kORVAUSHOITO JA SUOMEN SUURIN HUUMEIDENJAKELIJA

Mietin tässä vaihtoehtoja tuolle korvaushoidolle, tai ennemänkin että miten sen voisi hoitaa niin että 90% subuista päätyisi kadulle. Ei sen nyt luulisi niin vaikeaa olevan.
Vai odottaako a-klinikka säätiö että kaikki riippuvaiset saataisiin hoitoon niin ongekma katoaisi. Ei olisi jäljellä opioidi riippuvaisia ketkä rännäisivät lääkkeensä.

Mua nimittäin oksettaa suuresti kun kaikki tuntemani khoitolaiset myyvät subunsa, tietenkin sen jälkeen kun ovat saaneet maksimoitua annoksensa. Sitten pikkuhiljaa laskeskellaan toleja kas kummaa nyt voikin myydä melkein kaikki lääkkeet. Ei sen väliä vaikka piri ja ganja näkyisi seuloissa. Olen nimittäin surannut vierestä kuinka eräällä herralla on nyt näkynyt muut huumeet seuloissa jatkuvasti eikä mitään sanktioita ole tullut.
Ja mites ne plasmat missä katotaan että onko käyttänyt omat lääkkeet, no ei niistäkään mitn sanktioita ole tullut. :unamused:

Ainakaan Jokeri ei voisi poistaa kuin maksimissaan 20 % omistani. Muussa tapauksessa Jokeri on itse heikossa hapessa ja muutaman kympin takia ei tulisi mieleenkään kärsiä jonkun toisen nistin puolesta. Napit, jotka Jokeri voisi poistaa kadulle, niin tuskin muodostaisivat mitään merkittävää huumeongelmaa lähialueille…

Jokeri

^Oon samaa mieltä siitä, et nykyinen korvaushoito ei toimi hyvin ja on naurettavaa, et saa näkyä muita aineita ja subu valuu kadulle! Mut toisaalta on niitäkin, jotka sen hoidon avulla lopettaa käytön ja lopettaa myös hoidonkin. Eli hoidosta on apua joillekin. Silti kyl tiukentaisin systeemiä niin, et tyyliin kolmannesta positiivisesta seulasta pihalle tms. Lyhentäisin hoitoaikaakin, koska se on musta naurettavan pitkä. Korvaushoito vois ihan hyvin olla 2 vuotta kestävä, ei mikään 5 vuoden ja siitä pidempi systeemi. Siinä kun on vaan sit siirrytty aineesta toiseen ja vaikkei sitä väärinkäyttäisi, on silti sen kanssa naimisissa.

Suurin osa Suomen subusta tulee kyl todennäköisesti muualta kuin korvaushoidosta, mut valuu sieltäkin sitä liikaa!

Samanlaisia tapauksia kuin jokeri kun on vaikkapa kymmenen niin kyllähän sitä subua valuu kadulle. Vaikka ite ei korvaushoitolaiset halua olla kipeänä niin silti sitä rahaa pitää jostain saada lyricoihin ja muihn…

Miettikääpä hetki tuollaista hoitolinjaa sekä kuinka vaikea on kh:n edes yrittää tuollaisessa hoidossa! Itse olen ollut vkon ilman (omien lääkkeiden) väärinkäyttöä ja toissapäivänä sain kuulla todennäköisesti parhaita ongelmanratkaisijoita hoidossa… Ts. niin kauan kun ottaa lääkkeet oikein, haetaan lääkkeet kerran vkossa ja sekakäyttäjät ja viihteilijät käyvät useammin… Terapia lähes olematonta, koska “pärjää”… Saman tien kun pärjää hetken ilman piikkiä tms, pärjää jolloin voidaan siirtää muualle… Piiri pyörii eri paikkojen välillä jos ja kun ongelmia tulee… Osalle “armoelinaikaa”… Kolme paikkaa kh:lle 50 000-100 000 as. kaupungissa… Porukka todellakin rännää ja käyttää kaikkea muutakin; elintapa jolla pidetään tulevat kh:t subuissa… :smiling_imp: :imp:

Onneksi pärjään ilman tuota paikkaa ja asiakkaita… Kertaakaan ei ole suositeltu, että alentaisin annosta; itse päättänyt. Pari kertaa kielletty (jolloin olen sanonut etten välitä mitä ajattelee), useamman kerran kysytty nostetaanko annosta… Mä suunnittelen itse oman hoidon jos haluan hoidosta irti… Ei ole vielä jaettu porukkaa kuntoutus- tai ylläpito-potilaisiin mutta se on sentään tulossa…

Jos haluat aineita, kysy kh:ssa olevalta. Ei ole kuin muutama lisäkseni ketkä menevät täysin omaa linjaa; muilla on kytköksiä mm. keskenään… :unamused: Ja tämä on sitä auttamista; alkoa alkkikselle; sitä tämä hoito nykyään on! Itse en ole koskaan saanut mistään rangaistuksia, täällä harvemmin annetaan; muutenkin liikaa töitä… Tietysti kuulun siihen alle 10%:iin, jotka eivät hoitajien sanoin “aiheuta mitään ongelmia ja pärjää elämässä”… Seulat otettu vajaa 4v:n aikana alle 5krt… Pitoisuuksia ei mitata!

Ei ole parin vuoden aikana paikkakunnalla päässyt irti kukaan, tai ovat aloittaneet hoidon uudestaan…

Multa kysy yks tyyppi kerran, että myyppä mulle puolikas xone.
Mä sanoin, että joo: se maksaa 500€, sano kaikille, että multa saa tähän hintaan.

Ei oo sen jälkeen kovinkaan moni kysynyt subuja. :mrgreen:

Siinä olen samaa mieltä, että ne omat lääkkeet täytyy olla vain ja ainoastaan omaan käyttöön.
Ykskin tyyppi möi pari vuotta puolet kotilääkkeistä ja osti saatana omakotitalon niil rahoilla. :smiling_imp:

Tekis mieli käräyttää, mutta en tee sitä. En halua vasikaksi, sitten kun sen maineen saa niin: ei hyvä!

Ja toinen, myynnin lisäksi on se että vittu rännää kotilääkkeensä, ei mitään järkeä. Eihän se edes kummoisemmin toimi, mutta koko ajan vahvistuu piikkikoukku… Ei järkeä.
Kyllä ne kielen alta ihan tarpeeksi toimii.

Sitten kolmas ryhmä. Myy KAIKKI kotilääkkeensä ja ostaa niillä rahoilla oksikodonia ja muita vastaavia.
Eli narkkaa ns “kunnon aineita” niillä rahoilla mitkä valtio on tarjonnut avuksi. Ei hyvä! :imp:

Tämä on melkein täysin OT, mutta ajattelin nyt tähän ketjuun kirjoitella.

On se hassua jos on vaikka ollut muutaman vuoden subukoukussa ja sitten jää ratissa kiinni niin selkeä rikoshan se on, mutta jos olet taas korvaushoidossa ja vetäisit paljon isompaa annosta ja poliisit pysäyttää niin siitä taas ei tule mitään :slight_smile:

^kummaa on joo, ja jos löytyy rspat niin vaikka minkälaisessa bentsokoomassa ajella. Ite taisin joskus saada sitten levozinin takia ratin kun eivät näytteidenoton (puhtaat) jälkeen voineet kuvitella että en olisin jonkun kolmiottoman lääkkeen vaikutuksen alainen.

No johtuisikohan tuo siitä, että Subun väärinkäytön on tarkoitus päihdyttää, ainakin jollakin tasolla, mutta oikein käytettynä korvaushoitolääkityksen ei kuulu olla vaikutukseltaan päihdyttävä :unamused: .

Ei todellakaan saa ajella autolla lyhtypylväitä päin, ojanpohjien kautta ja ihmisten yli benzokoomassaan, vaikka kaikille lääkkeille, mitä on nauttinut, löytyisivät ko. henkilöltä lailliset respat. Eiköhän nämä (laillisissa) lääkkeissä ajelut katsota tapauskohtaisesti, eli onko ajokunnossa vai ei. Toki se voi olla välillä hieman hankalaa arvioida, mutta silti läheskään kaikki, jotka ovat ottaneet esim. benzonsa kuten lääkäri määrää, eivät ole varsinaisesti päihtyneitä lääkkeidensä vaikutuksen alaisina, eivätkä aiheuta vaaraa liikenteessä. Jos taas on mennyt syömään kaikki benzonsa kerralla ja koheltaa autolla ihan miten sattuu, niin eipä siinä paljoa auta, vaikka kuinka olisi lupa niihin lääkkeisiin.

No ainakin minunkohdalla mennyt näin. Eihän se auta siellä ojanpohjalla lapsen yliajaneena mutta kuitenkin. Ja miten tuo bentsojen respan mukaan syöminen nyt liittyi mihinkään. Kerroin just siintä mun levozin kokemuksesta niin se kai kertoo kuinka sattumanvaraisesti näitä juttuja tulkitaan. P.S. Vaikka kuinka tuntuisi ettei ne bentsot päihdytä, ei niissä silti turhaan sitä kolmiota ole, etenkin kuurin alussa voi olla hukassa oma päihtymyksen tuntu.

Ainiin korvaushoidossa ollessahan kaikki subun päihdyttävät vaikutukset katoavatkin.

Ja tämä on ongelma, koska?

Korvaushoitohan on jatkuvaa tasapainoilua se suhteen, että halutaan tarjota hoitolaisille mahdollisimman “normaali” elämä (tämä sisältää siis myös kotilääkkeet), mutta toisaalta halutaan estää lääkkeiden valuminen kadulle. Toiselta kannalta katsottuna opioideille on aina ollut ja tulee aina olemaan kysyntää, parempi siis että tämä laitonkin kysyntä täytetään suht edullisella ja turvallisella buprenorfiinilla kuin kalliimmilla, addiktoivammilla ja vaarallisemmilla vahvoilla täysagonisteilla. Buprenorfiinin käytön ehkäisemisessä tulisi ennen kaikkea panostaa rehelliseen valistukseen sekä niiden osalta, jotka käytön kuitenkin alottavat, tulisi painottaa päivittäiskäytöstä pidättäytymista ja pitkästä puoliintumisajasta valistamista (ts. kertomalla kuinka fyysinen riippuvuus saattaa syntyä myös käytettäessä muutaman kerran viikossa).

Itse näen korvaushoidon suurimpana ongelmana tällä hetkellä kustannussyistä lisääntyneen metadonin käytön korvaushoidossa. Toisin sanoen buprenorfiinista riippuvaiset ihmiset pakotetaan siirtymään voimakkaamman opioidin päivittäiskäyttöön, jota on myös paljon vaikeampi lopettaa (mikäli tämä on hoitoonhakeutuvalla lopullinen tavoite). Myös metadonia luonnollisesti valuu katukauppaan ja sen lisääntynyt käyttö korvaushoidossa tulee parin vuoden viiveellä myös näkymään huumekuolematilastoissa suuresti lisääntyneinä metadoniyliannostuksina.

Eipä se muuten mihinkään mitenkään liittynyt, kuin siihen, että kaikki eivät ole varsinaisesti päihtyneitä, ts. ei-ajokuntoisia, kun syövät lääkkeensä lääkärin määräämällä tavalla. Jotkut taas toki ovat ihan kujalla, vaikka ottaisivat vain sen, mitä respassa lukee tai jos sitäkään, ja yleensä lääkkeiden väärinkäytöllä haetaan ainakin jonkinlaista päihtymystilaa.

Se nyt on vain itse osattava arvioida, onko ajokuntoinen laillisten reseptilääkkeidensä vaikutuksen alaisena. Aika hemmetin hankalaahan moinen arviointi voi monesti olla ja lisäksi pitäisi vielä punnita se, onko enemmän ajokuntoinen, kun on ottanut hieman benzoja vai kun on hirveän paniikkikohtauksen vallassa. Tämän vuoksi pyrinkin nykyisin olemaan ajamatta autoa, vaikken ihan kuutsilla olisikaan ja vaikka vaikuttamassa olisivat vain ne omat lääkkeeni.

Se siitä offista.

Jos käytetään niin väärinkäytetään. Alkaa kuulostaa kuulostaa mun lääkäriltä.
Mut juu se siitä offista
paitsi miten se khoidossa ajaminen on turvallisempaa kuin subun käyttäminen terveenä pysymiseen.(jäin vain miettimään).

Eihän se välttämättä olekaan. Riippuu taas ihmisestä, kuinka päihtyneeksi tulee asianmukaisesti(liuotettuna) otetusta korvaushoitoannoksestaan, mutta kyllähän se Subu nyt enemmän päihdyttää suonensisäisesti tai nasaalisesti käytettynä, kuin kielen alta. En tosin kiistä sitäkään, etteikö buprenorfiinia voisi käyttää väärin myös sublinguaalisesti. Ja jos kyseessä on joku kovempia jarruja pitkään ja rankasti käyttänyt nisti, niin enpä uskoisi korvaushoitobupren liiemmin sellaista tapausta päihdyttävän, vaikka tässä taidettiinkin kyllä puhua nyt lähinnä Subun väärinkäyttäjistä, joo.

Kysy joltakin korvaushoidokilta, kuinka päihtyneiksi he tuntevat itsensä/kuinka päihtyneitä ovat muiden silmissä, otettuaan kiltisti pelkät korvaushoitolääkkeensä. Mulla ei ole omakohtaista kokemusta korvauksesta, joten taidan painua muualle, tai ainakin johonkin toiseen ketjuun, tästä lässyttämästä.

Hemmetti, sekava selitys taas. Johonkin se raja kai lain mukaan on vedettävä ja se nyt on ilmeisesti vedetty siihen, että omissa lääkkeissään saa ajaa autoa, jos on suunnilleen ajokuntoinen, mutta muiden lääkkeissä ei. Niinhän se muutenkin menee, että toisten reseptilääkkeiden käyttäminen on laitonta, vaikkei menisi lähellekään autoa.

Ei muuten ole, ellei kyseessä ole huumausaineeksi luokiteltua ainetta sisältävä lääkevalmiste.

Kyllä se on korvaushoidossa oleville turvallista. Kenellekään KH:ssa olevalle Subun ei pitäisi kolahtaa. Ne, joille se kolahtaa kunnolla eivät ole korvaushoidossa. Etkö sinä tiennyt tätä?

Jokeri

aika hitaalla tuntuu minun korvaushoito tutut käyvän
voi tosin olla että kyse on muista lääkkeistä.
Mutta vitustako minä tiedän kun en itse ole korvaushoidossa.

Ei korvaushoidokin tule käydä hitaalla.
Korvaushoidossa ollessaan ei potilas tunne minkäänlaista päihtymystä. Ehkä hyvin vähän tuntuu puoltoista tuntia liuotuksen jälkeen, mutta hyvin hyvin vähän, käytännössä sitä ei havaitse.

Jos korvaushoitolääkitys menee päähän, jokin on pielessä.
Joko annos on liian suuri, tai käyttötapa väärä.
Tai sitten potilaalla ei ole tarpeeksi ns. “kenttäkokemusta”. :exclamation:
Tai sitten boostataan massiivisesti bentsoilla/lyricoilla, jolloin oikeastaan nuo boostit menee päähän, ei kh-lääkitys.

Tai sitten on metskuhoidossa, tällöinhän joutuu yleensä ottaan isoa dosea, jotta se kantaisi tarpeeksi.
Metkut pitäisi heti vaihtaa xoneen.

Sanoppa toi jolleki täys-agonisteja pidempään vetäneelle, joka ei 32mg/vrk xone-dosellakaan pysy terveenä… Joillekki metku on ainut varteen-otettava vaihtoehto alkuunsa ja vielä hyvän tovin.

Kyllä sitä metkua nyt taas dissataan. Ei sitä ole mikään pakko ottaa isoa annosta. Pienelläkin pärjää, eikä tule sivuvaikutuksia, ja siitä on ihan mahdollista päästä eroon, ei mitenkään dramaattisesti vaikeampaa kuin subustakaan. Veikkaan, että kauhujutut metisrefloista tulee sieltä, kun porukka on lopettanu yli 100 mg annoksia seinään tms.

Metkua ei tule räpylöityä tai myytyä (luulisin ainakin, eikä ainakaan omalla kohdalla). Se on aika iso etu. Xonessa voisi tulla houkutuksia piiikitellä ja myydä.