tässäpä minun saldoni tältä illalta: olen kirjoittanut miehelleni kirjeen! Aikoihin en ole tänne itse kirjoitellut, taustalla olen ollut paljonkin. Mutta nyt teki mieleni ihan kirjoittaa ja julkaista oma pala elämääni, olkaa hyvä:
noniin, aloitanpa itsetutkiskelulla.
SInä ja kaverisi tulitte meille, viettämään kivaa iltaa matsin jälkeen, ja minä aloitan vittuilun oikein kunnolla. Pitäisi olla juomatta, vaikka kauhea työrupeama on takana ja vihdoinkin aikaa rentoutua. Musiikkia, jätkien juttuja ja sellaista leppoista aikaa. Ja minä helvetti alan huutamaan, ja estän kaiken hauskanpidon.
Osaan kyllä ihan selvästi ajatella kantasi, ymmärrän miten kohtuuton mielestäsi olin. Ethän sinä juurikaan ole kavereita tänne tuonut, ja tämä on sinunkin kotisi, jossa sinun pitää saada elää ja olla. Nöyryytän sinua kaverisi silmien edessä, haukun ja räyhään, ilmoitan, kuinka kuset housuusi kännissä ja vielä suutun kaverillekin. Riita on todellakin syntynyt tyhjästä. Ymmärrän sen.
se on siis sinun näkemyksesi.
Minulla on siitä paha mieli että meninkin aiheuttamaan moisen kohtauksen.
Mutta itse näen asian näin:
Olet lähtenyt katsomaan matsia kavereiden kanssa. Koko matsi tähän hetkeen oli hieman huonosti ajoitettu, koska kaksi viikkoa sitten mittani juomisesta (jälleen kerran) täyttyi, koska se oli täyttynyt sitä edeltävänäkin viikonloppuna, kun juominen jatkui kahteen päivään vaikka lupasit toista. Kaksi viikkoa sitten siis nöyränä miehenä olit sitä mieltä, että tästä suhteesta tulee jotain, kun olin varma ettei enää tule. Sinulla oli iso syli, lämpöiset halaukset ja hyvä ryhti, kun lupasit, että tämä hoituu ja järjestyy kyllä, ettei minun tarvitse olla epätoivoinen. mehän ollaan niin hyvä pari. Vaikka epätoivoani jatkuikin aina torstaihin saakka, jolloin pystyin päästämään sinua hiukan lähemmäs, niin kaipasin näyttöä siitä, että ihanko tosiaan tästä voisi tulla jotain?? Perjantai: kaksi kaljaa, lauantai: ei sen enempää. Siis, ihanaa! Minun mieheni oli selvinpäin koko viikonlopun! (viikollakaan ei ottanut yhtään viskipaukkua illalla!) Tämä viikko menikin siis jo luottavaisempana siihen, että ainakin YHDEN viikonlopun se voi olla juomatta. Tai siis melkein juomatta. Olisin pitänyt itseäni ihan kamalana ihmisenä, jos olisin rajoittanut ne pari kaljaakin. Joku ihmeen kieroutunut tunne sisälläni haluaa sallia miehelleni edes jonkun verran sitä juomista, etten sorra kenenkään perusoikeuksia!
Kova työviikko sinulla takana, olet tehnyt ylitöitä. Kuinkahan se jaksaa? Koitan tehdä ruoan valmiiksi, käyn kaupassa. Kyllä on raskas työ, itse en jaksaisi, mutta onneksi sinä olet niin rehti ja hyvä työmies. Perjantai: soitat illalla töistä tullessasi kahdeksan aikaan, että haluanko minä iltakaljaa, kun ajattelit ottaa pari. Ok, tuo minullekin pari. Ainiin, ja lauantaina on muuten jalkapallo-ottelu, se pitää mennä katsomaan (baariin). Ok, tiedän, että se on sinulle tärkeää. Lauantainkin olet töissä ja kiireellä tulet kotiin ennen peliä, syöt nopeasti ja lähdet lähibaariin (minun ehdotus) sen katsomaan. Onkin hyvä, ettet mennyt kauemmaksi. Pelin jälkeen soi puhelin: olen tulossa kotiin, voisinko vielä yhden ottaa ja jutella kavereiden kanssa? ok, käy kai se. Ääni kyllä sammaltaa, mutta onhan sulla raskas viikko. Taas kohta puhelin soi: me tullaan tuon kaverin kanssa meille. SILLOIN minulla palaa käämit ekan kerran. Minä en halua tänne ketään kavereita ryyppäämään, kun itse selvinpäin vietän rauhallista iltaa siivotussa kodissa. Mutta ilmaisen sen vähäsanaisena olemisella puhelimessa, en jaksa tapella. Tulette siis tänne. Ensimmäisenä kaapista kaljaa. Pyydän, ettet juo. Kun sinun piti nyt näyttää, että tästä tulee jotain ja sinä pystyt olemaan juomatta.
Verenpaineeni nousee, hermostun. Nyt pitää alkaa taas taistelemaan viinapirua vastaan. Jos MINÄ en puolusta itseäni, ei sitä tee kukaan muukaan, sinä et pysty ja viina haluaa hallita. Ehkä tässä vaiheessa toimintani menee epätoivoiseksi. Otan ensimmäisen kaljasi ja kaadan sen viemäriin, sanon, että älä nyt juo, kun et ole vielä niin kännissä, voit vielä näyttää minulle, että pystyt juomaan ”oikein”. Minä koitan tehdä valinnan sinun puolesta, minä koitan hallita sinun juomistasi, minä koitan olla kohtuujuoja sinun puolestasi. Ei onnistu: uusi kalja. Humala on jo sillä asteella, että järkipuhe ei auta, olet jo siinä otteessa, että hermostut. Tietenkin. Koet että sinun vapauttasi rajoitetaan, kun et saa juoda. Suomihan on vapaa maa ja sinulla on ollut perkeleen rankka työviikko. (vapaus on vaan rajoittunut siihen, ettei voi tehdä mitään muuta kuin juoda, et tajua ettet voi itse valita mitään muuta siinä vaiheessa, mutta sitä vastaan et tajua kapinoida).
Ja sitten me riidellään ja huudetaan, kiva leppoisa kaverisikin pääsee mukaan riitaan, kun selvittää minulle, kuinka kiltti ja kiva mies sinä olet ja kuinka hyvin te käyttäydytte ja kuinka minä nyt jotenkin sitten ylireagoin. Ok, niin teen, ja aion tehdä vastakin.
MINÄ EN KESTÄ ENÄÄ!
Onneksi lähditte menemään.
Vaikka koitin soittaa perääsi, että tule takaisin. En soittanut siksi, että jotenkin kaipaisin sinua juuri nyt. En kaipaa, koska olet pelottava ja vieras juuri nyt. Soitin siksi, että haluan olla paikalla, kun se selväpäinen mieheni on hetken olemassa huomenna aamulla, ennen kuin hukutat sen juomalla. Haluan olla silloin paikalla, kun selvä mieheni on valveilla ja voin taas kääntää nämä raiteet tälle samalle iänikuiselle raiteelle, joka kulkeekin samaa ympyrää aina vaan. Sama toistuu ja toistuu ja toistuu. Jos en ole paikalla, niin jatkat aamulla samaa rataa ja kärsimykseni pitkittyy. Jos olen paikalla, saan katuvaisen, krapulaisen, nöyrän miehen viereeni, jonka suhteen olen valta-asemassa, voin hallita tilannetta ja se on minulle suurta tyydytystä aiheuttavaa.
Minä tiedän, ettei tästä tule mitään, ei ikinä ei koskaan.
me erkaannutaan tässä koko ajan, toisaalta olisi ihan sama lopettaa tästä kerrasta, kun tämä on niin helvetin kuluttavaa.
Näitä kirjoituksia ja ajatuksia syntyy niin paljon, että voin jossain vaiheessa julkaista kirjan siitä, mitä on elää sinun kanssasi.