Korvaushoito: hyödyt/haitat

Aiheesta löytyy topikkeja, mutta ne ehkä tarkastelee asiaa hieman eri näkökulmasta.

Olen miettinyt korvaushoito nyt totisemmin reiluhkon puoli vuotta. Aika hyvin tiedän mitä homma on ja mitä odottaa. Haluan olla rehellinen korvaushoidon suhteen, eli ei oheiskäyttöä tms. Monella kun tahtoo olla tarkoituksena vaan saada ilmaiset Subut ja jatkaa käyttöä entiseen malliin…

Maanantaina on aika päihdeyksikköön ja sillon ois tarkoitus pistää projekti liikkeelle. Haluaisin nyt mielipiteitä korvaushoidon hyödyistä/hyvistä puolista vs haitoista/huonoista puolista, jotta vielä tarkemmin tiedän mihin olen ryhtymässä?

Kertokaa myös oletteko itse korvaushoidossa vai jonku korvaushoitolaisen sivustaseuraajana vai onko mielipiteet ihan vaan muuten oman pään tuotoksia.

Mun mielipide on oman pään tuotos siitä, mitä kovasti koitetaan kalloon oppilaitoksesta takoa.

Mielestäni korvaushoito on mielekäs siinä vaiheessa, kun muut keinot on koitettu, ja addiktio on niin voimakas, ettei irtautumisesta kyetä muilla keinoin selviämään. Eihän se mikään ihmelääke kuitenkaan ole, joka kaiken hetkessä korjaisi.

Aineen ollessa teoriassa sama pystytään kuitenkin sivuuttamaan muut haitat, jotka tulevat taloudellisen ja sosiaalisen elämän alueille. Musta vaan tuntuu, että se tuki pitäisi olla tiiviimpi siinä kohtaa, kun kuntoutusjaksolta lähdetään julmaan maailmaan. En käsitä, millä jaksaa asunnotta hoitaa itseään, ja kuitenkin lääke on oltava hakemassa ajallaan, tai koko systeemi kaatuu :frowning:

Toivon onnea maanantaillesi, olen ymmärtänyt ajattelemasi tien johtavan laaksosta huipulle.

No mulla on katkoja takana, parit vieroitukset Tramalilla ja viimesimpänä Järvenpään sosiaalisairaalassa 2vkon katko + 4vkon kuntouttava.

Mun ajatuksena on, että KH ei itsessään muuta elämää vaan luo pohjan, jonka päälle sitä elämää on huomattavasti vakaampi rakentaa, kuin vaikka katuhuumeiden varassa olevan.

Ei tarvi hakea aineita muilta käyttäjiltä ja miettiä saako sitä huomenna ollenkaan. Tietää, että lääkkeen saa joka aamu ja on toimintakykyinen, mikä on hyvin olennaista esim. töissä käydessä.

Joteskin noin munkin ajatus menee. Musta vaan kuulosti hurjalta kun just sos.sairaalalla sanottiin, että kun kuntoutusjakso loppuu, sit vaan joutuu ulos, vaikka kadulle :open_mouth:

Sanon saman minkä kaveri sanoi mulle: “että jos menee korvaushoitoon ni on valtion talutusnuorassa loppuelämäs”

^ :laughing: :laughing:
Sori, mut tälleen kahden lukemani postauksesi perusteella et kyllä vaikuta järin älykkäältä tyypiltä.

Minä en ole yli 7v:n k-hoitoni aikana kertaakaan tuntenut että olisin “valtion talutusnuorassa”. Riippuvuuteni talutusnuorassa kyllä, mutta sitä olin jo monta vuotta ennen hoitoa. Ja kaikki me joka tapauksessa ollaan jonkun talutusnuorassa, jossain mielessä. Hoidon avulla olen saanut elämäni melko hyvään järjestykseen, yhden tutkinnon suoritettua ja toinen tulossa. (Hitaasti, mutta varmasti.)

^Mikäli itse haluaa opetella elämään ilman aineita, se onnistuu kh:don avulla… Ultravisionille tiedoksi, että annoksen saa itse vaikuttaa!! Ei ole pakko ottaa 24mg:iä jotta osan saa poistoon (ennemmin tai myöhemmin), itse olin määrittänyt maksimiannoksen ennen hoitoa… Ei tarvitse pysyä hoidossa 10v…

Toisaalta jos haluaa narkata, niin melko turhaa… Kh tuskin lopettaa narkkaamista… Ellei satu löytymään järjestö joka ei ole konkurssissa lähestulkoon…

Itse koin kyllä pirikoukun ja monet muut koukut pahemmiksi kuin kh. 3vkoa saa lomaa jos asiat ovat kunnossa… Muutama lomakohde jää pois, mutta kh ei lue esim. rajalla ylitettäessä papereissa… Saa hoidon myös lopetettua…

:smiley: Hyviä mietteitä, Bubbles: korvaushoito ei itsessään muuta elämää vaan sen avulla voi muuttaa sen. Mä aloitin k-hoidon vuonna 2003, jolloin mulla ei ollut muuta kuin kova motivaatio päästä irti käyttävästä elämästä ja tuulen huuhtoma ‘ahteri’. Nyt on perhe, ammatti jota mä rakastan, rahaa jne…mutta mikä tärkeintä: olen vapaa. En ole tuntenut kertaakaan näiden vuosien aikana että hoito sitoisi mua mihinkään muuhun kuin pysymään korvauslääkkeessä, ilman muita päihteitä. That’s it.
Eihän se k-hoidonkaan avulla ole helppoa toipua, toiset tarvitsevat lääkkeellisen tuen, toiset eivät----saman toipumisprosessin siinä joutuu käymään läpi.
Itse olen nyt ajamassa lääkitystä alas, johon aikaa mennee 6-8 vuotta…hiljaa hyvä tulee. :wink:

Mä en ole koskaan juuri viihtynyt vetoporukoissa. Olen käynyt hakemassa kamani enkä ole jäänyt heidän kanssa viettämään aikaa vaan lähteny mahdollisimman pian omille teilleni. Ja aika tarkka olen ollut myös siitä, että mun kämpästä ei tule vetokämppää ja muutenki aika rajallisesti sinne porukkaa päästänyt.

Mulla on tavallaan kaks kaveripiiriä; toinen kaveripiiri käsittää nämä kaverit kenen kans vietän vapaa-aikaa, harrastan ja myös baarissa tms kuljen tämän kaveriporukan kanssa. Nää kaverit on kuitenki aika tarkkaan perillä mun päihteiden käytöstä jne…

Sitte tää toinen porukka on näitä käyttäjiä, kenen kanssa vietän aikaa mahdollisimman vähän eli lähinnä vaan kaman hankintaan liittyviä juttuja. Emmä näitä ees kavereiksi laske… Just tuli mieleen, että emmä noiden tyyppien kans vois kuvitella puhuvani esim. jostain muijjasäädöistä tai mistään syvällisestä yleensä.

Eli tää porukoista irtaantuminen ei kovinkaan vaikea oo, koska emmä siinä ilman kavereita jää. Lähinnä se on niin, että mun ei tarvi enää olla tekemisissä sellaisten ihmisten kans joiden kans en muutenkaa oo ollu tekemisissä ku lähinnä vaan pakon sanelemana (jostain ne aineet on saatava).

Mutta kertokaas lisää noita korvaushoidon hyviä puolia ja etenkin mieleenne tulevia huonoja puolia, jotta osaisi mahdollisimman hyvin arvioida omaa sopivuutta korvaushoitoon.

Liuottaessa olo on tasainen. Menee hetki, mutta tuon jälkeen itsestäni on järjetöntä kuunnella kuinka kannattaa nokittaa tai ottaa iv… :unamused: Tasainen olo ja bubrella ei päätä sekaisin saa. Kukaan ei huomaa että olet korvauksessa mikäli olet muuten siisti ja elät “normaalisti” ulospäin…

Itse ainakin pysyn päämäärässäni, kun näen kuinka moni heittää tilaisuuden hukkaan… Pitkän vaikutusajan takia annosta on vittumaista pudottaa pienissä määrissä, itse voin pudottaa annosta 5-7pv jonka jälkeen jos pudotus on liian suuri, alkavat vieroitusoireet selkeämmin… Yleensä pudotuksen jätän yölle… Klo soimaan ennen heräämistä niin ei tarvitse herätä täysin jäätyneenä…

Hampaat tulee puhdistaa erittäin hyvin, aina kannattaa olla purkkaa mukana. Itse olen ainakin saanut erittäin helposti tullille paperit jos lähden matkalle (tosin koskaan en ole tarvinnut niitä)… Ei kannata varastoida kotiin liikaa ylimääräistä annosta pudottaessaan tai kertoa hoidosta kuin niille ketkä asian näkevät… Liian helposti kh:sten odotetaan auttavan vanhoja tuttuja, itse en tähän ole ryhtynyt enkä ryhdy… Liian helposti myös omat lääkkeet voi vaihtaa bentsoihin tms. Tätä asiaa olen vuosia seurannut vierestä, enkä itse ole asiaan ryhtynyt… Tosin en ole koskaan kotona jos joku huutelee postiluukusta tai ikkunan alta…

Kyllä hoidolla (etenkin jos kyse on enemmän lääkehoidosta ja matalasta kynnyksestä) saa helposti elämänsä pilattua… Velkojat odottavat hakiessasi omat lääkkeet ja ainoa keino on kertoa työntekijöille että haluaa hakea annoksen parin vkon ajan päivittäin… (vaikka hallitakseen iv-käyttöä joka on ottanut vallan) Itse tämän keinon sanoin parille tyypille, kun itkivät että kaikki viedään jo ovelta… Tosin käyttävät tekosyynä oheiskäyttöä tai hoitajien pakottamaa päivittäistä lääkkeenhakua… :unamused:

Parhaimmillaan hyvä työkalu päästä kiinni raittiiseen elämään, pahimmillaan keinoa saada ilmaiset lääkkeet ja vaihtareita/myytävää… Itse olen vaihtanut numeroa useamman kerran, muuttanut ja enää ei ole yhdenkään käyttäjän numeroa… Aiemmin olivat yhdellä liittymällä jonka puhelin oli niin “rikki”, että pidin sitä erittäin harvoin auki…

saisinkohan määkin kossua kun olen ryypännyt jo 2-3krt vkossa olutta?
sehän on sitä kuuluisaa kh:ta.

Joo ole vaan ylimielinen, mutta totuus on että käyt hakemassa jotain nappia joka päivä mikä pitää sut kunnossa se jos joku on talutusnuora.

^ Sinä se et näköjään edes tiedä mitään siitä mistä puhut. Ei niitä nappeja kaikkien tarvii joka päivä käydä hakemassa. Eikä se kh-talutusnuora ole yhtään sen kireämmällä kuin se, että juoksee ja säätää sen doupin perään kadulla. Itseasiassa paljon löyhempi. Vahvoja talutusnuoria ovat myös esim. sossu ja työnantaja. Jonkun talutusnuorassa sinäkin kuljet. Sepä vasta surkea tilanne on, jos et edes tajua sitä.

Kukahan se tässä ylimielinen on :confused: ? Jos et itse kerran ole missään “talutusnuorassa”, niin kertoisitko minullekin miten olet niin vapaaksi ja itsenäiseksi yksilöksi onnistunut pääsemään. Olisi kiva tietää. En nimittäin tiedä yhtään ihmistä, joka ei jostain olisi riippuvainen jollain tapaa, enkä nyt tarkoita todellakaan pelkästään päihteistä riippuvaisia ihmisiä.

Jos olet hoidossa kuten säännöt vaativat, rehellinen yms. pärjäät lääkkellä, haet lääkkeet 1krt/vko ja tarvittaessa saat lomaa. Tämä edellyttää tosin luottamusta henkilökunnan, hoidon ja testien välillä… Tosin täällä tuo onnistuu ellei pari krt/v jää kiinni tarkastuksissa… En ole saanut itse koskaan rangaistuksia, vaikka kaiken olen kertonut… Tämä tosin on johtunut siitä että olen itse huomannut asian ja halunnut muutosta…

Yks paha haitta xonessa ja sen oikein käytössä on se et se tuhoo hampaat! Nyt ku oon sulatellu lääkkeeni useamman kk:n piikittämisen sijaan, niin heti on yks jo kerran paikattu hammas alkanu taas reistailee… Helvetti, se pitää varmaan repii pois kokonaan, mitä virkaa tollasella reikähampaalla on, joka vaan sattuu joka kerta kun syö tai juo jotain? :confused:

Ennen liuoitusta mielellään xylitolia ½h aiemmin. Vedellä purskuttaminen heti liuoituksen jälkeen sekä xylitolia perään… Hampaita ei tulisi pestä 1-2h ennen tai jälkeen lioituksen, koska sisältää sitruunahappoa yms. mukavaa…

Itselläni ei ole koskaan ollut reikiä, nyt on pari-kolme alkua… Hampaita olen aina hoitanut, nyt hoidan vielä paremmin… Hampaiden välit ja sähköhammasharja (tämä on ollut käytössä lapsesta asti, tod. näk. johtuen äidin omien hampaiden kalliista hoidoista ja ennaltaehkäisystä) Väittävät että koska suurin osa korvauslaisista ei välitä hampaistaan (kaikilla ei ole edes hammasharjaa), vauriot tulevat myöhemmin… :open_mouth: :unamused: Samat lääkkeet suuremmilla määrillä vuosien aikana, vain eri käyttötavat…

Lisäksi kannattaa syödä kalkkia, d-vitamiinia sekä fluoria/juoda tarpeeksi vettä, siihen kun on lisätty fluoria… Itse nukun purkka suussa… :unamused: Täällä oli topic aiheesta ja nimenkin muistan, yksi kh:ssa oleva kenellä ei ollut koskaan ollut reikiä ennen hoitoa; oli seuraavassa tarkastuksessa saanut 17 reikää… :open_mouth:

Kuulemma asiasta voi valittaa jos on raportit, itselläni oli sama hammaslääkäri vuosia. Totesi että mikäli reikiä tulee paljon se todellakin johtuu lääkkeestä… Joka kerta olen saanut kuulla hammaslääkäriltä että hampaani ovat todella hyvässä kunnossa ja huomaa että en ole pessyt niitä kunnolla vain hammaslääkärin takia… Tosin nyt väittävät että lääke ei ole reikien aiheuttaja… :unamused: Kummasti liuotuksen jälkeen tuntuu, että jos löisi lekalla hampaita; murenesivat kuin jäätyneenä… Yritän liuottaa mahdollisimman hyvin tabletin, että ei osuisi hampaisiin… Omituisinta on että reiät ja alut tulevat etuhampaiden ja kulmahampaiden alueelle… Normaalisti hampaiden laiminlyönti näkyy takahampaissa tai ikenien kunnossa… Raportit käyttäajoilta ja hoidon alkuvaiheessa tukevat teoriaa että osa saa xonesta reikiä… Lääkeyhtiöitä et saa oikeuteen, koska jenkkilästä tuokin idea on lähtöisin… :unamused:

^ Purskutan vedellä liuottamisen jälkeen (en aina kun aina niillä ei siinä ole vettä tarjolla, mutta voishan sitä alkaa vaatii) ja purkkaa olen myös alkanut jauhaa heti sulatuksen jälkeen, ja koitan kaikkien syömistenkin jälkeen muistaa. Tosin vasta nyt, kun oon huomannut että se hammas on alkanut taas vaivaamaan… Se hammaspolo ei kyl varmasti ole enää pelastettavissa. Alunperinkin se reikä oli päässyt tosi isoksi, sellanen kunnon kraateri, jonka itekin erotin peilin kautta. Mutta ennen sulatusta vois tosiaan myös olla hyvä idea. Vaikka pesen tietenki hampaat aamuisin, ja siitä heti lähden lääkkeen hakuun, mut voishan siinä matkallakin vielä sitä purkkaa pureskella.

Ai ne reiät tulee yleensä etu- ja/tai kulmahampaisiin? En muista et mulla ois niissä ollut mitään, sen sijaan takahampaissa niidenkin edestä. Hyvä purukalusto on kyllä tullut perintönä, ja olen mielestäni pitänyt siitä ihan hyvää huolta. Ilmeisesti en kuitenkaan tarpeeksi hyvää? Esim. hammasharjaa ei kyllä tuu vaihdettua kovin usein, vasta sit kun ne harjakset sojottaa sivuille kuin olis jakaus keskellä päätä… Enkä koskaan oo käyttänyt hammaslankoja tai suuvesiä.

Olin kerran kuuntelemassa klinikan järjestämää luentoa, jossa hammaslääkäri puhui just näistä asioista. Kyllä se piti sitä ihan selviönä et subu sekä metadoni, kumpikin aiheuttavat hampaille tuhoa. Just toi jäi sieltä munki mieleeni että sulattamisen jälkeen ei missään tapauksessa kannata pestä hampaita, koska sillon hammaskiille on just päässyt pehmenemään sen hapon vaikutuksesta, niin juuri silloin niiden hinkkaaminen ei oo kovin hyvä idea. Ja hammasharjoistakin se sano et miks ihmeessä hampaita pitäisi jynssätä jollain kovalla harjalla, pehmee harja on paljon hellävaraisempi hampaille ja puhdistaa kyllä ihan tarpeeksi hyvin. Mutta miks sähköharja olis parempi kuin manuaalinen? Suuvesistä se muuten sanoi et niistä ei ole mitään hyvää sanottavaa. En kyl muista miks…?

Mut pitääpä sitte alkaa syömään kalkkia ja d-vitamiiniakin, ja juomaan vielä enemmän. Kannattaiskohan vaihtaa kaupan kuplavedet kraanaveteen, kun ei se hiilihappokaan taida olla hampaille kauheen hyväksi? Hammaslankaan voisi myös sijoittaa. Ja pitää tästedes pitää suu kiinni sulattaessa, eikä höpötellä hoitsujen kanssa, sillon kun sitä sylkeä menee suussa pitkin poikin. Muutenki huolettaa et osa jää imeytymättä jos puhua pälpättää siinä samalla.

Luin vasta nyt ketjun aloittajan postaukset. Tää meni nyt ehkä vähän liikaa ton hampaiden hoidon puolelle mut ei nyt ihan offiksi kuitenkaan, koska liittyy kh-lääkkeiden sivuvaikutuksiin.

Jos kerran vetämiselle ei ole saanut loppua useiden yritystenkään jälkeen, niin en näe mitään syytä miks ei lähtis korvaukseen. Hoito tosiaan antaa mahdollisuuden alkaa rakentaa elämäänsä niin, ettei siinä samalla tarvitse taistella vieroituksien ja selvillä pysymisen kanssa. No, riippuu toki tapauksesta et mihin kaikkeen on koukussa. Itellä kun suurin riippuvuus oli just bupreen, niin hoidon avulla olen onnistunut keskittymään opintoihini. Sosiaaliset kuviot ei ollu mulle hoidon alkaessa mikään ongelma, kun ei mullakaan siellä käyttäjä-puolella juuri kovin läheisiä kavereita ollut. Ei tosin enää niitä ei-käyttäjiäkään… Musta kuulostaa siltä et Bubblesille kh vois olla just se oikea juttu. Vierottautuminen, aineista irti pysyminen ja uuden elämän aloittaminen, kaiki samaan aikaan, se on aika helvetin vaikeeta et en yhtään ihmettele et ne yritykset useimmiten epäonnistuu. Kh on sillon just oikea ratkaisu. Sit kun on saanut elämänsä raiteilleen, on paljon helpompi vieroittautua lääkkeestä.

Tajuan kyllä mitä tarkotat ja se on hyvä siinäkin mielessä jos elämälaatu paranee ja pystyy niiden avulla käymään töissä ja ei tee rikoksia. Ite harvemmin vedän mut vedän kuitenkin sit sovitusti hyvässä paikassa. ihan vaan viihteeseen. Ja bentsoja mun pitää hakee kyl sillon tällön varastoja täydentämään.

sanoin vaan noin että kyllä säkin senkin pystyisit yhen tollasen ylimääräsen lopettamaan jos on tarpeeksi tahdonvoimaa. ni sit ainaki yks turha reissu jäis pois. vai onks viel liian aikasta ruveta annosta pienentämään.