Korvaushoito, mikä tympii?

Hei kaikille linkkiläisille! Olen 30-vuotias, kh:n vastikään aloittanut, nyt 8 vuotta päihderiippuvuuden (subutex) kanssa kärsinyt. Haluasin vertaistuen vuoksi kysyä teidän muiden korvaushoitolaisten mielipidettä hoidosta? Erityisesti mikä tympii juuri nyt? Hyviä puolia väheksymättä tälläkin hoidolla on sudenkuoppansa…Etenkin omassa kaupungissani hoito tuntuu olevan yhä lapsenkengissä. Mulla Annoksena nyt omasta tahdostani alhaisin itselleni mahdollinen, 10mg/pv, jolla tulen toimeen. Annos pitää mut toimintakykyisenä ja kantaa seuraavaan päivään hyvin. Olen ollut hoidossa rikkeettä vasta hieman yli kuukauden ajan, ja motivaationi on ollut pientä taisteluväsymystä lukuunottamatta hyvä. Edit: Taistelen kuitenkin riippuvuutta vastaan joka ikinen päivä, joten en sanoisi että tämä olisi se helpoin tie…Omalla kohdallani kh oli viimeinen vaihtoehto selvitä.
Noh, Tänä päivänä mulle tehtiin pikatesti, jossa pregabaliini näkyi HIMMEÄNÄ. (Minun silmääni yhtä himmeänä kuin amfetamiini ja kannabiskin, eli olemattomana) Tämä lähetettiin varmistukseen. Hoitaja totesi että pregabaliini voi näkyä himmeästi siitäkin syystä että testi on “juuri pakasta vedetty”(??) Tiedän seulan tulevan varmistuksesta puhtaana, sillä en ole kyseistä ainetta nauttinut. Tämä kuitenkin syö luottoani seulojen varmuuteen ja omaan hoitomotivaationi. Tuntuu ettei oma sanani paina asiassa ollenkaan, (narkkaria ei uskota) ja saan viettää seuraavat kaksi viikkoa hoitajien epäilevien silmien alla… Toivon että hoitohenkilökunnan luottamus muhun ja motivaatiooni kasvaa, kunhan seulan tulokset varmistuvat. Tällaista tänään! Olisi kiva kuulla teidän muiden mielipiteitä hoidon kulusta -vertaistuen vuoksi eritoten niitä juttuja, jotka juuri nyt vituttavat :smiley:

^Morjensta vaan ja tervetuloa tänne saunan “lauteille”… :wink:
Mut joo, aika lailla saman kaltainen tarina on sullaki takana, kuin myös allekirjoittaneella.!
Eli ittelläni on nyt jo reilu 10-vuotta takana tän bupren kans, ja siitä noin nelisen vuotta korv.hoidon parissa.!
Mulla oli kans aikoinaan ainut vaihtoehto päästä kh:oon, tai muuten olis menny perhe, omakotitalo, duuni ym. kaikki mahdollinen. :blush:
Eli omalla kohdalla se korv.hoitoon pääsy oli pelastus.

Seulojen kans ei mulla ole ollu koskaan mitään ongelmia, no toki ku en enää käytä mitään muuta, ja myöskään ei mitään “virheellisiä” tuloksia ole onneks sattunu omalle kohdalle. En kyllä enää käykään kun joka toinen kuukausi seuloissa, eli ovat niin harvoin ku ylipäätään voivat lain puitteissa olla.
Ja niin, tää mun korv.hoito on muutettu ns. haittoja vähentäväksi, eli kestää niin kauan kun itte haluan, eli hautaan asti mikäli minusta kiinni on… :wink: :laughing:
Ku ilmankaan ei pysty olemaan (tai toki varmasti pystyis, vaan ku ei ole enää useamman lopetus/katko-yrityksen jälkeen haluja edes yrittää…) ja pelissä on kummiski perhe ja vakkari duuni ym. kaikkea, niin yhdessä päätettiin mun lekurin kans et pysytään tässä, missä asiat on “niin” hyvin ku ne voi olla.

Mut joo, mikä vituttaa tai ahdistaa/häiritsee täs hoidossa…?!
No ainaki ensimmäisenä tulee mieleen noi pakolliset seuloissa käynnit, vaikkakin niitä on tosiaan niin harvoin ku olla voi…
Ja toinen asia on toi lääke-haku joka viikko.! Eli aina jos suunnittelet vähänki pidempää reissua/lomaa johonki, niin aina pitää ottaa huomion et mites lääkkeet.!!
Mulla on ollu jo vuosia apteekkijakelu ja maksan itte lääkkeeni, mut kun ei niitä saa normi tilanteessa kuin sen viikon annoksen, ja sit jos haluat lähteä pidemmälle reissulle niin aina pitää oman päihdeneuvojan kautta saada lekurilta lupa kahden viikon lääkkeisiin.

Vaan ei noi nyt niin isoja ongelmia ole, ja ihan mielelläni pysyn tässä nyky tilanteessa, versus siinä jatkuvassa säätämisessä ja “epävarmuudessa” mikä oli kun ns. katukaupasta nää dropit hommasi.!

Mut pistähän lisää juttua tulemaan, ja toki ihan mielellään otettais uusia kirjoittelijoita tänne lauteille, jotka jäisivät ihan pysyviksi/pidemmäksi aikaa… :wink: :slight_smile: