Kolmekymppinen hunningolla

Heipä hei kaikki foorumilla.

Täällä yksi nuori aikuinen nainen, jonka elämässä alkoholi on ollut keskeisellä sijalla 16-vuotiaasta asti.
Kirjoitan tätä krapulassa, joka ei onneksi ole kauhean paha. Join vain yhden illan, eli eilisen. Aloitin tosin jo puolilta päivin, ja jatkoin myöhään yöhön. Tyypillistä minulle. Juon vähintään joka toinen viikonloppu, ja usein perjantaista sunnuntaihin asti. Siideriä, väkeviä, viiniä… mitä vaan. Istun baareissa ja kapakoissa, ajaudun huonoon seuraan ja törmäilen. Joskus istun kaverin luona juomassa, tai joskus sunnuntaisin yksin kotona. Joskus saan pidettyä raittiin viikonlopun, ja keskellä viikkoa juomisesta olen päässyt eroon. Sitäkin harrastin nuorempana.
Rahaa menee yhä paljon, ja krapuloista on tullut todella pahoja. Ikää minulle tulee ensi talvena mittariin 30 vuotta.

Kävin juttelemassa päihdeklinikalla, jonne onneksi oli helppo mennä. Sairaanhoitaja siellä sanoi, että voisin kokeilla Antabusta. Harkitsen sitä, mutta sen kanssa ei kuulemma voisi juoda lainkaan.
Suunnittelen, että vähentäisin vain. Joisin vähemmän silloin kuin juon, enkä useana päivänä peräkkäin. Voisin pitää tipattoman kuukauden, ja katsoa miten se onnistuu. Pisin aika juomatta alkoholia on viime vuosina ollut 12 päivää.

Olen mielestäni ihan kivan näköinen ja ulkonäköäni on kehuttu, tulen toimeen ihmisten kanssa. Juominen on kuitenkin alkanut näkyä naamasta, joka on minusta inhottavaa. Minulla ei ole vakituista miesystävää tällä hetkellä, mutta kaveripiirissä on paljon alkoholia käyttäviä miehiäkin. Täysin raittiita kavereita minulla ei ole, enkä tiedä mistä niitä löytäisin.

Isäni on alkoholisti, mutta minulla on häneen aika hyvät välit. Hän on joskus käynyt AA-kerhossa, ja ollut raittiina vuodenkin, mutta juopottelee nyt taas. Itse en ole AA -kerhoon vielä ajatellut mennä, mutta never say never. Onkohan niissä enimmäkseen vain vanhoja miehiä?

Tärkeää juuri nyt on, että tänään en juo alkoholia. Enkä varmaan huomennakaan. Ensi perjantai on kaukana, mutta tulee taas ennen kuin arvaakaan. Luulempa että perjantaina taas otetaan naisesta mittaa, vetääkö kaupan juomahylly puoleensa vai selviänkö selvillä vesillä.

Kiitos kun luit.

Tervetuloa joukkoon Tik-tak!

Tsemppiä tavoitteisiisi alkoholin vähentämisessä. Tämä foorumi on mitä mainioin paikka omien ajatusten ja vähentämistavoitteiden jäsentämiseen sekä vertaistukeen. Olet saapunut omiesi joukkoon.

tervehdys Tik-tak,
ja minunkin puolesta tervetuloa mukaan.
tartun heti tuohon mainitsemaasi Antabukseen. hoitaja varmasti osasi painottaa tarpeeksi, että antabuksen kanssa ei missään tapauksessa voi juoda pisaraakaan. se saattaa olla jopa hengenvaarallista. jos siis ottaa vaikka vain yhden antabus-lääkkeen (mikä on poretabletti) niin sen “teho” elimistössä saattaa vaikutta parikin viikkoa.
se ei tietysti ratkaise muutoinkaan koko juomisongelmaa, mutta se on erinomainen lisätuki päätökselle ettei juo. se eliminoi ne impulsiiviset mieliteot korkata taikka rynnätä yks kaks yllättäen baariin (muutoin kuin vesilinjalle). monet ovat saaneet siitä avun juuri tuon takia; se voittamaton mieliteko kun syttyy tunnetusti liki koska tahansa vaikka miten olisi päättänyt olla juomatta.

sitten tuosta AA:sta.
ryhmissä käy kaiken ikäisiä ja totta kai myös naisia. pelkästään naisillekin suunnattuja ryhmiä löytyy. kannattaa mennä rohkeasti kokeilemaan! lista eri ryhmistä eri kaupungeissa/paikkakunnilla löytyy netistä. itse en ole koskaan käynyt AA:ssa muutamaa tutustumiskäyntiä lukuun ottamatta, mutta monet aa-ihmiset neuvovat täällä Plinkissäkin, varsinkin tuolla Lopettajien puolella, että kannattaa vierailla ensin useammassakin eri ryhmässä jotta itselleen sopiva porukka löytyisi. eli sun tapauksessa myös nuoria aikuisia. olen kuullut parikymppisistäkin aa-laisesta. koska kerrot, että kaikki kaverisi käyttävät alkoholia, olisi erityisen tärkeää löytää elämääsi myös sellaisia tyyppejä jotka eivät juo. AA-ryhmissä heihin tutustuu. esimerkiksi. mene siis ihmeessä kokeilemaan!

kannattaa lukea alkoholismia käsittelevää tietokirjallisuutta. suosittelen tätä aina uusille tulokkaille koska itseäni se on auttanut.
jos kokonaan lopettaminen tuntuu liian vaikealta niin tee itsellesi selkeitä tavoitteita vähentämisessä.
pääasia että teet jotakin.
jo tämä on upea juttu että kirjauduin tänne Plinkkiin.
mieti millaiset tavoitteet voisivat olla just sulle sopivia; realistisia mutta sittenkin tarpeeksi haastavia.
Tik-tak hyvä, tuo pisin raitis jaksosi 12 päivää kuulostaa huolestuttavalta. samoin se, että saatat juoda useana päivänä peräkkäin.
MUTTA tuo taas kuulostaa aivan mahtavalta kun kirjoitat että voisit ensin kokeilla kuukauden tipatonta!!! ja korostan, että et totisesti ole ainoa täällä joka ei ole päässyt pidemmälle kuin tuo mainitsemasi 12 päivää raittiutta tai joka juo useampana päivänä.
eli et ole yksin tässä(kään) asiassa.
kuukauden raitistelun aikana voit miettiä riippuvuuttasi. ja mieti, miten paljon rahaakin säästyisi. säästyneillä rahoilla voisit ostaa jotakin kivaa itsellesi ja se fiilis - sitä et tule unohtamaan koskaan.
JOS taas tuo päätöksesi ryhtyä kuukauden pituiselle tipattomalle linjalle tuntuu sekin liian vaativalta, niin pyri ensialkuun vaikka kahteen viikkoon? usein nimittäin käy niin, että kun on onnistunut kerämään nollapäiviä edes parin viikon verran, sitä ikään kuin nälkä kasvaa syödessä ja haluaakin lisää ja lisää niitä.
entä tuo tuleva perjantai? mitä jos päättäisit nyt heti, ettet juo ainakaan silloin? se voi olla kärvistelyä, mutta huojentunut olo kun heräät lauantaina ilman krapulaa on taattu. pienetkin onnistumisen kokemukset on tärkeitä.

löytyisikö muuten näistä sun juovista ystävistä joku sellainen joka innostuisi esim tipattomasta kuukaudesta?
miten he ylipäätänsä suhtautuu alkoholiin?

enivei, pääasia on se että olet havahtunut liialliseen alkoholin käyttöösi ja haluat muutosta.
ja vielä kerran sydämellisesti tervetuloa tänne kaltaistesi joukkoon.
kirjoita pian taas uudestaan! :smiley:

hei vielä, lisäys tuohon yllä olevaan tekstiini.
miten mulla meni ohi tuo että olet päässyt sentään arkijuomisesta eroon. sehän on jo hienoa edistystä sekin!

Tervetuloa mukaan Tik-tak.
Komppaan nyt tässä Helenaa ja Sylviaa :slight_smile: olen väsynyt niin ei ole omia sanoja. Halusin kuitenkin toivottaa tervetulleeksi porukkaan!

Hei Tik-Tak!
Kiva kun kirjoitit tänne! Tervetuloa joukkoon!
Suosittelen tipatonta aikaa. Itse aloitin noin kuukausi sitten. Minulta mitattiin maksa-arvot ja ne olivat koholla. ( ei ollut yllätys…) Menin päihdepuolelle juttelemaan ja päätettiin yhdessä, että parisen viikkoa testailisin ilman alkoholia. Aluksi pelotti, miten pärjään viikonlopun, kun viikonloppu ilman viiniä on ollut tuntematon käsite tosi pitkään… Hyvin kuitenkin pärjäsin ja tänne on ollut hyvä kirjoittaa. Päivä kerrallaan mennään.

Aseta itsellesi sopiva tavoite ja sitä kohti!

Moi kaikki!

Kiitos kaikille hyvistä kommenteista. Ne antoivat toivoa ja tuntuivat hyvältä. Kiitos paljon myös Sylvia Plaalle Antabus- ja AA-infosta.
Harkitsen vielä kumpaakin, enkä missään tapauksessa sulje kumpaakaan pois.

Nyt on menossa 3. raitis päivä, ja se alkaa olla pian illassa. Eli korkki pysynyt kiinni lauantai-yön jälkeen. Viime yönä nukuin tosi huonosti ja näin kamalia painajaisia. Heräsin aamulla klo 4 enkä saanut enää unta. Ehkä ensi yönä nukun paremmin.

Minulla on epäsäännöllinen työ, jossa en ole kiinni edes joka päivä, ja sekin mahdollistanut vähän holtittoman alkonkäytön ja elämäntyylin.
Pikku hiljaa perjantaita kohti, ja päivittelen tilannetta.

Kiitos vielä kaikille. :slight_smile:

Tik-Tak!
Mulla kanssa epäsäännöllinen työ. Itse asiassa olen oma työnantajani ja siinä on helppo lipsua. Se arjen rytmittäminen on avainsana. Olen sitä yrittänyt opetella, mutta aina se jotenkin unohtuu… nyt tämän vähentelyn kautta toivoisin saavani pidettyä omista harrastuksista ja työrytmistäkin paremmin kiinni. Oma lapsi kyllä tekee arkeen aikataulut, mutta pitäisi saada omat harrastukset ja etenkin tuo liikunta sellaiseksi, että se kuuluisi osana elämää. Pikkuhiljaa opettelen, näin kohta viiskymppisenä!

Moi, en ole käynytkään sinua moikkaamassa! Eli moi vaan ja tervetuloa palstaileen. Ja onnea raittiista päivistä! Kannattaa kokeilla ja miettiä se itselle paras tapa vähentää, sellainen mikä tuottaa onnistumisen kokemuksia.

Tervetuloa Tik-Tak!

Itse havahduin omaan juomiseeni pikkuhiljaa tässä kun monia juttuja ympärillä tapahtunut, ja osa joutunut pitämään esim haimatulehduksien yms maksakirroosien tai muiden terveyteen liittyvien seikkojen takia korkkia kiinni vähän aikaa, tai ainakin toistaiseksi. Heidän omien sanojensa mukaan. Itsellä ei oo mitään terveydellisiä juttuja vielä ollut. Nyt on tullut myös pidettyäkin ihan mukavasti välillä taukoa. Mulle ei tuota enää vaikeuksia mennä baariin, ja olla juomatta alkoholia. Nykyään on hyviä alkoholittomiakin, jos siellä on pakko käydä kääntymässä. Itse ainakin pystyn siihen, ja tunnen monia muitakin samanlaisia. Kaverini käy AA:ssa, mikä on ihan hyvä asia hänelle. Mutta itse olen miettinyt, että mulle se vaihtoehto tuskin olisi se oikea. En ole itse pyrkimässä vielä täyteen raittiuteen, vähentäminen käy paremmin. Ja se myös tuntuu jokapäiväisessä elämässä. Vaikken hirveästi kärsinyt krapuloista, niin onhan se nyt mukavempaa olla hiukan freshimpänä.

Antabusta en ole uskaltanut koskaan mennyt kokeilemaan, sen voimakkuuden takia. Tosin, en ole kyllä klinikallakaan käynyt. Pikkuhiljaa omilla valinnoillaan sitä on ruvettu vähentämään. Monill on myös samalla ongelmia tupakan ja nikotiinituotteiden kanssa, mulla ei onneksi ne maistu, oon monta kertaa sanonut mielessäni, että saattaisin olla aika huonossa jamassa, jos keuhkotkin olisin tuhonnut samaan aikaan polttamalla. Löytyyhän niitä paheita ehkä vähän multakin silti lisää, välillä tuntuu et joihinkin lääkkeisiin on tullut koukuttua, mutta ei sekään nyt ihan sellaista jokapäivästä, et pitää vetää lääkkeet ennen ku saa unenpäästä kiinni. Hiukan se rentouttaa, on halu vähentää ensin alkoa, näin mulle ainakin käynyt.

Mutta ilmoitteleppas miten raittiita päiviä alkaa onnistumaan vai lähteekö viikonlopun alkaessa vaikeutumaan?
Mulla on paljon helpompaa olla vkl selvä, kun toisaalta en kestä sitä viikonloppu meteliä pubeissa, vaikka oliskin kantapaikka, niin sinne tulee usein viikonloppuna eri ihmiset. Ja kotona ei tule itselläni tissuteltua oikein ollenkaan.

Oho, teksti tulikin kahteen kertaan. :smiley: