Tervetuloa Urvelo joukkoon!
Itsellä yksi erittäin painava syy tähän vähentelyyn on ollut se, että aloin ajattelemaan aikaa jolloin sitten joskus jään eläkkeelle. Taidetaan olla aika saman ikäisiä, mutta minulla ei ainakaan tämän hetkisen tiedon mukaan ole syytä jäädä ennen aikaiselle eläkkeelle. Ellen sitten vaurastu (lottovoitto!) niin, että se olisi mahdollista
. Aloin kuitenkin petaamaan asiaa hyvissä ajoin. Jos olisin jatkanut samaan malliin kuin aiemmin olisin varmasti yli kuusikymppisenä siinä tilassa, että eläkkeelle jäätyä alkoholi maistuisi päivittäin. Ja sitä ei minun kroppa, eikä psyykekään varmaan kestäisi. Niinpä lähdin etukenossa tekemään jotain asialle.
Sinulla on hankalampi tilanne, kun olet itsestäsi riippumattomista syistä joutunut pois työelämästä ennen aikojasi, etkä ollut varautunut. Nyt sitten tapa kaljojen kanssa on päässyt muodostumaan vahvaksi. Hankala tilanne, mutta varmasti pystyt jotain asialle tekemään jos haluat. Se on hienoa, että et juopottele vaimosi seurassa, mutta usko vaan hän kyllä huomaa ne 10-15 olutta mitkä juot ennen kuin hän tulee kotiin. Minä näen miehestäni heti kun hän on juonut pari drinkkiä, vaikka itse varmaan luulee, että mitään ei näy päälle päin. Eikä varmaan vieraat mitään huomaisikaan. Jos siis ajattelet vaimoasi, kuten vaikuttaa, niin siinäkin on syytä luopua nois oluista.
Kuten itse sanot, niiden hinnalla jo harrastaa ihan kivasti. Jos tosiaan juot vaikka 10 olutta niin kyllä kai se on ainakin 10 euroa päivässä? En itse osta olutta joten en tiedä tarkkaa hintaa, mutta tuskin paljon tuon alle pääset. Kympillä päivässä pääsee jo moneen paikkaan. Liikuntaa harrastaa muutamalla kympillä kuussa niin paljon kuin sielu sietää sisätiloissa. Ulkona ihan ilmaiseksi. Käden taitoja pääsee harjoittamaan monissa kunnissa ihan ilmaiseksikin. Esim kierrätyskeskukset tai hyväntekeväisyys järjestöt voivat kaivata apua huonekalujen ym kunnostamisessa. Muutenkin vapaaehtoishommissa pääsee tekemään kaikenlaista.
Et kertonut miksi olet eläkkeellä eli onko sinulla jotain fyysisiä rajoitteita. Mutta jos ei ja jalat ja kädet toimii, tykkäät puuhailla käsilläsi niin voithan vaikka perustaa toiminimen ja alkaa tarjoamaan pieniä korjauspalveluita tai vastaavia naapurustossasi. Monilla alueilla asuu vanhuksia ja uusavuttomia, jotka voi kaivata apua esim lamppujen vaihtoon tai paikalleen laittoon, huonekalujen kokoamiseen jne. Sellaisesta voisi saada jopa pienen maksunkin.
Tuossa nyt oli vaan muutamia käytännön vinkkejä jos oikeasti haluat miettiä jotain puuhaa itsellesi. Tärkeää on kuitenkin myös oppia ihan vaan olemaan juomatta alkoholia. Ja se on ainakin minulle ollut se vaikea pala. Että osaa vaan istua sohvan nurkassa tuijottamassa telkkua tai lukemassa kirjaa viikonloppuna juomatta mitään. Mutta kun sitä harjoittelee sopivan kokoisissa, kasvavissa, palasissa niin kyllä se alkaa kummasti sujumaan.
Tsemppiä Urvelo, kyllä pystyt vähentämään jos niin haluat!