Korvaushoidosta ja pentsoista

Joo eliikkäs olen ollut nyt vähän yli kk.den korvaushoidossa ja annokseni on 10mg ja se riittää ihan hyvin, mutta kun minulta on otettu pentsot pois asteittain tietty vähentämällä niin en nykyään tee mitään ja mikään tai kukaan ei kiinnosta, olen jumissa kotonani ja jos kuljen niin tulee paniikkikohtauksia. Juttelin lääkärini kanssa tästä asiasta ja hän ei pentsoja antanut edes pientä määrää takaisin, niin hän päätti kokeilla mielialalääkettä nimeltä sertralin orion 50mg ja nyt on toinen päivä menossa, mutta tiedän että tämä lääke alkaa vaikuttamaan vasta kk.den päästä tai jotn. Mutta kysyisin onko muilla ollut/on samanlaisia kokemuksia ja miten niistä olette päässeet?

Minulla oli ihan sama juttu. Itselläni oli kyse vieroitusoireista. Käytin reilu neljä vuotta bentsoja ja vierottauduin laitos/yhteisöhoidossa. Tuo olotila kesti n.7 kuukautta.
Olisiko sinun kohdallasi mahdollisesti kyse samasta asiasta? Josko se olo muuttuisi 6-12kk aikana?

Itse en opiaatteja käytä kuin hyvin harvoin ja voisin kuvitella, että olotilasi olisi vielä paljon hirveämpi ilman lääkitystäsi…

Onpa hätään määrätty hidas lääke, ei taida lääkärisi oikein tietää mistään mitään. Yksi paha päivä jo voi olla liikaa, mene jos lompsa kestää yksityiselle ja älä valehtele mitään jotta saat oikean hoidon.

Minä olen yhden kerran noudattanut omassa tilanteessani tätä neuvoa, tosin neuvo tuli omasta psyykkestäni käsin ei neurokivulta :smiley: . Lopputulos oli, että yksityinen lekuri määräsi 10-12 bentsonappia/pv :sunglasses:

Eka oli coolia ja hienoo, mutta ei se sitten auttanutkaan, miksiköhän :mrgreen:

Mitä muuten neurokipu luulet sen yksityisen lekurin sanovan jos mietiskelijä olisi rehellinen?
"Olen korvaushoidossa oleva päihderiippuvainen (+muu rehellinen avautuminen mahdollisita muista päihteistä) ja tahtoisin näihin betsorefloihin/bentson puuteeseen (eihän sitä tosin tiedä vaikka se olisi aito puute, siis tarvitsisit sitä oman mielenterveytesi vuoksi) bentsoreseptin…

Yks tuttu meni taannoin yksityiselle nimenomaan sen takia, että terkkarissa tiputusvauhti oli aivan liian hirveä, ja tuloksensa oli kuin olikin ihan käsittömätön määrä niitä bentsoja. Ei sillä ettäkö se olis ylläri ollut, tämä ko.henkilö kun on vuosia ollut tosi vahvoilla annoksia niin pamien kuin xanoreiden että rivojenkin kanssa. Unohtamatta stilkkareita joita niitäkin neljä / pv. Ainiin ja 300mg Lyricat. Kahta viimeksi mainittua ei terkkarissa alunperinkään jatkettu, mut yksityinen puuttui sit asiaan järein asein, ja tämä henkilö oli aivan ehdottoman rehellinen. Jos ei olisi ollut, niin en usko että mitään kummempaa olisi tapahtunut kuin ehkä hikiset mirtatsapiinit yötä tukemaan.

Eli kannattaahan se olla rehellinen.

Kyllä mä olen saanut semmoset myrkyt etten ole pystyny niitä ottamaan, mulla ei ole riippuvuudesta irtautuminen vaan kivun takaia lisää riippuvuutta. Nyt jätän päivittäin syömättä annokset jolla moni olis ihan pihalla, odotan et kymppi norspan laastari jeesais, mitään ei tunnu ku kolmatta päivää kärsin. A klinikalla ku kävin ne kauhistui lääkkeistäni ja eivät laittaneet antabus kapselia mun ajokorttia varten ku se on kuulemma ihan turhake.

No nyt on kumminki uusi kortti ja komissaario sanoi et ryyppää mutta älä aja kun olet kännissä.

Riippuu tosiaan ihan siitä yksityislääkäristä. Jotkut niistä ovat hyvinkin höveleitä noiden benzojen kirjoittamisen suhteen, mutta mietiskeli(j)än tapauksessa en välttämättä suosittelisi kovin rehellistä puhetta, mikäli mielii niitä benejä jostakin laillisesti saada :wink: . Sitä paitsi, korvaushoitopotilaan kohdalla ei välttämättä riitä se, että löytyy pätää taskunpohjalta, jolla maksaa yksityiselle. Esim. mahdolliset apteekkisopimukset saattavat vaikeuttaa asioita.

Mä en muuten ihan ymmärrä tuota benzojen alasajoa korvaushoitopotilailta. Siis toki mä ymmärrän sen siinä tapauksessa, jos benzojen väärinkäyttö on ollut runsasta, ts. K-klinikan ei tarvitse tukea mitään varsinaista “viihdemielistä” oheiskäyttöä, mutta kyllä jotkut KH:t voivat tarvita kevyen benzolääkityksen ihan oikeisiin vaivoihin, kuten paniikkihäiriöön. Toki sitä on kaiketi hieman hankalaa valvoa seuloilla, onko benzoja mennyt yli tarpeen, mutta silti musta ei ole aivan perusteltua ottaa benzolääkitystä automaattisesti pois kaikilta korvauslaisilta. No, meilläpäin ei kyllä niin tehdäkään, eli aika paikkakuntakohtaisia nuo korvaushoidon säännöt tuntuvat olevan. En tosin tiedä niistä niin tarkkaan, kun korvaushoito ei mua itseäni kosketa, mutta täällä tuntuu olevan ihan okei, että KH:t ovat esim. aina ihan kännissä :unamused: .

Se on juustiin niin kuin joku jo sanoi, eli olen apteekkisopimusasiakkana niin envoi enään yksityisellä käydä… Kyllä nyt nuo paniikkikohtaukset on vähentyneet, mutta toimettomuus ja ahdistus on edelleen ihan sairasta. Minun oli pakko tehdä nyt niin alussa että ostin kadulta 50mg.sia opamoxeja ja puolitin ne ja otan aamulla puolikkaan ja kyllä tässää kk.den valittelun jälkeen ja lekurissa käynnit ja ymt. kun ne huomaavat että ei minun seula ole ikinä puhdas koska näkyy pentsot niin kyllä se sykerö kirjoittaa edes piene opamox määrän että pystyn elämään normaalisti. Sanon viel noista sertralineista että söin niitä joku kolmeviikkoa ja ei ne auta, päinvastoin tulee vaan enemmän toimeettomuutta yms. Kyllä minä ne pentsot takaisin taistelen koska olen siihen taistoon jo lähtenyt. Ei sillee voi todellakaan jatkaa että minä joutuisin aina hakemaan kadulta sen lääkityksen että pystyn olemaan normisti. 1-3 15mg opamox ei todellakaan haittaa mitään tai ketään kun päinvastoin. Kiitos vastauksista…

Niin ja muuten lääkityksestäni aikoinaan: Maksimissaan joskus ollut
Rivatril 2mg 1-3pv tarv.
Tenox 20mg 1-2ilta
opamox 15mg 1-4pv tarv.
Lyrica 150mg aamuin illoin
Norspan 20mikg/h laastari viikkon välein + Yksityiseltä samat tropit melkein, huhhu :open_mouth:
Ja sitten mielialalääkkeet noiden lisäksi eli 100mg ketipinor ja mirtatsapin 30mg ilta ja sertralin 150mg päivä.
Huomasin muuten että mitä vittuu se sykerö on nyt uudestaan aloittanut tuon sertraliinin koska se on joskus ollut käytössä ja en ole huomannut mitään vaikutusta suuntaan enkä toiseen joten nyt menee päivässä 10mg xonee ja ketipinor 100mg ilta ja mirta 15mg ilta ja melatoniini 6mg ilta ja sitten tuo lumelääke eli sertralin 50mg pv. Ja noin vuoden aikana oon nuo pentsot ja lyricat tiputtanut asteittain. Ja nyt mikään ei tunnu miltään ni onko ihme? :open_mouth:

Kyllä se olo paranee, kun bentsoreflat menevät ohi. Se vaan vie aikansa. Pyydä lääkäriltäsi jotain ei-bentsopohjaisia ahdistuslääkkeitä?

Mulle kans sanottiin kun khoitoa aloteltiin, että bentsot sitten otetaan pois hitaasti alasajaten.

En vaan ole moiseen suostunu, kun sanoin, että mä tarvin niitä ihan oikeaan vaivaan, en mitään xoneja boostaamaan tjsp. Sanoin sen siis aika usein ja oikealla äänensävyllä, niin et lekuri huomasi että olen tosissani. uhkailemaan ei kannata käydä.
Toisaalta khoitoonkin pääsin vasta kun sanoin että teen itsarin vuoden sisään ja teen itsarin mallia laajennettu… :smiling_imp: Olin tosissani!

Nyt onkin sit entiset bentsot. (aika vähän pameja, mutta kumminkin) ja nytkin on tossa xonelevy loppuviikkoa varten, eli kotilääkitystä aloitellaan.

Tuon kotilääkityksen aloitteluun on mennyt kauan, vaikka en kyllä piikkiä ole käytttänyt. enkä käytä nytkään. Ei se vaan toimi enää, subu siis eikä sen koommin xonekaan.
Samalla laillahan ne vaikuttaa, siis subutex ja suboxone. Jos liuottaa vaik 24mg subutexia, niin vaikutus on ihan sama kun jos liuotat sen 24mg xonea. Vaikka monet muuta väittääkin.

Piikittämällä subutex saattaa vaikuttaa nopeammin ja sen takia voi tuntua että vaikutus olisi kovempi.

Näimpä jopasjotai, sillee se menee ettei xonen ja perus subun välillä ero ole muutakuin se että toinen toimii kauemmin niillä kenellä se vielä toimii. Esim. minullakin nykyään se pitää olon normaalina. Ja nyt toimii pää kun noita opamoxeja sain ja muutenkin liikun jokapuolella ymta. Eli minä tarvitsen pentsoja että pystyn olemaan normaalisti. Minä en todellakaan ala odottelemaan jotain yli vuotta että nuo pentson aiheuttamat vieroitusoireet menisivät ohi vaan pyydän sen pienen määrän että voin vaan yksinkertaisesti olla normaalisti ja juttellemaan ihmisten kanssa normisti ilman jatkuvaa paskaa oloa. Seuraavaksi kun menen lekurille niin sanon juuri niin kuin sinäkin ja että pystyn elämään normaalia elämää. Olen nyt huomannut että minulle riittäisi yksi 30mg opamox tarv. päivä tai 1-2 15mg tarv. Niin olen normi ja puhun kaikille ymt. Esim. Sertralin jokapäivä vai 1-2 15mg opamox tarvittaessa? Kysynpä vaan? :sunglasses:

Minulla oli ihan sama juttu. Itselläni oli kyse vieroitusoireista. Käytin reilu neljä vuotta bentsoja ja vierottauduin laitos/yhteisöhoidossa. Tuo olotila kesti n.7 kuukautta.
Olisiko sinun kohdallasi mahdollisesti kyse samasta asiasta? Josko se olo muuttuisi 6-12kk aikana?
Soikannel saanko kysyä mikä sinun lääkityksesi on tällä hetkellä?

En syö tällä hetkellä mitään lääkkeitä, ellei säännöllistä kannabiksen käyttöä lasketa.
En koe tarvitsevani mitään muita substansseja.

Heti kun tilanne hieman suomessa paranee yritän saada luonnollisesti sitä respalle. Ainakin ihan pätevä sairaushistoria päihteiden ja mielenterveyden alalta on, niin uskoisin reseptin kovalla työllä tulevaisuudessa irtoavan… Tai sitten ei :confused:

Jos kärsit paniikkikohatauksista, sertraliini on sinulle oiva valinta. Lääke vähentää (parhaassa tapauksessa estää) paniikkikohtausten ilmaantumista ja vaimentaa niiden voimakkuutta. Alussa voi tulla haittavaikutuksia, mutta ne häviävät jonkin ajan kuluttua. Niin ja tosiaan, täyden hyödyn lääkkeestä saat vasta 2-12 viikon käytön jälkeen.

Yritin itse hoitaa joskus paniikkihäiriötäni bentsoilla, mikä johti ahdistuneisuuden pahenemiseen pitkällä aikavällä. Lisäksi elämä pyöri pillereiden ympärillä: ilman bentsoja ei voinut lähteä ulos, ja niitä oli kanniskeltava mukana kaiken aikaa. Toki kanniskelen bentsoja edelleenkin taskussani, mutta nykyään voin lähteä ulos myös “selvin päin”.

SSRI-lääkityksen aloittaminen on vähentänyt bentsojen tarvetta ainakin omalla kohdalla. Plussana sekin, että SSRI:stä ei tule samanlaista sumuista oloa, kuin beneistä. Ainoa havaittava vaikutus on ollut ahdistuneisuuden lieventyminen, jos alussa ilmenneitä haittavaikutuksia (jotka ovat sittemmin jo kadonneet) ei lasketa.

Jostain luin, että SSRI-lääkkeistä ainakin fluoksetiini (Seronil) saa aikaan hermosolujen uusiutumista, joten ihan kauheista myrkyistä ei taida olla kyse, vaikka media ja massat muuta väittävätkin.

Minulla on nyt noin kolmas viiko käynnissä sertralinin käytöstä ja oireet ovat vaan pahentuneet, esim tänään kun kävin klinikalla sulatuksessa niin alkoi taas sama oireilu että tuntui siltä että taju lähtisi ja ymita tuntemuksia vaikka olin ottanut aamulla yhden 30mg.sen opamoxin joka on juuri tarkoitettu paniikkihäiriökohtauksiin, mutta silti paniikkihäiriö vaivaa ja muut ahdistuneisuuden tunteet ja ym.t. Minulla on pitkä päihdehistoria, enhän muuten korvaushoidossa oolsikaan niin luulin että se helpottaa elämää mutta nyt kun olen ollut noin pari kk.tta niin nyt on taas alkamassa se että pitää kadulta alkaa ostelemaan pentsoja koska en pysty muuten toimimaan normaalisti ilman niitä. Minulla on huomenna omahoitajan keskustelukäynti ja sanon rehellisesti miten minä nykyään toimin ja ym.ta ja että minun on pakko saada pieni määrä pentsoja että pystyn olemaan normaalisti. Niinkuin sanoin että minulla on ollut ns. “hevosen” rauhoittava annos joskus ennen korvaushoitoa, eli 6mg rivatril pv. 40mg tenox ilta. 300mg lyrica päivä. Ja nuo vähennettiin noin puolessavuodessa asteittain pois :open_mouth: Minun on vaan yksinkertaisesti saatava yksi 2mg rivatril päivisin tai yksi 30mg opamox, niin pystyn olemaan normaalisti ilman noita ihme häiriötekiöitä koska ilman pientä pentsomäärää en pysty vaan yksinkertaisesti tekemään mitään, olen himassa jumissa enkä juttele kenellekkään mitään kun mikään ei kiinnosta, vitun sairasta. Jos minulla olisi vielä nuo samat pentsot nyt kun olen korvaushoitoonkin päässyt niin olisin varmaaan jo etsiskelemässä töitä ja ym.ta. Mä en nykyään viihteile noilla pentsoilla enkä muilla… Mitäs muut tästä mieltä?

Uskoisin, että tuo sun oireilu on vielä niitä bentsorefloja (kuulostaa niin samanlaiselta kuin omat oloni). Itsellä kesti n.7-8kuukautta, että nuo oireet meni täysin pois. Siis laskettuna siittä päivästä kun otin viimesen pillerin murusen.

Mutta jos et tosiaan halua kärsiä vuotta (joka on aivan ymmärrettävää), niin silloin itse pyrkisin saamaan keinolla millä hyvänsä sen vakituisen bentsoannostuksen takaisin minkä koet auttavan elämään suht koht normaalia elämää.

Mun nähdäkseni sulla on vain kolme vaihtoehtoa:
-yrittää olla täysin ilman bentsoja sen vuoden ja katsoa korjaantuuko olo
-järjestää jollakin keinolla se bentsorespa takaisin
-ostaa kadulta

Mielestäni tuo viimeisin on huonoin vaihtoehto.

Tutkimuksissa on todettu lääkkeiden ja masennuslääkkeiden tehon olevan yli 80% lumepohjaista. Zoloft:in (sertraliini) käyttöohjeessa mainittiinkin, että tutkimuksissansa olivat todenneen lumevaikutuksen toimineen 52% verrokkiryhmästä kun taas oikeaa sertraliinia saaneiden oireet helpottivat vain 46% tapauksista.

Eli kaikki toimii jos uskot että toimii. Masareissa on vaan se että ne muuttaa kyllä loppupeleissä luonnetta, vieroitusoireet voi aiheuttaa esim suisidaalisuutta ja alkoholia käytettäessä väkivaltaista käytöstä (esim. venlafaksiini). Lista jatkuu. Mielialalääkkeitä ei ole tutkittu riittävän kauan, jotta niistä olisi saatu riittävän vakuuttavia tuloksia, ja silti niitä määrätään kuin karkkia.

Tottakai hermosolut voi uusiutua jos sun mieliala paranee, vaikka söisit niitä nallekarkkeja. Täytyy vaan uskoa että ne parantaa. Oon joskus antanu kaverille “5mg” Rivan ku peitin siitä 0,5mg tabletista nollan. Kaveri oli bentsotaivaassa koko illan.

Asiassahan ei ole mitään pahaa, jos homma toimii. Jos joku saa siitä avun, niin on ok mulle.

Masareilla voi vaan olla yllättäviä käänteisvaikutuksia. Mä uskon, että nää kouluampujakaverit ei ole sattumaa. Ilman SSRI ja neuroleptityylisiä lääkkeitä näin sairaita juttuja ei välttämättä pääsis kehittymään. Viinapäät sentään omaa jotain tunteita ja piripäät vainoilee vaan valvoessaan. Mun mielestä SSRI, SNRI, leptit ym. mörkölääkkeet on semmosta mindfuck-kamaa mistä kirjotellaan scifi-kirjoissa. Oon välillä psykooseissa vainonnu masari -ja leptipäitä kun ne tunnistaa semmosista lasittuneista silmistä usein.

Kannattaa tsekata esim Stanislaw Lem - Futurologinen kongress jos ihmisten kontrollointi substansseilla kiinnostaa. Tän kirjotuksen jälkeen oon varmaan NSA:n seurannassa…huii :astonished:

ja vielä 1 edit: itse en enää käytä muita lääkkeitä kuin silloin tällöin bentsoja uneen (max pienet annokset), sekä kannabista uni -ja rauhottavana lääkkeenä. Ennen meni jos mitä nappia kun diagnooseja on ne perus 5-6 mielialahäiriö ym. Kummasti ku vähens tuntuvasti päihteitä(varsinki jättäny psykedeelit) ja lopetti nappien rouskimisen niin olo tasaantunut, tuntuu omalta itseltä ja saa aikaseksi asioita enemmän(abaut100%) kuin esim masareiden tai tasaavien aikana. Bentsot kans jatkuvassa käytössä hyihyi :I

Mistäs sinä tiedät, mikä lääke on kenellekin oiva valinta? Eiköhän se ole taas melkoisen yksilöllistä :unamused: . Jos sertraliini on auttanut sua, niin se on toki hyvä juttu, mutta ei sitä voi yleispätevästi soveltaa kaikkiin ihmisiin. En mä tahdo tyystin lytätä noita SSRI- ja SNRI-lääkkeitä, sillä monet todella saavat niistä avun, mutta itselläni on noista oikeastaan vain huonoja kokemuksia ja ymmärrän erittäin hyvin, mikäli joku ei tahdo niitä syödä. Itselleni noista, mikäli ovat siis vaikuttaneet mitenkään, on tullut aina pahoja sivuoireita, mm. huimausta, levottomat jalat -oireilua, pahoinvointia, hikoilua, unettomuuden pahenemista, motorista levottomuutta, ahdistuksen ja yleisen levottomuuden pahenemista, totaalista tunnekylmyyttä, kaikkien seksuaalisten halujen kaikkoamista, kaikkia pirun outoja ajatuksia ja tuntemuksia, jopa maniaa. En sitten tiedä, kuinka kauan mun olisi pitänyt noista helvetillisistä sivuoireista kärsiä, että ne olisivat lakanneet ja lääke olisi alkanut vaikuttaa toivotulla tavalla :unamused: . Jos samaa paskaa jatkuu puoli vuotta tai enemmänkin, niin kyllä mä siinä vaiheessa jo luovutan ja totean, että eivät ole mun troppejani. Useita erilaisia mielipidelääkkeitä olen siis elämäni varrella kokeillut. Oikeastaan ainoa, josta oli jotakin apua, oli mirtatsapiini, joka sekin auttoi lähinnä unettomuuteeni, joskin juuri sitä kautta paransi elämäni laatua. Se vain lihotti niin pirusti, että sen vuoksi sekin oli pakko jättää.

Ja vaikka SSRI:t jotakuta auttaisivatkin, niin juuri sen vuoksi, että niiden vaikutuksen alkamiseen menee vähintään se 2 viikkoa, olisi hyvä, että ainakin alussa olisi jokin benzo siinä ohella tukena, mikäli ahdistus on todellakin niin pahaa, että on aikeissa hypätä katolta, tai kärsii niin pahasta paniikista, että ihmisten ilmoille meno on lähes tai tyystin mahdotonta.

Benzokoukkua en toki edelleenkään suosittele kenellekään, ellei se ole ns. aivan välttämätöntä. Benekuurien tulisi olla mahdollisimman lyhyitä tai sitten benzojen käytön vain satunnaista, eli pilleri napataan vain silloin joskus, kun paniikkikohtaus tekee tuloaan tai ei saa muutoin unta. Joillekin kuitenkin benzot ovat se paras lääkitysvaihtoehto ja näin ollen niiden pitkäaikaisempi, jopa koko loppuelämän kestävä, käyttö tulee kyseeseen. Siinä en myöskään näe mitään järkeä, että pitkään benzoja käyttäneen lääkitys katkaistaan, mikäli erittäin hankalien ja pitkällisten vieroitusoireiden kestäminen tulee kaikille vaikeammaksi, kuin se, että kyseinen benzojen käyttäjä pysyy jotakuinkin toimintakykyisenä ns. ylläpitoannoksella. Mahdollisimman pieninä benzoannokset toki kannattaa pitää, eikä lähteä napsimaan ylimääräisiä/nostamaan annostuksia heti, jos sattuu olemaan vähänkin huonompi päivä. Ja viihteily benzojen kanssa, etenkin runsaampi sellainen, on suhteellisen varma tie helvettiin, joten, muistakaapa lapset, että sellaista ei saa tehdä, vaikka se benzorespa lekurilta irtoaisikin :wink: .

Ei herrantähden, ootsä ihan tosissas? Mistä sä tiedät mitä ne kouluampujat on syöneet vai ovatko syöneet mitään lääkkeitä? Olis ollut ainakin tarvetta lääkkeille ja terapialle.

Meinaatsä että SSRI:t ja SNRI:t vetäis ihan tunteettomiks ihmiset? Näin ei todellakaan ole. Ehkä se terävin osa sieltä jää pois, mutta mä ainakin 20 v. käytön jälkeenkin tunnen todella syvästi. MINDFUCK-kamaa, hei oikeesti :laughing: Mitä sä vedät?