Korvaushoitoon

Elikkäs puolivuotta sitten lompsin klinikalle ilmoittamaan, että haluan hoitoon. Nyt tämä 6kk kurimus on ohi ja kävin ensimmmäistä kertaa oman työntekijäni puheilla. Nyt kuulemma alkaa hoidon tarpeen arviointi ja mietinkin, että kauankos tällainen yleensä kestää? 6kk. sitten lupailtiin, että odotus asiakkuuteen on pahin ja sen jälkee asiat voivat edetä nopeastikin koska on useita epäonnistuneita katkoja, jotka todentavat riippuvuutta, mutta ensimmäinen käynti tuotti pettymyksen kun työntekijäni puhui tästä arviointijaksosta siihen sävyyn, että se kestäisi jopa kuukausia ja sen jälkeen vasta itse kh-jonoon, joka taas on jonosta riippuen jopa sen 6kk. Elättelen vielä toivoa, että muutaman viikon päästä oleva ensimmäinen lääkärikäynti muuttaisikin asiaa siten, että pääsisin jonoon nopeammin katkohistoriani vuoksi, kuten 6kk sitten lupailtiin. Anteeksi sekava viesti mut jotain piti oksentaa kun vituttaa. Tuntuu kohtuuttomalta nämä odotusajat täällä rakkaassa kotimaassa. Pistäkääs omia kokemuksia prosessin pituudesta ja millaista ae on ollut.

Omakohtaista kokemusta mulla ei korvaushoidosta ole, mutta mitä nyt verrattain paljon tiedän porukan käytännön kokemuksia siitä, niin aika erikoiselle kuulostaa noin pitkä odottelu ja vatvominen. Joskus 10 vuotta sitten tuo olikin vielä varsin tavallista, että odotellaan ja katsellaan tässä nyt vielä ja vielä vähän lisää, että saat sössittyä asiasi oikein perusteellisesti, niin EHKÄ sitten pääset korvaukseen, mutta nykyään korvaushoito pruukaa olla se ensimmäinen ja ainut vaihtoehto, mitä tyrkytetään heti, kun valittelee opioidiriippuvuutta. Mitään oikeaa hoitoa ei sitten saakaan, siis julkiselta puolelta ainakaan. Toki nykyäänkin homma pitää hoitaa yleensä protokollan mukaan, ts. käydä kämmäämässä katko ja tietenkin oppaririippuvuus on todennettava, eli ei sitä korvaushoitoa ihan heti vain pyytämällä saa, mutta nämä asiathan sulla ovat jo setvityt.

Tietenkin jono hoidontarpeen arvioimiseen voi joskus olla pitkä, mutta kun hoidontarve on arvioitu, niin kyllä se sen jälkeen on lähinnä lääkettä lärviin ja turpa kiinni. Paikkakuntakohtaisia eroja sitten varmaan on edelleen runsaasti :confused: .

Silloin, kun itse väänsin oppaririippuvuuteni kanssa, mulla tyrkytettiin korvaushoidon mahdollisuutta ihan kahden lääkärin aloitteesta ja ymmärsin, että homma olisi hoitunut varsin vikkelästi ja mutkattomasti, kunhan perusbyrokratiat hoidetaan. Mietin kyllä asiaa silloin, mutta eipä mua lopulta moinen “hoito” hotsittanut ja päätin, että parempi vain lopettaa koko vetäminen.