Olen sosiaalityön opiskelija Tampereen yliopistosta ja olen tekemässä pro gradu –tutkielmaani peliriippuuvuuteen liittyen. Tarkoituksenani on tutkimuksessani ensisijaisesti selvittää, millaisia sosiaalisia haittoja peliriippuvaiseksi itsensä määrittelevä kokee pelaamisestaan aiheutuneen. Erityisesti haluan selvittää, millaisena arki on näyttäytynyt, mitä vaikutuksia palaamisella on ollut pelaajan elämään sekä ihmissuhteisiin, miten ongelmapelaaja selittää pelaamistaan sosiaalisesta näkökulmasta, miten peliongelma on kehittynyt ja mitä ovat ne syyt, jotka ovat johtaneet peliriippuvuuteen.
Haluaisin saada teiltä, jotka koette pelaamisen olevan itsellenne tai läheisellenne ongelma vapaamuotoisia kirjoituksia kokemuksistanne. Ohessa muutamia kysymyksiä pohdintaanne ja kirjoitustyötänne helpottamaan:
Milloin aloit pelata? Milloin ja miten huomasit pelaamisesi/läheisen pelaamisen olevan ongelma? Määritteletkö itsesi/läheisesi peliriippuvaiseksi? Millaisia ongelmia koet pelaamisestasi/läheisesi palaamisesta aiheutuneen itsellesi ja läheisillesi? Miten ajattelet peliongelmasi/läheisesi peliongelman kehittyneen? Mitä ovat mielestäsi olleet ne syyt, jotka ovat ongelmapelaamiseen johtaneet? Millaisena arkesi/läheisesi arki on näyttäytynyt (opiskelu, työ, talous, harrastukset, sukulaissuhteet, suhteet ystäviin ja työ- tai opiskelukavereihin jne.)? Mikä on auttanut sinua/läheisiäsi selviytymään? Miten olet toiminut tai läheisesi on toiminut saadakseen apua, kuka on auttanut ja miten?
Tulen siis käyttämään tutkimuksessani ainoastaan tätä tutkimusta varten näin keräämääni uutta aineistoa. Valmiin tutkimuksen toimitan Päihdelinkille ja Peluurille.