Korvaushoito Koevapauden aikana

Moi kaikille, oon miettinyt tässä kun ollut nyt puolisen vuotta linnassa ja pääsemässä justiin koevapauteeen. Asunnot hoidettu, koulut aloitettu ym ja muuten siviiliasiat kondiksessa, mutta tässä mietin että kannattaako mun aloittaa toi korvaushoito prosessi vielä kun oon ollut about 6kk opiaateist kuivilla lukuunottamatta kun kivitalossa tuli vedettyä subua säännöllisen epäsäännöllisesti kuukausi pari. Nyt oon ollu avolla pari kuukautta, enkä oo jarruja vedellyt paitsi huikkaa kun ei näy seuloissa.
Taustalla siis reilu 5vuotta rännittämistä, lähinnä jarruja ja stimuja. Aloitin hitaitten käytön joku 8 vuotta sitten miedoilla napeilla, sen jälkeen aloin vetää pollee ja fentanyylii, oxyconttei , morfiini, metadonii vitun sairaita settei meinannut kuolla monta kertaa yliannostuksii mut aina on herätty henkii sit sairaalassa viimeistään… Nyt viime vuodet varmaan pari kolme oon vetänyt subua vaan. Mulla ei nyt oo mitää fyysisiä refloi mut mieli tekee kokoaja nii vitusti eikä mitkään Na ryhmät auta.

Sori sekavaa tekstiä mut kysymykseni siis teille viisaimmille on seuraavanlainen,
Kannattaako mun aloittaa toi khoito vielä vaikka oon ollut ns kuivilla 6kk opiaateist

Kiitos vastauksista :heart:

Moi! Vaan sinä osaat vastata, mitä sun kannattaa tehdä, mutta vastaan nyt kuitenkin omasta kokemuksestani ? Ite oon ollu korvaushoidossa lähes 9vuotta, 5vuotta metadonilla. Jos nyt saisin päättää, en olis tälle tielle lähtenyt, MUTTA toisaalta kh varmaan pelasti mun elämän. Itellä meni eka 1,5vuotta kh:sta ihan hukkaan, ku oli xonen rinnalla oheiskäyttöä vaikka kuinka paljon. Sitten siirryin metikseen, haittoja vähentävään hoitoon. Metis on “lähes” myrkkyä, eikä monelle sovi. Se vaikuttaa koko kehon toimintaan. Lopulta lopetin oheiskäytön (bentsot oli pahin koukku.) Nyt pääsin vaihtamaan takaisin xoneen. Xone on toki vähemmän haitallinen, mutta haittavaikutuksia on. Ja tottakai tulee mietittyä, mitä kaikkea näin pitkä opiaattiputki on jättänyt jälkeensä.

Pelkkä kh ei auta, se ei vie aineenhimoa. Ellet sitten mene metikseen isolla annoksella (mitä en suosittele.) Nykyään oon töissä ja saanu elämääni muuta sisältöä, ku päihteet. Tiedän, että jokaisen tilanne ja jokaisen polku on erilainen. Korvaushoito on pitkä hoitomuoto, missä lääke on vain osa sitä! Lähes aina tarvitaan myös psyykkistä ja sosiaalista kuntoutumista, jopa fyysistä. Toivon silti, että jokainen addikti ymmärtäisi, että syyt miksi vetää, pitää käsitellä. Ilman sitä ei päihteettömyys pitkälle kanna. Ja jokainen tarvitsee jotain päihteidenkäytön tilalle. Joillekin se on harrastus, toisille Na tms.

Kaikkea hyvää sulle! :sparkles: