Hello.
Asun pienellä paikkakunnalla Sisä-Suomessa ja olen paikkakunnan ainoa korvaushoitolainen ja myös ainoita koko maakunnassa suboxonehoidossa, täällä käytetään lähes aina korvaushoitolääkkeenä metadonia. Korvaushoidon avohoitopaikassanikaan ei ole vuosiin ollut muita korvaushoitolaisia. Monissa hoitooni liittyvissä asioissani omalääkärini, joka on psykiatri, konsultoi aina erästä lähikaupungin päihteisiin erikoistunutta lääkäriä, joka vastustaa suboxonen käyttöä korvaushoitolääkkeenä. Kyseinen päihdelääkäri oli myös kohdallani ehdottomasti sitä mieltä, että metadoni on ainoa vaihtoehto ja, että suboxonehoito ei voi onnistua kenelläkään ja se aiheuttaa aina väärinkäytöksiä kuten lääkkeiden pistämistä yms. vaikka en ole puoleentoista vuoteen käyttänyt enää aineita iv:nä. Onnistuin kuitenkin pääsemään pitkän taistelun jälkeen muita reittejä korvaushoidonarvioon ja suboxonehoitoon. Minulle tehtiin erittäin tiukka korvaushoitosopimus. Kaikki bentsot piti lopettaa ja oheiskäyttöä ei saa olla lainkaan kerrasta poikki periaatteella, jos seuloissa näkyy muita aineita suboxone vaihdetaan hoitojakson myötä metadoniin.Seulat otetaan kerran viikossa. Itse olen ihan tyytyväinen tähän sopimukseen, kannustaa pysymään ilman muita aineita.
Olen nyt ollut viisi kk. korvaushoidossa ilman mitään rikkeitä ja hoito on muutenkin sujunut hyvin. Mutta korvaushoitohan on hyvin sitovaa niinkuin tiedätte hyvät “kolleegat”. Olisi mukavaa välillä tehdä pieni reissu tai muuta sellaista. Nyt tarvitsisinkin tietoa korvaushoitolaisen oikeuksista vapaapäiviin ja lomiin. Nimittäin edellä mainitsemani päihdelääkäri vastustaa suboxonehoidossa olevan lomia väärinkäytösten pelon vuoksi. Ja kyselyihini lomapäivistä on suhtauduttu hyvin nihkeästi lääkäreiden puolelta, omahoitaja niitä kylläkin puoltaisi.
Olisiko, joku niin ystävällinen, että jaksaisi kertoa minulle korvaushoidossa olevan oikeuksista lomiin ja vapaapäiviin?