Korvaushoidon lomat ja vapaapäivät

Hello.
Asun pienellä paikkakunnalla Sisä-Suomessa ja olen paikkakunnan ainoa korvaushoitolainen ja myös ainoita koko maakunnassa suboxonehoidossa, täällä käytetään lähes aina korvaushoitolääkkeenä metadonia. Korvaushoidon avohoitopaikassanikaan ei ole vuosiin ollut muita korvaushoitolaisia. Monissa hoitooni liittyvissä asioissani omalääkärini, joka on psykiatri, konsultoi aina erästä lähikaupungin päihteisiin erikoistunutta lääkäriä, joka vastustaa suboxonen käyttöä korvaushoitolääkkeenä. Kyseinen päihdelääkäri oli myös kohdallani ehdottomasti sitä mieltä, että metadoni on ainoa vaihtoehto ja, että suboxonehoito ei voi onnistua kenelläkään ja se aiheuttaa aina väärinkäytöksiä kuten lääkkeiden pistämistä yms. vaikka en ole puoleentoista vuoteen käyttänyt enää aineita iv:nä. Onnistuin kuitenkin pääsemään pitkän taistelun jälkeen muita reittejä korvaushoidonarvioon ja suboxonehoitoon. Minulle tehtiin erittäin tiukka korvaushoitosopimus. Kaikki bentsot piti lopettaa ja oheiskäyttöä ei saa olla lainkaan kerrasta poikki periaatteella, jos seuloissa näkyy muita aineita suboxone vaihdetaan hoitojakson myötä metadoniin.Seulat otetaan kerran viikossa. Itse olen ihan tyytyväinen tähän sopimukseen, kannustaa pysymään ilman muita aineita.

Olen nyt ollut viisi kk. korvaushoidossa ilman mitään rikkeitä ja hoito on muutenkin sujunut hyvin. Mutta korvaushoitohan on hyvin sitovaa niinkuin tiedätte hyvät “kolleegat”. Olisi mukavaa välillä tehdä pieni reissu tai muuta sellaista. Nyt tarvitsisinkin tietoa korvaushoitolaisen oikeuksista vapaapäiviin ja lomiin. Nimittäin edellä mainitsemani päihdelääkäri vastustaa suboxonehoidossa olevan lomia väärinkäytösten pelon vuoksi. Ja kyselyihini lomapäivistä on suhtauduttu hyvin nihkeästi lääkäreiden puolelta, omahoitaja niitä kylläkin puoltaisi.

Olisiko, joku niin ystävällinen, että jaksaisi kertoa minulle korvaushoidossa olevan oikeuksista lomiin ja vapaapäiviin?

Mikäli haluaa lähteä lomalle, voi anoa maksimissaan 3vkon lääkkeitä mukaan. Valitettavasti tuo on erittäin paikkakuntakohtaista tuo lomien anto. Jos edelleen siis haet päivittäin lääkkeet. Muuten kuulostaa aika pitkälti Turun mallilta, että hoito siirtyy metukkaan mikäli vie lääkkeitä tms. Myös siellä on ajettu bentsot pois.

Meillä on erittäin lievä hoito-muoto, matalakynnys. Ensimmäinen kk oli että haettiin lääkkeet 7krt/vko. Sen jälkeen vkloppu-lomat ja oman käytöksen mukaan lomia sai lisää. Mulla oli täydet lomat alle ½v:ssa joka vitutti enemmänkin, koska kyse oli resursseista ja tiesivät että mulle tulee moneen muuhun verrattuna erittäin vähän mitään komplikaatioita. Lisäksi kerron sinnepäin, vaikka olisin vain savua polttanut (meillä tämä on siis sallittua, vaikka yleensä ei näin ole, mutta käypä hoidon suosituksilla mennään joten potilas on kuin saattohoidossa; elämä tehdään siedettävämmäksi–>käyttäjät ja jonossa olevat pääasiassa käyttävät kh:laisten myymiä/vaihtamia lääkkeitä :unamused: :smiling_imp: ).

Joissakin paikkakunnilla bentsot otetaan kokonaan pois ja annetaan Lyricaa, meillä ei Lyricaa määrätä lainkaan, mutta bentsoja löytyy jokaiselta… :unamused: Lue käypä hoidosta huumeriippuvaisten hoitosuositus (korvaushoito-sanalla ei ainakaan pari kk:tta sitten tuota löytänyt, otsikon alta löytyy)… Kyllä ½:n jälkeen tulisi olla ainakin se 1 tai 2 vapaata, etenkin kun kaikki on sujunut moitteettomasti… Lääkäri kostaa sulle, kun saitkin xonet metkun sijaan; jotkut todella uskovat JOKAISEN käyttävän lääkkeensä väärin (metkuahan ei voi käyttää väärin tai myydä, vaikka sekoitettaisiin mehuun?!?). Kyllä täälläpäin myös metku-pulloja on kaupan… :unamused: Tosin nykyään annokset ovat pienemmät ja siitä on mahdollista vieroittautua, täällä Lois Lane on lopettanut metku-hoidon. Hinta on myös halvempi…

Mutta älä missään tapauksessa varaa mitään matkaa ennenkuin olet saanut lääkäriltä subuihin erityisluvan. Turkissa bubre on huume, samoin joissakin muissa maissa. Ilman lääkärin lappua voit jäädä tulliin tai saada huumausaine-rikkeen maahantuonnista…

PS. ei ole tämä meidän malli mukava. Itse olen jatkanut omaa elämääni, mutta erittäin moni jatkaa samassa kaveriporukassa, joka yllätys yllätys, rännää ja vetää kaikkea muuta. Karenssi on max. 6vkoa niin, että saa kaikki edut takaisin ja seuloja otetaan pari/krt/v; niille keiden tiedetään vetävän aineet hihaan sekä käyttävän muuta joskus useammin… Kukaan ei ole lentänyt ulos, mikäli ei vkoon hae lääkkeitään, lentää pihalle tai jos kytät soittavat jonkun myyneen lääkkeitään; mikään muu ei aiheuta pihalle lentämistä… Lisäksi aloittajien on kiva yrittää sopeutua hoitoon, kun kukaan ei jaksa istua 24/7 yksinään himassa ja kaverit ovat korvauksessa… On muutama onnistunut hoito, mutta yleensä kyseessä ollut lapsi tms. :frowning: :unamused: :imp:

finlex.fi/fi/laki/alkup/2008/20080033

tuolta löytyy kohta: Jos potilas sitoutuu hoitoon hyvin, hänelle voidaan luovuttaa toimintayksiköstä enintään kahdeksaa vuorokausiannosta vastaava määrä lääkettä. Erityisestä syystä tällaiselle potilaalle voidaan poikkeuksellisesti luovuttaa lääkettä toimintayksiköstä 15 vuorokausiannosta vastaava määrä.

Tämä on aika hassua, kun tuntuu että nämä korvaushoito hommat vaihtelevat paljon ihan kaupungista riippuen. Olisikin hyvä, että koko Suomessa sovellettaisiin samoja linjoja. Täälläkin on kahdeksan kilometrin päässä ihan eri linja bentsojen suhteen. Tunnen kaksi, jotka ovat jopa muuttaneet että saavat Rivatrilit. Minä olen harkinnut samaa.

Käyttääkö ne metadonikorvaushoidossa metadonitabletteja ollenkaan, vai onko se aina tuota nestettä?

En ole kyllä missään kuullut mitään muuta olevan kuin “oraaliliuosta”. Täällä se on sellaista hirveän makuista veriappelsiinin makuista litkua, missä on metadonia 2mg/ml. Eli minun annokseni kun on 130mg, niin juotavaa on siis 65 ml. Vielä jokin aikaa sitten se oli kirkasta ihan kemikaalin makuista litkua, missä oli metadonia 5mg/ml. Kyllä veikkaan ettei missään suomessa ole muuta kuin nestettä.

Juu-u, itsekin alotellu k-hoidon yrityksen ja erehdyksien jälkeen lopulta syksyllä-11.
Ei oo ollu helppoo.
Siis ainakin tällä paikkakunnalla (P-savossa) hoidosta on tehty fasistista yksilöiden lokerointia ja potilaalla ei oo uusiin määräyksiin ja sääntöihin vastaanpanemista maksimissaan helvetin pieni tila neuvotteluvaraa.
Oli tilanne mikä tahansa.

Muun muassa “kollektiivirangaistuksena” lääkkeiden oletetuista jemmauksesta jokaisen tän seudun P-polin asiakkaan suboxonet MURSKATAAN kuukauden ajaksi, vaikka näitä resoritabletteja ei saisi edes PUOLITTAA. So?
Sellanen murujauhoseoshan sulaa minuutissa suukkiin!
Saako näin tehdä?
Ei.
Täten Kunnolliset potilaat kärsii, ja jo illast on kipee olo, (varmaan joku 90%) ja sekä hoitajilla että potilailla käynneillä pinnat kireet ku vielunkielet. Sitten lähet valittamaan asiasta ja porukka kelaa miten ne voi vaikuttaa hoitonsa laatuun… okei. Ei mitenkään!

Lääkärille ja potilasasiamiehen kautta murskausrangaistuksista, ja potilaalle suorastaan välttämättömien, arkea ja mahdollisesti myös sosiaalista elämää ylläpitävien lääkkeiden, alasajoista tehtyjä valituksia käsitellään tyyliin:
“- - -Olemme tutkineet mm- lääkkeiden puolitus- ja murskausohjeista aiheutuneista valituksia, ja puolustuksemme asiasta on, että jonkun yliopistollisen sairaalan farmaseuttimme mielestä tällainen käytäntö ei vaaranna korvaushoitopotilaan hoitoa eikä siis loukata potilaan oikeuksia.
Uusien ohjeiden ja tutkimusten mukaan lääkkeiden alasajot ovat keino parantaa itse korvaushoitolääkkeiden toimivuutta ja hyötyä.”

Bulllllllshit??

Bentsoja, joita mäki oon syöny teini-ikäisestä lähtien on tiputettu nyt puolessa vuodessa nolliin.

Vielä vuosi sitten ekan puolen vuoden aikana keskityttiin iv-käytön lopettamiseen ja muun muassa kanna sai näkyä sen puol v.

Täällä ei katella sellasia seikkoja, et jos potilasta on hoitoonpääsyä ja hakeutumisprosessia edeltäen lääkitty Rivatrililla, Lyricalla ja Sirdaludeilla ahdistuneisuushäiriön, tension neckin ja paniikkihäiriön hoitoon lääketiputuksen aikana (mikä tapahtuu yleensä aina avolla) tippuu, ja samalla lähtee järki ja terveys.

Täällä meillä myös LyRiCat tiputetaan hoidon aloittamisesta KAIKILTA lähes saman tien nolliin.
Onko joku käyny ne viekkarit läpi?

Ja koko ajan sit pitää pelätä, että vittu, en saa lopetettua oheiskäyttöö saattaa tippua annos varoittamatta ja krovaushoito vaarantuu APUA KOHTA NE AJAA SEN KOKONAAN ALAS ja oon tuolla kadulla. Uuh mikä utopia - kun pääset korvaushoitoon kaikki muuttuu hyväksi…

Sit sanotaan et yritä nyt jaksaa ja näin se nyt vaan on.

Mielialalääkkeitä bentsoviekkareihin ja paniikkihäiriöön. Neuroleptejä kaikkeen muuhun kipuun tai mielen särkyyn.
Koetaan että “nyt mä oon onneks hoidossa - mutta wtf mä voin melkein huonommin”. Onks tässä paradoksin ainesta.

Epäkohtia tosiaan löytyy varmaan muualtakin, mutta ei tää meineinki kyllä hoitomotivaatiota yhtään paranna. On ollu päiviä, jolloin oon miettiny et "nyt lopetan tän paskahoidon seinään kun MM on samantekevää, kusenko puhtait seuloja vai en, mut en silti saa lupia koska poikaystäväni/siskoni/kaimani on jonkun hoitajan mielestä rikollisen näkönen ja potilaani oikeet ei toteudu eikä valittamisesta oo hyötyä.
Mut en mä enää halua siihen jokapäiväseen lääkkeenmetsästykseen. " mmm.

Tais mennä offtopicix sorry oli pakko avautua. Mut tää on, Tää, suurimman osan ajast herkusta kaukana. :blush: :smiling_imp: :mrgreen:

Käytännöt tosissaan vaihtelee älyttömästi palveluntarjoajien välillä. Tuo EveK:n linkkaama laki on juurikin se laki, jota korvaushoidosta on. Muuten järjestäjä saa määritellä itse tuon lain sisällä korvaushoitokäytäntönsä. Toki esim. Terveydenhuoltolaki finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920785?search[type]=pika&search[pika]=laki%20potilaan%20oikeuksista myös määrittävät toimintaa päihdehuollon yksikössä.

Päihdeasiamiehen sivulta paihdeasiamies.fi/oikeus.htm näkyy löytyvän tietoa noista laeista sekä päihdeasiamiehestä, johon voi ottaa yhteyttä, kun kaipaa neuvoja ja ohjausta päihdehuoltoon liittyen. Veikkaisin että myös sosiaaliasiamies ja potilasasiamies voivat jeesaa tarpeen vaatiessa. Kuitenkin laki jättää paljon tulkinnan varaan, ja hoitava lääkäri saa usein päättää aika paljon linjauksista. Toi korvaushoitolaki kannattaa lukea ajatuksella, ja tajuta, että oikeesti siinä on ne raamit, joissa toimitaan. Esimerkiksi se, että jossain paikoissa ei ole ollenkaan Suboxonea käytössä (ja joissain on), ei ole mitenkään lain vastaista; kuten ei poikkeavat lomakäytännötkään. Toisaalta noissa potilas/asiakaslaeissa puhutaan muistaakseni jotain tasa-arvosta ja oikeudenmukaisuudesta, mutta noihan on tietty tulkinnanvarasia asioita. Potilaslaeista kandee huomioida esim. se, että asiakkaalla pitää olla oikeus päättää omista asioistaan jne. (mutta toki toikin saadaan kumottua…).

Epäreilulta se tuntuu, että käytännöt poikkeaa niin paljon toisistaan. Mutta onneksi on ees mahdollisuus päästä korvaushoitoon. Suosittelen kuitenkin asioiden selvittelemistä esim. päihdeasiamiehen kanssa, koska jonkunhan pitää asioihin puuttua, jos niiden haluaa muuttuvan.