolme vuotta. Nyt mies on koukussa alkoholiin, bentsoihin ja subutexiin. Kaikenlaista ikävää on ehtinyt sattua ja melkein jo erosimmekin (mies muutti jo omaan kämppäänkin välillä, vaikkemme loppupeleissä yhtään yötä erillämme viettäneetkään). Mies mm. pahoinpiteli minut kaksi kertaa ja ero-prosessin aikoihin minä ihastuin (hyvin laimeasti tosin) toiseen mieheen, johon pidin sähköisesti yhteyttä lähes puoli vuotta, olin jopa 9 päivän lomalla hänen kanssaan ja tuona aikana mies hankki itselleen totaalisen pahan subu-koukun.

Sitten tuli herätysvaihe: Tajusimme, että meillä on yhdessä jotain niin ainutlaatuista, sellaista jota tapahtuu vain kerran elämässä, että sen puolesta olemme valmiit taistelemaan vaikka viimeiseen asti. Mies tajusi myös, että hän tahtoo pelastaa elämänsä ja opiskelunsa. Niinpä sitten, kymmenien omien yritysten jälkeen, haimme viimein apua.

Olemme nyt käyneet A-klinikalla ja hoitosuunnitelma on tehty. Ensin mies ajatteli täyskatkoa (kyllä, uskottomuuteni on jättänyt aika pahan kylmyyden minua kohtaan, mikä on tietysti ymmärrettävää), mutta klinikalla, kun haastattelivat meitä molempia tilanteesta, sanoivat, että avokatko on ehdottomasti parempi vaihtoehto, sillä itselläni on sellainen ahdistushäiriö, etten voi olla yli kolmea tuntia iltaisin yksin (ja molempien laitoshoito olisi tullut varmaan turhan kalliiksi).

Nyt sitten tahtoisin rakentaa kodistamme (otimme molemmat lomaa tämän takia) mahdollisimman katkomaisen ympäristön, jossa miehellä olisi hyvä toipua, sillä miehelleni se olisi hyvin tärkeää. Leikin nyt siis maanantaista asti “sisar hento valkeaa”.

Toivoisin vinkkejä katkon järjestämiseksi mahdollisimman autenttiseksi ja hyväksi paikaksi miehelleni toipua.

Minulla on kokemus tuosta kotona vierottautumisesta, mutta en lähde tänne siitä kertomaan. Jos halut keskustella, niin tule omaan ketjuusi tonne Vilpolan puolelle.

Aika rankkaa se kyllä on. En lähtisi enää toista kertaa yrittämään.

Pahoitteluni, laitoin tämän viestin vahingossa uudestaan, kun yritin lukea sitä katsoakseni, josko joku olisi vastannut…

Lisäyksiä/tarkennuksia alkuperäiseen viestiin (laitan tämän nyt sitten molempien viestien otsikon alle, kun kerran tuli tämä kahteen kertaan pistettyä…

Niin, tuo katkoympäristön suunnittelu: En kauheasti voi kysellä mieheltä, että millaisen ympäristön hän haluaisi, sillä “rooliin” kuuluu nyt se ajatus, että minä olen tämän " katkolaitoksen ylläpitäjä/hoitaja, joten tehtäväni on luoda puitteet ja säännöt tänne. (voihan tämä vähän hassulta kuulostaa, mutta laitosolojen luominen on miehelleni tärkeää, sillä katkoilla hän on onnistunut usein pääsemään eroon ja, kun nyt minun tilanteeni takia se oikea katko ei nyt ole mahdollisuus, niin siksi tämä “roolileikki”, josa kuitenkin nyt olemme hyvin tosissamme, vaikka miten naurettavalta ehkä kuulostaisikin…

Kaipaan siis vinkkejä erityisesti

1. Säännöistä, jotka katkoilla yleensä on:
    (Esim. Ei omia puhelimia, mutta etukäteen sovituille tukihenkilöille saa katkon puhelimesta soittaa.)
    Muut vastaavat säännöt, mikä kiellettyä, mikä sallittua?

2. Päiväohjelma:
    Millaista ohjelmaa voisin järjestää?
    Television katselu, tupakalla käynti, pleikan peluu ja lukeminen totta kai mahdollisia pitkin päivää, mutta pitäisikö keksiä myös muuta? Ajattelin esim NA/AA - ryhmissä käyntiä joinakin iltoina, pieniä valvottuja iltakävelyitä yms.
    Mitenkäs tuo terapiapuoli? Olisiko esim. Joitakin “päivän ajatuksia paperille” kirjoitustehtäviä ( ideoita teemoista?), joita kävisimme sitten yhdessä läpi. Voisin myös kutsua tänne tiettyjä läheisiä, puhtaana olevia, luotettavia ystäviä terapiarinkiin tai muuten vain keskustelemaan.
    E

3. Ruoka?
    Millaista ruokaa/juomaa voisi subu/ bentsorefloista kärsivälle tarjota. Tai mitä muuta olisi hyvä olla ruoka-/lääkekaapissa? (pritloflexejä tjsp hän saa a-klinikalla ja samoin myös bentsot (sen 30 mg/ vrk), mutta muuta? Buranaa tietysti, mutta mitä muuta olisi hyvä olla?

4. Muita vinkkejä, joita voisit ehkä antaa, jotta tämä meidän oma pieni kotikatko, mutta täysillä panostettu sellainen, onnistuisi mahdollisimman hyvin.

Minulle/meille tämä on nyt todella iso ja tärkeä juttu, kun kyseessä sellaiset pikkuasiat, kuten parisuhde, opiskelupaikka ja henki…

Joten TODELLA ISO KIITOS KAIKISTA VASTAUKSISTA!! :slight_smile:

Voin laittaa tämän myös sinne, kirjoittelinkin sinne jo vähän aiemmin tilanteestamme ja sain paljon ihania vastauksia. Ajattelin, että täällä olisi kuitenkin ehkä enemmän itse katkolla olleita, jotka osaisivat kertoa paremmin faktoista ja olosuhteista, jollaiset katkolla vallitsevat, mutta siis laitan toki viestini myös sinne :slight_smile: