Olen sosiaalityön opiskelija Tampereen yliopistosta ja olen tekemässä pro gradu –tutkielmaani peliriippuuvuuteen liittyen. Tarkoituksenani on tutkimuksessani ensisijaisesti selvittää, millaisia sosiaalisia haittoja peliriippuvaiseksi itsensä määrittelevä kokee pelaamisestaan aiheutuneen. Erityisesti haluan selvittää, millaisena arki on näyttäytynyt, mitä vaikutuksia palaamisella on ollut pelaajan elämään sekä ihmissuhteisiin, miten ongelmapelaaja selittää pelaamistaan sosiaalisesta näkökulmasta, miten peliongelma on kehittynyt ja mitä ovat ne syyt, jotka ovat johtaneet peliriippuvuuteen.
Haluaisin saada teiltä, jotka koette pelaamisen olevan itsellenne tai läheisellenne ongelma vapaamuotoisia kirjoituksia kokemuksistanne. Ohessa muutamia kysymyksiä pohdintaanne ja kirjoitustyötänne helpottamaan:
Milloin aloit pelata? Milloin ja miten huomasit pelaamisesi/läheisen pelaamisen olevan ongelma? Määritteletkö itsesi/läheisesi peliriippuvaiseksi? Millaisia ongelmia koet pelaamisestasi/läheisesi palaamisesta aiheutuneen itsellesi ja läheisillesi? Miten ajattelet peliongelmasi/läheisesi peliongelman kehittyneen? Mitä ovat mielestäsi olleet ne syyt, jotka ovat ongelmapelaamiseen johtaneet? Millaisena arkesi/läheisesi arki on näyttäytynyt (opiskelu, työ, talous, harrastukset, sukulaissuhteet, suhteet ystäviin ja työ- tai opiskelukavereihin jne.)? Mikä on auttanut sinua/läheisiäsi selviytymään? Miten olet toiminut tai läheisesi on toiminut saadakseen apua, kuka on auttanut ja miten?
Tulen siis käyttämään tutkimuksessani ainoastaan tätä tutkimusta varten näin keräämääni uutta aineistoa. Valmiin tutkimuksen toimitan Päihdelinkille ja Peluurille.
Aineiston taustatietoina toivon, että merkitset ikäsi ja sukupuolesi sekä oman arvion riippuvuuden asteesta (onko pelaaminen esim. pakonomaista toimintaa). Kerään aineistoa ensisijaisesti tältä palstalta vuoden 2010 kesäkuun ja elokuun 31. päivän välisenä aikana. Vaihtoehtoisesti voit lähettää kirjoituksesi sähköpostiosoitteeseeni nina.lilja@uta.fi. Kirjoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja nimettöminä ja olen ehdottoman vaitiolovelvollinen saamistani tiedoista. Säilytän tutkimuksen ajan aineiston lukitussa laatikossa. Mahdolliset tunnistetiedot häivytetään, jotta anonymiteettinne säilyisi.
Suuri kiitos kaikille kirjoittajille jo etukäteen!
Kaikkia esittämiäsi kysymyksiä on käsitelty palstan viesteissä. Voisitko ajatella, että teet tutkimustyösi niiden perusteella? Tuntuisi turhauttavalta toistaa itseään, kun kerran kaikki on jo kerrottu.
Hei, tutkimusluvassani on määritelty ne ehdot, miten tutkimustani teen. Siinä on maininta, että saan käyttää työssäni vain tätä tutkimusta varten kerättyä aineistoa. MIkäli käytän muuta aineistoa, minun tulee olla yhteydessä uudelleen tutkimusluvan antaneeseen tahoon. Vähän samanlainen ongelma minulla oli, kun tein kandidaatin työstäni tästä samasta aiheesta ja yritin saada kesksutelupalstan kautta aineistoa. Se ei onnistunut silloin lainkaan. Toivon kyllä todella, että saisin näitä kirjoituksia, koska muutoin olen pulassa, ilman aineistoa. Omana ajatuksenani kirjoituspyynnön taustalla oli toive saada kirjoituksia, joissa olisi melko koostusti kokemuksia, ajatuksia jne. ja myös se, että voisin oppia aineiston analyysitavasta jotakin uutta, kun minulla olisi tekstejä (aiemmin olen tehnyt haastatteluja). Toivon siis todella, että saisin näitä kirjoituksia. Ymmärrän kyllä, että kirjoittaminen pyytämääni tapaan ei ehkä ole kovin helppoa aihe huomioiden; omakohtaista kokemustakin lähipiiristäni on.
Toivotan palstalla kävijöille Hyvää Juhannusta!
Saako sinulle kirjoittaa siis myös läheinen, joka on peliongelmaisen elämässä mukana ollut ja on, ja tietää asioista? Koskapa en todellakaan saisi ystävääni kirjoittamaan.
olen kirjoittanut omasta peliongelmastani ja muista riippuvuuksista toipumisestani omaan blogiini jo jonkin aikaa. Voit halutessasi käyttää vapaasti kirjoituksiani peliongelmasta omassa tutkimuksessasi. Linkki omaan tarinaani löytyy ohesta toinen-mahdollisuus.blogspot.com … masta.html
Tutkimusaiheesi on mielestäni erittäin hyvä sekä praktisesta että teoreettisesta näkökulmasta. Tutkimustöyötä tehneenä ymmärrän aineiston laadun ja sen riittävän laajuuden merkiyksen vaikka kyseessä olisikin kvalitatiivinen tutkimusote. Omia kirjoituksiani voit käyttää tutkimukseesi. Vaikka koen peliaddiktion kohdallani erittäin kiusalliseksi tai ehkä juuri siksi? tulen vastaamaan meilillä hahmottelemisiisi tutkimuskysymyksiin. Odottelen sitten mielenkiinnolla gradusi valmistumista.
Hei!
Ei valitettavasti tullut perille. Yliopiston osoitteeni on nina.lilja@uta.fi (eli Ninassa yksi i).
Saisitko lähetettyä sen uudelleen?
terv. Nina Lilja
Kiitos kaikille kirjoittajille ja kaikkea hyvää teille jatkossa!
Graduni on valmistunut ja luettavissa Tamperaan yliopiston sivuilla.
terveisin Nina Lilja