Korvaushoitoon(ko)?

Heippatirallaa. Olen 26v naikkonen, olen aloittanut 12v huumeiden käytön kaikkineen. Mutta joskus 20v löysin bupren. Sen jälkeen elämä onkin ollut yhtä irtipäästämistä ja palaamista. Vaikka ns.pääsen eroon, palaan siihen kuitenkin piankin, koska hoidan asioitani paljon paremmin ja elämä kiinnostaa enemmän. Näen itselleni mahdollisuuksia, jos voin aamulla vähäsen ladata itseäni. Jos voin, koko päivä sujuu kuin luistaen. Mutta jos alkaa viikko lähenee viime kerrasta, tunnen ahdistuksen, vilut, kaikki. Olen mieleltäni jokseekin menevä alavireyteen ja välillä tuntuu että elämältä katoaa pohja näiksi päiviksi kun en itseäni lääkitse. Olen siis kaiken muun pahan pystynyt jättämään kun olen ottanut buprea. Nyt juon päivittäin oluita ettei olisi kylmä ja ahdistaisi…poltan kannabista että voisin nukahtaa. Olen pulmatilassa, pitäisikö tästä hakeutua korvaushoitoon kun ei elämä tunnu sujuvan ilman, monet katkot käyty ja paluu on aina… Mä vaa tunnen olevani normaali ja työkykyinen kun otan subua. APUVA? VINKKEJÄ?

Heippa,

ainakin tulit oikeaan paikkaan kysymään. :slight_smile: Et ole todellakaan ainoa! Sun tarina kuulostaa paljon samalta kuin mun. Kävin töissä aamutööttien voimalla ja elämä kiinnosti aina vähän enemmän ku tiesi että aamulla saa ittensä ja elämän käyntiin tööteillä. Kukaan töissä ei olisi osannut arvata. En vain voinut olla ilman. Vieroitusoireet pelotti liikaa. Koitin lopettaa useita kertoja, aina kuitenkin palasin subun pariin. Joskus jopa vannoin etten lopeta koskaan.

Nohh, nyt olen lopettanut - nimenomaan KH:n avulla. Korvaushoitoon pääseminen edellyttää muutamia asioita joista varmaan tiedätkin - pitää olla diagnosoitu opioidiriippuvuus, vieroitusyrityksiä laitoksessa 1-2 krt jne. Mut voin sanoa että kaikki nuo oli sen arvoista, kun nyt olen korvaushoidossa ja itse asiassa lähenen jälleen työelämää ensi vuoden puolella. Olen nyt ollut koohoossa reilu puoli vuotta. Jos nyt laitettaisiin kasipallo nenän eteen, en tekisi sillä juurikaan mitään, koska se ei yksinkertaisesti vain enää toimi. Siitä pitää huolen KH-annos 18mg Suboxonea. Ei vain texi enää pelitä. Se elämä on nyt ohi.

Eli suosittelen - jos tunnet ettet omin voimin pääse irti.

PS: Ainiin, pakkohan tässä on mainita se, että KH on tietenkin tosi sitovaa ainakin alussa. Se on ainoa miinus mutta kun hoitaa hoitonsa kunnolla, alkaa saamaan niitä lomapäiviä jne. Minäkin sain viikon lomalääkkeet ulkomaanmatkaa varten nyt jouluksi. Mutta sitova hoitohan se sitten on - todella sitova. Itse käyn tällä haavaa 7 krt viikossa lääkkeillä.

Olen korvaushoidossa, metadonia 60 mg vrk. Lääke ei kanna kunnolla, minulla on hiki, palelua,
en jaksa tehdä mitään, ainoa asia mitä jaksan on mennä klinikalle juomaan litku, että saa
normaalin olon vähäksi aikaa. Aiemmin poltin kukkaa noin 4 kuukautta, budia 3-4 ketolaa päivässä. Halvalla kun sain, päälle panacodia 6-20 kpl päivässä. Näin pääsin eroon peeveestä, piristä ja subutexista. Tutkareita, Alpha-PVTä, stimulantteja yleeensä. Aloin kuulemaan rätisevää ääntä päässä, naksahduksia. Vedin apvtä, se oli noin 80-90 prossasta pulveria, eli meni pahasti yli ja lähdin hortoilemaan metsään. Jouduin mielisairaalaan jossa sanottiin että minä kuulun korvaushoitoon. Annos alkoi 35 ja nyt on noussut 60 mg vrk. Minulla on normaali olo noin 3-4 tuntia annoksen ottamisesta. Minulla oli bentsolääkitys myös 4 kuukautta, kunnes se katkaistiin seinään. Minulla on ollut hirveä olo siitä asti. Olen sitä mieltä että kun olin koditon, nisti joka eli kadulla, vedin kaikkea. Silti minulla oli parempi olo kuin tässä hoidossa. Mietin aina mitä sanoisin klinikalla, mutta annosta nostetaan vain 5m g kerrallaan, minkä takia en jaksa sanoa mitään. Hoitajat ja lääkärit eivät tajua lääkkeistä mitään, metadonin puoliintumisaika on huomattavasti lyhyempi kuin buprenofiinin, joten metadonia pitäisi annostella kolme kertaa päivässä. Näin tehdään ulkomailla. Katukaupan takia ei anneta enää suboxonea.

Kymmenen vuoden päihdehistoria siis minulla on, kaikki konteista essoihin, metaan, amfetamiiniin ja niin edelleen. Ainoa asia mikä minut pitää järjissään on lyrica joka tekee metadonin ohella minut terveeksi. En tiedä pääsenkö ikinä kuiville, NA tuntuu minusta vain järjettömältä kultilta, miksi minun pitäisi jättää kaikki lääkkeet? Opiaatit, bentsot ja kannabis vain auttavat minun ahdistukseeni. Haluan huomauttaa että kun kannabis laillistettiin eräissäyhdysvaltain osavaltioissa, itsemurhaluluvut laskivat 10 %. Jos käyttää puhtaita aineita, esim IV nesteitätai huumeita ilman jatkeita, voi elää ihan yhtä pitkään kuin kuka muukin. Paskasti jatkettu pirituhoaa elimistön, sekä tutkarit joita ei osata käyttää vaan eyeballataan ja sitten menee kujalle.Perinteiset aineet lailliseksi, jotta huumeongelmaisten elämänlaatu paranee. Emme ole rikollisia vaan sairaita.

Suunnitelmani on hommata lamput, kasvattaa kunnon sato, sitten lopetan metadonin seinään.

Eikä ole, metadonin puoliintumisaika on 7-65h ja buprenorfiinin 20-70h, nämä nyt nopeasti wikipediasta repäistynä, eli samaa luokkaa kuitenkin ovat eikä niin, että metadonin puoliintumisaika olisi ainakaan huomattavasti lyhyempi. Enemmänkin metishoidossa se hinta kuin katukaupan estäminen taitaa olla syynä, parempihan se on, että katukaupassa olisi subua kuin oikeasti hengenvaarallista metadonia. Eikä sitä kyllä missään kolmesti päivässä anneta, kaksi kertaa kylläkin mutta monella on aivan sama ongelma buprenorfiinin kanssa.