Korvaushoidossa vain rangaistaan, mistä saisi apua?

Pakko avautua jonnekkin…

Miksi kh.ssa vain rangaistaan, kun on ongelmia? Esim kun retkahtaa ja jää kiinni kukaan ei kysy miksi retkahdin vaan otetaan kotilääkkeet pois, eikä anneta lääkettä sinä päivänä. Kun valittaaa huonoa oloa ei saa lisää kotilääkepäiviä, koska hoito ei ole tasapainossa.Lääkeäri käsittelee asian vasta parin viikon päästä siihen asti ei voi, kun kitkutella. Siinä retkahtaa sitten helposti, kun on koko ajan paha olo. Lääkäri on koko ajan lomalla ja reseptejen uusinimen vie ikuisuuden. Odotin kh.lta paljon, mutta se onkin vaan lääkkeiden antoa ja muut ongelmant haudataan. Tarvisi oikeaa apua, pelkkä lääkkeiden juominen ei paranna riippuvuuttani tai muuta sitä miksikään. Minusta todella tuntuu, etten saa apua kh.sta niin paljon kuin tarvitsisin, mutta mistä sitä sitten voisi saada? Haluaisin todella parantua…

Itse ainakin kerroin rehellisesti, jos johonkin olin retkahtanut… Toisaalta minut tunnettiin jo klinikan puolelta (kuten tosin kaikki kh:laiset)… En edes saanut karenssia, koska olin asioista rehellinen. Hoito perustuu rehellisyyteen ja tarkoitus on kuitenkin että halutaan lopettaa kaikkien huumeiden käyttö; saahan itse ilmaiseksi annoksen opiaatteja, joka pitää terveenä! Tällöin tulisi rakentaa uutta elämää (muuttaa, vaihtaa numeroa, ajatusmaailmaa, kaveripiiriä ja mennä kuntouttavaan työtoimintaan tms.) sekä opetella elämään päihteettä…

Mikäli asenne on, että bailataan ja vedetään lääkkeet hihaan sekä myydään niitä kadulla, niin on väärä ihminen korvaukseen!! Tällöin ei ole todellakaan nähnyt omaa pohjaa tai omaa oheiskäyttöään ongelmana! Mikäli kokee opiaatit ja muut huumeet vain ongelmaksi (muut ehkä lopetettu jo aiemmin); niin hoito todella toimii… Saattaisit saada parempaa kohtelua jos itse kertoisit omasta retkahduksesta ja puhuisit asiasta miltä se tuntui ja oliko siinä mitään järkeä… :unamused: Ei voi kuitenkaan odottaa pelkkää päänsilittelyä siitä että “sattui jäämään kiinni toisen aineen vetämisestä päänsekoitus-mielessä”… :neutral_face: Mikäli tämä hyväksytään, käy kuten täällä on käynyt; mitä tahansa voi tehdä lentämättä korvauksesta ulos!! :smiling_imp: :smiling_imp: :smiling_imp: Tämä tarkoittaa sitä, että erittäin harvalla on pienintäkään motivaatiota lopettaa huumeita; kh helpottaa elämää jotta voi vetää muita aineita; se ei ole hoidon tarkoitus!

Tere!

Kuules, noi asiat ovat täysin kuntakohtaisia. Suomessa on VAIN 50 kuntaa/kaupunkia, jotka tulevat omillaan toimeen ja loppujen on pummattava rahaa valtiolta (rikkailta kunnilta). Silti rahat ei riitä ja KH ei ole kovin korkealla prioriteetillä massia jaettaessa. Kannattaa muuttaa johonkin varakkaaseen kuntaan/kaupunkiin, niin hoidon taso on ihan jotain muuta, kuin noissa persaukisissa kriisikunnissa.

Pässi!

Jokeri

Osaako joku sanoa jonkin kunnan/kaupungin 60 km säteellä Helsingistä, jossa metadon kotilääkkeet jaetaan raakana eikä sitä laimeneta jollain mehulla? Metadon kolahtaa IV käytössä kuulemma tosi hyvin.

Jokeri

Ymmärrän kyllä aloittajaa siinä, että haluaa puhua pahasta olostaan jne. ja olisihan se hyvä, että kaikki asiat saisi hoidettua saman katon alla, mutta jos teillä korvaushoidossa ei resurssit siihen riitä, niin kannattaisi yrittää saada jotain terapiaa tms. muulta taholta.

Mutta, mutta… “vain rangaistaan”? Saathan sieltä toki lääkettä, jonka tarpeessa olet. Jos ne vain rankaisisivat, niin kai ne perustaisivat sinne varsinaisen kalkkunafarmin. Olennaiset asiat korvaushoidon tarkoituksesta tulivatkin tässä(kin) topicissa jo selväksi, vaikka kyllä se meillä päinkin tuntuu niin menevän, että kh-potilaat vetävät siinä ohella kaiken minkä käsiinsä saavat, eikä ketään kiinnosta.

Kyllä mäkin olen itsekäs ja itsesäälinen paska. Kyllä muakin vituttaa, ettei posteljooni kanna joka päivä postiluukusta mulle ilmaiseksi kilokaupalla benzoja, etten saa kännipäissäni riehua ja koheltaa baarissa niin kuin tykkään, vaan poke(tai muu henkilökunta) tulee ihan vittupäisyyttään urputtaan jotain, vaikka hajotin vain pari tuolia ja muutaman tuopin, joista osan jonkun päähän, kun sen naama ei miellyttänyt, kun mulla on oikeus tehdä mitä huvittaa, kun mulla on vaikeeta.

Alkoipa tehdä mieli buprea. Miks ne korvaushoitolääkkeitään myyvät nistirunkkarit ei nyt tajua tulla tuomaan niitä tänne mulle, kun mä tarvisin niitä just nyt. Kyllä kaikki muut ihmiset on sitten helvetin itsekäitä, eikä ymmärrä mua yhtään.

Voi vittu, onko tällaisia ihmisiä oikeasti olemassa? Eiköhän tendenssi ole se, että kaikkialla aletaan sekoittaa mehua lomapulloihin.

VH, Arpa sekä kaikki muut persoonat… :wink: Nyt ymmärrät… :stuck_out_tongue: