Kohtuukäyttö ennenaikaisella eläkkeellä

Hieman tuottaa haastetta. Reilu viiskymppiä mittarissa ja muutama vuosi yritetty sopeutua eläkkeelle. Melkein kymmenen vuotta sitten jo antoivat töistä kenkää ja kun se työ tietenkin on ollu iso osa identiteettiä, niin juomiseksihan se sitten on melkein joka ilta jossain määrin mennyt. Eukko on vuorotöissä ja yksin kun tulee kotiin jäätyä, niin se 10-15 kaljaa menee vaivihkaa ilman sen kummempaa humaltumistakaan. Vähän niinku menis itsekin iltavuoroon…

Ei vaan niinku saa sisältöä elämäänsä - jalat nyt jotensakin kantaa, että jotain vois tehdäkin ja lepäis sit kun alkaa väsyttämään. Ongelman ydin on tietenkin se, että käsistään kun vielä kuitenkin kohtuullisen kätevä, niin jotain tarvitsisi päästä tekemään - ilmaiseksi! Kaikki maksaa, ja tottahan tuolla kaljarahalla jotain harrastais, kyllä. Mutta…

Parisuhde tietenki ollut kriisissä jo useita vuosia. Vaimolla ollut oma lapsuus ilmeisimmin aika huuruisen kuvion keskellä, enkä juo vaimon läsnäollessa nykyään yhtä tai kahta enempää. Eiköhän tuo ole jo tarpeeksi saanut kärsiä juomisesta. Vaan mistä olette saaneet vastaavissa tilanteissa sisältöä elämään? Työttömänä vois edes haaveilla, että löytyis se uus työpaikka, mutta nyt on kyllä jo myönnetyävä, ettei oikeesti tule kyllä työnteosta mitään, pätkii pääkoppa ja fyysisestikin on vähän kaikenlaista.

Tervetuloa Urvelo joukkoon!

Itsellä yksi erittäin painava syy tähän vähentelyyn on ollut se, että aloin ajattelemaan aikaa jolloin sitten joskus jään eläkkeelle. Taidetaan olla aika saman ikäisiä, mutta minulla ei ainakaan tämän hetkisen tiedon mukaan ole syytä jäädä ennen aikaiselle eläkkeelle. Ellen sitten vaurastu (lottovoitto!) niin, että se olisi mahdollista :slight_smile: . Aloin kuitenkin petaamaan asiaa hyvissä ajoin. Jos olisin jatkanut samaan malliin kuin aiemmin olisin varmasti yli kuusikymppisenä siinä tilassa, että eläkkeelle jäätyä alkoholi maistuisi päivittäin. Ja sitä ei minun kroppa, eikä psyykekään varmaan kestäisi. Niinpä lähdin etukenossa tekemään jotain asialle.

Sinulla on hankalampi tilanne, kun olet itsestäsi riippumattomista syistä joutunut pois työelämästä ennen aikojasi, etkä ollut varautunut. Nyt sitten tapa kaljojen kanssa on päässyt muodostumaan vahvaksi. Hankala tilanne, mutta varmasti pystyt jotain asialle tekemään jos haluat. Se on hienoa, että et juopottele vaimosi seurassa, mutta usko vaan hän kyllä huomaa ne 10-15 olutta mitkä juot ennen kuin hän tulee kotiin. Minä näen miehestäni heti kun hän on juonut pari drinkkiä, vaikka itse varmaan luulee, että mitään ei näy päälle päin. Eikä varmaan vieraat mitään huomaisikaan. Jos siis ajattelet vaimoasi, kuten vaikuttaa, niin siinäkin on syytä luopua nois oluista.

Kuten itse sanot, niiden hinnalla jo harrastaa ihan kivasti. Jos tosiaan juot vaikka 10 olutta niin kyllä kai se on ainakin 10 euroa päivässä? En itse osta olutta joten en tiedä tarkkaa hintaa, mutta tuskin paljon tuon alle pääset. Kympillä päivässä pääsee jo moneen paikkaan. Liikuntaa harrastaa muutamalla kympillä kuussa niin paljon kuin sielu sietää sisätiloissa. Ulkona ihan ilmaiseksi. Käden taitoja pääsee harjoittamaan monissa kunnissa ihan ilmaiseksikin. Esim kierrätyskeskukset tai hyväntekeväisyys järjestöt voivat kaivata apua huonekalujen ym kunnostamisessa. Muutenkin vapaaehtoishommissa pääsee tekemään kaikenlaista.

Et kertonut miksi olet eläkkeellä eli onko sinulla jotain fyysisiä rajoitteita. Mutta jos ei ja jalat ja kädet toimii, tykkäät puuhailla käsilläsi niin voithan vaikka perustaa toiminimen ja alkaa tarjoamaan pieniä korjauspalveluita tai vastaavia naapurustossasi. Monilla alueilla asuu vanhuksia ja uusavuttomia, jotka voi kaivata apua esim lamppujen vaihtoon tai paikalleen laittoon, huonekalujen kokoamiseen jne. Sellaisesta voisi saada jopa pienen maksunkin.

Tuossa nyt oli vaan muutamia käytännön vinkkejä jos oikeasti haluat miettiä jotain puuhaa itsellesi. Tärkeää on kuitenkin myös oppia ihan vaan olemaan juomatta alkoholia. Ja se on ainakin minulle ollut se vaikea pala. Että osaa vaan istua sohvan nurkassa tuijottamassa telkkua tai lukemassa kirjaa viikonloppuna juomatta mitään. Mutta kun sitä harjoittelee sopivan kokoisissa, kasvavissa, palasissa niin kyllä se alkaa kummasti sujumaan.

Tsemppiä Urvelo, kyllä pystyt vähentämään jos niin haluat!