Netissä on auennut uusi Kokenet-neuvontapalvelu, joka tarjoaa mahdollisuuden esittää maksutta ja nimettömänä kysymyksiä liittyen alkoholin ongelmakäyttöön. Kysyä voi joko omasta tai läheisen tilanteesta.
Kysymyksiin vastaavat omista päihdeongelmistaan toipuneet, tehtävään koulutetut kokemusneuvojat. Vastaajina on myös päihdeongelmaisten kanssa omakohtaista kokemusta saaneita läheisiä.
KokeNetin vastaajat ovat olleet samankaltaisissa elämäntilanteissa kysyjien kanssa. He jakavat omaa toipumiskokemustaan, antavat vertaistukea ja rohkaisevat kysyjää etsimään itselle sopivan vaihtoehdon kohti päihdeongelmatonta elämää. Kaikilla KokeNet-neuvontapalvelun vastaajilla oma päihdeongelma on jo jäänyt taakse, joten heillä on tarvittava etäisyys auttamistyöhön.
Omista päihdeongelmista toipuneiden kokemusasiantuntijoiden avusta ja vertaistuesta hyötyvät esimerkiksi alkoholin riskikäyttäjät, päihdekuntoutujat sekä omaan tilanteeseensa apua tarvitsevat läheiset.
KokeNet on hyödyllinen myös terveys- ja sosiaalialan ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään päihdeongelmaisia tai heidän läheisiään. Ammattilaiset voivat ohjata asiakkaita uuteen verkkopalveluun saamaan lisäapua ja vertaistukea.
Kokenet-palvelua rahoittaa Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA).
Miten saada ns suljettuun hoitoon ihminen, joka ei saa tehtya itse tarvittavia kaytannon asioita ts hakea tarvittavaa lahetetta? Han myontaa, etta tarve on ja halua on ja vain se apu voi enaa auttaa, mutta systeemi ei salli lahiomaisen hakea ao lahetetta, vaikka henkilosta on tietoa vuosien varrella kaynneista (ja syksyn mittaan yha kiihtyvammin) eri laitoksissa paivystyspoleilla, katkaisuhoidossa, putkassa, rattijuopumuspidatyksesta, mita vaan. Jos kerran tietokannat on ammatti-ihmisten nahtavissa, miksi ei lahiomainen voi hakea ao paperia heti aamulla ja jatkaa siita paikanvaraukseen. Ao paperissa ei ole mitaan yksityiskohtia tietokannasta kuitenkaan, vain maininta / suositus jatkohoitoon ts niin sanottu salassapitovelvollisuus tayttyy. Sitapaitsi lahimaisella, monilla heista , on paljon enemman tietoa kuin ao tietokannassa. Naitten addiktien tehokkaaseen hoitoon saattaminen ei voi olla heidan itsensa varassa niin paljon kuin se nykyaan on. Halua voi olla, mutta syrjaytynyt ja erakoitunut ei paase sen byrokratian kynnyksen yli, joka tarvitaan. Niita kynnyksia on hanenlaisensa mielesta niin monia: puhelinnumeroitten etsimista, soittoja. vastauksia kysymyksiin, muistettavia aikoja, osoitteita, testeja jne. Lahiomainen lahtee liikkeelle ja tarmokas ja halukas hoitamaan koko prosessin ja ao henkilon turvallisesti laitoksen ovesta sisaan.