Kohtalotoverilleni, sinulle, jonka puoliso käyttää aineita.

Moi! Ja tsemppiä. Varmaan tiedätkin ja olet ottanut selvää Subutexistä, jos puolisosi sitä käyttää. Tosi pahan riippuvuuden aiheuttava aine. Mä en itse ole käyttäjä vaan läheinen (ex-mies käytti tätä) mutta musta jotenkin tuntuu, että vaikein asia siinä on se, mitä buprenorfiini tekee mielihyvän kokemiselle (tavallaan lamauttaa aivoissa normaalin tavan kokea mielihyvää) ja muuttaa todella kylmäksi, jäädyttää tunteet ja niihin on sitten tosi vaikea päästä uudestaan kiinni jos lopettaa käytön. Siksi musta tuntuu, että moni retkahtaa. On vaikeaa elää elämää, jossa mikään ei tunnu miltään. Etenkin, jos on tottunut tavoittelemaan “oloja”.

Tätä voi ymmärtää, mutta tällä en tarkoita, että läheisten pitäisi hyväksyä kaikkea sitä edestakas vehtaamista ja itsen vetämistä mukaan käyttäjän sekoiluihin. Päinvastoin, on parempi molemmille, mitä enemmän niistä pysyy erossa. Jos kunnollista lopettamismotivaatiota ei ole (esim. kotikatkot tai ei hoitopaikkaa katkon jälkeen) niin en usko että se syntyy toisen ihmisen avulla, valitettavasti. Mulla on se fiilis, että narkomaanit on niin itsekeskeisessä tilassa sairautensa kanssa, että motivaatio tulee vain jostain itseä koskettavasta pohjakokemuksesta. Empatiakykyä ei ehkä oikein ole eikä läheisen kärsimys välttämättä aiheuta muuta kuin syyllisyyttä.

Mietit pääsi puhki, pääseekö miehesi irti huumeista? Vaikea sanoa, toivottavasti. Tosi moni ei pääse. Ja moni aloittaa uudestaan.

Minusta olennaisempi kysymys sulle on, haluatko jäädä roikkumaan mukana? Lue ajatuksella jokainen ketju täällä, jossa subukäyttäjän puolisot kirjoittavat. Voit rauhassa kuvitella itsesi näihin tilanteisiin ja olotiloihin jonkin ajan päästä, koska ongelmamme on yhteinen. Löydätkö yhtään onnellista loppua? Vuosien tuskaa ja mukana elämistä toisen kaoottisessa sairaskertomuksessa, itsensä kadottamista, tyhjiä toiveita. Me läheiset lähdetään rakkautemme takia täysillä mukaan toisen ongelmiin ja siinä tulee olo, että kaiken tämän jälkeen jossain vaiheessa on pakko tulla muutos, ikäänkuin palkinto kaikesta siitä ajasta, energiasta, kyynelistä, rahasta, vihasta, rakkaudesta, jonka tähän on investoinut. Ja silti sitä muutosta ja onnea ei tule.

Meillä mies minun tietoni mukaan on raittiina (2 vuotta), mutta olemme eronneet, sen tunnekylmyyden takia. En voinut jatkaa suhteessa, jossa en saa rakkautta takaisinpäin. Eli raitistuminenkaan ei todellakaan takaa onnea ja subu tuhosi myös meidän liiton. Myös luottamuksen palautuminen oli tolkuttoman hidasta, ehkä mahdotonta. Vaikka toinen olisi raitistunut, miten ihmeessä voisit alkaa luottaa? Narkomaaneista tosi moni retkahtaa uudestaan ja uudestaan, myös pitkän ajan päästä.

Mun näkemyksen mukaan parisuhde narkomaanin (käyttävän tai vasta raitistuneen) kanssa on aina tuhoisa toiselle osapuolelle. Tilanne on niin järisyttävän epätasa-arvoinen. Toisen riippuvuussairaus imee toisen mukaansa ja jättää hänet paitsi normaalista elämästä, ilosta, valinnanvapaudesta ja turvallisuuden tunteesta, joihin parisuhteessa on oikeus. Irrottautuminen tuntuu ajoittain vaikealta, jopa mahdottomalta. Elämäsi on kuitenkin ainutkertainen etkä voi uhrautua toisen vuoksi. Ja tässä tapauksessa siitä ei edes ole hyötyä, vaikka hän niin väittää. Mieti, voisitko, jos haluat, tukea puolisoasi etäämpää. Mä voin kokemuksesta sanoa, että elämänsä saa kasaan uudestaan ja se on miljoona kertaa parempaa.

Tämä viesti syntyi siitä, kun aloin vastata yhteen ketjuun täällä, mutta tästä tulikin niin henkilökohtainen, että tein oman. En ole pitkään aikaan kirjoittanut tänne, mutta nyt kypsyi tällaista.

Hei noppapeli ja kiitos!
Vaikka olenkin jo tovin saanut viettää vapaata onnellista elämää ilman päihdeongelmaista puolisoa, ei vertaistuen voima lakkaa hämmästyttämästä. Teksti on jokaista sanaa myöten kuin omasta suustani, vaikka huumeet olivatkin omassa tapauksessa eri tavaraa. Ihmettelen joka kerta miten meidän tarinat, ajatukset, kokemukset ja tuntemukset voikin olla näin samanlaisia. Onneksi se tuo voimaa, olla tietoinen että joku tässä elämässä tietää mikä vaikea ja väsyttävä polku se on ollu. Siinä astui tavallaan tietoisesti tuhottavaksi, vaikka odotukset kaikesta olikin täysin toisessa ääripäässä. Vaikka olinkin loputtoman sisukas ja vahva, keinot ja voimat loppui kun tilanteesta olisi pitänyt ymmärtää lähteä. Liian paljon itsestä oli jo uhrattu, vaivaa oli nähty ja salaisuuksia säilytetty. Lopulta tuli vielä turpiin niin moni eri tavoin, että välillä ajatteli ettei kerta kaikkiaan jaksa. Mutta se mikä elämä nyt on auennut, tekisin kaiken vaikka sata kertaa uudestaan jotta saisin tämän. Kuvaannollisesti pitkän vankeuden jälkeen se vapaus on vaan aivan mieletöntä, ja hitto vie elämä tuntuu paremmalta kuin ikinä! <3
Ehkä asiat vain pitikin mennä juuri näin. Mene ja tiedä, mutta pakko tästä on jotain positiivista löytää ja ottaa opiksi.

Mä ajattelin kirjoittaa tänne, kun en enää muutakaan keksi. Voimat on loppu, pää on loppu. Olen suhteessa suburiippuvaisen kanssa, joka hakeutui tiputushoitoon suhteemme aikana, tarkoituksena lopettaa, katkon ja kuntoutuksen kautta.
Mutta eihän se niin mennyt. Katkojakson lopussa mitta tuli täyteen, kun ei kuulemma saanut asianmukaisia lääkkeitä ja hän lähti sieltä pois. Mun maailma taisi romahtaa jo siinä vaiheessa, kun tiedän toisen erittäin läheisen ihmisen huumeriippuvuuden kautta, että en välttämättä osaa varsinaisesti auttaa.
Mun sydän on ollut sykkyrässä siitä asti, eikä mikään ole oikeastaan mennyt hyvin. Tuntuu, että kaikki mitä aiemmin puhuttiin, on valunut jonnekin, samojen vanhojen kamujen kanssa pyörii, kaljaa ja nappeja menee. Subua ilmeisesti ei, mutta eka viikko meni muiden aineiden ja alkoholin voimalla. Sen jälkeen on ollut muutama rauhallisempi krapulapäivä, mutta joka toinen päivä homma lähtee lapsesta. Jälkikäteen toteaa, nyt täytyy oikeasti pysyä vanhoista kavereista erossa, ja täytyy skarpata, siitä päivä pari ja taas päädytään samaan pisteeseen. Kaiken lisäksi hän on jotenkin agressiivisempi ja aina puolustuskannalla.
Mä ymmärrän, että mielialat heittelee, mutta rehellisesti sanoen, en tiedä mihin väliin mä mahdun omine tunteineni. Mä elän normielämää, käyn töissä, ite en oo koskaan huumeita käyttänyt, eikä kiinnostakaan.
Voinko mä auttaa mitenkään oikeesti, mitään ei saisi sanoa toiselle, yritän olla hiljaa, mutta joskus on pakko kysyä, että eikö voisi yrittää olla jotenkin tolkuissaan. Kuinka kauan tätä jatkuu tälläsenä?
Mistä mä tiedän haluaako oikeesti tarpeeksi lopettaa?
Onko tämä sen arvoista?
Ja kauanko tätä kestää?
Mä oikeasti rakastan tätä ihmistä ja haluaisin uskoa ja auttaa…
Mä olen ehdottanut, että mennään käymään jonnekkin vaikka joka päivä, muualle pois näistä ympyröistä, mutta tuntuu, että mun seura ei ole sitä mitä hän haluaa nyt.
Kenelläkään ei varmaan ole mulle vastausta, mutta ei mulla ole ketään jolle edes haluaisin kertoa tästä. Ei kukaan edes tiedä.
Aiemmin oli tasaista ja ihanaakin, mutta nyt meinaa usko loppua.