Kokemuksia Järvenpään sosiaalisairaalasta?

Onko kukaan ollu hoidossa kyseisessä laitoksessa? Mun pitäis nyt ennen talvea päästä sinne kuukauden jaksolle, sosku on myöntäny jo maksusitoumukset ja kaikki mut tää eteläkymenlaakson a-klinikan ylimmän johtajan puoltava lausunto vaan viipyy. Alunperin mun piti päästä sinne jo kesällä. Klinikaltakin mun sosiaaliterapeutti on soittan sinne ja siel on kuulemma vapaata. Et ei tarvis edes jonottaa.
Vauhtia olen vetäny viimeeksi juhannuksena ja se on must jo aika hyvä saavutus. Mut alkoholia on mennyt nyt aika runsaasti ja alkuviikosta hukkasin sen liuottimen takia reppuni jossa oli viikon lääkesatsi. Sen takia olin muutaman päivän katkolla, jossa sain lääkitystä ettei bentsoviekkarit käy sietämättömiksi. Mut siinäkin mä mokasin: siel katkol oli yks tuttu pollenisti ja hommattiin sinne subua. Siitäkin oon pysyn eros aika kauan (heinäkuun lopulla millin vedot) ja tolet oli melko olemattomat. En mä vetän ku vajaan pari milliä, mut kun menin kansliasta hakee yölääkkeitä ni hoitsu huomas. Sit ratsasvat huoneen ja löysvät värkit, ni eihän siin auttan enää paljo selitellä ku ääni naris ja silmät oli ku neulankärjet… siis pupillit.
Ja sit niil on siel vielä semmonen pikatesteri, jolla näkee bupren virtsasta. Mä olin koval vaivalla saanu käytyy kusel just ennen lääkkeiden hakua, ni ei innostanu alkaa pusaamaan positiivist näytettä hoitajan valvonnassa. Varsinkii ku virtsaumpi helpotti vast aamuyöstä.
Eli poishan mä sielt lensin…

Mut sen Järvenpään jakson otan kyl tosissaa. Ja ei mua toi subuun retkahtaminen paljo harmita, pääasia ettei vauhtia tullu otettua. Mä oon saanu itseni todella kovalla fyysisellä treenillä ja oikealla ruokavaliolla sekä riittävällä levolla jo niin hyvään kuntoon et mä en pystyis tekee kovin helpolla sitä itselleni et ottasin yksiäkään vetoja. Sit olis nopeesti taas yhtä heikossa kunnossa ku joskus.

Mut kertokaa jos tiedätte et millaset tilat siel sairaalas on. Löytyykö punttisali ja monen hengen huoneet jne.?
Ja millast terapiaa sielt ois luvas?
Siis amfetamiiniongelmaahan mun tapauksessa hoidetaan.

Narkkarien hyysääminen on kallista. Yksi vuorokausi yhdelle ihmiselle maksaa veronmaksajille maltaita.

Minun mielestäni on vastenmielistä, että kalliisiin hoitoihin kammetaan ja maksatetaan ne muilla, kun tarkoituskaan ei ole olla selvin päin vaan hoitolaitoksiin mennään pummaamaan psyykenlääkkeitä ja käyttämään aineita.

Olisi kai hyvä idea, että yhteiskunta ei maksaisi kuin yhden hoidon per narkomaani. Narkomaaneista ei sillä tavoin koituisi ihan niin paljon taloudellisia rasitteita kuin tätä nykyä tekee.

Kyllä niitä taloudellisia rasitteita koituu muissa muodoissa jokatapauksessa. Vaikkapa rikollisuutena. Ja mista rahat vankeinhoitoon tulee jos ei yhteiskunnalta. Mä odotin asiallisia vastauksia enkä sun kaltaisten ihmisten kommentteja, jotka on tiedossa jo muutenkin, ilman että niitä tarvii jokaiseen topiciin kuuluttaa.

Siitä, että on olemassa epäkohtia (kuten rikollisuus) ei seuraa, että muutkin epäkohdat (kuten se, että narkomaanit käyttävät väärin hyväkseen sosiaaliturvaa) olisivat hyväksyttäviä.

Millä kohden vastauseni oli asiaton?

Niin ja otetaanpa vielä semmonen esimerkkikin vielä (jotta saadaan perspektiiviä asiaan), että mites ne jotka hyväksytysti syövät itsensä hirveeseen kuntoon ja sen jälkeen rasittavat yhteiskuntaa vaivoillaan. Kaikki rasittavat tavallaan :open_mouth:

Ovatko narkomania ja ylensyönti mielestäsi yhteismitallisia ilmiöitä?

Olisi kai hyvä idea, että yhteiskunta ei maksaisi kuin yhden hoidon per narkomaani. Narkomaaneista ei sillä tavoin koituisi ihan niin paljon taloudellisia rasitteita kuin tätä nykyä tekee.
[/quote]

Ei olisi koska on olemassa niin eritasoisia hoitopaikkoja. Moni haluaa oikeasti päästä eroon aineista mutta ne laitetaan hullujen huoneille tai sit niin paskoihin laitoksiin jotka toimivat lähinnä säilytyspaikkoina. Toi Mikkelin-yhteisö vaikuttais aika hyvältä paikalta kún vertaa paikkoihin missä minä olen ollut :shock: !!

Kummatkin ovat asioita, jotka rasittavat yhteiskuntaa jollain tavalla. Eikös siitä ollut kyse? Siinä mielessä niitä voi hyvin verrata toisiinsa.

Kummatkin päätyvät samaan pisteeseen (eli rasittavat mitä kaikkea nyt rasittavatkaan), mutta eri tietä. Mitä siinä sitten vaan jompaa kumpaa tuomitsemaan?

Ovatko narkomania ja ylensyönti mielestäsi yhteismitallisia ilmiöitä?
[/quote]

Itse aiheutettuja sairauksia kumpikin joskin eivät yhteismitallisia

Suora lainaus Mikkeli-yhteisön sivuilta: “Tutkimusten mukaan suurin osa hyvin strukturoidun yhteisöllisen hoito-ohjelman läpikäyneistä narkomaaneista pääsee lopullisesti eroon huumeista ja rikoksista. Laadukkaaseen huumehoitoon sijoitetut rahat tulevat myöhempinä säästöinä ja verotuloina moninkertaisesti takaisin, inhimillisen elämän mahdollisuuksia unohtamatta” Huumehoito on suomessa vielä lapsen kengissä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kuten sinun ajatuksesi
kyseisistä asioista.

Huumehoito on suomessa vielä lapsen kengissä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta kuten sinun ajatuksesi
kyseisistä asioista.
[/quote]

Eiköhän pysytä asiassa? En minä huumehoidon tasosta puhunut ollenkaan. Sanoin, että on huono asia, että kunnon ihmiset joutuvat maksamaan veroja siitä, että narkomaanit ovat hoitolaitoksissa ilman tarkoitustakaan lopettaa huumeiden käyttöänsä. Sen sijaan hoitolaitoksiin mennään itkemään psyykenlääkkeitä ja hoitamaan kuntoa sen verran, että jaksaa taas käyttää päihteitä kadulla.

Sivumennen sanoen on melko hölmöä rinnastella ylensyöntejä narkomaniaan. Yhtä tyhmää olisi sanoa, että tappaminen on okei, kun monet ihmiset kävelevät päin punaisia.

Eivät ole, ylensyönti on huomattavasti yleisempää ja siten myös varmasti kalliimpi ongelma yhteiskunnalle. Mutta vertaushan oli mitä osuvin mielestäni. Sinua varmaan hämää tässä nyt se että ylensyönti on täysin laillista, eikä lainkaan paheksuttavaa median ja matti meikäläisen silmissä. Ilmiö on kuitenkin hyvin samantyyppinen halusit tai et, kysehän on riippuvuudesta, oli se sitten ruokaan tai juomaan tai johonkin muuhun.

Olisikin hauskaa jos samat oikeistolaisfundamentalistit jotka kiristävät huumelakeja ryhtyisivät “hoitamaan” myös ylensyöntiongelmaa kielloin ja rangaistuksin. Näen jo lööpin: “Suurin kermatakavarikko vuosiin! Salakuljettaja saatiin kiinni Helsinki-Vantaan lentokentällä. Rikollisella oli kaksi litraa kermaa peräsuolessaan. Syyttäjä vaatii 6 vuoden ehdotonta vankeusrangaistusta.” :stuck_out_tongue:

Chet kirjoitti: Eiköhän pysytä asiassa? En minä huumehoidon tasosta puhunut ollenkaan. Sanoin, että on huono asia, että kunnon ihmiset joutuvat maksamaan veroja siitä, että narkomaanit ovat hoitolaitoksissa ilman tarkoitustakaan lopettaa huumeiden käyttöänsä. Sen sijaan hoitolaitoksiin mennään itkemään psyykenlääkkeitä ja hoitamaan kuntoa sen verran, että jaksaa taas käyttää päihteitä kadulla.

Tämä on valitettavaa koska sitä tapahtuu mutta huumehoidontaso littyy tähän asiaan siinä mielessä että esim. juuri tänne Mikkeli-Yhteisöön ei pääse tuollaisella motiivilla aluks ollaan vähintään viikko katkolla
Ja hoidon kesto ko. paikassa on n. vuosi hoito perustuu lääkkeettömyyteen ja kaman käytöstä lentää heti pihalle. Tuo on huono
asia mutta minkäs teet… Hoidontason on noustava yhteisöjen on opittava
virheistä niin tälläinen toiminta loppuu! vaikee tälläsiin asioihin on keksiä
kaikenkattavaa vastausta yhdellä istumalla…

]

Se olisi valitettavaa, vaikka sitä ei tapahtuisikaan.

“Tänne”? Oletko sinä Mikkelissä siinä paikassa, mistä puhut?

Tuossa en näe mitään ongelmallista saati moitittavaa.

Ilmeisesti emme siis ole eri mieltä kuitenkaan? Olemmeko?

Ei minun nähdäkseni ole kyse siitä, että yhteisöjen pitäisi mitään oppia. Kyse on sosiaalipolitiikasta: sellaisia narkomaaneja, jotka toistuvasti käyttävät hoitolaitoksia väärin, ei pidä rahoittaa hoitoihin uudelleen. Kyse on samankaltaisesta ilmiöstä kuin niistä rattijuopoista, jotka kärähtävät aamulla mutta ovat jo illalla uudelleen kännissä ratissa.

Ilmeisesti emme siis ole eri mieltä kuitenkaan? Olemmeko?

Ei minun nähdäkseni ole kyse siitä, että yhteisöjen pitäisi mitään oppia. Kyse on sosiaalipolitiikasta: sellaisia narkomaaneja, jotka toistuvasti käyttävät hoitolaitoksia väärin, ei pidä rahoittaa hoitoihin uudelleen. Kyse on samankaltaisesta ilmiöstä kuin niistä rattijuopoista, jotka kärähtävät aamulla mutta ovat jo illalla uudelleen kännissä ratissa.
[/quote]

Ilmeisesti olemme samaa mieltä suurimmasta osasta asioista minun kokemus sosiaali politiikasta on vähäinen mutta puhut täyttä asiaa. Mutta minun kokemukseni huonoista hoitopaikoista ei ole vähäinen
miksi tälläisiä hoitopaikkoja on oltava kun haluaa oikeasti lopettaa: ihminen
laitetaan paikkaan jossa puolillakaan ei ole halua lopettaa hoito perustuu lähinnä siihen että täällä nyt vaan ollaan.
Ja niitä hyysätään jotka retkahtelee vieressä! Katkolla ei vittu käytetä
ja katkolta pitäisi lentää ulos tuossa vaiheessa. Ja mikä hoito? Mikä kuntoutus? Hoitajilla ei ole mitään ammattitaitoa! Miksi tälläisia paikkoja ei pitäisi kehittää tai miksi tälläisten paikkojen ei tulisi oppia virheistä ?
Kun on jo olemassa hyväksi todettu hoito ja huonoksi todettu hoito :roll:

Puhut ihan asiallisesti, ongelma tässä on vain se, että tuosta ei ole kysyjälle hyötyä, ketään tällä forumilla ei kiinnosta ja tuollaiset mielipiteet on kuultu täällä jo moneen kertaan.

niin ja palattaisiinko ehkä takaisin alkuperäiseen topicciin? kysyjää varmasti kiinnostaisi kuulla ihan oikeasti siis mitä porukka sanoo jäken laitoksesta.

Holopainen on ainakin mukava, sen kanssa tulee helposti juttuun.

Juu…kiitos vaan. Kyl mä yleensä tuun aika helposti kaikkien kanssa juttuun. Kuulin jostai, et siel on sellanen käytäntö et ekan kahden viikon aikana ei saa poistua mihinkään sairaala-alueelta. Mua toi ei haittaa kyl yhtään, toivottavasti siel on mahdollisuus käydä salilla ja tupakalla suhteellisen rajoituksitta. Ootko sä Alakerran herra ollu kyseisessä laitoksessa?

Jeps,mun veikkakultani oli.Tai siis on nyt ollut jo parilla intervallillakin siellä.
En nyt tietty tiedä ihan tarkalleen,millanen laitos se on,mutta sen mitä broikka on kertonut ja kattoos tietty siellä käytiin.
Kahden hengen huoneita oli ainakin os. 3:lla.Tosin broidikin oli omassaan yksin.Sauhuilla saa käydä mun mielestä ihan vapaasti,ja punttisalikin sielt kellarista löytyy (ei mikään juppitreenimesta,mutta sali kuiteskin)
Ainakaan ekan viikon aikana eivätpäässeet “kylille” kauppaan tms.
Ja siitä eteenkinpäin vaan tietty sitomahoitajan kanssa.Ihan sellanen ok:n oloinen mesta,niissä puitteissamitä se nyt olla saattaa.Ja broidi oli siellä autopajalla jotain propaamassa kanssa.
Ja henki siel osastolla oli kuulemma tosi hyvä,tietty niitä virkaintoisia juurivalmistuneita hoitajiakin oli…
Ainakin mun broidin kohdalla hoito on onnistunut,ja ihan on tyytyväinen.
(Entinen pollenisti,ja nyt siis subuhoidolla.)
Toiv.oli jotain apuu tästä sulle :unamused: :slight_smile:

Eipä ole vuosiin ainakaan Tohtori maksanut mitään Suomen hyvinvointiyhteiskunnalle, ku osui tällainen silmiin… Että RIP… :frowning: :frowning: