Olen 45-v. mies, työssäkäyvä perheenisä, ja juominen ollut jojo-tyyppistä tissuttelua: ensin kohtuukäyttöä, sitten määrät vaivihkaa kasvavat, ja lopuksi alkoholi läsnä päivittäin; ei välttämättä järkyttävän suurissa määrin (arkena 1–3 annosta, viikonloppuna 5–10 annosta per päivä), mutta silti siten, että päivät enemmän tai vähemmän usvaisia, uni huonoa, ja oleminen niin töissä kuin kotonakin puolivaloilla.
Jossain vaiheessa sitten homma rupeaa ketuttamaan siinä määrin, että lyön juomiselle täysstopin, olo paranee, ja voikin taas harkita kohtuukäytön aloittamista – ja sama sykli alkaa taas alusta.
Nyt tavoitteena tiedostaa oma juomiskäyttäytyminen ja pyrkiä itsensä ja omat käyttäytymismallinsa tiedostavaksi kohtuukäyttäjäksi, ja pitää huoli siitä, että alkoholi pysyy elämässäni pois kuskin paikalta. Ei helppoa, mutta annan itselleni tämän yhden mahdollisuuden. Jos ei onnistu, on lopetettava juominen kokonaan ja kohottaa juhlissa Pommac-lasi.
Niistä välineistä ja työkaluista:
Juomis/juomattomuuspäiväkirja: Kirjoitan itselleni muutaman kerran viikossa tuntemuksiani, ja aloitin viime lokakuussa. On ollut todella silmät avaavaa palata omiin onnistumisiin – ja etenkin epäonnistumisiin.
Unen seuranta: Yksi isoimmista elämänlaatuun vaikuttavista asioista minulla on ehdottomasti uni. Se on ainakin omalla kohdallani peruspilari, joka määrittelee kaiken tekemisen; työssäjaksamisen, henkisen ja fyysisen läsnäolon kotona, liikkumisen ja sen, jaksanko panostaa myös terveellisempään ruokavalioon – ja nämä vain muutaman mainitakseni. Tässä apuna ollut kesällä hankkimani Polarin kello, joka lahjomattomasti kertoo aamulla miten yö on mennyt. Esim. jouluna valmistelut (glögin ja punaviinin kera, totta kai!) venyivät yömyöhään, ja unen laatu asteikolla 1–5 oli ykköstasolla. Nyt kun olen juonut viikkotasolla max kaksi puolikasta viinilasillista, ollaan päästy jo nelostasolle. Tuntemani lääkäri sanoi, että nyrkkisääntönä voi pitää, että jokainen juotu alkoholiannos tuhoaa tunnin yöunta.
Alkoholiton olut: Etenkin viikonloppuisin olen katsellut tv:tä perheen seurassa siten, että olutlasi on lähes taukoamatta kädessä. Tähän tapakäyttäytymiseen löysin lääkkeen alkoholittomasta oluesta. Sitä voi juoda ilman pelkoa humaltumisesta, unen tuhoamisesta ja krapulasta. Eikä sitä rehellisyyden nimissä edes jaksa/viitsi juoda samanlaisia määriä kuin kolmos- tai nelosolutta. Aiemmin olen vihannut alkoholittoman oluen sivumakua, mutta nyt löysin Heinekenin 0,0:n ja Lidlin alkoholittoman IPA:n, jotka ovat oikeasti hyvänmakuisia oluita.
Vitamiininuuska: Juomiseen liittyy itselläni monesti myös nuuskankäyttö, ja tästä olen päässyt irti Kick-Up-vitamiininuuskalla, jota saa ainakin Ärrältä. Loppupeleissä, kun nuuskaaminen on mennyt sille tasolle, että nikotiini ei enää tunnu missään, on periaatteessa ihan sama mitä kirvelevää tavaraa huuleeni tungen. Ja kun vitamiininuuskaa ei enää halua käyttää, on siitä eroon pääsy paljon helpompaa kuin jostain Odensista.
Nämä ovat ainakin itselläni toimineet, ja jos tunnistat itsessäsi samanlaisia piirteitä kuin minun juomisessani, kannattaa kokeilla. En tiedä toimiiko homma omalla kohdallanikaan pitkällä tähtäimellä, mutta yritetään. Jos lähtee taas lapasesta, täytyy siirtyä vähentäjistä lopettajien puolelle.
Tsemppiä kaikille matkalla kohti kirkkaampaa ja valoisampaa tulevaisuutta.