koko päivän popsinu lääkkeitä eikä auta.

Pakko kai se on jonnekkin avautua?? Mä tulen hulluksi ton säryn kanssa. Lääkäri tosiaan pisti mut takasin panacooteihin eikä ne auta tohon särkyyn sitten pätkän vertaa. Oon omien laskujen mukaan ottanu nyt 10 panacodia enkä aio kyllä ottaa yhtään enään. :frowning: särkee ja särkee… ei oo vaikuttanu yhtään.

Tietääkö kukaan mitään serotoniini myrkytyksestä…? Mulla nostettiin just cipralexi 20mg ja sen takia en kuulemma saa nyt ottaa yhtään tramalia. :imp: Onko sellanen myrkytys kuinka yleinen? Tiiän että tramal auttaa tähän särkyyn ja niitä on 60kpl kaapin pohjalla muttakun en uskalla yhtäkään niistä ottaa… :cry:

miten mulla on sellanen kutina et ssri lääkkeet heikentää kodeiinin tehoa… tai ei kodeiini pääse muuttumuaan morfiiniksi samalla tapaan… voi olla kyllä väärin muistettu…

mut itse kysymykseen. tramadolihan toimii heikosti snri lääkkeenä mitä ei saa käyttää samaan aikaan ssri kuurin kans juuri tämän serotoniin sydrooman riskin takia.

Sero syndrooma on jotenkin oppikirjoissa saanut liian suuren huomion ja siitä varotellaan paljonkin. Joo, onhan siihen kuoltu, mutta riski on kyllä lähinnä teoreettinen :neutral_face: . Voit normaalien Tramadol-annosten kanssa voi ottaa normaaleja cipra ja venlafaksiin annoksia. Jos jossain respassa lukee annoksen kohdalla SIC!, niin sitten sinun kannattaa vähän kelata hommaa, mutta muuten ei syytä huoleen.

Jokeri

Asian vierestä mutta mitäs toi SIC tarkoittaa siinä reseptissä?

niin se sic. mitä se tarkottaa??? :open_mouth: luulin jo että oon ainoa joka ei tiedä… :laughing:
eli siis tiivistettynä tramaleja uskaltaa ottaa jos respassa ei luo tuota sic;iä? mitä se sitten tarkottaakin :laughing: :laughing: :open_mouth: :laughing:

Mulla meinaan oli jossain reseptissä toi lyhenne mutta en muista kun sen että ihmettelin että mitä hittoa toi tarkoittaa vai onko siitä jäänyt K:kirjain pois tai jotain :slight_smile: perkale kun ei pääse katsomaan missä se oli kun melkein jokainen lääke mitä mulle on menny viimeaikoina niin jää apteekkiin :slight_smile:

Juuri niin!

Jokeri

Sic on latinankielinen sana, joka tarkoittaa “siten”, “sillä tavalla” tai “juuri näin”. Sic voidaan kirjoittaa suluissa (sic) tai hakasuluissa [sic] jonkin epätavallisen tai virheelliseltä näyttävän sanan tai ilmaisun perään, jolloin se tarkoittaa, että kyseessä ei ole virhe tai että virhe on tarkoituksenmukainen eikä sitä tule korjata.

Esimerkiksi jos lääkäri kirjoittaa lääkereseptin, jossa poiketaan lääkkeen normaalista annostelusta, kirjoittaa hän reseptiin “Sic!”, jotta apteekki tietää, että tarkoitettu annostus ei ole virheellinen.

Ei kun nyt minä muistankin ,juuri tuota se varmasti tarkoittikin kun se olikin muksuni reseptissä kun sillä oli korvassa todella raju tulehdus niin se lekuri kirjoitti siihen pikkasen tuhdimman kuurin tuota antibiottia eli se satsi ois ollu muistaakseni paljon painavammalle lapselle kuin toi meitin muksu on ja varmaan tarkoitti juuri sitä että oli tarkoituksella sen kirjoittanut kun se tulehdus oli raju niin tarvi rajumman satsin antibioottiakin.ettei ne ala apteekissa sitten ihmettelemään jos neiti seisoo vierellä ja annos vastaisi jo paljon isomman muksun annosta. Kiitoksia Japu.

Minähän tuohon kysymykseen vastasin ekaksi :confused: !

Jokeri

Ole hyvä vaan. :slight_smile:

:laughing: Voi Jokeria! Olethan sä siihen viitannut juu, mutta et sä kyllä mitään vastausta ole antanut siihen että mitä se tarkoittaa, jonka Japu taas on selittänyt hyvinkin selkeästi ja ymmerrettävästi.

^ :smiley: Ihan wikipediasta tuo löyty.Unohtui näköjään se mainita tuolta aikasemmin.Sieltä näköjään löytyy välillä ihan tarpeellistakin tietoa.Itselläni vielä se vähän huonona tapana että jos ei muista tai etsii vastausta johonkin niin sen voi nopeasti kirjoittaa tohon googlen hakuun sivun ylänurkkaan :smiley:

Kyllä se on toi Cipralex(essitalopraami), jonka takia kodeiini ei toimi tai jos toimii niin heikosti. Sama homma kaikkien SSRI- ja SNRI lääkkeiden kanssa. Itselläni oli joskus ollut Cymbalta(duloksetiini) SSRI- lääkityksenä.

Kerran sitten apteekissa hakiessani Panacodeja(kodeiini) farmaseutti kysyi, että vieläkö sinulla menee tuota Cymbaltaa? Vastasin ettei mene ja kysyin syytä niin kuulemma duloksetiini tai SSRI lääkkeet ylipäänsä heikentää kodeiinin tehoa.

Tosin SSRI saattaa heikentää myös tramadolin tehoa, koska tramadoli on kuitenkin kodeiinin johdannainen. Hieman off-topiccina niin kutsutut ei SSRI tai SNRI lääkkeetkin saattavat heikentää kodeiinin tai tramadolin tehoa. Tämän asian huomasin ainakin syödessäni Voxraa(bupropioni), kun silloin ei kodeiini eikä tramadoli toiminut juuri lainkaan… :unamused:

Selväksihän se tässä jo on tehty, että SSRI-/SNRI-lääkkeet laimentavat melko tehokkaasti kodeiinin vaikutuksen. Itse ainakin sen huomasin aikoinani, kun ko. lääkkeitä popsin. Jotain kivunlievitystä mulla oli kyllä havaittavissa(eipä mulla tosin ole mitään niin pahoja kipujakaan, kuin aloittajalla), mutta siinä se sitten olikin. En huomannut mitään humahduksia tai euforioita. Nyt kun olen nuo mielipidelääkkeet jättänyt, niin olenkin sitten onnistunut kehittämään kodeiinista itselleni lievähkön ongelman :unamused: .

Musta aloittajan kannattaisi suosiolla luopua siitä Cipralexista, jos kerran kivun hoito on tärkeämpi juttu, kuin depiksen hoito ja jos niitä mielialaongelmia on, niin sitten olisi ehkä paras vaihtoehto siirtyä siihen tramadoliin, kun sillä on kivun lievityksen ohella myös se “mielipidevaikutus”.

Itse en ole huomannut SSRI:n Blokkaavan Codeiinia eikä tramalia.
Ja niinkuin joku jo sanoi niin voit syödä turvallisin mielin ssri:n kera tramalia kuhan pidät järjen mukana etkä vedä koko levyä monena päivänä putkeen.