Kiitos opiaateille

Tämä ketju on joillekin provosoiva, mutta kerron miten asiat olivat omalla kohdallani.

Opiaatteja käytin viihteeseen ehkä kerran pari alussa, huomasin kuitenkin nopeasti miten tehokas lääke tämä on on hoitamaan päänsisäisiä ongelmia. Pääosin kevyempiä opiaatteja, eli kodeiinia, tramadolia ja kratomia tuli käytettyä vaikeina aikoina. Opiaatit olivat ehdottomasti pienempi paha, suuremmasta pahasta en mene kertomaan, sillä sääntöjen vastaista, mutta kyllä opiaatit varmasti olivat pienempi paha kuin heittäytyä junan eteen, vai?

Sitä tietoisesti veti putkia, ihan lääkekuureina niitä piti, ei siis fyysiseen kipuun vaan itsetunnon ja mielialan tasaajaksi. Kyllä se riippuvuus on alusta lähtien selvää, jos vedän näitä puolen vuoden putkissa niin vieroitusoireita tulee, mutta pienempi paha se olisi ollut. Mitäpä luulette kiinnostaako sellaista ihmistä mahdolliset vieroitusoireet jos itseviha on niin suuri että itsemurha on lähes ainoa vaihtoehto? Fatkahan on se ettei opiaattien vertaista mielialan ja itsetunnon tasaajaa ole. Olen syönyt mielialalääkkeitä ja lithiumia, ei niistä ole ollut yhtään mitään hyötyä. Opiaatit sen sijan tehoavat puolessa tunnissa.

Lopetin opioidien käytön kun alkoi sivuoireet mennä liian voimakkaiksi, itselääkityksenä meni mm. tramadoleja 1g päivässä muutamia kuukausia, päälle piti ottaa diapamia ettei tule kouristuksia. Subutexia tuli käytettyä muutamia, kuin myös oksikotonia, mutta totesin nämä liian voimakkaiksi, en hakenut mitään euforiaa tai turhaa nuokkumista kuola poskella, vaan sitä että itseviha hävisi. Opioidit eivät tietenkään parantaneet mitään, samassa pisteessä olen kuten aiemminkin, itseviha ja itsemurha, jne. ajatukset ovat edelleenkin arkipäivää, opiaattien käyttö vaan on liian kallista ja pidemmällä tähtäimellä tehottomia, vituttaisi huomata vuoden parin päästä päivittäisen opioidilääkityksen jälkeen ettei ne enää toimi mielentasaajina, vaan joutuisi hankkimaan ihan vain ollakseen fyysisesti terve (henkisesti terve en ole koskaan ollutkaan, mutta opioidit ovat sellaisen olon kyllä suoneet).

Pahimpina aikoina tietysti mietti että tappaa sitten itsensä kun opioidit menettävät tehonsa. Nyt tosin onvähän muutakin elämässä, joten kuolema ei juuri tänään kiinnosta, ehkä huomenna taas toivon saavai nopeasti tappavan syövän, mieleni kun on niin kovin arvaamaton. Mutta kyllä nuo opioidit tavallaan viimeisenä turvana toimivat, jos menetän tämän ainoan asian elämässäni jonka vuoksi jaksaa jatkaa ja mieli taas vajoaa voimakkseen itsevihaan, niin päätän käyttää opioideja niin kauan kun ne vain toimivat oireisiini, sen jälkeen heittäydyn junan alle. En näe paljon muita vaihtoehtoja. En ole käyttänyt opioideja tai muitakaan päihteitä vuoteen, mutta kyllä nuo itsemurhan korvikkeina toimivat jonkin aikaa.

Jos lääketiede olisi keksinyt lääkkeen jolla pystyy hoitamaan oireitani, mm. rankkoja itsetuntovaihteluita, niin ei tarvitsi ajatella tällaisia. Opidoitit ovat toki erittäin tehokkaita lääkkeitä tähän, mutta kaiken lukemani perusteella melko lyhytkestoinen ratkaisu. Sen aikaa mitä itse käytin niin toimivat joka kerta oireisiini, mutta pelko siitä että jonain päivänä huomaakin ettei lääke enää toimi oireisiin ollenkaan, pisti lopettamaan hyvissä ajoin.

Ettei kukaan ymmärrä väärin viestiäni, niin totean etten suosittele kenellekään opioidien tai muidenkaan päihteiuden käyttöä, enkä ylistä opioideja, pidemmällä tähtäimellä erittäin huono vaihtoehto. Mutta omalla kohdallani, melko kornia sanoa, jopa elämäni pelastaja (vain sen vaikutusajan ajaksi).

Onkos dadasdaxxx palannut Latexina :wink: ? Eipä tuossa sun kirjoituksessasi mitään niin hirveän provosoivaa ollut IMO, kun nyt jätit sen joukkotuhopaskan jauhamatta. Mikäli olen täysin erehtynyt henkilöstä, pahoittelen sitä syvästi.

Vaikka mun elämäni ei enää noin synkältä näytäkään, onneksi, niin kyllä mä voisin suuren osan allekirjoittaa tuosta, mitä sanoit oppareista. Parhaita mielialalääkkeitä ne minullekin ovat olleet, eikä mikään ns. oikea mielipidetroppi tai mikään muukaan masaritasarileptipaska ole toiminut minulla muuten, kuin lähinnä negatiivisesti. Myös muuhun(lääkkeettömään) MT-hoitoon olen joutunut pettymään aivan liian monta kertaa ja aivan liian pahasti :frowning: . No, nyt asiat ovat senkin suhteen paremmalla tolalla, mutta opparikoukussa olen ja tälläkin hetkellä hieman kyseisten lääkeaineiden vaikutuksen alaisena. Nuorempana tykkäsin enemmänkin nuokkua ja vedellä kovempia ja euforisoivempia jarruja, jos niitä suinkin satuin saamaan, mutta näin vanhemmiten minäkin pysyttelen mieluummin niissä kevyemmissä, eli tramadolissa, buprenorfiinissa ja kodeiinissa(Kodeiinissa tosin on miinusta sen helvetin lyhyt vaikutusaika, se, että toleranssi siihen kasvaa hetkessä, eikä siitä saa juuri mitään muuta, kuin pahimpien kitkujen poistovaikutuksen, mikäli opparitolet ovat vähänkin koholla, mutta sen saatavuus on niin pirun helppoa, kun lääkärit kirjoittavat mulle sitä mukisematta melkein kilokaupalla, eikä maksa mitään). Toki mun vieläkin tekee ajoittain mieli kunnon nuokkuja, mutta enemmän mäkin tosiaan käytän oppareita piristääkseni itseäni, nostattaakseni mielialaani ja saadakseni mukavan lämmöntunteen(pirunmoinen vilukissa olen :angry: ).

Ja mä sanon myös sen, että oppareiden käyttöä en suosittele kenellekään, joka ei niitä välttämättä kovien kipujensa vuoksi oikeasti tarvitse. Vaikka ne nostattavatkin hyvin mielen sieltä masennuksen alhosta, niin ne eivät paranna mitään, toleranssi vain kasvaa koko ajan, koukku on varma, ennen kuin kunnolla huomaakaan, niin mikään ei enää tunnu riittävän, sitten pitää alkaa säätää kaikenlaista paskaa jne. Se on ikuinen masennuksen ja kaiken muunkin mielipahan ja pahanolon kehä, joka helpottaa aina vain hetkeksi :frowning: .

Olen tosin saanut joskus hitonmoisia voittajafiiliksiä siitäkin, kun onnistuin lopettamaan oppareiden käytön niin, että olin pitkään tyystin putsina niistä. No, se oli kai sitä nk. putsinaoloeuforiaa, joka loppuu aikanaan, ja sitten sitä taas mentiinkin.

Olen miettinyt sitäkin, etteivätkö lääkärit voisi määrätä opiaatteja/opioideja ihan virallisesti mielialalääkkeiksi niille, joilla ne siihen tarkoitukseen toimivat :confused: . Eihän se lääkärin määräys tietenkään väärinkäyttöä, toleranssin nousua ym. estäisi, mutta sama nyt pätee lähes kaikkiin lääkkeisiin, mitä lääkärit aivan laillisesti määräävät. Eipä tuo mun benzojen käyttönikään oikein meinaa lapasessa pysyä, vaikka ne mulle onkin ihan tarpeeseen määrätty(nykyään tosin kai pitkälti pitämään vieroitusoireita poissa). Saan mä täysin laillisesti Panacodia ja Tramaliakin, mutta silti katson käyttäväni niitä väärin, koska respat olen saanut kusettamalla(mulla ei siis oikeasti ole sellaisia pahoja, fyysisiä kipuja, joihin ne on määrätty), ja aina mä innostun niistä niin paljon, etten vain osaa lopettaa ennen kuin ne sitten jälleen kerran loppuvat kesken :unamused: .

Edit: Ja, kyllä vain, opparit ovat pelastaneet minutkin useamman kerran itsemurhalta, näin ainakin uskoisin. En puhu nyt mistään reflaitsetuhoisuudesta, vaan ihan muusta äärimmäisen pahasta olosta, joka helpotti sitten oppareiden vaikutuksesta, ja niin ollen pystyin taas jatkamaan eteenpäin ja saamaan elämääni ja päätäni “selkeämmäksi” :mrgreen: .

Ja vielä kerran se varoitus, lapset: ÄLKÄÄ KOSKAAN EDES KOKEILKO OPIAATTEJA/OPIOIDEJA! En todellakaan halua antaa niiden käytöstä tippaakaan ruusuista kuvaa. Mä vain kerroin rehellisesti oman kokemukseni ko. aineista.

Tervehdys dadasssdax! Pahottelut etukäteen etten jaksa nyt kirjottaa hirveän pitkästi mutta osaaan samaistua tekstiisi ainakin osittain. Ei ihan noin radikaalissa mittakaavassa mutta kuitenkin. Itse lääkinnyt omaa mielipahaa opioideilla jo nelisen vuotta mutta edistynyt viimeisen vuoden aikana enemmän, kun olisin mitenkään kuvitellut. Oon prosessoinu nii paljon infoa, traumoja yms. mielessäni että voihan notta ristus!

Mä ymmärrän nyt täysin miks aikoinaan masennus alkoikaan siinä ~15-vuotiaana ja että miks maitto kuosi niin kovasti, miks koukahdin opiaatteihin siinä ~19v ikäsenä. Hyväksyntä on avain kaikkeen, että osaa antaa anteeks itelleen, vaikka ei osaisi niitä kohtaan jotka on pahuutta levittänyt. On sujut kaiken kanssa. Noihan asiat peilaa toisiaan, esim. joku kohtelee sua paskasesti mutta sen sijaan että kelaisit “vittu tota kusipäätä, pitäs hirttää palleista”, niin kelaat “miten vitussa annoin ton tapahtua itelleni”.

Nojoo ei siitä sen enempää, pysytään aiheessa. Kehittynyt ihmisenä ihan saatanasti. Mulla tulee kohta vuosi täyteen benzotottomuuta ja oon tässä jo muutamia kuukausia kärsinyt suburefloja, pudotellut annosta hitaasti ja varmasti. Mielellä on mahtava voima, mitä ei voi oikein käsittää.

Itse en näe että tulee mitään “kehitystä” minussa, se on jo nähty monesti, että vähän aikaa on tyytyväinen itseensä, sitten seuraavana päivänä onkin voimakkaasa itseinhokohtauksessa. Olen tuo sama joka joukkomurhaa “haaveili”, noh se oli oman pahan olon peilaaminen muihin, parempi vain tappaa itsensä, itseni tässä haluan olemattomaksi en muita ihmisiä. Ei mikään lääkitys ole auttanut, eikä tule auttamaan, tai no siis opiaatit auttoivat, kuten jo kerroin. Tässä viimeisiä vuosia elelen, päätin juuri. Mutta mutta, uskon seuraavaan elämään, toivekkuuteni lepääkin siinä, no toki vaikkei olisikaan sueraavaa elämää tai mitään kuoleman jälkeen, niin parempi se. EN mene yksityiskohtiin tarkemmin, mutta sanotaan erittäin voimakas itseinto. o läsnä jatkuvasti. Kuvittele tilanne että täriset raivosta sen vuoksi että olet olemassa, toivot ettet koskaan olisi syntynyt, haluat kuolla.

Hyvä Late, että olet kuitenkin lopettanut nuo toisten ihmisten vahingoittamis mietteet…

Mietin itseäni tilanteeseesi ja mitä tekisin asialle… Olet nyt kokeillut hoitaa pään sisäisiä ongelmiasi opiaateilla ja oletkin huomannut, että niissä on todellakin omat ongelmansa…

Oletko kokeillut jotain sellaista päihdettä (esim. luonnon psykedeelit) jotka vaikuttaisivat vielä sen päihtymisen jälkeenkin? Ne voisivat ehkä mahdollisesti muuttaa maailmankuvaasi, tuntemuksiasi jne… En tätä missään nimessä suosittele, jo päihdelinkin säännöthän sen kieltävät.

Tuollaisilla päihtellä myös monet ihmiset joilla on mielenterveydellisiä ongelmia ovat saaneet itsensä huomattavasti huonompaakin kuntoo, jopa pysyvästi…

Omasta mielestäni kuitenkin on turvallisenpaa ottaa esim. yksi sienitrippi kuin vetää kuukausitolkulla tramalia ja bentsoja naamaan, että kestäisi itseänsä ja ympäröivää maailmaa…

Komppia Soivan Kanteleen ylläolevalle kirjoitukselle. Joskin, jos mieli on niin solmussa että haluaa päättää päivänsä eikä siihen olotilaan auta muu kuin opiaatit, niin trippi voi olla myöskin tosi haitallinen kokemus. Joskaan itselläni ei ikinä sienistä tai haposta ole tullut mitään negatiivisia oloja vaikka joskus olenkin ollut todella masentunut niitä ottaessani - lähinnä päinvastainen vaikutus on kaikilla kerroilla ilmentynyt. Mutta en todellakaan suosittele siis, aivan vitusti riskejä noissa jutuissa. Ootko AP ikinä käynyt terapiassa/hakeutunut terapiaan noiden ajatustesi vuoksi? Kuulostaa aika synkältä meiningiltä. Vaikket ehkä juuri nyt niin ajattelekaan, niin jollekin ulkopuoliselle taholle jutteleminen saattaisi jeesata? Keskustelemaan pääsee ainakin stadissa psykiatriselle poliklinikalle, ja ehkä nopeammin a-klinikalle, joskin jälkimmäisessä pitää olla diagnostisesti jokin päihdeongelma ennen kuin pääsee juttelemaan kenellekään…

Sitten ku opparit ei enää toimi, edes xl-doset, niin mialialan nostajana toimii, ainakin mulla, lyrica. Oikealla annoksella toki.

En tiedä sitten muista.

Aika harvoin kuitenkaan lyricaa syön. Joskus sitten kun on junan alle -fiilis. Mullakin joskus noita tulee, hullu kun olen, vaikka korvaushoidossa olenkin.

Itse voin kyllä ymmärtää ketjun aloittajaa täysin siinä suhteessa, että myös oma aineidenkäyttö alkoi/jatkui/johtui (nyk kh:ssa) juuri tuosta itseeni kohdistuvasta vihasta… Itselleni on diagnisoitu epävakaa pers häiriö, rajatila-muodolla; eikä tarkoituksena ollut jäädä edes henkiin narkkauksesta… Sitä aiemmin toivoin vain kuolevani vuosikaudet… :unamused: Tosin kuten lekurikin sanoi, “älykkäät ihmiset osaavat salata todella pahatkin ongelmat järjettömän hyvin”. Mikäli käyttää kaiken aikansa ja voimansa todellisuuden salaamiseen (muuten muut tietäisivät ettet ole minkään arvoinen ja jäisit yksin), voi vedota vain masennukseen… :unamused: :neutral_face:

Kuitenkin siinä 25-v:n ikäisenä tajusin, että kenties haluankin elää “vaikeimman kautta”. Im olisi helpoin vaihtoehto… Useat asiat olin jo lapsesta asti kokenut/joutunut elämään “väärällä esimerkillä”, ja esim im:lla uhkailu oli täysin “normaalia toimintaa” perheessä…

En voi todellakaan väittää, että elämä olisi täydellisen ihanaa ja onnellista… On parempia ja huonompia kausia… Aiemmin olen yrittänyt im:aa useita kertoja, vieläkin vaihtoehto käy välillä mielessä, mutta… Jo tuon takaportin tietäminen auttaa eteenpäin… Elämää on jäänyt varjostamaan jatkuva tarve kontrolloida elämääni, aivan kuin se jotenkin helpottaisi elämää… :unamused:

En kuitenkaan usko, että olisin itsekään elossa ilman aineita, klinikkaa (tai vain paria ihmistä kyseisestä paikasta) ja loppupeleissä; ilman luonteenpiirrettä, jossa en vain kertakaikkiaan kykene luovuttamaan (asiassa kuin asiassa)! Useat syyt, joiden vuoksi en voinut itseäni sietää; ovat paljastuneet “väärinymmärretyiksi”. Kiusaajat eivät ymmärtäneet aiheuttamaansa tuskaa, itse en ymmärtänyt tarvitsevani tukea; tai olin liian “vanha” joihinkin asioihin turhan nuorena… Myös temperamentin kitkeminen auktoriteettien taholta on aiheuttanut käänteisreaktion…

Asioita tulee tarkasteltua todella monelta kantilta nykyään ja ihminen on itselleen pahin syyttäjä… Valitettavat kliseet ovat, että “aika parantaa” ja “puhuminen auttaa”. Tie on pitkä, mutta mitä elämästä oppii, jos kokee vain ylämäkiä?! :astonished: Itse en voi sietää epärehellisiä tai liian pinnallisia ihmisiä; tosin voin itse valita kenen kanssa liikun…

Jossakin vaiheessa kuitenkin huomasin, että vaikka ihmiset ovat erilaisia; kaikkien ominaisuuksia ei voi sietää. Samoin on jokaisella meistä, osa pitää tietyistä ominaisuuksista; joku toinen kokee ne vastenmielisinä! Objektiivisesti kun asiaa yrittää katsoa, kiusaaja on yrittänyt kompensoida joko omaa itsetuntoaan tai piirrettä, jota hän toivoisi itselleen… Osa kohdistaa vihansa ja ahdistuksensa toisiin, toiset itseensä… Selkeästi haet itsellesi vielä identiteettiä ja paikkaa maailmasta, mutta tulet varmasti aina pysymään sillä puolella ihmisryhmää; ketkä eivät polje muita ihmisiä…

Btw, itsellä se “kuolinvuosi” piti olla 4v sitten… Kuitenkin vain aito välittäminen ja tuki auttoivat itseäni; eivät lääkkeet! Olet jo päättänyt kuolevasi tänä vuonna, mutta kokemusteni perusteella uskoisin, että joka tapauksessa TOIVOT, että joku ymmärtäisi ja auttaisi! Oppareilla saa lisäaikaa, mutta luotettava ihminen (joka jaksaisi ansaita luottamuksesi hiljalleen); olisi paras ratkaisu… Onko itselläsi diagnisoitu epävakaa? Ikä oikeasti auttaa asiaan, lääkkeet eivät (IMHO). Lisäksi se “vakaa mieliala” on vaikea opetella, koska on jo tottunut että “kun menee hyvin, putoaa korkealta”… Varmasti huomaat joitakin epäjohdonmukaisuuksia tapahtuneissa asioissa? Ihminen on kuitenkin erittäin valikoiva niissä asioissa, joita itsestään “kuulee”. Useimmiten ne huonot asiat jäävät vain mieleen… Käytkö juttelemassa kenenkään kanssa?

En voi sanoa, että “älä tapa itseäsi!” Voin vain kehoittaa katsomaan kaikki kortit, pelosta huolimatta ja kehoittaa miettimään uusien asioiden jälkeen jatkoa… Suosittelen myös tutkimaan Käypä Hoitoa ja yrittää luottamaan/hakemaan apua ammattilaiselta… Itse en ole terapiassa käynyt suuremmin, a-klinikalta löysin tukea (ei ollut todellakaan enää mitään luottoa kehenkään, mutta pitkäjänteisyys tuotti tulosta)… Tsemppiä! Kyllä joku ymmärtää… Aina. :wink: Tuskin totaalisen samanlaista tarinaa pallolta löytää, mutta voin kyllä samaistua tilanteeseen täysin (omalla “ei kysytty lupaa haluanko syntyä/itselle saa tehdä mitä haluaa-periaatteella”); eri asia uskotko itse siihen vai et…

Ps. Itsekin uhkasin “tappaa kaikki” tms aikoinaan, mutta itseeni sen vihan yms neg tunteet käänsin… :unamused: Elämä on… jatkuvaa kasvua ja oppimista… :unamused: Koet jo selkeästi että on “oikea sinä” ja se masikseen taipuva “toinen sinä”; joka tulee esiin ongelmatilanteissa… Kyse on siitä, kumman haluat voittavan… Itse olen päässyt jo vaiheeseen, jossa voin hyväksyä muutaman päivän olevani täysin depiksessä (pidemmälle kestänyt depis aiheuttaa itsetuhoisuutta, mutta onneksi enää muutamia kertoja=a~2-3vko vuodessa)… Voin tehdä jotakin typerää ja on heikompia kausia, mutta jos olen näin hemmetin kauan taistellut; täytyy olla todella painavat syyt keskeyttää elämä itse… :unamused: Tiedän kuitenkin, että tuolloin ei ole kyse “itsestäni”, vaan kyse on vanhasta tavasta suhtautua ongelmiin. Tällöin en ajattele rakentavasti; tahdon vain pois siitä tilasta, jossa en koe olevani oma itseni…

Pps. Voimia! Im on “helpoin” tie, vaikeinta on yrittää hyväksyä faktat ja elää sinut itsensä kanssa… :question: :arrow_right: :neutral_face: On ainakin selkeät mielipiteet & perustelut, mikäli jaksaa vain “taistella tuulimyllyjä vastaan”… Aina ei voi jaksaa, ei edes joka kerta… Ei silti tarvitse lopettaa kaikkea, hyväksyä vain ettei jaksa… :neutral_face:

Vahvasti komppia tälle. Mä tiedän, että tuollainen “ootko aatellu mennä terapiaan?” kuulostaa järkyttävältä lässytykseltä siinä vaiheessa, kun katselee maailmaa noin helvetin synkästä näkövinkkelistä, etenkin, jos tuo tilanne on jatkunut jo vuosikausia, mutta silti suosittelisin terapiaa, ihan omakohtaisen kokemukseni perusteella :wink: . Mä olen itse uiskennellut todella syvissä vesissä aikonani, pettynyt karvaasti lääkityksiin ja myös muunlaiseen mielenterveyshoitoon. Olen ajatellut, että mitkään viralliset MT-instanssit eivät voi auttaa mua pätkääkään, niissä kukaan ei ymmärrä mistään mitään ja ne vain pahentavat oloani. Mulla riittää niistä kyllä roppakaupalla erittäin paskoja kokemuksia :frowning: :angry: . Sitten mä onnistuin löytämään sellaisen terapeutin, jonka kanssa kemiat natsasivat todella hyvin yhteen ja voin kertoa, että tuosta terapiasta on ollut mulle suuresti apua. On mulla edelleenkin usein vaikeaa, hyvinkin vaikeaa, eikä se terapeutti suinkaan mikään ihmeiden tekijä ole, mutta kyllä mä silti olen saanut siitä kallonkutistuksesta apua sen verran, että nykyisin mun elämäni on huomattavasti siedettävämpää ja pystyn paljon paremmin nauttimaan niistä hyvistä asioista, joita mulla on elämässäni :slight_smile: .

Se, että terapia jeesaisi, toki edellyttää sitä, että löydät juuri itsellesi sopivan terapeutin. Se ei välttämättä olekaan helppoa, sillä terapeuttejakin riittää niin moneen junaan, ja joistain voi olla paljon enemmän haittaa, kuin hyötyä. Myös rahoituspuoli tuossa terapia-asiassa on saatava hoidettua kuntoon, ellet sitten ole helvetin rikas, sillä ne terapeutit eivät todellakaan ole ilmaisia, mikäli siis yksityiselle puolelle mielit. Julkiselta puoleltakin saattaa tietty löytyä oikein hyviä terapeutteja(itselläni tosin on niistä lähes yksinomaan huonoja kokemuksia), mutta siinä pulmana on se, että julkisella puolella on monesti melko huonot resurssit antaa kenellekään todella intensiivistä terapiaa, vaikka terapeutti sinänsä olisikin hyvä. Kelahan nuo terapiakustannukset sitten korvaa, mikäli katsoo moisen aiheelliseksi, ja sehän ei ole lainkaan varmaa…

Kuten jo sanoin, niin hyväkään terapeutti ei ole mikään ihmeiden tekijä. Maailma nyt vain on paska paikka, monilla ihmisillä on pirusti ongelmia jne., eikä se terapeutti näitä asioita voi muuttaa. Terapia saattaa kuitenkin jeesata sun omaa oloasi oman itsesi kanssa, jolloin tätä maailmaa on hitusen helpompi kestää ja näin ollen sulla on hieman helpompi olla, eivätkä kaikki asiat ole yhtä helvettiä kaiken aikaa :wink: .

Tällaisen sopivan ketjun löysin, kun tähän nyt keskeneräinen elämäni suuntaa. Oli aika alkaa toleja pudottaa. Ummetus, tuo voimakkaasti varoittava sivuvaikutus hyvissä ajoin, ettei äidin voimakkain troppi - kaikkiin vaivoihin, paitsi sivuoireeseen itseensä muuten, kuin homeopaattisesti apua tuova - vie henkeä, oli ajankohdan osoittamaan. Sitä sitä ei tahdo viemään.

Unikkolähtöiset täysagonistit ovat ainoita tai yksiä ainoista, joiden fyysisiä vaikutuksia ei kokonaan voi korvata millään muulla. Helposti sitä tulisi varomattomana yrittäneeksi melkein millä tahansa, mikä ensimmäisinä vieroittautumiskertoina johtikin övereihin. Jonkin aikaa, kun on pienemmällä annostuksella jo mennyt, niin kokemattomana alkujaan luulee siihen pienempään annokseen selvinneen. Se on asia, jonka johdosta joskus saattaa myös sortua ylilyönteihin laskunopeudessa. Aiheen aineita laskiessa kannattaa kuitenkin välillä ottaa olotkin.

Tämä nyt kyseessä oleva asia palauttaa muistiin ajan ennen opioideja. Mihinkään ei voi ajattomasti turvata, muuhun kuin siihen, jonka kaikki tietävät ja jolle kelpaa jokainen. Toki tässä vaiheessa hyötyy näin myös vaivallisesti, sekä rahallisesti, kun kilosta jauhettuja kotia piti kaikki tiristää kohdallani viikossa, joka yleensä vähemmästä olen kyltynyt. Tähän on tultava kuitenkin muutos, enkä aio oopiumista luopua.

Ps.
Luin niin myönteisiä kokemuksia tästä DXM:stä opioidikorvaushoidossa. että saas nähdä, olisiko itselläni aika jo tutustua tähän hyvän aikaa kiehtoneeseen, jotenkin opioideihin liittyvään substanssiin. Ylimääräiset rankat kokemukset eivät vain ole aikoihin houkutelleet, mutta voihan sitä aloittaa vaikka ihan pienestä. Minulla on ollut periaate ei-luonnonmukaisia tuotteita vastaan, mutta DXM:ssä lienee jotain niin syvällistä, että jos niillä tasoilla kaikki maailmankaikkeudessa onkin yhtä luontoa, joilla koko olemuksemme kuitenkin niin katsottaessa luodaan, että sen puolesta voisin kuvitella, ettei sen välttämättä tarvitsisi olla yhteensopimaton, minunkaan ajatuksellisesti, minunkaan maanpäällisen kehoni kanssa. Voisi nimittäin antaa jotain aivan uutta perspektiiviä olemassaoloon, vaikka dissoja jo aiemmin olenkin käyttänyt. Uniikki joka tapauksessa.

Jatkoa täällä: viewtopic.php?f=1&t=17321&p=881088#p881088

Juuri kun ajattelin julkaista tänne jutun juuri tästä, niin tämmönenhän oli jo täällä, juuri minua varten. Kertokaa, kun olen tässä nyt satunnaisesti viihdekäyttänyt buprea, niin mikä voisi korvata tämän olotilan? Tarkoitan, kun jaksan tehdä asioita ja olen todella pirteä, työt luonnistuu, ja ahdistus häviää. Mieliala kohenee. En halua hehkuttaa, mutta miksen voi kokea tätä selvinpäin? Olen aikaisemmin käyttänyt buprea vähän enemmän, noin vuoden, jonka katkaisin sitten useaksi kuukaudeksi. Kun olin jonkun aikaa ollut kuivilla, aloin taas juomaan, ihan liikaa. Kokoajan. Nyt kun olen taas satunnaisesti ottanut, en ryyppää enää kuin muutamia, jaksan kuntoilla ja liikkua, hoitaa asioita.

Onko tähän mitään muuta ratkaisua? :frowning: siis että voin elää elämisen arvoista elämää ilman vitutusta, huonoja tunteita, ahdistusta, aikaansaamattomuutta ja unettomuutta? Kertokaa toki jos on.

Ja kannattaako terveydenhuollolle/lääkärille/psykologille kertoa, että tämä auttaa minua? Tuomitteeko ne ja jääkö apu täysin saamatta kun on “nisti”.

^ Lähtökohtaisesti kehottaisin olemaan turhia avautumatta lääkäreille, ellei tarkoituksesi ole vakaasti lopettaa bupren käyttöä. Todennäköisesti saat nistin leiman, joka voi hankaloittaa kaikkea muutakin hoitoasi. Joku yksityislääkäri voisi olla vaihtoehto, mutta niidenkin kanssa kannattaa kuulostella ensin tarkoin, millainen tapaus on kyseessä. Tietty korvaushoito voisi olla 1 vaihtoehto. Silloin saisit laillisesti bupresi, mutta se vaatii omanlaisensa sitoutumisen ja ihan hitosti riippuu paikkakunnasta ym., kuinka helposti korvaukseen pääsee ja millaisilla säännöillä.

Tiedän vallan mainiosti, kuinka hyvänä mielipidelääkkeenä buprenorfiini(myös muut opparit) toimii, mutta kun se ei virallisesti tässä maassa ole mielialalääke, vaan jotakin ihan muuta, niin nistiksihän sitä ihminen leimataan seurauksineen päivineen, jos jää kiinni siitä, että on ominpäin mennyt moista roinaa kiskomaan. Oletko kokeillut ns. oikeita mielialalääkkeitä ja/tai muita lääkkeitä(Esim. bentsodiatsepiinit. Koukkua tai ainakaan väärinkäyttöä en suosittele), joita lääkäreiltä nyt verrattain helposti saa, olisiko niistä apua maailmantuskaasi? Tai oletko ollut terapiassa tmv. avun piirissä? Ei mulle näihin tarvitse vastata, mutta lähinnä mietin, että oletko katsonut niitä muita vaihtoehtoja itsesi hoitamiseen/olosi parantamiseen, kuin bupren ja todennut ne tyystin turhiksi. Jos näin on ja tilanteesi on se, että laittoman bupren hankinta käy liian kalliiksi ja/tai muuten ongelmalliseksi, niin tuota korvaushoitoa voisit alustavasti miettiä :confused: . Millekään perus-TK-lekurille ei ihan harkitsematta kannata tosiaan mennä päräyttämään päin näköä, että heippa, käytän buprea, koska se “apu”, mitä siltä suunnalta asiaan heruu, ei välttämättä ole kovinkaan hedelmällistä ja saattaa poikia enemmän ongelmia, kuin hyötyjä, valitettavasti.

Opioiditoleranssin lasku -kokemuksia avaten olen havainnut kamomilla- ja nukulateen olevan avuksi pienemmän annoksen lisäksi. Valeriaana voisi myös olla hyödyllinen. Olen itse joutunut samalla laskemaan muita päihteitä, paitsi hullukaalia/ruohoa. Jos illalla ottaa pienen annoksen oopiumteetä, kannattaa sitä varata yötä varten lähelle, niin ei tarvitse katkoa niin mielenkiintosia unia.

Päihtymisen tarpeeseen sopii joku uusi, itselläni kokatee ja kärpässienet erityisesti ovat olleet avuksi. [poistettu valmistusohjeita - Päihdelinkin moderaattori]. Kun sienijuomaan lisäilin vaahterasiirappia ja hörpin lämpimänä muutamana iltana, voitiin puhua ylellistuotteesta, jota ei todellakaan tarvinnut vedellä naama irveessä. Vuosia aiemmin tätä salamannopeaa sientä trippailumielessä nauttineena, tällä kertaa se lähinnä antoi syvät ja rauhalliset unet, ilman mitään krapuloita.

No nyt oopiumin pahimmasta haitasta jälleen päästyäni, mutta yhä rakastuneena yritän elää ja tutustua tähän intensiivisesti, arjesta selviten ja annostusta tunnollisesti tarkkaillen, maltillisena katson mihin se vie. Tällä hetkellä näen tämän kohdallani parhaaksi vaihtoehdoksi pelkän haaveilemisen sijaan.

Tuota, tää oppari koukku on siitä pirullinen, et kun kunnolla aivokemiasi siihen totutat, niin ns. “korvaavaa ainetta” ei ihan helpolla löydykään… :frowning:
Jos ei bentsoista löydy helpotusta, niin sit on lähinnä normi lekurin kautta enää nää miedommat eli kodeiini (esim. Panacod) ja tramal, joita voi jollain kipu-verukkeella kokeilla saada. Mut jos normi tk:ssa kerrot buprella itseäsi lääkinneesi niin sit meni kaikki buranaa kovemmat napit pannaan, ja saat sen surullisen kuuluisan H-merkinnän…

Toinen vaihtoehto on mennä paikalliseen päihdehuoltoon ja kertoa siellä tilanne suoraan mikä se on,(eivät välitä tietoja normi tk:n puolelle ilman sinun suostumusta) ja kokeilla olisiko mahkuja ihan korvaushoitoon.?
Mitä epäilen tuolla sinun käyttöhistorialla, et ennemmin tarjoavat esim. ns. avo-katkoa/alasajoa hiljalleen annosta pienentäen siitä lähtö-annoksesta.

Toi on paska tilanne, tiedän varsin hyvin ku itse kärvistelin siinä samassa tilanteessa muutama vuos sitten.! Itte kyllä hoidin kadulta ja kavereilta melkein 7-vuotta bupret, ennen ku lopulta palo hermot siihen kyttäämiseen/odottamiseen/epävarmuuteen ja ennen kaikkea rahan menoon!!

Mieti mihin olet valmis ja ootko halukas kokeilee ensin esim. tramalia terkkarin kautta tai muuta vastaavaa. Tramal on, by the way, pirun tehokas bupre kitkujen poistaja et siitä vois olla apua sulle aika hyvin. Ja antaa just sitä lisävirtaa et jaksaa touhuta+parantaa mielialaa ihan kympillä.! (sitä on esim. jenkeissä käytetty mieliala-lääkkeenä)

Otin tunti sitten OxyNormia 10Mg mielettömään särkyyn, vaikutus 0, tilaan uuden ajan neulologille. Olen kuukauden aikana ottanu. 5 kapselia ja niitä on määrätty 3 per päivä. Kyllä tujumpaa pitää saada, kipu ei hellitä hetkeksikään noilla. Kipulaastarin vaihdoin eilen (norspam) pameja ja kapapentiiniä neurotolin kanssa syönyt. Mitä lääkettä mä pyydän, saan varmasti, jatkuvasti en halua syödä koska haluan autoilla päivisin mutta pahana päivänä haluaisin kivun edes hetkeksi pois ja yhdellä pillerillä.

Hei Neuro, se sulla oleva Norspan blokkaa sen oxyn ihan sata-nolla! Mä oon nimittäin testannu sen joskus aikoinaan, ja jos yhtään on buprea veressä(mitä on norspaneissa) niin mikään ns. oikea opiaatti ei toimi, ei edes fenta vaikka niin vahvaa onkin.(sekin tuli testattua, mutta EN todellakaan suosittele kellekkään fentanyylin ottamista.!!)

Kiitos tiedosta, mistä meikä noista tietää. Printtasin lapun mitä lääkkeitä mulla on käytössä, olis neurologin luullut huomaavan, läpilyönti kipuun se noita määräsi. Hemmetti kun punasella lapulla hain apteekista ja aina samasta apteekista eikä nekään sanonut mitään. Kun melatonoonia yritin ostaa niin sanoivat et pitää lääkärin kanssa keskustella kun on noita lääkkeitä. No selvispä miksei toimi mulla, otin silloin kirjoittaessani vielä toisen ja tulos 0. No vähän väsyttää ja kolme isoa olutta lisäksi. Mut kerro mitä pyydän pahaan kipuun, ehdottomasti tilapäiseen käyttöön, burana auuottoi siihen hetkeen kun rupesin oksentamaan verta. Tohtisko ottaa tramalia, olis 7 pakettia 100Mg tabuja tallessa. Kipu on niin kova et kohta otan tohtori barabellumin lyijy kapselin.

Ota Neuro se laastari irti kokonaan heti ja sitten niitä pelkkiä oxynorm-kapseleita sen annetun ohjeen mukaan! Oxynormit on paljon tehokkaampia kivunhoidossa kuin joku Norspan, josta buprea imeytyy todella pieni määrä.

^ Kokeile sitä tramalia, sitä ei buprenorfiini kokonaan blokkaa, niin vois auttaa siihen kipuun. Kyllähän se norspan vähän tramalinkin vaikutusta hillitsee mut mun mielestä se kivun lievitys vaikutusta ei kuitenkaan estä. Oon siis itekin ottanu molempia yhtäaikaa, viimeks tossa viikko sit piti mutsilta lainata pari 100mg tramal depottia ku niska oli taas niin prkleen kipeä. Ei siitä muuta huomannu kuin sen, et kyllä se 200mg tramalia siihen niskakipuun auttoi.(käytän siis korv.hoito lääkkeenä buprea koko ajan)

Tää on just se ongelma esim. just sulla sen norspanin kans, et se rajaa sit melkein kaikki ns. oikeat opiaatti pohjaiset kipulääkkeet pois, kun mikään ei oikein auta yhtäaikaa bupren kans…

Kannattaisko miettiä lekurin kans jos jättäisit sen norspanin pois, ja kokeilisit vaik tabletti muotoisena oxyja, morfiinia tai fentan.pohjaisia tabletteja.? Sillon olis mahdollisuuksia paljon enemmän kun saisit jätettyä sen bupren pois estämästä kaikkia muita.?

Edit. Jos lopetat niiden norspanien käytön, niin muista et pari vuorokautta reilusti menee ennen kun bupre häviää. Oliko peräti yli 70 tuntia jos oikeen muistan, niin puoliintumisaika.?
Et ei välttämättä heti auta seuraavana päivänä oxytkaan, laastarin irroittamisesta et ota niitä tramaleita vaikka sit siinä välissä enemmän.
Kunhan muistat niissäkin sen suositellun max. vrk-annoksen ettei mee sinne kouristus-riskin puolelle…!

Edit 2: Esim. Fentanyyli pohjainen tabletti muodossa oleva on Abstral 100mikrogrammaa aina sinne 800mikrogrammaan asti/tabletti, ja morfiini pohjaisia on esim. Depolan josta löytyy myös montaa eri vahvuutta. Et jos sen norspanin saisit pois niin sit löytyy kyllä “valikoimaa” aika koviinkin droppeihin asti…

No mun kivun hoito suunniteltiin niin ettei käy ajokortin päälle ja neuropaattiseen kipuun riittää, nyt niskasta lähti irti yksi kiinni kasvanut nivel. Kaaduin ku koiroon kompastuin, nyt pitää saada illaksi helpotus ja usein vain yksi päivä on paha per viikko., hetkittäiseen kipuun tropit lähinnä illaksi. En halua jatkuvasti myrkkyjä syödä. Siis vain pahana iltana, Otin just äsken kaksi teemua ja väsyttää vain pahemmin, niitäkin on paketti kaupalla… Taidan mennä oksentamaan ja sitten mukkumaan.