Korvaushoidon aloittaminen ulkomailla

Ma Oon Espanjassa ja aloitan metishoidon huomenna. Tiedatteko miten Suomessa (helsingissa) suhtaudutaan korvaushoidon aloittamiseen ulkomailla ( EU-maassa)?.

Aika mielenkiintoinen veto ja mielenkiintoista tietää miten asiaan suhtaudutaan Suomessa. Luontevaahan se olis siitä jatkaa sitte Suomessa, mutta asia tuskin on noin yksinkertainen.

Suosittelen ottamaan jo ennen paluuta yhteyttä asiaa hoitavaan tahoon asian tiimoilta. Millon palaat? Ootko kauan ollut Espanjassa ja millainen prosessi siellä on tuo hoitoon pääsy ja aloitus sekä miten tuo hoito käytännössä siellä ylipäätään toimii?

Espanjassa paasee korvaushoitoon kaytannossa heti. Paitsi viikonloppuisin jolloin sain kuitenkin 600mg kodeiinia, 500mg tramadolia ja pameja.

Saan ensimmaisen kipon huomenna aamulla (25mg metadon) ja joka paiva 10mg enemman kunnes tarpeeksi.

Kun annos on tarpeeksi suuri saan metadon-klinikalta useamman paivan laakkeet. Saan tuotua suomeenkin 1200mg tai en saa niin paljoa mutta saisi tuoda.

Oon kuullut etta moni on aloittanut ulkomailla korvaushoidon ja saanut jatkaa Suomessa. Ne on ollut kylla pidempaan hoidossa ennen suomea kuin mina ( pari viikkoa).

Okei, hieman helpompaa ku Suomessa. Mä en ite tiiä yhtään tyyppiä joka ois ulkomailla alottanu, joten ei oo tosiaan mitään faktaa asiasta vaan ihan näin järjellä pähkäilen…

Kokeilla toki kannattaa, mutta tietty asia varmaan hoitus paremmin, jos hoito olis jatkunu jo pitkään ennenku palaat Suomeen. Korvaushoitoon on Suomessa paljon halukkaita ja jonot on usein pitkät, joten sitä kokeillaan kaikenlaista päästäkseen hoitoon ennen kaikkea nopeasti. Tiiä sitte vaikka sultakin kieltävät hoidon ihan vaan siksikin, että asiasta ei tule ilmiötä jolloin jengi alkais harrastaa tollasta “Korvaushoitomatkailua”…

Ei ole mitään tietoa asiasta, mutta korvaushoitolaisena kokemukset on sellaset että mikään ei täällä onnistu tosta vaan! Yhden kotiannospäivän vaihtamistakin (esim. maanantain sijaan tiistai) pitää niiden suunnitella ja pähkäillä viikko etukäteen. Ja hoidon aloittamisethan nyt ovat tietysti ihan eri tason juttuja, jotka vaatii niitä kokouksia ja palavereja ja byrokratiaa useiden kuukausien ajan. Turha siis odottaa että pääsisit suoraan jatkaa hoitoa, kun Suomeen palaat.

Suosittelen siis miettii asiaa vielä, ei nimittäin kuulosta kauheen hyvältä ajatukselta aloittaa joku väliaikainen(?) metishoito, josta ei oo tietoa miten se parin viikon kuluttua jatkuu. Ainakin pidä se annos niin matalana kuin ikinä mahdollista, ettet sit hajoo jos joudut lopettaa sen seinään!

Ainoa syy miksi en ole mennyt korvaushoitoon suomessa on etta saan niin hyvin bentsoja etta on halvenpaa olla “katumetiksen” varassa (20-40mg/vrk). Taalla pidan annoksen 60mg joten saisin metista taalta joten olisi kipeana metiksesta. Joten ei siis mikaan valiaikainen metishoito.

Lopetin Subun m.6kk sitten ja siirryin “pieneen” annokseen metista (aluksi 10-20mg/vrk)

^ Seurataan mielenkiinnolla miten tuo prosessis etenee täällä kotimaassa. Luulen kuitenkin, ettei se ihan noin vaan onnistu. Toki voi onnistuakin, en todellakaan osaa sanoa.

mul oli kaveri mikä kävi muistaakseni englannissa subu korvauksessa ja kävi vaan hakee aina muutaman kuukauden lääkkeet.

En saanut aamulla kuppia. Vasta keskiviikkona. Vaikeaa hoitaa asioita kun Espanjalaiset ei puhu kunnolla Englantia ja ma en espanjaa. Keskiviikkona paikalla on laakari joka puhuu Englantia ja uusi yritys.

Toisaalta nyt olis hyva aika lopettaa kun syksylla alkaa koulu. Vittu kun ei ole tanaan rahaa tramaleihin.

Siis täh?! Ymmärsinkö mä nyt taas yhtään oikein? Kaverisi oli siis hankkiutunut korvaukseen Englannissa, missä hänellä oli mahdollisuus saada muutaman kuukauden lääkkeet kerralla ja niiden kanssa sitten tuli Suomeen? Tulee väkisinkin mieleen, oliko tuossa nyt ollenkaan kyse oikeaoppisesta ja motivoituneesta korvaushoidosta, vai sittenkin vain keinosta hankkia itselleen Subut väärinkäyttöön, jota harrastaa täällä Suomessa. Sitten kun varastot alkavat ehtyä, niin englantilaiselle korvaushoitoklinikalle vain täydentämään niitä. Toki tuossa saa olla tarkkana, ettei narahda tullissa Subuinensa, etenkin nykyään ja varsinkin, jos useamminkin ylittää valtioiden rajoja kohtuullisen Subu-lastin kanssa, vaikka niihin laillinen respa olisikin sieltä ulkomailta kirjoitettu. Voihan tuon korvaushoidon toki noinkin hoitaa ihan asianmukaisesti, eli liuottaa kielen alla Subua sen verran, että pysyy toimintakykyisenä ja olla oheiskäyttämättä mitään, mitä lääkäri ei ole määrännyt, mutta jokseenkin epäilyttävältä tuollainen toiminta ainakin minun korvissani kuulostaa :confused: . Korjaa toki, jos olen jälleen käsittänyt kaiken väärin :wink: .

Pari tämmöstä kaveria mullakin on, jotka siis hakee englannista subut. Ja ihan asialliselta se niiden korvaushoito vaikuttaa. Asiallisemmalta kuin tämä suomen meininki. Rahaa tuossa kylä tarvii olla ilmeisesti aika hyvin takataskussa.

kuta kuinkin näin, nykyisin on tosin kuivilla et teoriassa ajoi asiansa.

Toimiiko tämä brittein meininki ihan oikeasti vieläkin? ei mulla mitään syytä ole sua(irtokarkki) epäillä, mutta ymmärsin lainsäädännön muuttuneen ajat sitten siihen malliin ettei tuossa touhussa ole nykyään mitään järkeä:
määrät mitä voit tuoda ovat pieniä, ja jos tuot enemmän ja luonnollisesti jossain vaiheessa kuitenkin narahdat, niin huumausaineenahan nuo menee. ennen tuo oli jollain tasolla mahdollista, jos et syystä tai toisesta suomen korvaushoidon piiriin päässyt.
nykyään kyllä täytyy olla rahaa. ja aika tyhmä.

10/20 subua ne sieltä tuokin, en selventänyt että kyse ei ollut kuukausien lääkkeistä. vaikka aluksi niin olikin.

löytyi hassu mainos kun koitin guuglailla lisää tuosta englannin nykymenosta.

kaksi viikkoa ja adiktiolle voi heilutella hyvästit!

Mulla on kanssa kaveri joka hakee nappeja Englannista. On pyytanyt mua mukaan mutta oon ravannu jo tarpeeksi nanappien perassa. Ranskasta tuli haettua muutaman kerran.

Pitää nostaa taas tää ketju kun asia on taas ajankohtainen. Ei tullut käytyä kertaakaan hakemassa metistä tuolla Malagassa. Apteekista sai Lyricoita ja Tramaleja ilman respaa sekä päivystyksestä ilman selityksiä Xanoreita ja Rivatrileja.

Nyt oon korvaushoidon arvioinnissa ja 4-5kk tuntuu perkeleen pitkältä ajalta hommata kadulta lääkkeitä. Vaihdoin metadonin buprenorfiiniin pari viikkoa sitten ja kiinnostaisi tietää onko mahdollista käydä hakemassa lääkkeet ulkomailta kunnes pääsee korvaushoiton. Tässä copy/paste tullin sivuilta.

"huumausaineeksi luokiteltavaa lääkevalmistetta voit tuoda henkilökohtaiseen käyttöösi Schengen-valtiosta korkeintaan 30 vuorokauden käyttöä vastaavan määrän ja muusta valtiosta korkeintaan 14 vuorokauden käyttöä vastaavan määrän. Lääkkeen tarpeellisuus on osoitettava reseptillä sekä todistuksella, jonka apteekki myöntää Suomessa myyntiluvan saaneille lääkkeille.

Suurin sallittu Suomeen tuotava lääkevalmisteen sisältämä lääkeainemäärä on

1. buprenorfiinia kivun hoitoon käytettäväksi Schengen-valtiosta 48 milligrammaa ja muusta valtiosta 22,4 milligrammaa;

2. buprenorfiinia opioidiriippuvuuden vieroitus- tai korvaushoitoon käytettäväksi Schengen-valtiosta 480 milligrammaa ja muusta valtiosta 224 milligrammaa; ja

3. metadonia Schengen-valtiosta 1200 milligrammaa ja muusta valtiosta 560 milligrammaa.

Yksityishenkilön tuodessa toistamiseen samaa tai vastaavaa huumausaineeksi luokiteltavaa lääkevalmistetta, edellisestä Suomeen tuonnista on pitänyt kulua vähintään aikaisemmin maahantuodun lääkemäärän käyttöä vastaava aika. Yhtäaikaisesti maahan ei saa tuoda lääkevalmisteita, joiden sisältämät huumausaineet aiheuttavat valmisteen tuoteselosteen mukaan yhdessä käytettynä kliinisesti merkittävän ja vaarallisen yhteisvaikutuksen.

Huumausaineeksi luokiteltavan lääkevalmisteen tuonti Schengen-valtiosta edellyttää, että henkilö voi tarvittaessa esittää ns. Schengen-todistuksen kyseisen lääkkeen tuontiin. Todistuksen ja lääkevalmisteen oston perusteena olevan lääkemääräyksen tulee olla annettu lääkevalmistetta tuovan henkilön pääasiallisessa asuinvaltiossa. Suomessa Schengen-todistuksen saa tarvittaessa apteekista."

Ton perusteella reissu kerran kuussa johonkin euroopan maahan josta saa reseptillä ton määrän eli 30kpl 8mg tablettia. 16mg päivässä olisi jo sen verran suuri annos että sitä ei tarvitsisi käyttää suonensisäisesti. Toi kuulostaisi niin houkuttelevalta ettei se käytännössä voisi toimia. Bupre on niin helvetin kallista ostaa “kadulta” että mulla ei ainakaan ole varaa olla vetämättä sitä suoneen.

Pistää silmään tämä osuus tekstistä:

“Todistuksen ja lääkevalmisteen oston perusteena olevan lääkemääräyksen tulee olla annettu lääkevalmistetta tuovan henkilön pääasiallisessa asuinvaltiossa”.

Eli mitä helvettiä? Suomeen saa tuoda 30vrk määrän mutta lääkkeen pitää olla määrätty Suomesta. Kuka lääkäri kirjoittaa reseptin Esim. Subuxoneen ja onko sellainen resepti edes virallinen Esim. Saksassa.

Onko kenelläkään mitään muuta kuin mutu-tietoa siitä että olisiko mahdollista hommata korvaushoitolääkkeet laillisesti jostain euroopan Schengen-valtiosta?.

Vuoden 2007 muunnos tohon tuontiin ,mikä koskee uusia Eu maita mm. Baltian maat vaikeuttaa tuontia huomattavasti :open_mouth: sitä Shengen todistusta ei käsittääkseni normi pulliaiselle kirjoiteta ja Sulla pitää olla Apteekissa Suomessa ,ressut,lääkepakkaus ,matkaliput ja passi mukana ,eli se on tehty erittäin kieroksi koko laki,vielä siihen pääsääntöisesti Suomessa asuva eli ei riitä esim. Postilokero Tallinnassa. Niihin maihin ,jotka ei kuulu Shengen alueeseen voisin itsekin lähteä, Ranskassa ja Virossa &Latviassa vuosia kävin. Toi Englanti oli muodissa tämän jälkeen mihin tarvi tunnetun tuomitun Subulääkärin suosituksen ,hän ei enää 2010 ottanut "uusia"potilaita vastaan ,ja vaikka olin itse ollut hänen potilaana 2000luvun alussa ,minut olisi myös uudeksi laskettu. Viimeisin maa mikä toimi oli Sweitsi ,missä kaverit kerkesi noin vuoden käymään,ennen kuin siitä tuli Shengen valtio ja silloinkin osattiin olla kentällä vastassa ,vaikka heillä ei muistaakseni ollut historiaa doupista. Ne tosiaan osaavat kentällä työnsä ,mistä itselläkin kokemusta tuli palot 250kpl ylimääräisiä Subuja Ranskasta tuodessani ,mutta tuohon aikaan 2002 siitä ei tullut kun pari kk ehdollista vai sakot. Nykyään linja paljon kovempi kun katsoo vaikka KKO ennakkopäätöstä Virolais miehestä joka toi suomeen purkillisen xanoreita ja ei ollut tarvittavia papereita mukana ,vaikka hänellä kyllä Eestissä moiset oli. Syyttäjä haki huumausaine rikosta ,mikä tossa tapauksessa kaatui hovissa ja kko.ssa. Eli kannattaa mennä jo melkein merta edemmäs kalaan ja pois Shengen alueelta jos haluaa Subuja Suomeen jatkuvasti tuoda. Ellei sitten ole lääkäri kaveria ,joka kirjoittaisi Subut Suomessa ja tuontitodistukset niihin. Itse kyllä jo pyytäisin siinä tapauksessa temgesig reseptejä ja kävisin vaan lomailemassa lentolippu rahoilla ympäri Eurooppaa. Kun toi tuonti on niin vaikeasti säädetty tänäpäivänä. Ympäri Eurooppaa korvaushoitoon pääsee jopa samana päivänä ja ei ole kallista. Lomalääkkeistä ei ole tietoa kuinka helposti heruu jos olet esim. Ranskassa ilman OS. Tää on ihme takapajula kun täällä k-hoitoon pääseminen niin vaikeaa ,lomat poltetaan helposti ja ulkomailta tuontia vaikeutetaan kokoajan. Viva la Finlandia.

Ressut kyllä kelpaa esim. Saksassa,mutta niitä ei täällä oikein kirjoiteta. Suosittelen ,että menet Shengen alueen ulkopuolelle tai älä ainakaan noihin uusiin Eu maihin mitä v.2007 lisäys koskee mm. Viro Latvia Puola jne.

Resukka, mä en tajua, miksi sä et vain hommaa Teemu-respaa ihan suomalaiselta lekurilta ja hae niitä Teemuja ihan normaalisti suomalaisesta apteekista. Paljon helpompaa, kuin tuollainen suhaaminen ja tullin kanssa vääntäminen. Et olisi todellakaan ensimmäinen korvaukseen pääsyä odottava, joka saa ihan lailliset Teemut sille odotusajalle :wink: . Toki Temgesiceissä on paljon vähemmän buprea, kuin Xonessa tai Texissä, mutta ihan samaa buprea se silti on ja voihan se lääkäri kirjoittaa sulle niitä Teemuja vaikka kuinka valtavat määrät, jos pääsette asioista sopuun. Sun pitää vain löytää itsellesi tarpeeksi hyvä lääkäri. Kyllä sellaisia löytyy, kunhan jaksaa sinnikkäästi etsiä :wink: . Teemujen saaminen(laillisesti) nyt vain on aika hemmetin paljon helpompaa, kuin Suboxonen, siis jollei(vielä) ole korvauksessa. Kyllä sinne papereihin aina saa jonkin selkäkivun tarinoitua, mikäli lääkäri ei tahdo kirjoittaa sinne suoraan, mihin tarkoitukseen ne Teemut oikeasti menevät, ts. pelkää jäävänsä kiinni jostakin väärinkäytöksistä.