Kohti uudenlaista elämää

Olen 32-vuotias mies. Kulissit ovat kunnossa: käyn töissä, opiskelen, raha-asiat ovat kunnossa. Varjopuolina keskivaikea masennus, johon on lääkitys ja alkoholismi.

Juomiseni alkoi täysi-ikäistyttyäni. Kavereiden kanssa oli kiva käydä baareissa tai viettää saunailtaa. Aikaa myöten kuvioihin tulivat opiskelijabileet ja -tapahtumat. Kaikki oli kuitenkin sikäli hyvin, että illanvieton jälkeen mitään putkea ei jäänyt päälle. Kotona tuli oltua selvin päin ja baarireissulle saattoi aivan hyvin lähteä autolla ja olla juomatta mitään. Muutamia vuosia sitten suhde alkoholiin alkoi vähitellen muuttua. Baarit ja sosiaalinen elämä jäi pikkuhiljaa taakse ja tilalle tuli kotona tissuttelu. Samaan aikaan masennus teki tuloaan ja iski lopulta voimakkaammin. Aluksi sitä joi vain pari-kolme illassaan, eihän se vielä ollut mitään. Määrät kasvoivat vähitellen salakavalasti. Ensin pieni six-pack, sitten vähän isompia tölkkejä ja lopulta illan annos alkoi vakiintua kahdeksaan pinttiin. Viikkokulutus siis 70-80 annosta. Eikä sitä enää edes isommin ajatellut, juomisesta oli tullut rutiinia joka toistui illasta toiseen.

Mt-kuntoutuksesta sain lähetteen A-klinikalla parisen vuotta sitten. Tapaamisia oli säännöllisen epäsäännöllisesti, välillä parin viikon välein, välillä saattoi olla parinkin kuukauden taukoja. Puhuttiin vähentämisestä ja raittiista jaksoista, joista mikään ei lopulta toteutunut. Päihdehoidosta ei ollut mitään apua, koska en edes yrittänyt lopettaa juomista tai edes vähentää. Reviaa kokeiltiin ainakin pariin kertaan, hetkeksi se auttoi vähentämään mutta mitään pysyvää tulosta ei tullut.

Tammikuussa iski huono hetki, jolloin tarvitsin parin päivän sairasloman töistä. Paperissa luki toisena sairasloman syynä alkoholin käyttö, jolloin asiaan puututtiin myös työpaikalla. Tuli käynti työterveydessä, jossa kirjoitettiin hoitoonohjaussopimus vuoden ajalle. Sekään ei vielä tuottanut tulosta, juominen jatkui entisellään. A-kilnikalla keskusteltiin edelleen ja alettiin hakea ensiksi yhtä raitista päivää viikossa, siitä tavoitteena jatkaa kahteen päivään ja niin edelleen. Aloitin myös Revian uudelleen. Pieniä tuloksia alkoi tulla, viikkoannosten määrä väheni hieman.

Kaksi viikkoa sitten tapahtui jotain. Olin lykännyt juomisen aloittamista pitkälle iltapäivään, päätin että yritän saada sen raittiin päivän. Lähdin pois kotoani päästäkseni vähän toiseen ympäristöön jossa juomattomuus voisi olla helpompaa. Päivä onnistui ja päätin yrittää toista päivää. Toisena iltana menin A-killan tulokasiltaan, tiesin paikan entuudestaan ja sinne olikin helppoa mennä. Näin sain toisen raittiin päivän, sitten kolmannen. Kolmantena tai neljäntenä iltana päivitin Facebookia, kerroin olevani pitkästä aikaa raittiina. Yllätyin, miten moni päivityksestäni tykkäsi ja sain lisää virtaa jatkaa samalla linjalla. Seitsemäntenä raittiina päivänä kävin ensimmäistä kertaa AA-palaverissa. Vähän vieraalle ypäristölle se tuntui, mutta samalla asialla oltiin sielläkin. Päihdelinkin keskusteluja luin myös paljon.

Tänään minulla on 14. raitis päivä. Näin pitkään olen viimeksi ollut raittiina todennäköisesti vuonna 2006, jolloin vietin tipattoman tammikuun. Iltojani olen täyttänyt raittiilla tekemisellä. Jos en ole töissä, olen käynyt sekä AA:ssa että A-killan illoissa. Olut on vaihtunut limppariin ja jokailtainen pizzan syönti on jäänyt. Parina iltana on toki tehnyt mieli juoda. Ehkä eniten siksi, että sehän oli jo opittu tapa. Tuntui oudolta jättää oluet ostamatta, mutta jälkeenpäin on ollut hyvä olo raittiudesta. Toivottavasti täältä saisi lisää tukea ja neuvoja. Olen lukenut paljon keskusteluita ja toivoisin että tähänkin ketjuun sellaista saataisiin aikaan. Koetan käydä päivittämässä tuntoja ja raittiuden etenemistä säännöllisesti.

Onneksi olkoon kahdesta viikosta :exclamation:

Raittiina ollaan täälläkin. Aikoja en ole laskenut enää kun on pitkiä raittiuksia useampia.

Työtä ja opiskelua, siinä on hommaa. Muista hoitaa itseäsi. Täyttää vapaa-aika kaikella mukavalla ja muista pitää maha täynnä :exclamation:

Heippa, Juhnis,

Tervetuloa joukkoon! Tilanteesi kuulostaa lupaavasti sellaiselta “naksahdukselta”, joista täällä on keskusteltu.
Ketjusi otsikko on myös hyvä: ei vain pois vanhasta, vaan nimenomaan suunta uutta kohti.
Nyt vaan turha kiire pois, ja rauhassa keksimään uusia kivoja rutiineja vanhojen tilalle!

L:tar

“käyn töissä, opiskelen,”

Miksi opiskelet jos käyt töissä? OK - jos kyseessä vaikka harrastus kuten tietokoneet. Tuon opiskelun pitäisi - ollakseen mielekästä - tukea työelämätavoitteita eli etenemistä tai alan vaihtoa tai vakituisen paikan saamista tai palkattoman harjoittelun vaihtumista palkkatyöpätkään. Kuten Puhemies Uosukainen tähdensi: “asema ratkaisee - ei koulutus” ja totuus on tämä: 1. Työpaikan nappaa se, joka osaa hakea sitä parhaiten. 2. Kaikissa yli 50 hengen organisaatioissa eteneminen tapahtuu politikoinnin ja muistiomurhien avulla = noheva jamppa plokkaa perksit eli lisäansiot ja luontaisedut; erityisasiantuntijan ja johtajan tehtäviin on esim. edetty kahdella päivän kurssikeikalla Walesissa = paperi UK:sta ja lisäansioita saa esim. järjestelemällä keikkoja omasta työpaikasta tuttavilleen, jotka taas järjestävät sinulle etuja.

Toisekseen. Julistautumalla joksikin saat muut vakuuttuneeksi menestyksestäsi. Jos vaikka työsi on paskalla palkalla pätkätyö. Kerrot muille, että sinut kutsuttiin töihin vaikka näin ei ole, tähdennät olevasi vaativissa suunnittelutehtävissä vaikka olisit harjoittelijan tittelillä, postaat työttömille tutuille tyyliin “vaativat asiantuntijatehtävät jatkuvat Lintulahdenkadulla” tms. Yhtä tärkeää kuin olla oikeasti menestynyt on menestyksen signalointi ja jos uskot olevasi menestyjä myös muut uskovat. Tähän on olemassa suggestiokasetteja eli Juha Miedon wanhaa käsiteinnovaatiota lainataakseni sukkerointia. Tietenkin voit myös harjoittaa itsesuggestiota ja keksiä mantroja: “olen miljardi kertaa älykkäämpi kuin kukaan peruspäivärahalla oleva mies”, “kaikki turkulaiset on Kanervaa äänestäviä juntteja” - ihan sama mitä ja peilin edessä ovat useimmat Hitleristä lähtien harjoitelleet; yleensä näet stemmaa Göbbelsin hvaitema prinsiippi, että mitä isompi vale sitä paremmin sitä uskotaan ja toistaminen takaa viestien perillemenon.

Itselläni ainakin työssä käynti opiskelun rinnalla tuo rahaa tilille. Olen opiskellut valmistumatta sen verran kauan, että opintotukia en enää saa, joten vaihtoehdot ovat työssäkäynti tai sossun luukku. Olen saman alan töissä kuin mitä opiskelen, joten saan oman alani työkokemusta samalla. Viime vuosina tosin on tuo aktiivinen opiskelu kärsinyt pahasti juomisen takia ja töitä tullut tehtyä enemmän. Ilman tutkintoa kuitenkin etenemismahdollisuudet ovat olemattomat, joten aion tutkinnon vielä suorittaa. Nyt kevätkaudella kuitenkaan ei opiskeluita, kun on mennyt sairastellessa niin paljon aikaa (influenssa ja keuhkokuume - ja toki tämä raitistuminen).

Neljä viikkoa raittiutta takana, tänään on päivä 29. Oikeastaan mikään ei ole muuttunut elämässä, vapaa-aikani vietän aivan samalla tavalla kuin ennenkin. Istun kotona koneella ja surffailen ympäri nettiä. Erona on vain se, että oluen tilalle on vaihtunut limppari. Ja hyvä niin. Olen ollut yllättynyt, miten kivuttomasti tämä raittius on alkanut, odotin pahempaa viinanhimoa. Toki jotain uuttakin on tullut elämään, vapaina iltoina käyn joko AA:ssa tai A-killassa. On mukavaa kun tapaa muitakin ihmisiä, tietysti kaikki ollaan saman ongelman äärellä. Raittiuden pituus on jokaisella eri.

Kieltämättä näihin vapaapäiviin kaipaisi jonkinlaista sisältöä, aika pitkäksi nämä päivät käyvät. Olen koettanut etsiä vertaisryhmiä, joissa voisi käydä päivisin. Yhden paikan olen löytänyt, mutta vielä en ole saanut aikaiseksi lähteä käymään. Mitä olette itse kukin löytäneet juomisen tilalle?

Yoru tuossa kirjoitti edellisessä viestissä aivan kuin omasta tilanteestani. Käyn oman alani töissä, opintotukea en voi enää saada. Opinnot ovat olleet kolmisen vuotta taka-alalla, osin masennuksen osin alkoholin takia. Viimeisimmät opintopisteet taitavat olla vuodelta 2012. Toivottavasti niihinkin saisi voimaa ja innostusta raittiuden myötä.

Pala kerrallaan tässä yritän elämääni muokata uudenlaiseksi. Hitaasti se tuntuu ainakin vielä etenevän, mutta parempi kai niin. Väkisin en aio ruveta tekemään mitään, jos innostus esimerkiksi liikuntaan herää (mitä toivon) niin sitten aloitetaan. Toiveissa on tosiaan saada elämään sisältöä ja sosiaalisia suhteita.

Tänään on 40. päivä raittiina. En muista, olenko täysi-ikäisenä ollut koskaan yhtä kauan yhtäjaksoisesti selvin päin. Vähitellen tässä alkaa huomata positiivisia muutoksia tapahtuneen: herätessäni olen huomattavasti aiempaa virkeämpi, töissä tuntuisi asiat sujuvan paremmin ja sellainenkin asia kuin hymy on taas löytynyt kasvoilleni. Kotianikin olen saanut kaverin avustuksella siivottua huomattavasti ihmismäisempään kuntoon

Facebookissa päivitän muutaman päivän välein kuulumisiani, mainiten samalla monesko päivä raittiutta on menossa. Tuntuu aivan uskomattoman hyvältä, kun kaverini käyvät huomaamassa viestini ja kannustavat eteenpäin. Niinkin pienestä asiasta vaan tulen iloiseksi. Alan uskomaan siihen, että raittius tuo mukanaan positiivisia asioita. Päivä kerrallaan eteenpäin.

Heips Juhnis! Onpa kiva lukea sinun viestiketjuasi ja kuulla, miten olet onnistunut matkalla kohti raittiutta. Mä itse tulen aivan sinun kannoillasi päiviä laskettaessa, sillä mulla on tänään 36. päivä. Tällä kertaa tänne asti on ollut suhteellisen helppoa mutta tämä päivä on ollut kaikkea muuta, sanoisinko suorastaan kidutusta. Olen siitä kirjoittanutkin tänne tänään myös omaan viestiketjuuni. Mutta näihinkin päiviin pitää varautua ja hetki kerrallaan tätä päivää viettänyt. Eikö ole hienoa, kun voi kirjottaa tänne ja vaikka aina ei kommentoitaisikaan tietää, että viestejäsi kuitenkin luetaan ja moni on tsemppaamassa. Toisten plinkkiläisten kokemuksista voi myös itse oppia, erityisesti retkahduksista ja että ne eivät tosiaankaan ole maailmanloppu, jos retkahduksesta vain voi oppia jotain. (itselläni retkahduksia on ollut jokunen tällä matkalla ja plinkki on auttanut nousemaan niistä jaloilleni) Nyt kun tämän taistelun viinapirun kanssa tänään voitin, voin vain todeta kuinka hyvä on tietää, että aamulla ei tarvitse herätä krapulassa. Ilman alkoa jää myös todella paljon aikaa tehdä kaikkea sellaista, mikä mukamas ei aikaisemmin ole ehtinyt tehdä. Olen huomannut, että ainakin itselleni on tärkeää täyttää aika kaikella mukavalla tekemisellä. Niin ajatukset alkostakin pysyvät paremmin pois.
Tsemppiä sinulle raittiisiin päiviin… ja tosiaan päivä kerrallaan eteenpäin! Alviina

Moi Juhnis, jostain syystä tämä ketjusi on jäänyt minulta huomaamatta. Sinulla on raittius jo hyvässä vauhdissa, 40 päivää kasassa ja positiivisia muutoksia alkaa ilmetä. Se kasvattaa mukavasti motivaatiota. Minulla on nyt koossa 169 raitista päivää ja positiivisia asioita tulee edelleen. Esimerkiksi krapulattomaan aamuun herääminen on aina vaan yhtä hienoa. Varmaankin siksikin, kun meni kymmenkunta vuotta niin, ettei olo aamulla ollut koskaan ihan ok. Niin ja paino putoaa edelleen.

Jos kaipaat vapaa-aikaasi lisää sisältöä, niin miten olisi opintojen loppuun saattaminen. Itse olin aikuisopiskelija työn ohessa ja ei kyllä käynyt aika pitkäksi :smiley: . Mutta ihan suoritettavissa oli. Noin muutoin olen aika huono neuvomaan näissä ajankäyttökysymyksissä. Asun maalla vahassa talossa, joten ei lopu täällä tekeminen ikinä!

Noin kokonaisuutena kun katsoo sinun raitistumisoperaatiota, niin on tosiaan hyvässä mallissa, tukiverkostoa myöten :smiley:

Tsemppiä !

Päivä kerrallaan jatkan raittiina eteenpäin. Kiitoksia ketjuun kirjoittaneille. Kuten jo edellä sanoin, se piristää ja antaa voimia kun jollain tavalla huomataan. Parina päivänä tässä on ollut hankalampia hetkiä. Törmättyäni minulle tärkeään ihmiseen, jonka kanssa välit ovat hajalla tuli ahdistava olo. Hetkellisesti sitä jopa mietti antavansa kiusaukselle periksi ja ottaa pari olutta. Onneksi se olotila meni ohi. Kuitenkin sitä sisimmässään tietää, ettei ongelma siitä mihinkään parane, vaikka ottamaan ratkeaisikin. Ja kyllä se vaan on mukavampaa herätä aamulla ilman krapulaa ja tukkoista oloa. Unikin tuntuu paljon paremmalta.

Maanantaina sain postia päihdeklinikalta. Sain paikan kuntoutukseen, jonka ensimmäinen jakso alkaa toukokuun puolivälissä. Täältä varmaankin löytyy kuntoutusjaksoja kokeneita, kuulisin mielelläni kokemuksia aiheesta. Sen verran olen alustavasti saanut tietoa jaksosta, että luvassa on erilaisia yksilö- ja ryhmätehtäviä päihteisiin liittyen. AA:ssa ja A-killassa on mahdollisuus käydä ja ilmeisesti liikuntamahdollisuuksia on järjestetty.

Pieniä välitavoitteita tulee asetettua raittiuden suhteen. Toukokuun alussa on hoitopalaveri mielenterveyspuolella, jatkohoitoon tarvitaan kuukauden raittius. Haluan päästä silloin kertomaan, että takana on kaksi kuukautta raitista aikaa. Kuntoutuksen alkaminen on toinen ajallinen tavoite, sen päätyttyä olisikin jo kolme kuukautta. Mutta tosiaan päivä kerrallaan.

Töissä on ollut kiirettä, kun toimipaikallamme on edessä suuria uudistuksia. Pääosin olen tämän viikon tehnyt iltavuoroa, joten vertaisryhmissä en ole päässyt käymään. Jotenkin sitä jo odottaa sunnuntaita, että ryhmässä pääsisi käymään. Käynneistä on vähitellen tullut jo tapa ja lähes aina sieltä hyvillä mielin lähtee kotiin.

Kaikille palstalaisille toivotan mukavaa päivää ja voimia raittiuteen!

Moi Juhnis!

Osuin ketjuusi ekaa kertaa ja tää on oikein mukavaa ja rohkaisevaa ja asioita mieleen palauttavaa lukemista! Ensinnäkin, onnittelut hyvin alkaneesta pelin poikki viheltämisestä! Olet jo nyt saavuttanut jotain sellaista, mitä et ehkä koskaan ennen.

Olen itse joutunut sotkemaan päätäni viimeisten kolmen vuoden aikana harvoilla mutta aina yhtä musertavilla retkahduksilla. Ennen joulua raittiutta oli kertynyt vähän vajaat kaksi vuotta ja taas sama epävarmuus, jännitys, kireys ym. päällä, mikä niin monesti aiemminkin. Toistakymmentä vuotta sitten pääsin yli kolmen vuoden raittiuteen vuosia kestäneen, loppuvaiheessaan lähes päivittäisen tinaamisen jälkeen. Silloin olin kuolla, ihan siihen pisteeseen en myöhemmin ole joutunut. Mutta riippuvainen olen ja sen kanssa opettelen elämistä ihan koko ajan. Yksi hyvin oleellinen huomio on tuo, että mielihaluja tulee ja niitä myös menee. Kiusaukset ovat tunteita, eivät tekoja. Ne nousevat aina jostain ja viestivät aina jotain mutta todellista alkoholintarvetta ihmisestä ei vain löydy. Mun kokemuksen mukaan nämä oppii kyllä huomaamaan ja niihin suhtautumaankin mutta ensiarvoisen tärkeää on muistaa, miksi. Jos minä alan kuvitella hanskaavani alkoholin missä tahansa vaiheessa tai kuinka tahansa kauan raittiina oltuani, olen jo ylittämässä valtuuteni. Tai siis voinhan mä kuvitella ja haaveilla ja vaikka mitä mutta jos mä alan uskoa siihen, olen vaarallisilla vesillä. Ja sielläkin voin olla, koska vasta juominen - siis aktiivinen tekeminen, juomalla juominen - vie mut ojasta allikkoon.

Loppuelämäänsä meistä ei tänään päätä kukaan. Kuka kaiken kestävästä raittiudesta kehtaa leuhottaa, ei välttämättä oikein edes muista, mistä oli kyse. Okei, niitä on kymmeniäkin vuosia raittiina olleita mutta ne muistavat. Ne tietävät, mistä on kyse. Mä en ole koskaan muistanut sillä hetkellä, kun olen retkahtanut. Tai no koskaan mutta usein. Mä olen aina astunut jonkun kaikkivaltiaan rooliin ja pois omalta tontiltani. Se, että muistan ja tiedän ja tunnen itseni, edellyttää multa aktiivista itseni kanssa tekemisissä olemista, itseni hoitamista. Se on mitä ilmeisimmin myös oman arvoni uudelleen etsimistä ja löytämistä ja oivaltamista ja myös itseni arvostamisen opettelua. Koska näyttää siltä, että se on mulle jollain lailla yhäkin se vaikea rasti. Mutta tällaista on omaksi itsekseen tuleminen, itsensä uudelleen näkemistä.

Tykkään tosi paljon tuosta ajatuksesta, että menet itseäsi armahtaen eteenpäin pieniä osatavoitteita asettaen. Se on jotenkin tosi viisas ja nöyrä ote. Sitä pitäisi opetella soveltamaan muuhunkin elämään. Musta ainakin niin monet asiat tuntuu valtavilta vuorilta edessäni usein vain siksi, että yritän ottaa haltuun ihan liian isoja kokonaisuuksia kerralla. Ei ihme, että uuvun.

Ollaanpa kirjoituksilla ja kaikkea parasta polullesi!

Terve Juhnis, Sulla tuntuu menevän mukavasti ja se on ilo lukea. Kannattaa pitää itseään vähän ikään kuin pumpulin sisällä. Eli näin alkuraittiudella vältellä suuria tunnelatauksia aiheuttavia juttuja. Niin kuin kerroit tuosta tutusta, jonka kanssa välit ei ole ihan kondiksessa. Niin ja kaikkia ongelmia ei kyllä kannata vielä tässä vaiheessa kohdata ja ratkoa. Kun on vähän pää selvinnyt ja raittius vakaammalla pohjalla voi sit perehtyä juttuihin paremmin. Päivä kerrallaan mennään!

Moi Juhnis,
Onko mainitsemasi A-klinikan kuntoutusjakso katkolla vai missä? Itse olen ollut 2 viikkoa kuntoutusjaksolla katkolla. Eli juomisputki oli ollut jo jonkin aikaa poikki kun katkolle menin.

Moi Juu Ei.

Samassa yksikössä tuo kuntoutus on kuin katkokin, mutta toteutetaan eri osastolla ns “alakerrassa”. Muutaman henkilön kanssa juteltuani kuntoutukseen voi päästä suoraan katkaisujakson jälkeen tai sitten kuten minun tapauksessa kun juomisputki on jo poikki. Viikon raittius pitää olla alla, ennen kuin kuntoutusjaksolle pääsee. Tämä kuntoutus on neljän viikon mittainen. Ensimmäinen jakso kestää kaksi viikkoa ja jatkuu myöhemmin kahdella viikon mittaisella jaksolla.

Moi Juhnis,

Minun kuntoutusjakso oli 2 + 1 viikkoa. Kaksi viikkoa maaliskuussa ja viimeinen viikko junannuksena, niin ei kesäjuhla yllyttänyt ryyppäämään :smiley:

Minulla kuntoutus oli katkolla samoissa tiloissa muiden katkaisuun tulleiden kanssa, mutta majoitus oli erillään. Kuntoutuksesta on ihan mukavat muistot. Minulle se oli tärkeää jo senkin takia, että se pisti pariksi viikoksi työputken poikki. Mulla alkoi olla työuupumus aika lähellä. Aika alussa oli lääkärintarkastus, jossa vaan tsekattiin, missä kunnossa ukko on. Kun ei mitään sairauksia ilmennyt, niin mitään fyysisen kunnon kohottamisen ohjelmaa en saanut, ainoastaan lääkityksen nukahtamisvaikeuksiin. Terapeutin kanssa sitten juttelin muutaman kerran sovitun aikataulun mukaan ja tehtiin (tai minä tein) samalla kuntoutumis-suunnitelma. Suunnitelmaa sitten seurattiin kuntoutusjakson jälkeenkin A-klinikkakäynneillä. AA:ssa kävin kuntoutusjakson aikana pari kertaa ja se jäi siihen, ei ollut mun juttu! Muutoin kuntoutus oli syömistä, oleilua, syömistä, katkon päiväohjelmaa, syömistä, nukkumista… Laihtumaan ei päässyt :smiley:. Aika paljon tuli ihan juteltua muiden juoppojen kanssa. Parissa viikossa jo näki, kuinka laidasta laitaan meitä juoppoja on. Osa aika murheellisiakin tapauksia, peli oli jo käytännössä menetetty ja katkokäynnit enää tekohengitystä. Pisti miettimään!

Tuosta keikasta on jo aikaa kymmenisen vuotta.

Hei Juhnis, tässä pätkä Hesarin eilisestä kirjoituksesta

"Ihmisellä on kaksi ylivertaista, edullista ja varmaa, keinoa parantaa elämänlaatuaan. Ne ovat liikunta ja alkoholin käytön vähentäminen tai lopettaminen. Niitä kannattaa ainakin kokeilla. Jos tulee jonain päivänä katumapäälle, mikään ei ole helpompaa kuin niiden lopettaminen. Senkin tiedän kokemuksesta” (Yrjö Rautio, HS, kolumni 17.4.15).

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Kovasti paikkansapitävää tuo Hesarissa kirjoitettu on. Siinäpä voisi olla toinen tavoite elämänlaadun parantamiseen, aloittaa liikkuminen. Vielä toistaiseksi ei liikuntakipinä ole minuun iskenyt, tekosyitä tähän kyllä löytyy vaikka muille jakaa: kiirettä töissä, flunssa meinaa iskeä, illat vietän mieluummin vertaisryhmässä jne. Näitähän riittää. Toiselta kannalta ajatellen en tässä vaiheessa yritäkään muuttaa elämääni radikaalisti. Yritän edetä pienin askelin kohti parempaa, ensimmäisiksi askeliksi olen ottanut paremman pärjäämisen töissä sekä alkoholista erossa pysymisen. Tänään on 47. päivä ilman alkoholia, joten siinä olen päässyt alkuun. En muista olenko täysi-ikäisenä ollut koskaan näin pitkää jaksoa täysin raittiina. Töissäkin tuntuu ainakin välillä menevän entistä paremmin, mikä on pelkästään positiivista. Tuota edellä mainitsemaani kuntoutusjaksoa hieman odottelen myös liikuntakipinän kannalta, tietoni mukaan liikuntamahdollisuuksia on järjestetty ilmaislipuilla uimahalliin, kuntosalille, keilahallille ja lenkkeilyynkin kannustetaan. Kutsukirjeessä kehotettiin ottamaan ulkoilu- ja liikuntavaatteet mukaan. Voisihan siinä olla hyvä mahdollisuus saada intoa liikkumiseen, antaa ajan näyttää miten käy.

Yksi asia, jonka olen saanut viimeisen reilun viikon aikana suoritettua on kotini siivoamisen aloittaminen. Vaikka tekemistä sen suhteen vielä riittääkin, tämä on jo aivan eri näköinen kuin viime viikolla. Jotain kertoo se, että pelkästään tyhjiä tölkkejä palautimme kaverini kanssa yli 20 jätesäkillistä ja roskiin meni varmaankin kymmenkunta säkillistä tavaraa. Kylpyhuonetta olen siivonnut ja lattioita pessyt. Onhan tänne nyt paljon mukavampi tulla töiden jälkeen, kun ei tarvitse kahlata tölkkimeressä joka on lojunut lattioilla ainakin vuoden verran. Laittoi miettimään, että kuinkahan paljon alkoholiin on tullut käytettyä rahaa kun tölkkipantteja kertyi satojen eurojen edestä. Olisi kai sen voinut muuhunkin käyttää. Mielenkiinnolla odotan, mitä tilin saldo näyttää vuoden lopussa, jos pystyn jatkamaan alkoholittomalla linjalla. Pari päivää sitten tilitapahtumia katsellessani totesin, että tässä kuussa ei montaa kertaa ole tiliä käytetty. Pakolliset vuokran ja laskut olen maksanut, kerran kävin tankkaamassa auton ja apteekissa olen käynyt hakemassa Reviaa. Pakko todeta, että olen tyytyväinen. Juovana aikana tilitapahtumiin kuului päivittäinen olen osto ja melkein joka ilta tilasin pizzaa ruoaksi. Ei ihme, ettei mitään ole jäänyt säästöön.

Tällaisissa mietteissä tänään. Illaksi taas töihin ja sitten onkin kaksi hyvin ansaittua vapaapäivää. Huomenna pääsee taas pitkästä aikaa käymään AA:ssa, vanhempienkin luona ajattelin käydä. Ja mikä tärkeintä, alkoholia en aio juoda.

Onpahan ollut hankalia päiviä. Yksi ihminen onnistuu saamaan kaikki ajatukset pois raiteiltaan, lähinnä ahdistaa ja väsyttää. Kuinka helppoa olisikaan avata olut ja antaa mennä. Jokin tuolla takaraivossa kuitenkin kolkuttaa ja estää toimimisen. En tiedä miksi, mutta ajatus oluen ottamisesta tuntuu kuitenkin ylivoimaiselta. Kun tämänkin ajan on jo ilman pärjännyt, sitä ei halua raitista putkea katkaista. Tässä sitä sitten istutaan ja kärvistellään. Vielä ei oikein nukkumaankaan viitsi ruveta, tuskin vielä unta saisinkaan. Ei tässä kai oikein muuta voi kuin toivoa parempien päivien olevan edessä.

Jos sillä hankalalla ihmisellä on vaikka itsellään hankaluuksia. Sekin voi kotonaan kärsiä, mistä sitä koskaan tietää?

Tässä ovat vastakkain opittu käyttäytymismalli ja halu raitistua. Sinne vanhaan rutiiniin on monesti helppo lipsahtaa. Kaiken saavutetun hukkaan heittäminen ja itsensä pettäminen oli sinulle kuitenkin liian kova hinta, joten nyt olet vahvoilla. Ja jokainen tällainen voitto tekee sinusta entistä vahvemman. Hyvä! :smiley: