koska tämä loppuu??

Oon niin monta kertaa retkahtanut ja aina raitistunut ja retkahtanut taas… Milloin tämä loppuu?? Vai elänkö aina tällaisessa oravanpyörässä vai kuuluuko tämä sairauden luonteeseen??Missä vika?
Olin ollut jälleen 2kk raittiina ja tarkoitus oli varoa ottamasta sitä yhtäkään, sitten kuitenkin alkoi meidän kaupungissa festarit ja ajelein siitä autolla muutamia kertoja ja sitten alkoi menottaa… Ja menin.
Vaikka olin kuinka päättänyt etten enää juos ja taistelen kaikin keinoin, mutta kuitenkin ihan hetkessä olikin ihan toinen mieli. Vielä kotona kun pullokin oli jo ostettu, mietin pitäisikö sittenkin mennä nukkumaan. Kuitenkaan sitä pulloa ei voinut jättää juomatta ja siitä se lähti, yhdestä… Tuli sitten juotua itsensä todella humalaan. Humalassa sitten olin jo lähtemässä ihan eri paikkakunnalle vain häröilemään ja en ajatellut edes lasteni parasta, säikähdin tuota, että kuinka voin ajatella lähteväni johonkin reissuun kun huomisin lapsenvahtini lähtisi pois ja mihis lapset sitten menisi? Säikähdin todella.
Sitten olen myös uskossa ja se vielä lisää kärsimystäni kun ajattelen kuinka huono uskova olenkaan!
Mutta eteenpäin sanoi mummo lumessa! :smiley: Ja jos nyt vaikka kantaisi raittius, se ainakin on tavoitteena.

Hei!

Eikös sen uskon/uskovaisuuden pitäisi olla pikemminkin voimia antava ja lohduttava asia, eikä mikään syyllisyyden lisääjä? :slight_smile:

Varmaan kannattaa pohtia, miten tyytyväinen olet elämääsi nyt, ja tunnetko tarvitsevasi ajoittain alkoholia kuitenkin, jos retkahtelet jatkuvasti?
Koska se loppuu? Varmaan siinä vaiheessa kun alkoholinkäytön haitat kohoavat tarpeeksi suuriksi sen antamiin iloihin verrattuna.

Mutta jos sulla on pieniä lapsia holhottavana, toivottavasti lastensuojeluviranomaiset tietävät jos sinulla on päihdeongelma :question:

Noista voi usein ottaa opiksi. Kannattaa miettiä, mikä niissä festareissa oli sellaista, joka laukaisi juomishalut. Yleensä retkahduspaikat pitemmän raittiuden jälkeen eivät ole täysin sattumanvaraisia, vaan perustuvat menneeseen elämään. Jos ne tunnistaa, niitä osaa varoa paremmin.

Jep, 2 kk on hyvä aika olla kuivana. Ei sitä yksi repsahdus kumoa kunhan et juomista jatka. :smiley:

Kannattaa lukea AA-kirjallisuutta.

On olemassa vakava vaihtoehto ja mahdollisuus, että olisit alkoholisti.

Jos noin olisi, sinulla ei ole mitään toivoa raitistua yksin. Olisit siinä tapauksessa
toivoton tapaus. Toivottomuuden ja oman heikkouden myöntämisen kautta olisi
kuitenkin mahdollisuus astua Jumalan viitoittamalle tielle, jossa tunnustat
voimattomuutesi alkoholiin nähden, ja pyydät Jumalaa muuttamaan sinua
parempaan suuntaan. Itselleni oli järkytys huomata olevansa itsekeskeinen ja
omahyväinen (itsesääli on pääsääntöisesti itsekeskeisyyttä).
Mutta noiden seikkojen myöntäminen voi olla alku vuosikymmenien raittiudelle.

Itse taaperran vasta vkon raittiudessa. Jotkut AA-laiset ovat sanoneet, että ei ehkä kannattaisi
kutsua itseän raittiiksi ennen kuin on selvinnyt ekasta vuodsta.

Kaiken A ja O on siis se, diagnosoitko itsesi toivottomaksi alkoholistiksi. Jos et diagnosoi, joudut
taistelemaan yksin, jos diagnosoit, voit pyytää Jumalaa apuun. Alkoholismi on itsensä kieltämä tauti,
jota diagnoosia myös yhteiskuntamme hyvin vahvasti vastustaa. Myös alkoholista rahaa saavat tahot
eivät pidä ajatuksesta, että pyrkisi kohti täysraittiutta (eli siis ei ehtoollisviiniä jne).

Joo… Lastensuojelussa kyllä tietävät, että minulla on päihdeongelma(lapseni ollut huostassa päihdeongelmani takia)
Ja tuntuu, että kyllä olen aivan kaikki päihteiden paskapuolet kokenut: Tutkintovankeudessa olen ollut pariin otteeseen, velkaa n.40 000, hoitoja useammissa laitoksissa jne… Mutta silti vaikka olen noita kokenut, on tullut muutamia retkahduksia…
Tuntuu toisinaan, etten ole irroittanut otettani menneisyydestä ja ne asiat koukuttavat jotenkin aina päihteidenkäyttöön.Kuinka saisi otteen menneestä irtoamaan? Halua on, mutta keinoja ei…
Ja myönnän, että mulla on vääränlaista syyllisyyttä, ruoskin itseäni retkahduksistani.Joten se usko onkin voimaa antava, mutta omassa mielessäni käännän sen väärin ja tulkitsen silloin Raamattua aivan väärällä tavalla(tässäkin ruoskin itseäni ylimääräisellä syyllisyydellä)
Ja olen päihdeongelmani myöntänyt jo 17-vuotiaana kun lääkäri totesi minulla vakavan päihdeongelman, tällä hetkellä olen 26-vuotta. Ryhmiin haluaisin mennä, mutta lapsenvahteja ei. Nyt joku varmasti miettii, että miksi sain retkahdureissulleni lapsenvahdin, mutta tässä selitys: Äitini ei jäisi hoitamaan lapsia illalla kun lapset ovat kaikkista rätyisämpiä, tai sitten päivisin hänellä on menoa. Nyt lapset jäivät yöunille ja äidin kanssa sovimme, että soittaa heti jos lapset heräävät. Lapset ovat sen verran villkkaita, että äiti pärjää lasten kanssa heidän nukkuessa. Ja tukipiiriä ei oikein ole…

Jotenkin tutulta kuulostaa, ninuzi, etkä varmaan ole ainoa samankaltaisessa pulmatilanteessa oleva.

Toistuvan retkahduksen saattaa aiheuttaa se, että arvelet kuitenkin joko alitajuisesti tai tietoisesti että päihteellä voi olla jotain hyvääkin annettavaa vielä sinulle. Siis niistä huonoista asioista huolimatta, eli niiden lisäksi.

Oletko ollut perhekuntoutuksessa jossa lapset voi olla mukana?

Mutta kyllähän sä nyt vertaistukiryhmään halutessasi pääset, jos olet päässyt ryyppäämäänkin. :slight_smile: Mahdollisesti jopa omassa kaupunginosassasi kilsan säteellä kokoontuu joku ryhmä, eikä palaverit kestä kuin 1-2 tuntia, mutta hyötyä voi olla paljon.
Tsemppiä!

Niin… Ku en pääse… Vaikka onkin samassa kaupungissa AA. Oikeesti oon totaali yh kenellä ei lapsenvahteja ole. Eräs seurakunnan täti käy kerran viikossa kun olen näytelmäharkoissa, useammin hän ei pääse. Äitini oli vain siksi koska lapset nukkuivat yöunia, ei pärjäisi heidän kanssaan yksin kun lapset ovat hereillä, kaverini joka on ollut muutamana retkahdus kertana lapsenvahtina, häntä olen pyytänyt lapsenvahdiksi että olisin mennyt ryhmään, mutta sanoi että ei pääse kun oma elämä niin solmussa. Eli se siitä.

No hei ihan tosi; jos sä retkahdat, oletko sä sitten lapsillesi äiti kuitenkaan 24/7 ? Luulempa että retkahduksessa menee ihan hukkaan monia tunteja sitä äitinä olemista. Paljon enemmän kuin mitä vertaistukipalaverit veisi.

Pääset Alkoon tai kapakkaan mutta et vertaistukiryhmään? Think! :bulb:

Eikö sieltä AA:sta voisi kysyä kuinka toiset äidit ovat lapsenhoidon järjestäneet? Jos vaikka järjestyisi jonkinlainen yhteishoito tai joku tuntisi luotettavan ihmisen joka olisi halukas tulemaan tuoksi ajaksi.

Luulisi että lastensuojelukin ilahtuisi omatoimisuudestasi ja yrittäisi järjestää jotain.
Eiköhän asia järjesty jos vähän yrittää.

Sitä on varmasti vaikea ymmärtää, mutta niin se vaan on! Kuten sanoin äidilleni en lapsia jättäisi jos lapset olisivat hereillä, alkossa kävin samalla kun hain kaupasta mehua(meni 15.min, kokouksessa menee pari tuntia) ja niin kuin sanottu äitini ei edes tuntia pärjäisi lasten kanssa jos lapset hereillä.Seurakunnan tuttava on sanonut ettei tuuoe kuin kerran viikossa näytelmäharkkojen ajaksi(kysytty on voisiko tulla useammin)lastensuojelusta sain pariksi kuukaudeksi hoitajan;sekin päiväs-aikaan, mll:n hoitajan maksoivat hetken(kunnes tuli heille liian kalliiksi)ja tämä kaverini ei ole tosiaan ollut muutamaan kuukauteen lastenvahtina kun on sanonut oman elämänsä olevan sekaisin.Ja muita ei ole. lapset 24/7 kanssani; kaupassa, apteekissa, kaikkialla… Vaikea varmaan uskoa, mutta niin se vain on… Voi vaikka tulla kärpäseksi kattoon ja katselemaan jos ei usko!

Okei. Alkossa käyminen on ihan ok kun siihen menee vain 15 minuuttia mutta tukiryhmässä käyminen ei kun siihen voi mennä pari tuntia?

Mikäs siinä sitten. Pitää käydä vain Alkossa varmaan sitte.

en nyt tarkoittanut tuota, etkö ymmärrä vai etkö halua ymmärtää sitä mitä todellisuudessa tarkoitin? 15 minuuttia kun lapset ovat hereillä äitini pärjää hyvin heidän kanssaan, voin siis käydä lenkillä tai vaikka AA-kokouksessa jos ne kestäisivät vain sen 15 minuuttia.
15 minuutti on HUOMATTAVASTI lyhyempi aika kuin pari tuntia.

Hei,

mika ongelma siina on, ettei aitisi pysty hoitamaan lapsia paria tuntia? On aika hankalaa yrittaa kommentoida asiaan ymmartamatta taustoja paremmin.

Kuitenkin: mikali aitisi ei pysty lapsia hoitamaan vaadittavaa aikaa aitisi ei luonnollisestikaan ole sitten ratkaisu tahan ongelmaan vaan sinun pitaa yrittaa loytaa toinen ratkaisu lastenhoidon suhteen.

Toivottavasti saat ongelman ratkaistua.

edit:

Mielestani nimimerkki ‘tuulenviemaa’ heitti ilmoille hyvan ehdotuksen. Kannattaisi kysya muilta neuvoja. Ei kaikkea tarvitse itse yrittaa vakisin ratkaista :slight_smile:

Joo eihän siinä mitään, ookoo ookoo. :slight_smile:

Mutta juotko alkoholia siis lastesi kanssa ollessasi, jos retkahtelet?

En juo… Niin jos niin ajattelee et siinä menee monta tuntia kun oon jossain… No se on just siinä et lähdin nytkin siihen aikaan kun lapset nukkuivat. Ja kokoukset ainakin meilläpäin alkavat jo seiskalta joten onks sekään sitten kiva mennä tunti-pari jäljes ku lapset nukahtaa kasin ysin mais?eli just ku kokous on ohi.

No mitäs jos sä menetät ne lapset kokonaan päihdeongelmasi takia?

Näin se on, että juotu on lasten läsnä ollessa enemmän ja vähemmän tämän äidin toimesta. Se ei taida olla kovin vieras asia meille alkoholisteille, jotka olemme myös äitejä. Nyt sitten voisin laittaa sen litanian siitä kuinka he eivät ole kärsineet, ovat nukkuneet, eivät ole nähneet örvellystä jne. mutta se on aivan turhaa höpötystä.

Tosiasia on se, että lapset kärsivät aina tavalla tai toisella, kun juominen on ongelmallista. Sen ei tarvitse edes olla alkoholistista, pelkästään vanhempien humalahakuinen juominen on lapsille haitallista. Täällä voi puhua asioista vapaasti ja ainakin itse yritän puhua myös rehellisesti tästä puolesta. Alkoholisti on alkoholisti myös niiden juomisten välissä, se olisi niin helppo ja kiva unohtaa. Alkoholistin lapset joutuvat sopeutumaan ailahtelevaan, tunne-elämältään usein ongelmaiseen, poissaolevaan, kireään vanhempaan 24/7. Toki välillä iloiseen ja mukavaan, mutta koskaan ei voi tietää milloin se hyvä tuuli loppuu…

Haluaisin kysyä sinulta Ninutzi, kun nämä tässä ehdotetut tuntuvat vaikeilta sinusta toteuttaa, että mitä itse olet ajatellut? Miten tästä eteenpäin?

No et kai nyt edes vakavissasi mieti menemista minnekaan (edes kokoukseen) muutamaksi tunniksi kun lapset nukkuvat? Tuo nyt ei ainakaan ole mikaan ratkaisu ongelmaasi. Ajattelepa itse milta lapsesta tuntuu jos sattuu heraamaan janoon / vessahataan tjsp. ja sitten aiti ei olekaan kotona. Haloo

edit: niin ja jos ymmarsin vaarin, eli ajattelit menevasi jonnekin kun lapset ovat nukkumassa - anteeksi jo etukateen. Viestisi ovat kuitenkin aavistuksen kryptisia :slight_smile:

Kuinka paljon MML:n lastenhoitaja veloittaa reilun kahden tunnin hoidosta? Entä kuinka paljon sinulta menee alkoholiin rahaa? Jos jättäisit juomisen säästyisikö hoitoraha alkoholiostoista?
Ja milloin tosiaan sen alkon juot jos olet lasten kanssa 24 h/vrk? Pakkohan sinun on lasten aikana juoda, ei tilanne ole yhtään parempi kun lapset nukkuvat. Entäs jos joku sairastuu äkillisesti ja sinä olet umpikännissä?

Pakko toivoa että lastensuojelu on hereillä.

Muutin hieman tätä viestiä.

Jos pystyit lasten kanssa juomaan, pystyt myös käymään AA-palavereissa.

Jos koet olevasi alkoholisti, viina tuhoaa sinut. Jos et usko sitä, tuskin panostat raittiuteen.

Noitakin ajatuksia voi pohtia.