Kohti uutta elämää

Terve.

Ensimmäinen viesti. Ensimmäinen päivä. Ja se tavallinen tarina.

Olen nelikymppinen perheellinen mies. Alkoholinkäyttöä parikymmentä vuotta alla. Ensin satunnaisesti juhliessa, viimeiset seitsemän vuotta yhä enemmän salassa yksin, yhä suuremmilla panoksilla.

Asiat päällisin puolin kunnossa. On työ, on perhe, hyvä parisuhde ja terveys. Mutta tunnen kuinka kulissit alkavat jo natista liitoksistaan.

Kolmisen vuotta sitten tunnistin ongelman ja yritin lopettaa, mutta en aidosti. Repsahdukset tulivat aina kolmen kuukauden tipattomuuden jälkeen kuin ajastettuna. Siinä vaiheessa tavallaan hyväksyin, että ei tämä seinään lopettaminen taida toimia. Viimeiset pari vuotta alkoholia on sitten mennyt tasaista tahtia viikonloppuisin, mutta pari viime viikonloppua taas eksponentiaalisesti kasvavilla annosmäärillä, joita hirvittää laskeskella maanantaiyön vakavissa vieroitusoireissa. Haluan lopettaa.

Eräs vertasi juomisen lopettamista osuvasti kuoppaan, josta havahdut. Kuoppa on niin syvä kuin olet sen juomisvuosinasi ehtinyt kaivaa. Mutta pääasia on, että olet nyt lopettanut kaivamisen ja voit alkaa kiivetä takaisin maanpinnalle – askel kerrallaan.

Kirjoittelen ajatuksia matkalta tähän viestiketjuun. Tavoite on kiivetä ensiksi maanpinnalle. Ja sen jälkeen nousta takaisin siiville, joita en ole käyttänyt pitkään aikaan.

13 tykkäystä

Onnea uudelle elämänpolulle. Itse kirjauduin tänne huhtikuussa 2025. Ei ole mennyt ruusuilla tanssiessa kaikki päivät mutta porukka täällä on mahtavaa, miten jaksavat tsempata ja näyttää mallia.

Pidä noista ajatuksista kiinni, mitä kirjoitit! Ja pyydä apua/tukea/kommenttia, kun ei se kuoppa tunnu oikenevan :folded_hands:t3:

1 tykkäys

Koen jo pelkästään tästä 6/5 pistettä. Nyt alkaa omat kotihommat-palataan aamulla!

Moi @Muuttohaukka , tervetuloa tänne!

Mahtavaa - se halu kantaa sinut kyllä takaisin siivillesi. Hieno päätös tulla tänne kirjaamaan ajatuksia ylös, täältä saa tukea joka auttaa ensimmäisten päivien yli seuraaviin. Ja hissukseen olo paranee.

Mahtava suunnitelma. Me täällä kuopan reunalla koetamme auttaa sinua sieltä ylös. Been there - se sama kuoppa on tuttu kaikille täällä.

No just näin. Tsemppiä! Paremmat päivät ovat tulossa.

Tervetuloa palstalle! On iso askel kirjoittaa asia auki tänne. :yellow_heart: Hetki kerrallaan, oma tahtosi onnistua voimavarana. Kirjoita, kysy, haasta. Vertaistuki on parasta. Tsemppii! Sä onnistut kyllä!

Kiitos kannustavista kommenteista. Maanantai ja tiistai menivät muurahaisten juostessa ihon alla, lämpötilan heitellessä kylmänväristyksistä ahdistavaan hikoiluun ja koko kehoa vaivasi yleinen lihasvelttous ylimääräsistä sydämentykytyksistä puhumattakaan. Tuttu joka viikon aloitusrituaali, tällä kertaa astetta pahempana kylläkin.

Eniten kuitenkin inhoan sitä henkistä ahdistusta. Kun heräät keskellä yötä ja mietit mitä olet tehnyt. Tuntuu kuin olisit tuhonnut kaiken. Ja lasket tunteja aamuun samassa ajatuksessa velloen.

Keskiviikkoaamuna vääntäydyin juoksulenkille, mikä auttoi fyysiseen ja henkiseen alakuloon. Se on tuttu tapa hoitaa itsensä kuntoon yllättävänkin nopeasti. Viime kuukausina olen huomannut valmistavani sen avulla kehoa uuteen koitokseen puhtaan liikunnan sijasta, ja perjantain lenkki onkin jo juostu palkintojuomat silmissä kiiluen. Huh huh.

Nyt kuitenkin selvin sävelin kohti raitista viikonloppua. Odotan jo maanantaita jolloin voin herätä virkeämpänä uuteen viikkoon. Kokemuksesta tiedän että pari ekaa viikkoa menee kohtuullisen helposti ja todellinen koitos alkaa kolmen viikon kohdalla.

Pidemmillä raittiilla jaksoilla olen saanut motivaatiota lukemalla “alan” kirjallisuutta. William Porterin “Alcohol explained” oli silmiä avaava teos, jonka otin nyt uudelleen lukuun. “Isä pullossa” -kirjan ajattelin laittaa tilaukseen ja ehkä jotain muutakin. Saa suositella.

4 tykkäystä

Tuttuja tunteita, hyvin sanoitit :folded_hands:t3: Täällä parhaan mukaan tukena ollaan!

Hyvää huomenta @Muuttohaukka !

Ei hätää - juuri tämä on se, mistä tulet pääsemään pian eroon. Juomisen loppuessa jatkuva morkkiskin poistuu elämästä. Ja se on ihana tunne.

Juomisen lopettaminen vie ihmiseltä itseinhon. Niin minä ainakin olen sen kokenut.

Olet taklannut ensimmäiset päivät, se on valtavan hieno saavutus! Olet nyt tekemässä itsellesi hyvää. Voit olla ylpeä päätöksestäsi jo nyt. Nuo mainitsemasi vieroitusoireesikin kertovat siitä, että määrät joita olet tottunut kiskomaan, ovat olleet suuria.

Se voi olla juuri näin, mutta nyt kun tiedät sen etukäteen, osaat varautua.

Riippuvuus nostaa päätään meissä kaikissa täällä omalla tavallaan ja omaan tahtiinsa, mutta samalla hyvin samankaltaisesti. Kun lukee täällä muiden ketjuja, tajuaa, että retkahtaminen tapahtuu monilla samalla lailla: muutaman viikon tai ensimmäisen kuukauden jälkeen, heti kun alkaa olla parempi olla ja alkoholinkäytön huonot puolet alkavat unohtua.

Juuri siinä kohtaa tämä palsta täällä voi olla iso apu.

Sitä ennen: päivä kerrallaan vaan.

Itse en aidosti tainnut uskoa pystyväni pysymään selvin päin näin pitkään, nyt on kuudes kuukausi menossa. Ei oikein ollut kokemusta tällaisesta.

Nyt ymmärrän, ettei se aiemmin onnistunut (vaikka olen halunnut tehdä juomiselleni jotain jo pitkään) koska yritin sitä yksin.

Epäonnistuminen käsistä lähteneen juomisen lopettamisessa yksin ei ole merkki heikkoudesta eikä surkeasta tahdonvoimasta. Se kertoo vain riippuvuudesta ja sen luonteesta, ja riippuvuus on yhteistä meille kaikille jotka siihen ovat sairastuneet. Siksi siitä on helpointa ryhtyä myös hankkiutumaan eroon yhdessä.

Hieno asenne. Ja se maanantai tulee nopeammin kuin uskotkaan.

Tsemppiä tähän ekaan viikkoon! Olet hyvällä tiellä.

ai niin ja:

En osaa suositella alan kirjallisuutta - täällä on onneksi paljon muita jotka osaavat - mutta tämän A-klinikkasäätiön Uusi alku -sähköpostiviestien tilaaminen 30 päiväksi auttoi minua ensimmäisen kuukauden kärvistelyissä. Sitä muisti joka päivä niitä lukiessaan että ai niin, mulla oli tarve raitistua, ja vaikka olen toki tiennyt ettei dokaaminen ole ihmiselle hyväksi, niiden viestien ansioista aloin ensimmäisen kerran oikeasti ottaa vastaan tietoa siitä, mitä alkoholi ihmiselle tekee.

Halutessasi voit kokeilla, toimisivatko ne sinulle.

1 tykkäys

Täällä taas, tällä kertaa hyvin uutisin. Kuudes viikko selvinpäin tulee huomenna täyteen. Elämä on paljon parempaa kaikilta osin.

Ajattelin verestää muistia kirjoittamalla tänne, ennen kuin unohdan millaista elämä oli vielä reilut kuusi viikkoa sitten. Ensin kuitenkin ajatuksia ja tuntemuksia lopettamisesta. Tästä tulee pitkä kirjoitus.

Täytyy myöntää, että lopettamisen jälkeinen viikonloppu oli hankala, vaikka juomattomuuden päätöstä ei ollutkaan vaikea pitää. Olen altistanut alitajuntani niin monen vuoden ajan sille valheelliselle alkoholinkatkuiselle piristysruiskeelle, että tuon ruiskeen puuttuminen viritti koko mieleni ja kehoni yliherkkyystilaan. Aivan kuin aivot olisivat valmistautuneet johonkin, mitä ei tällä kertaa tullutkaan. Keskushermostoa kihelmöi joka ikisen viinaa himoitsevan hermosolun kaikella voimalla.

Uuteen normaaliin totuttelu oli hankalaa, sillä viimeiset vuodet olen juonut pääosin väsymykseen, jota olen pahentanut juomalla enemmän ja enemmän. Ensimmäisen viikonlopun lauantaista selvittyäni koinkin sitten sunnuntaina parhaan juoksulenkin vuosiin. Siitä puuttui kaikki pakonomaisuus, rituaalimainen kehonpuhdistus ja viinalla palkitsemisen himo. Juoksin pelkästä juoksemisen ilosta.

Tuon ensimmäisen viikonlopun jälkeen pullon kutsu on ollut pelottavan vähäinen. Tällä viikolla mieleen on tullut pilkahduksia virkistävistä kulauksista – sitä pahinta juomisen romantisoimista, jota ei ole varaa tehdä. Sen vuoksi tässä pieni muistelma perusviikosta reilun kuuden viikon takaa.

MAANANTAI

Herään yöllä klo 01. Olen mennyt patjalle nukkumaan, jotta en höngi viinahöyryjä puolisoni naamalle. Näytösjuomat ovat toki olleet esillä pitkin sunnuntaita, mutta todellinen juominen on tapahtunut katseilta piilossa. Yritän palauttaa mieleeni mihin aikaan kävin nukkumaan ja monenko annoksen saattelemana. Samalla kelaan viikonlopun annosmäärää mielessäni. Yli 50. Se tarkoittaa todellisia ongelmia.

Pyörin loppuyön hikilammikossani armahtavaa nukahtamista rukoillen. Sydän lyö miten sattuu ja niin raskaasti, että koko kehoni vavahtelee lyöntien tahdissa. Aamun sarastaessa alkavat pahimmat vieroitusoireet ja moraalinen alakulo on musertava. Mietin tunnustanko kaiken puolisolleni (joka kyllä aavistaa tekoni), sanonko olevani sairas vai punnerranko väkisin itseni ylös. Yleensä valitsen viimeisen vaihtoehdon vaikka haluaisin, että minut vaivutettaisiin vuoden kestävään koomaan.

Kärvistelen aamutoimet läpi ja vien lapsen päiväkotiin. Sen jälkeen käyn joko väkisin lenkillä, koska tiedän sen auttavan, tai menen vielä hetkeksi makaamaan ennen töitä. Jos siis en ole ilmoittaunut sairaaksi, mikä vain lisää kauheaa syyllisyyttä.

Töissä en saa juuri mitään aikaiseksi ja en kestä yhtäkään ulkopuolista ärsykettä. Ruoka ei maistu ja iltapäivästä eteenpäin jaksan vain maata sohvalla. Nukkumaan käydessä olen kiitollinen, että en ole humalassa, mutta tiedän suorittavani saman rituaalin ensi viikonloppuna uudelleen. Ihmettelen omia ajatuksiani.

TIISTAI

Herään pitkien unien jälkeen edelleen lopen uupuneena. Kahvi ei maistu kahvilta ja aamiainen on pakkopullaa. Yritän tehdä töitä, mutta en pysty ratkomaan ongelmia ja kaikki tuntuu ylitsepääsemättömältä. Makaan jälleen sohvalla koko illan.

KESKIVIIKKO

Yö on ollut katkonainen. Kuolemanväsymys on kuitenkin selätetty ja olo alkaa normalisoitua. Käyn lenkillä hikoilemassa viimeiset kuonat pois, tai ainakin kuvittelen niin, sillä eiväthän ne lähde edes viikoissa. En mieti mennyttä tai tulevaa. Olen rauhaton.

TORSTAI

Saan paljon aikaan. Alan suunnitella viikonloppua – milloin haen lastin ja miten paljon. Aion ottaa tällä kertaa hieman maltillisemmin, vaikka tiedän lopulta tuplaavani suunnitellun määrän. Tuleva krapula käväisee mielessä, mutta siirrän sen käsittelyn juomisen jälkeiselle minälleni. Enhän jaksaisi viikonloppua ilman vankkumatonta tukeani alkoholia.

PERJANTAI

Olen jo valmiiksi ylikierroksilla ja herään anivarhain. Aamulla tiukka juoksulenkki pullot mielessä. Töitä yritän tehdä, mutta ajatukset ovat jo iltapäivässä. Elän valheellisessa onnellisuudessa; minua ja viikonloppuani ei mikään voi pilata.

Vihdoin hetki koittaa. Ensimmäinen ryyppy. Jo pitkään vodka on ollut valintani, salassa tietysti. Kevyemmät lirut ovat vain näön vuoksi, jotta puoliso ei ihmettele hajua. Suoritan kotitöitä säntillisellä tarkkuudella ja tarmolla. Alkuhumauksen jälkeen aloitan raastavan itsekontrollin. Haluan kovempaan humalaan, mutta estän sen itseltäni. Kaukana on aito nautinto.

LAUANTAI

Herään aamuyöllä säpsähtäen ja tajuan että nyt on lauantai, olenhan orastavassa krapulassa. Pystyn kuitenkin rentoutumaan, sillä tiedän mikä kaapissa kutsuu. Alkoholismin raja meni viimeistään siinä kohtaa rikki, kun opetin alitajunnalleni, että alkoholin aiheuttamaan ahdistukseen ja väsymykseen auttaa alkoholi. Tätä nykyä en enää juo varaamatta juomaa myös seuraavalle aamulle.

Jos olen ihmeen kaupalla saanut annokset pysymään pieninä edellisenä iltana, saatan käydä aamulenkillä. Useimmiten käyn kuitenkin aamuhörpyllä. Rehellisesti sanottuna se on oikeastaan koko viikonlopun huippuhetki – autuas armahdus jota odotan. Kuinka masentava kohokohta tässä elämässä, jonka elämme vain kerran.

Aamupäivä menee nousujohteisessa olotilassa, mutta iltapäivällä on aloitettava taas säännöstely. Se on turhaa, sillä olen jo menettänyt pelin. Toleranssit ovat kuitenkin sen verran kovalla tasolla, että pysyn toimintakykyisenä siihen saakka kun kotihommat on hoidettu ja pääsen kaatumaan sänkyyn.

SUNNUNTAI

Kuulin kerran jonkun sanovan, että krapulan tasoittelu on kuin yrittäisi pieraista ripulissa. Huonostihan siinä lopulta käy. Osuva vertaus, jos siihen vielä lisätään että ripuli on joka kerralla edellistä pahempi.

Herään yöllä ja makaan aamuun saakka ahdistuksessa pohtien voisinko olla tänään ilman aamuryyppyä. Yritän, mutta en pysty. Luottopullon pohja näkyy viimeistään tässä vaiheessa ja loppupäivä on mentävä laimeammilla litkuilla. Ne eivät tunnu tehoavan ja päädyn juomaan liikaa. Hävettää hakea kaupasta vahvinta olutta ja juoda se jo kaupan vessassa. Ja tehdä se vielä toistamiseen samana päivänä.

Iltapäivällä en yksinkertaisesti enää jaksa juoda ja lopetan. Siitä alkaa todellisten vieroitusoireiden sekä maanantain pelko.

Kunnes seuraava viikonloppu koittaa ja kaikki alkaa taas alusta.

1 tykkäys

Alan perusteos nimettömät alkoholistit kantsii tilata. Sen voi ostaa mm. Suomen aa toimiston kautta. Tulee semmosessa pakkauksessa josta ei tiedä että lähettäjä on suomen aa