Kompastumisia jo alkumetreillä

Heippis, joukkoon liittyy keltanokka!

Oon siis kolmekymppinen, muutaman vuoden liikaa tissutellut naisihminen. Juomiseen on lukuisia syitä. Niin iloon, suruun, rentoutumiseen, tylsyyteen, ku mihin vaan. Ja tietysti sitten viikonloppuna ihan viikonlopun takia. Sunnuntaina on siivouspäivä, eikä sitä voi tehdä ilman siivouskaljaa. Jne.

Kertakulutus ei itsessään kuulosta kovin pahalta, vaikka huomaan toleranssin kasvaneen. 2-3 annosta päivässä. Viikonloppuna ehkä 4. Mutta jos kaiken laskee yhteen, riskikäytön rajat senkun paukkuu.

Nyt päätin pitää tipattoman tammikuun, epäonnistuin heti. No, tipattoman 3 viikkoa sitten. Olinkin tipaton ma, ti, ke, to ja vielä pe, mutta lauantaina saunaan menoa ei voinut edes ajatella ilman saunaolutta. En ole palannut päivittäiseen juomiseen, määrätkin on pysyneet siinä 2-4, mutta jos juon neljänä päivänä 4 annosta, niin se matalan riskin raja on ylitetty enemmän kuin kaksinkertaisesti. Ongelma on lähinnä siinä, että raittiit päivät on yhtä himon kanssa tappelemista. Mitä asialle voi tehdä, meneekö se joskus ohi? :unamused: ja se, että himon laukaisevilta tilanteilta ei voi välttyä. Tulee rankkoja päiviä joiden jälkeen pitäisi rentoutua, siivoaminen on pakko tehdä ja saunastakaan en halua luopua. Ja oottakaahan kun tulee kesä ja auringonotto tai grilli-illat!

Enkä halua lopettaa kokonaan. Haluaisin käyttää kohtuudella. Ja niin, ettei jatkuvasti tarvitsis miettiä, kuinka paljon olen viikon aikana juonut ja voinko nyt juoda tässä siivoillessani yhden. :unamused:

Vinkkejä, vertaistukea, onnistumisia? Vai onko yritys tuhoon tuomittu ennenku pääsee edes alkuun? Koska alkuun on yritetty päästä, monta kertaa. :blush:

Moikka!

Alkuun kannattaa yrittää pyristellä se kuuluisa tipaton kuukausi. Jos se ei monista yritysistä huolimatta onnistu, kannattaa harkita kokonaan lopettamista.

Jos kohtuukäyttö näyttäisi olevan mahdollista, kannattaa yrittää rajata se tiettyihin tilanteihin kuten sosiaaliset tilanteet ja silloinkin maltilla.

Paljon tsemppiä ja tervetuloa!

t. Juhani

Moi keltanokka!
Aika mitättömiltä annosmääräsi tuntuvat minun päässäni, mutta onhan se todellinen ongelma, jos ajatukset joka päivä pyörivät juomisessa ja haluaisit juoda enemmän. Joten hyvä, että olet täällä :smiley:
Mutta halusin lohduttaa, että saunassa voi käydä ilman saunaolutta. Monia asioita voi tehdä ilman alkoholia. Mä tein uusia juttuja viime vuonna ekaa kertaa juomatta alkoholia: esim. olin kaverilla grillaamassa kesällä, aloin käydä saunassa eka limsan kanssa ja sitten 0-oluen kanssa. Varsinkin tuo sauna tuntui aluksi ihan mahdottomalta ilman saunaolutta. Mieluummin jätin saunan väliin kuin otin riskin, että alan juoda olutta. Nykyään ei tunnu missään! Ei yhtään tee mieli oikeaa olutta, jos olen päättänyt olla 0-linjalla. Kun YHDEN kerran onnistut tekemään sen, niin seuraava kerta on jo melkein lasten leikkiä. Kuulostaa naurettavalta ohjeelta, mutta oikeasti toimii!

Moi!

Muutama ajatus minulta. Nää päihdeasiat on sellaisia, että ne harvoin ratkeaa heti ekasta yrityksestä. Toisaalta mä ajattelen, että hyvä myös niin. Erilaiset retkahdukset ja just toi, että ajatus pyörii juomisessa kertoo paljon siitä, että missä mennään. Mitkä on omat kompastuskivet jne. Et oo palannut siihen juomiseen mistä aloitit, se on hyvä! Mä oon ollut nyt ruhtinaalliset 4 päivää juomatta ja on vastaan on tullut jo monen monta tilannetta, että missä kohtaa ois voinut ja tehnyt mieli korkata. Vaatii monta toistoa ennen kuin oppii tekemään asioita ilman alkoa, mutta haluan uskoa, että se on mahdollista. Hyvä kun tulit tänne!

Kiitos! Kiva tulla mukaan “omiensa pariin”, porukkaan jotka tietää mistä puhun! En ole tästä kertonut kelleen muulle, uskallus ei riitä. Tai joo, kerroin ystävälle että ajattelin tipatonta tammikuuta, mutta vastaus oli että miks, ethän sä paljoa juo. Joo, en kerralla, mutta viikossa se määrä on aivan liikaa. Ja kun eka ajatus aamulla herätessä on se, että onhan mulla juomista ja kuinka paljon, se kertoo että jotain on pielessä.

Mielessä on käynyt myös kokonaan raitistuminen, vaikka sitten lääkkeen avulla. Olen pystynyt olla juomatta tiettyjen lääkekuurien aikana, 10 päivää (yhteiskäytöstä olis seurannut antabus) ja jopa kuukauden (paniikkihäiriön hoidon aloitus, kuukausi rauhoittavia iltasin), siitä on tosin monta vuotta. Myös raskaus muutama vuosi sitten meni selvinpäin, tai no yhden oluen join silloinkin ja hirveen huonoa omaatuntoa siitä kantaen. Pystyn siis, jos syy on tarpeeksi painava, mutta jostain syystä kohtuukäyttö ei tunnu mukamas tarpeeksi painavalta syyltä :unamused: kuitenkaan täysraittius ei tunnu millään tasolla oikealta ajatukselta, vaan nimenomaan kohtuukäyttö. Siinä vaan kysymysmerkki, että onnistuuko sellainen alkoholistilta :blush:

Mutta nyt (taas kerran) tosissaan, ekaa kertaa vertaistuen voimalla! Ystävänpäivää edeltävänä viikonloppuna on sovittu lähteä ystävän kanssa lasillisille (eli usealle lasilliselle) mutta siitä sitten alkais muutos. Koska oma-apuohjelmat muilla sivustoilla sekä tahdonvoima on kokeiltu, ni tulin hakemaan täältä apua tärkeässä asiassa :slight_smile: ainakin nyt tuntuu että olen oikeassa paikassa, täällä on ihmisiä jotka tietää tasan, miten hankalaa se tulee olemaan mutta miten siitä myös selviää! :sunglasses:

Hei Anyaa!

Minä myös olen äskettäin liittynyt mukaan ja se on ollut hyvä päätös! :smiling_face: Kirjoituksesi kuulostaa todella samalta kuin oma tilanteeni, minäkin olen monta kertaa kompastellut ennen tänne liittymistä ja viisi juomatonta päivää on tuntunut suurelta pitkin hampain taistellen saavutetulta onnistumiselta. Nyt olen pysynyt alle 7 annoksessa per viikko kuukauden ajan, mikä aikaisemmin on ollut minulla se raja, jonka jälkeen homma on taas lipsunut. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että en ole lipsumassa, ja tuo 7 annostakin alkaa tuntua aika isolta määrältä. Mietin vähentämistä entisestään, ehkä neljään annokseen viikossa. Jos minulle tämä on ollut mahdollista, niin varmasti on myös sinulle!

Minusta myös sauna ilman juomia on tuntunut hukkaan heitetyltä. Nyt kuitenkin olen alkanut nauttia saunasta enemmän ilman alkoholia! Nautiskelen alkoholittoman lonkeron sen sijaan ja olo on virkistynyt ja raikas.

Halusin siis sanoa, että minulla on ollut hyvin samat tunteet ja ajatukset alkoholista kuin sinulla, ja koen itse että kohtuukäyttö on mahdollista, vaikka olenkin vielä matkani alussa. Juomattomuus helpottuu päivä päivältä. Vähentämistä aloittaessa ajatukset pyörivät jatkuvasti alkoholissa ja yksikin päivä tuntuu pitkältä ajalta ilman. Pikkuhiljaa päivät alkavat kuitenkin mennä nopeammin, eikä asiaa enää koko ajan ajattele. Tsemppiä, ensin tunti, sitten päivä ja viikko kerrallaan! ??

Moikka Anyaa ja tervetuloa palstalle! Hienoa että tulit.

Upeaa, että olet huomannut ongelman jo noinkin pienissä määrissä. Ajatuksethan ne nimenomaan ovat, mitkä siitä kertovat ja osaltaan kuormittavat. Taisin myös jossain vaiheessa mainita viiden tipattoman päivän olleen minulle suurin saavutus. Melkein itkin onnesta sillä hetkellä, koska sellaista taukoa ei tissuttelussa oikeasti ollut ollut lähes vuoteen. Viimeistään kolmen päivän jälkeen olin aina jo todellakin ansainnut muutaman, ei kahta kysymystäkään. Nyt on takana 41 tipatonta päivää, ja vaikka se tuntuu tietysti hyvältä, niin ihan samaa tunnetta ei ole sittemmin ollut. En voi siis yhtään vähätellä kunkin yksilöllisten “rajapyykkien” merkitystä.

Minusta sinulla näyttää olevan todella hyvä asenne. Myös Aleksandran puolesta on tosi hyvä mieli. Kuulostaa mahtavalta, että mielessä on jo jopa annosmäärien tiputtaminen entisestään. Eikä vain pakosta vaan siitä, että tuokin määrä vain alkaa tuntua aika isolta. Vaikka se minusta ja monesta muusta tuntuukin tällä erää kovin pieneltä, niin ei se mikään kaikkia koskeva fakta ole.

Paljon tsemppiä jatkoon! Tästä jatketaan yhdessä kohti parempaa. ?

Wau, onpa kiva ja suuri helpotus lukea tollasista onnistumisista! Antaa uskoa siihen että kyllä tästä joskus selvitään! Alan varmasti kirjoitella ja lukea tätä palstaa oikeen kunnolla sitten kun se ystävänpäiväviikonloppu on ollutta ja mennyttä, tulin ennalta tutustumaan mikä meininki täällä on ja onko ajatus vähentämisestä pelkkää pelleilyä vai oikeasti mahdollista, ja olen positiivisesti yllättynyt kuinka hyvän fiiliksen oon jo nyt saanut! Kiitos, ja tsempataan toisiamme matkalla parempaan! ?

Anyaa, mun juomamäärät ovat olleet samaa luokkaa kuin sinun. Eli ei paljoa kerralla, mutta kuitenkin sellaiset 2 - 5 kertaa viikossa (joskus melkein joka päivä, toisinaan vain kerran viikossa). Olen koettanyt nyt vähentää niin että olen 4 kk kokonaan juomatta ja sen jälkeen luon itselleni sääntöjä: en juo arkisin yksin (sosiaaliset tilanteet ok eli kaverin kanssa oluelle lähtö sallitaan). Oikeastaan siinä se sääntö taitaa ollakin. Tavoitteena on, että alkoholi kuuluisi etupäässä sosiaalisiin tilanteisiin ja viikonloppuihin, mutta ei silloinkaan molempina iltoina.

Tsemppiä sullekin! Kokeile tosiaan ensin sitä kuukauden juomattomuutta.

Mulla on vaan yksi pulma… en tiedä miten tän alottaisin. Varmasti viisainta ois se tipaton kuukausi, mutta realistisempaa olisi se vähentäminen max 7 annokseen viikossa, ja ei aina sitäkään. En osaa päättää. Tipaton ois ainakin terveellisempi veto, mutta kaikkialta kuulee että liikakäytön vähentämisessä yks tärkeimmistä seikoista on REALISTISTEN TAVOTTEIDEN ASETTAMINEN, sellainen joka tuntuu mahdolliselta. Näin kauan päivittäin tissutelleena tuntuisi mahdolliselta vähentää viikkomäärä seiskaan (tai alle), kun taas tipaton kuukausi tuntuis ajatuksena joltain hirveeltä :blush:

Kun minulle tuli aikanaan 8 vuoden päivittäisen tissuttelun jälkeen ajatus vähentämisestä, niin ensin yritin pitää ma-to tipattomana ja naukkailla pe-su. Mutta kun viikonloppuna naukkaili, niin tahtoi sitten vaan käydä niin, että ma-to tipattomuudesta lipesi yhden tai useamman päivän :confused:
Ajatus tipattomasta viikonlopusta (saatika kuukaudesta) tuntui tuolloin minustakin aivan mahdottomalta ajatukselta. Kun sitten myöhemmin vihdoin sain pidettyä tipattomia viikonloppuja ja sitten vuosien päästä tipattomia kuukausiakin, niin huomasin, että tuo tipattomuus vaatii harjoittelua. Ensimmäinen kuiva viikonloppu on se pahin, mutta jos sitä onnistuu muutaman kerran harjoittelemaan, niin se onnistuu jatkossa helpommin…

Olen lukenut päihdelinkinkin sivuilta, että kannattaisi aloittaa tipattomalla kuukaudella ja sen jälkeen pohtia, miten haluaa jatkaa. Nyt vuoden vähentämisen jälkeen ymmärrän idean. Mutta vuosi sitten en olisi siihen pystynyt enkä todellakaan halunnut. Askel kerrallaan oli ainakin minun edettävä tipattomuudesssa: ensin viime maaliskuussa ekaa kertaa perjantaina juomatta ja sitten huhtikuussa koko viikko, touko-kesäkuussa 2 viikkoa ja elokuussa kuukausi. Nyt 2 kuukautta. Jokaisen uuden ennätyksen jälkeen oli hieno olo, ja olin vakuuttunut, ettö yhtään pidempää aikaa en ikinä ole juomatta. Älä lannistu, jos et heti pysty tipattomaan :slight_smile: Jos se ei sinusta tunnu hyvältä ajatukselta, niin yhtä hyvin tavoite voi olla annosmäärän minimoiminen. Siihen minäkin olen keskittynyt ja tipattomat ovat tulleet siinä sivussa.

Noniin, kokeilu alkanut!

Päädyin siihen, että vähentäminen alkaa tiputtamalla juomiset 7 annokseen viikossa. Se tuntuu tällä hetkellä itselle sopivimmalta. Kokeilen tällä menolla 3 viikkoa, miltä se alkaa tuntua. Jos lipsun tavoitteesta, lopetan juomisen kuukaudeksi kokonaan. Jos pysyn tavoitteessa, ni hyvä niin. Siitä voin sitten tiputtaa entisestään, alkoa ei varmaan tee edes samalla tavalla mieli enää silloin :slight_smile: tässä kävi vähä hölmösti että 3 juomatonta jäi kaappii, mut oon pitäny ne siellä kuivakaapissa, jääkaapissa kylminä ois liian houkuttelevia :blush: tää eka täysin raitis päivä on menny melko kivuttomasti, mielessä on käyny useita kertoja mut sellasta pakottavaa, järjen sumentavaa himoa ei oo tullut.

Jospa joskus, kuukausien tai vuosien päästä oltais siinä pisteessä että voin sen kummemmin ajattelematta juoda saunabissen tai lasillisen viiniä ruuan kanssa, ilman että mun tarvii laskea annoksia koska niin vähäinen alkoholin kulutus ei olis ongelmallista. Joskus… :arrow_right:

Heräsin veskiin ja päätin vilkaista tänne plinkkiin. Itsellä kolmisen viikkoa tipatonta ja hyvin menee. En tykkää käyttää tuota laskuria kun kuitenkin joudun nollaamaan sen. 7 annosta viikossa on hyvä tavoite. Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Kiitos tsempeistä ? päivä 3 meneillään ja nyt sitä alkais jo tarvitsemaa. Selvisin aamupäivän jääkiekkomatsistakii, ja näin pitkälle iltapäivään. Ja selvillä vesillä täs ollaa vieläkii, enkä oo siirtäny yhtäkään viikonlopulta jääneistä kolmesta juomasta edes jääkaappiin mut himo ois kova. Eikä mikää sinänsä estäis korkkaamasta, oonhan sallinu itselleni max 7 viikossa, mut haluisin painottaa ne viikonloppuun… :unamused:

Tuo on paha, kun olisi mieluista juomaa kaapissa. Sieltä ne vaan jännästi kolkuttelevat. Minullakin on jääkaapissa lonkero. Juon sen ehkä viikonloppuna tai sitten en. Huomaan kyllä tiedostavani sen siellä aika usein, niin tuore on omankin vähentämiseni aloitus. Ja jääkaappiin kurkatessa se pistää joka kerta silmään. Jos alkaa häiritä liikaa, täytynee jemmata se johonkin kellariin.

Tsemppiä oikein kovasti Anyaa ja muutkin, me pystytään tähän!

Elan sanoin: Koval duunil asiat vaan onnistuu. Kokeillaan ja sit taas noustaan jos kaadutaan. Hanskat ei tipahda, periks ei anneta… :sunglasses:

Kiitos Elohiiri, suunta on ainakin oikea, kun täällä ollaan ?

Ylitin omat odotukseni, selvisin ma ti ke to tipattomana, VAIKKA KAAPISSA ON KOLME AVAAMATONTA TÖLKKIÄ! Siis kuinka voittajafiilis pienestä asiasta, tällasta ei oo vielä koskaan tapahtunu! ? muistan viime kesänä anoppilassa katselleeni melkein täyttä olutlaatikkoa, että kunpa itsekin vois elellä kotona tietäen olutlaatikon olevan siinä, mutta ottaa sieltä saunajuomaksi vaan yhden, ja sauna on 3 krt/vko. Ja ettei näiden tyyppien tarvi viikonloppuna sieltä hakea enempää vaan sen takia että on viikonloppu. Eikä heidän tarvi laskeskella ja miettiä paljon on tullut milloinkin juotua, kun heillä tuntuu olevan maksimi 2 tai 3 jos on oikee “hurja ilta”. Mutta tiedän ettei sellanen tuu kysymykseen varmaan vuosiin, mut ainahan voi haavekuvia maalailla, vai mitä? :smiley:

Mutta joo, se mitä tulin kertomaan. Mun henkilökohtanen ennätys ? oon ollut joskus ennenkin 4 päivää juomatta, jopa 5 ja 6, mutta en siten että kaapissa ois otettavissa. Tahdonvoima on ollu nyt vahva ?

Jesss, mahtavaa. Onnittelut! :slight_smile:

Olutlaatikoista tuli mieleen sekin, kun joskus käytiin kavereiden kanssa vaikka Tallinnassa ja tuotiin niitä laatikoita. Yleensä kaikki aika lailla saman verran. Sitten kun nähtiin myöhemmin, niin muut joivat niitä tuliaisjuomiaan ja minua hävetti. Taisin selitellä jotain, että olen tarjonnut tai myynyt osan pois… jep jep. Voi kun pääsisikin siihen, että joku laatikko vain lojuisi, jopa avattuna.

Tuttua itsellekin, äkkiä ne hupenee kun niitä päivittäin tyhjentää, kerran yks mun kans reissannut ihmetteli myöhemmin että miten oot ehtiny tuhota kaiken näin nopsaan. Eeeenhän minä, yhden myin ja yks tyhjeni kaverin polttareissa kymmenen naisen voimin. Joo, osa totta, vein sen yhden melkee tyhjän lootan polttareihin ja sanoinettä nopeet syö hitaat, onneks porukalla oli siellä omaa juomista mukana kun ei kaikille riittäny :blush:

Tänään ehkä ostan muutaman ku kaupassa käyn. Mut noi edellisetkin on viel jäljellä niin ei tarvi niin paljoa ?

…jatkan vielä että ostin tosiaan vain 2kpl lisää, kello on jo 19 perjantaina enkä ainuttakaan oo juonut vielä. Tää on ihan uutta mulle :smiley: päässä jyskyttää koko ajan et anna mennä, hei kamoon, on perjantai! Mut cokiksella viettäny tän illan. Annan ajatusten tulla ja mennä, mut tiedän että on ok korkata sit jos tosissaan tekee mieli. Ehkä siks ei sellasta himoa ookkaan :smiley: