Korvaushoito/bentzo konflikti vihjeitä kaivataan

Olen päälle 30v mies jolla on vajaa 10 vuotta yhtämittaista narkkausta takana sitä ennemmin olin alkoholisti kunnes sisäeminet eivät salli enää juoda. Kärsin myös vakavasta paniikkihäiriöstä ja saan kohtauksia päivittäin, näin on ollut jo 13 vuotta. kerran oli lääkäri joka ymmärsi että päihteilyni johtui kohtauksien pakenemisesta eikä jonkin ilon aikaansaamisen vuoksi ja määräsi mulla 6mg/vrk xanor depotteja ja siihen loppui juominen, palauduin koulunpenkille, urheilin jopa yli rajojeni ja olin finanssisesti ja muutenkin elämän tilanteeltani hyvässä tilassa ku olin etinyt olla jopa sen puolituoista vuotta paniikkihäiriö lääkkeellä joka siihen oikeesti toimiikin. kunnes lääkäri jäi eläkkeelle ja uusi puoskari poisti bentzo respani mä jouduin jumiin alamaailmaan vain pitääkseni varmana että laittomat rauhoittavat on käsillä mutta tämä aikakausi tuhosi kaiken sen mitä mä olin aikaansaanut lääkityksellä ollessani.

Jos olisin saanut pitää ne xanorit vaan reseptillä niin mulla ei olisi rikosrekisteri nyt kuinvessapaperi rulla, ei olisi lusimista odottamassa, ei olisi c-hepatiittia, ei olisi juotu kroppaa tilaan johon tarvitsen 2 eri lääkettä vain pysyäkseni hengissä.

No nyt päädyin korvaushoitoon helvetin pitkän prosessin jälkeen, muuten asiat on hyvin mutta multa kiristettiin bentzojen käyttö pois tai muuten ei korvaushoitoa, eli nyt ku en joudu väkisin oleen rikolinen ja keskittämään koko elämääni subuun ja sen hankintaan mä joudun monia kertoja päivässä käsitteleen paniikkikohtauksen. ja koska mun kunnallani ei ole haittoja vähentävää korvaushoitoa niin jos noille ei käy se että käytän bentzo analogia estämään paniikkikohtauksia tasan määrinä jotka vain juurikin ja juuri estävät vallitsevan kohtauksen.

Joten mulle on nyt siis jäänyt 3 mahdollista scenaarioo miten mä tässä voin parantua.

1, Muutan kaupunkiin jossa on haittoja vähentävä jos bentzo analogin lääkekäytöstä annetaan kenkää kuntouttavalta puolelta niin pääsenpähän ainakin haittojavähentävälle, josta muuten pari kysymystä saako haittoja vähentävällä sen bupre viikko tai kuukausi piikin? lomia vissiin ei tule.

1. Käy niin hyvin että 13 vuotta kestänyt elämäni kokonaan tuhonnut paniikkihäiriö saisikin ees jonkinlaisen lääkityksen edes 30mg pamia päivässä niin edes helpottuisi ja oheiskäyttöä tarpeesta poistuisi.

2. Metadoni, en ole varma koska en tiedä mutta jos on psyykkisiä ongelmia nin oon käsittänyt että metadoni auttaa. eli poistaisiko metadoni mun kyvyttömyyden olla normaali ihminen? ja vaikkeai niin oon valmis siirtyyn eläkkeelle jos mulle ei sallita bentzo lääkitystä edes pentä että voisin palata koulunpenkille tai töihin.

Mikä nääistä olisi mielestänne kannattavin tai todennäköisin scenaario? kannattaako mun nyt kuitenkin toimia niin että muutan varmuuden vuoksi paikkakunnalle jossa mut voidaan potkia haittojavähentävälle sehän vissiin tapahtuu viihteettä? toki vittumaistahan tää on että rangaistaan asiasta jota teen itselleni joka mahdollistaa normaalin elämisen. mutta oletan että kannattaa varautua tuohon, sekä myös alkaa viemään metadoni asiaa eteenpäin koska jos haittojavähentävälle päädyn niin voishan sitä vähintään puoli vuotta katsella metadonia ja jos se poistaa enimpiä kohtauksia ja ahdistuksia.

En siis ole koskaan käyttänyt bentzoja viihteeseen, vaan tasaisena määränä pitämään paniikkikohtaukset ja koovemmat ahdistustilat poissa. Siksi koska lääkärit eivät ole suostuneet juuri kirjoittaaa näitä lääkkeitä minulle olen menettänyt terveyteni, elämäni, läheiseni, tuhonnut monen muun elämän ja epäsuorasti aiheuttanut jopa kuolemia.

Mutta ongelma on että koska joudun erään bentzon analogia käyttään pärjätäkseni niin joudun ehkä odottamaan kenkää kuntouttavasta khoidosta joten valmistautua siihen että mut voidaan vaan siirtää haittoja vähentävälle. toki mitään ongelmia minulla ei olisi koska opiaattikorvaushoito pitää poissa narkkimaailmast mutta ei tee mitään sille ongelmalle että paniikkia puskee ja linnoittautuu neljänseinän sisälle vaikka haluaisin palata koulun penkille ja töihin. mutta tätä menoa se on ryhdyttävä sairas eläkkeelle jos vaihtoehdoiksi jää haittojavähentävä korvaushoito tai metadoni.

Ja toki ilman moraalisointia toivoisin seuraavan tästä, näen että olisin tyytyväisimmilläni sillä että paniikkihäiriö on kurissa, sekä opiaattikoukku khoidon kautte, mutta myös haluaisin että olisi mahdollista sallia itseltäni 1-2krt/kk päihteillä keveesti, viinaa ku en voi juoda niin fuduthan sitä kuntouttavasta tulee. eli miten kannattaisi edetä?

Kiitos lääkäreille siitä kaikesta, ja nyt ku olen korvaushoidossa niin miten tosiaan te neuvoisitte mua etenemään?

Moi.

En mä osaa mitään pätevää neuvoa/mielipidettä lausua, että tee näin, mutta tällaisia ajatuksia heräsi:

Ei kai korvaushoidosta nykyään käytännössä voi lentää pihalle(Pikemminkin ne tuntuvat haluavan pitää porukan siellä vaikka väkisin :unamused: ), vaikka kuinka oheiskäyttelisi. Sitten vain siirretään haittoja vähentävään tai laitetaan muita sanktioita. Jos teidän paikkakunnallanne ei ole haittoja vähentävän mahdollisuutta, niin en tiedä, miten homman hoitavat. Mutta joo, voithan sä tavalla tai toisella hankkiutua haittoja vähentävään, jos ja kun se tuon benzo-oheiskäytön kannalta on sulle parempi ratkaisu. Sitten toki olisi hyvä, jos onnistuisit saamaan benzot jotakin laillista kautta. Eivät ne tietenkään maailmasta ja katukaupastakaan loppumassa ole, mutta tulisi sulle halvemmaksi ja mukavammaksi asioida ihan laillisen lekurin ja apteekin kanssa. Voisit mennä jollekin lekurille klinikan ulkopuolella, josko olisi ymmärtäväinen. Olen tuon suhteen tosin hieman skeptinen. Eivät kaikki lääkärit välttämättä sitä mieltä ole, että korvaushoitolaiset ovat täyttä roskaa ja kiusallaan jätä PKV-lääkkeitä määräämättä. Kyllä lääkäri X:ltä saattaa hyvinkin löytyä ymmärrystä. Kyse on ihan siitäkin, että Iso Veli valvoo lääkäreitäkin ja siinä voi pian lekurin oma pää olla pölkyllä, jos kovin auliisti kirjoittelee korvaushoitolaisille PKV-lääkkeitä ohi apteekkisopparin ja klinikan lekurin päätösten. Kannattaa kuitenkin yrittää, jos vaikka tärppäisi ja eihän missään sitä ole kielletty, etteikö korvaushoitolainen saisi asioida psykiatrin kanssa, jos kerran psyykkisistä ongelmista kärsii.

Kotilääkkeistä en arvaa sanoa mitään haittoja vähentävässä. Vähän tuntuvat käytännöt olevan kirjavia paikkakunnasta riippuen, vaikka ei kai pitäisi :unamused: . Jos Buvidal-injektiolla mennään, niin siinähän kotilääkkeet käyvät tarpeettomiksi joka tapauksessa.

Metadonia kehottaisin miettimään pariinkiin otteeseen. Se saattaa olla hyvä ratkaisu, mutta saattaapi olla olemattakin. Metiksestä on kovasti eri “koulukuntia”. Jotkut ovat sitä mieltä, että se on paras korvaushoitolääke ja tosiaan mahdollistaa normaalin, työssäkäyvän kunnon kansalaisen elämän ja toiset se taas passivoi lopullisesti ja aiheuttaa sietämättömiä sivuoireita. Metiksestä eroon pääseminen ei välttämättä olekaan ihan iisi homma, jos vedät sitä puolen vuoden kuurin ja toteat, että ei sovi sulle ja tässä mentiin vain ojasta allikoon. Reflat ovat ihan eri kaliiberia, kuin pienet bupretutinat, -kolotukset ja -vitutukset.

Edit: Olisiko se työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen tässä vaiheessa ollenkaan huono vaihtoehto?(Oletan, että sulla tällainen mahdollisuus on. Eihän sinne pelkällä omalla päätöksellä siirrytä). Eihän työkyvyttömyyseläke tarkoita sitä, ettei enää koskaan saa mennä töihin tai kouluun. Aivan vapaasti saa siirtyä työkyvyttömyyseläkkeeltä takaisin ihan täysipäiväiseen työelämään, jos kuntoutuu työkykyiseksi. Eläke voisi tässä tilanteessa antaa sulle aikalisän järjestellä noita lääkitys- ym. hoitoasioitasi kuntoon rauhassa ja aina se muutenkin pääkopalle on hyväksi, jos ei ole ihan ylenmääräisesti stressiä elämässä. Siinä ehtisi sitäkin miettiä, onko paniikkihäiriölle tehtävissä muutakin, kuin lääkkeiden syöminen. Tämä ei ole mitään moralisointia lääkkeiden käytöstäsi. Itsellänikin on jatkuva benzolääkitys ja tullee olemaankin loppuelämäni, jos ei nyt mitään ihan ihmeitä tapahdu. Olen vain huomannut, että elo on helpompaa ja hauskempaa, kun on muitakin keinoja pärjäillä ahdistuksensa kanssa, eikä ole niin täysillä naimisissa pillerirespan ja -purkin kanssa.

Tsemppiä.

Kiitän vastauksestasi oli hyvää tekstiä, kirjoitin ton ku vasta oli alkanut korvaushoito ja olin vähä niin ja näin että mitä tekee. nyt on toki se että oheiskäytän bentzoja paniikkikohtauksiini niin mitä tuumaatte, tuleekohan kenkää jos se on jatkuvaa? ja nyt mulla on lyricoita myös veressä, mutta normaalisti oheiskäyttöni on vain vähän yhtä bentzo analogia mutta nyt ku sitä ei ole varastossa ihan vielä niin joudun vetään ksaloleita noin 3kpl päivässä. en tiedä ymmärtääkö ne tuolla terveyskeskuksessa että käytän syystä enkä päihteile bentzoilla koska sitä mä en niillä voi tehdä edes. yksi kaveri meinasi että se on kuulemma mahdollisesti valittava että bentzot vai korvaushoito, koska alunperiniki mut laitettiin bentzovieroitukseen että pystyttiin aloittaan korvaushoito, oon jatkuvasti maininnut paniikkihäiriöstäni ja ongelmistani sen suhteen ja uskon jääväni kiinni tässä parin päivän sisällä ksaloleista.

Ja ku ei ole haittoja vähentävää niin mitähän mulle sitte tapahtuu? onko kuinka mahdollista että se on vaan suoraa fudut kylmästi yhtäkkiä?

No nuista vaihtoehto 1ja3 ovat todeñnäköisimpiä. Muutin 1,5v sitten isompaan kaupunkiin suoraan sanoen ihan hirveen KH kokemusten takia. Olin eka sillä tavalla v15 et soitettiin et pääsen alottaa KH tyyliin viikon päästä ja kesti pari kk kun Lensin pihalle sieltä (3likaista seulaa) ni sieltä lensi kylmästi ulos ja 6kk karenssi-5kk päästä menin päihdelaitokseen ja olin yht5viikkoa siellä 3viikon benzolaskulla ja hyvin meni olosuhteet nähden no sit ne mietti a-klinikan ja päihdekuntoutus paikan kaa et mitäs nyt no jos2viikkoo kärsin vielä voi lähtee muurolaan KH aloitukseen (vaikka karenssi ois ollu vielä pari viikkoa)ni sen sain anteeksi et jee. Oli muuten paras päihdekuntoutuspaikka missä oon ollu ja ymmärtävä lääkäri…sit takas omalle paikka kunnale jossa oli lekuri vaihtunu pahimpaan maholiseen joka ei ees ollu päihdelekuri,puolisen vuotta meni ihan ok mut sitte lyricoita ja benzoja kadulta aina keskiviikkoisin seulan jälkeen(se oli aina siis keskiviikkona) sit pakollisia hommii tuli et pitää olla töissä, koulussa tai 9e pv pakkotyössä eli säätiöllä sain sentään valita sen sille seulapv.en mä muuten ois selviny…vuosi ja4kk tätä sitten kesti ja 3 kösyä seulasta oli tienattu kun eka tuli laajasta ja siihen loppui se homma kadulle taas siellä siis jätettiin oman onnen nojaan no ei enää seuloja ja sai vetää mitä halus KH.seen halusin mut ei tonne mulle tehtiin ADHD testitki uusix ko olin tuolla KHssa ja täysin turhaan hoitaja ja 2 psykologia puolsi ADHD lääkettä se lääkäri haukkui heidätkin mun kuullen ihan paskax sano vielä et älkää KOSKAAN enää luvatko asiakkaalle ADHD lääkettä silloin katsoin kyllä et what?? Oikeesti? Mun kuullen puhui ihan järkyttävällä tavalla Ammattilaisille???
No muutin sitten ja elokuussa 2019 menin täällä a-klinikan juttusille ja jouluna aloitin xonella KHn ei mennyt ihan putkeen seulat eli 4kk aikana oli näkyny benzoja, lyrica, spiidi mua pelotti ihan hirveesti ku tipahin metadoni haittoja vähentävään hoitoon jota siis ei toteuteta ku metadonilla. Kuntouttavalla on vaa xone tai se piikkilääke. Lihominen pelotti ihan hirveesti ku olinhan mä tutkinu ja kuullutkin kaikki kauhutarinat. Suurin ongelma on unettomuus…aloitin Voxra 150mg lääkkeen n.3viikkoo sit yhen viiniillan jälkeen aattelin tappaa itteni purkki unilääkkeitä ja mieheni soitti lanssin,pari pv.sairaalas, siellä sain päivällä opamoxin ja illalla tenox. Oon tältä päihdelekurilta pyytänyt et sais ahdistus ja unettomuus ongelmaan 1benzo jonka ne vois antaa lääkkeen jaossa kuten voxranki mut ei, eka promaziini (joka ollu tosi kauan unettomuus ongelmaan 100mg) nosti sen 150mg ja 2melatoniinia päälle ja sillä setillä nukun alkuyöstä pari tuntia ja aamuyöllä pari tuntia nyt ku oon vinkunu unettomuudesta se kirjotti Tolvan 10-30 eli 1-3 nappia En oo USKALTANU ottaa niitä
Siinäki (kuten voxranki) haittoja itsetuhosuutta ja sit vielä lihominen mikä mulle pelko .metis ei lihottanu vielä ko 5 kg
Mut benzoja kadulta joutuu vissiin joka kaupungissa haittiksessa ostaa ei ne lekurit määrä niitä. Mikä on väärin

^^ Aika heikostihan sitä ymmärrystä korvaushoidossa yleensä löytyy sille, että korvaushoitolaisella voi olla muitakin ongelmia, kuin pelkkä oppaririippuvuus. Toki joskus saattaa onnistaa, mutta sen varaan en hirveästi laskisi. Enimmäkseen se tuntuu olevan sitä, että ole nyt, perkele, tyytyväinen, kun saat bupresi ja pidä turpasi tukossa. Tuohan on sikäli aivan ääliömäistä, että suurella osalla ongelmallisesti päihteitä käyttävistä on myös psyykkisiä tmv. ongelmia ja päihteiden käyttö on niiden seuraus. Aika harvoin täysin tervepäinen ja elämässään kaikin puolin hyvin porskuttava jaksaa käyttää päihteitä riippuvuuteen asti, vaikka niitä kokeilisikin.

Sitä en edelleenkään lähde arvailemaan, kuinka tiukasti oheiskäyttöön käytännössä suhtaudutaan missäkin ja millaisia sanktioita siitä seuraa, kun paikkakuntakohtaista vaihtelua ilmeisesti on hyvinkin paljon.

Säännöt on kaikille samat on lähtökohtaisesti hyvä periaate, jota voi kuitenkin hyvin helposti väärinkäyttää, oli motiivina sitten rahan säästö, muuten vain ns. helpolla pääseminen tai silkka vallankäyttö. Korvaushoidossa tätä em. periaatteen väärinkäyttöä esiintyy paljon, enkä sitten tiedä, kuinka helposti ja halvalla siinä lopulta kukaan pääsee, ettei yksilöllisiä tilanteita huomioida lainkaan.

Heips taas, aattelin et voisin laittaa tähän viestiin jatkoa- oon joskus alkuvuodesta kirjoitellut…Nooh toiveeni benzo asiassa ON toteutunut eli keväällä olin 2vìikkoa laitos aloituksessa ja aikas hyvillä määrillä meni 1viikko siellä eli opamox: aamulla 2×30mg, iltapv. 2×30mg ja ilta 2×30 - viikossa 1 lähti aamusta pois ja toka viikolla vielä iltapäivästä 1
Mulla oli mennessä voxra 300mg Nooh, ahdistus asian takii haluttiin joku lääke ahdistukseen et hoitaja heitti lekurille että ei toi voxra sun ahdistusta oo vienyt…ja olin et eihän se o vienyt…(tuohon aikaan mulla oli metadoni annosta nostettu vappu2020 40mg- ja vappu 2021 annos 55mg)
Mulla on ollut joskus kauan sitten mieliala lääke cipralex (josta mulla ei ollut hyvää/pahaa muistoo) jotenpa siitä sitten lääkäri ideoi että aletaan syöttää sulle aamusin SETRALIINI 30mg/samalla voxran alas ajo (ja 2pvän päästä kun se alotettiin elämäni kauheimmat 2viikkoo alkoivat ? )Tuonlaista tuskaa en oo KOSKAAN kokenu en KOSKAAN ? tuska oli sitä luokkaa että kova kipu kehossa ja puhe?? En pystynyt ilmaisee itteeni olin kauhuissani ???
2 tuttuu ihmistä tulivat jaksolle oman jaksoni lopussa (oltasko oltu 1-2vrk) yhtaikaa siellä ja tää frendi oli järkyttynyt näkemästään itkien kerroin hänelle tilanteen…hän kysyi että eikö hoitajat/lääkäri tee mitään ja sanoin että ei…minut hyvin tunteva frendini oli KAUHUISSAAN ? ja kysyi mitä ihmettä?Miten oot tossa kunnossa? Missä ADHD minä oon??? ? hän sanoi että puhu lujempaan ääneen?? Mä en kuule sua ( Noh tällasta ongelmaa ei oo ollu ikinä ennen- oon normaalisti kuuluvalla äänellä puhuva ADHD ihminen) Nyt olin zombi ? aloin itkeen ja olin kauhuissani KOKO ajan…keŕroin hoitajille kamalasta olosta ne VETOSI että ne on aloitus oireita OLIN KAUHUISSANI…viimeinen ilta siellä oli kauhea nyt sitten tuli hoitaja kysyyn illalla ku tärisin tv huoneessa kauheissa oloissa- kipu oli kova- ahdistus kauhea ja kylmä hiki oli kauttaaltaan mut pyydettiin juttelee hoitaja taholta Omaan huoneeseen Kuin salaa??toiset tv huoneessa olijat katsoi mua ja hoitajaa…ottivat arvoja ym…Sain benzolääkkeen vähän normaali lääke jako aikaa aiemmin ku sydän jyskytti siihen tahtiin…tuli iltahoitajan aika olin kauheassa KUNNOSSA- VAIKKA olin saanut rauhottavan lääkkeen???..soitti ambulanssin ja se otti sydänfilmin-se oli OKnäytti sitä lappuu vielä vielä mullekki no ei se minua siinä kohtaa auttanut - Itkin ja pyysin ambulanssin miehiltä että AUTTAKAA MINUA!!! Ne ei voineet tehdä mitään ? jossain välissä itkin tuskissani että tapan itseni TÄMÄ kauhuoloissa heittämäni kommentti kyllä noteerattiin- olin pahalla päällä- kuka vaan ois tollaisessa olossa ???

pääsin kotiin olin kauheassa kunnossa, mieheni tuli hakeen mua ja mietti MITEN VOI olla mahdollista että joku menee 2viikon jaxolle viikko 1 olin elämäni parhaassa kunnossa ja viikko2 muutuin niin kauheaan kuntoon ( hän kävi parin pv. Välein morjenstaan mua) TOTAALISEN täysi muutos ton lekuri käynnin jälkeen.
Lähdin tosiaan kotiin kauheassa olossa meni pari päivää ja mentiin yhdessä mieheni kanssa terveyskeskukseen ja sinne jäin yöx ja sinne jäi myös nuo hullunlääkkeen ja huoh…meni pari pv ja Voin paremmin kuin koskaan oli 55 metadoni & 4 opamoxia vrk? KUNNES meni seuraavaan kertaan ku oli lääkäripäivä ja sitten se oli Määrännyt uuden mielipidepillerin Duloxetapin 30 en nyt muista mikä oli alkuperäisessä nimessä?? Ja tuli jossain kohtaa et metadoni annosta nostettu 5mg (kävin verikokeissa arvot mitattiin) …Duloxetapin väsytti ja nukuin koko ajan oikeestaa. Se lopetettiin ja voin taas viikon hyvin ja Nyt taas Voxra määrätty ( itsemurha pillerix sanon sitä)
Eli jos koukussa rauhoittaviin ja haluaa et ne pudotetaan nii ikävä kyllä joutuu kärsiin mielipide lääkettä