Kiitollisuus

“Kiitollisuus on tärkein tunne, koska se on ainoa tunne joka ei aiheuta minussa juomisen himoa”.

Näin loihe lausumaan eräs kuiville päässyt pitkän linjan alkoholistimies, elämää paljon nähnyt.

Aloin pohtia, onko kiitollisuus sittenkin aika harvinaista meillä alkoholisteilla, ja entisillä alkoholisteilla. Helpommin löydetään syntipukkeja, syyllisiä, ja vikoja ympäriltä. Ja jos joskus kiitetään ja ollaan kiitollisia, saatetaan osoittaa sekin useimmiten abstraktiolle kuten ns. Korkein Voima tai Jumala.

Itse tunnen kiitollisuuden merkityksen voimakkaana elämässäni. Koska en usko Jumalaan tai korkeimpiin voimiin, kohdistan kiitollisuuteni maan päällisiin voimiin. Olen kiitollinen ystävilleni, jotka ovat nähneet minut pahimmillani, ja ovat silti edelleen ystäviäni.

Olen kiitollinen rakkaille, ja myös kaikille aivan tavallisille kavereille, jotka eivät ole niin läheisiä mutta jotka ovat olleet elämässäni. Olen kiitollinen saamalleni tuelle ja avulle yhteiskunnalta: terveydenhoidolle, sosiaaliavulle, Kelalle, päihdehoidolle, ja kiitetään nyt sitten vielä AA:takin vaikka siitä että sain käydä siellä tovin. Sekään ei varmaan ollut turhaa. Erityiskiitos myös niille “suojelusenkeleille” eli myös ihan oikeille ihmisille, jotka osuivat tielleni kun olin hädässä jossakin maailman toisella puolella, tuhansien kilometrien päässä koti-Suomesta.

Olisi vielä monia tahoja ja ihmisiä joita haluaisin kiittää, mutta tämä voi jo nyt alkaa kuulostaa joltakin Oscar-voittajan puheelta, joka ei ollut kyllä tarkoitus. :blush:

Mutta ilman mainittuja en olisi selvinnyt ehkä edes hengissä. tähän asti.

Kukaan ei pärjää yksin, ja kuka nyt edes haluaisi pärjätä ihan yksin, sillä muut ihmisethän ovat tärkeintä mitä meillä on!

Kiitos teillekin, Plinkkiläiset, kaikista antoisista keskusteluista joita tällä foorumilla on ollut. Kiitos myös että luitte tämän, ja kiitos niille jotka kommentoivat tähän jotain, oli kommentti sitten minkälainen tahansa.

Tattis!

Ole hyvä! <3 :slight_smile:

youtube.com/watch?v=sgIveP7sw4c

^ :laughing: seuraan mielenkiinnolla kanssakäymistänne :wink:.

Anyway, kiitollisuudesta. Tuli mieleen Lomapuiston kirjoittama lause, että kaikkeen vai oliko se tunteisiinkin tottuu. Näin mulle on käynyt. Eilen katsoin kaikki kolme Armanin ohjelman jaksoa ja menin aika ikävin tuntein nukkumaan. Yöllä kahden aikaan heräsin koiramme takia enkä saanut heti unta ja jäin miettimään tai itse asiassa en edes aktiivisesti miettinyt, vaan muistoja tulvi mieleen ja niiden seurauksena sitten mietin itseäni pitkältä ajalta ja juomista -mm. sitä millaista se oli jo teininä. “Vaaran” merkithän oli jo siellä aivan selkeästi nähtävillä. Olen tässä -itse edes huomaamatta sitä- onnistunut mielessäni pienentämään juomiseni vakavuutta ja välillisiä vaikutuksia. Välittömillä negatiivisilla seurauksilla olen saanut helposti pidettyä itseni ottamatta sitä ensimmäistä huikkaa. Nuo välilliset vaikutukset ne vasta kipeää tekivätkin, mutta pakkohan nekin on myöntää.

Tänä aamuna heräsinkin taas erittäin kiitollisena tästä yli kahdeksan kuukauden jaksosta -ja siitä, että ylipäänsä halusin lopettaa juomisen. Nyt voin taas rehellisin mielin jättää nuo lisääntyneet juomisajatukset sikseen ja keskittyä elämääni, mistä myös olen kiitollinen.

Hiukan mielikuvitusta ja tietoa tosiasioista nostaa pintaan paljon kiitollisuuden aiheita.
Suomalainen yhteiskunta on hoitanut minua neuvolasta ja kouluhammaslääkäristä alkaen ja tarjonnut mahdollisuuden oppia lukemaan ja kouluttautumaan ammattiin. Siihen on johtanut satojen vuosien aikana tehty työ. Yhteiskuntamme pelaa suhteellisen turvallisesti ja tasa-arvoisesti. Kiitollisuuteni osoitan lakeja ja kirjoittamattomiakin sääntöjä noudattamalla ja veroni maksamalla, vaikkakaan en kaikkea pilkuntarkasti. Poliisiakaan ei tarvitse yrittää lahjoa ylinopeussakkoja välttääkseen. Kirjastot toimivat, löysin jaxin suositteleman William Leithin teoksen Pohjaton nälkä. Kirjan luettuani palautan sen. Kirjastot ovat suuren kiitoksen aihe. Käyn äänestämässäkin, viimeksi eilen osuuskauppavaaleissa.

Kun jouduin alkoholin kanssa vaikeuksiin enkä osannut itse ruveta raittiiksi, sain apua vapaaehtoisesti toimivasta vertaistuesta. Raittiudestani kiitollisena olen ryhmässä omalla vuorollani keitellyt kahvia ja pitänyt palaveripaikan ovea auki niin, että vielä juomisestaan kärsivällä alkoholistilla on sama mahdollisuus kuin minulla oli.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Kiitos kommenteista.

Lomapuisto, nyt todellakin minun on helppo yhtyä kirjoitukseesi, sillä mainitset monia asioita yhteiskunnassamme, joista minäkin olen hyvin kiitollinen.

Ah, kirjastot, mikä tiedon, sivistyksen, kulttuurin ja viihteen aarreaitta. Kaikki se käytettävissämme aivan ilmaiseksi, tai siis yhteisin varoin kustannettuna.
Olen aina rakastanut kirjastoja. Jo pikkupentuna arjen suuria iloja oli pikkukaupungin pieneen sivukirjastoon meneminen, lasten- ja nuortenosaston läpikotaisin tutkiminen, pian jo vaivihkaa aikuisten osastolle kuin salaa livahtaen.

Kirjastossa voi tapahtua joitakin elämän käännekohtiakin. Siellä voi osua käteen kirja, joka muuttaa elämässä jotain tärkeää, kuten itselleni kävi tasan 9 vuotta sitten. Kirja oli tietysti Allen Carrin Easyway to stop smoking, eli suomeksi Stumppaa tähän.

Jestas että yhdestä pienestä kirjasta voikin olla kiitollinen!

Kirjastolla oli elämässäni hyvin suuri merkitys joskus alaikäisenä. Sieltä löytyi teoksia vaikka mistä aiheista, jotka milloinkin kiinnostivat. Itämaisesta filosofiasta, esim. juuri buddhalaisuudesta kiinnostuin jo joskus 14-vuotiaana, kun luin kirjastosta lainaamiani kirjoja aiheesta. Tai kun joku yläasteen kemia oli mielestäni kiinnostavaa mutta liian helppoa, kirjastosta pystyi hakemaan lukion ja korkeakoulujenkin opiskelijoille tarkoitettuja oppikirjoja ja pääsi näkemään muuta ikäryhmää aiemmin mitä siellä korkeammalla asteella tulisi olemaan vastassa.

Minun on myös syytä olla kiitollinen, että sain olla lapsena raittiiden sukulaisteni luona viikonloput, kun isäni ryyppäsi eikä kotona ollut mukava olla. Näillä sukulaisilla ei ollut omia lapsia, ja he olivat huomattavasti varakkaampia kuin vanhempani. Heillä oli myös tietokone jo joskus 80-luvulla ja tutustuin tietotekniikkaan ajoissa (nykyäänhän on ihan normaalia että lapset tutustuvat tietokoneeseen ja älypuhelimiin suunnilleen heti kun oppivat kävelemään).

Viime aikoina minun on ollut aihetta kiittää esim. paikallisen keskussairaalan osaavaa henkilökuntaa, joka hoiti minut kuntoon viime kesänä, kun juomaan retkahdus ja tätä seuranneen 10 päivän rankan ryyppyputken tuottama immuunijärjestelmän romahdus oli aiheuttanut minulle hengenvaarallisen bakteeri-infektion.

Onhan niitä monia asioita joista pitää olla kiitollinen. Ihan kaikkia yhteiskunnan systeemejä en kuitenkaan aivan varauksetta ala kehumaan.

Olen kiitollinen siitä, että olen selvinnyt viikon takaisesta lauantaista ja elämä alkaa voittaa. Tavallisestihan me taidamme kiitellä itseämme ja tahdonvoimaamme? Ainakin minä. Olisi kai aika kiitellä niitä korkeampiakin voimia.

Minä kiittelen mieluiten ehkä itseni kanssa samalla tasolla olevia voimia, eli muita ihmisiä, Ei vain omat voimat, mutta omat voimat yhdistettynä muiden voimiin. Team spirit. :slight_smile:

Hilbertinkin mainitseman yhteiskunnan suhteen on sitten vähän makuasia, pitääkö yhteiskuntaa ja sen rakenteita itseään “korkeampana”. Oikeastihan demokratian ja oikeusvaltion käsite sisältää sen, että me kaikki ihmiset olemme samanarvoisia ja samalla tasolla lakien edessä, toisaalta kukaan ihminen ei voi ottaa lakia vain omiin käsiinsä tai olla piittaamatta yhteiskunnan säätämistä laeista ilman seuraamuksia.

Yhdyn vielä kerran kirjastojen ylistykseen. Muistan, kun lapsuudessani kirjastot olivat vielä hiljaisia paikkoja. Jos hyllyjen äärellä erehtyi kaverin kanssa tirskumaan liian äänekkäästi, hyökkäsi nutturahiuksinen ja rillipäinen kirjastotäti äkkiä sihahtamaan “hysss!”
Kirjasto oli silloinkin pieni paratiisi tai ainakin keidas, jota se toki on nytkin, vaikka kirjastot ovatkin ainakin pk-seudulla muuttuneet hälyisiksi nuorisotaloiksi ja monikulttuurisuuden kohtaamispaikoiksi.

Yläasteella koulun käyntini meni päin pöpelikköä, ja toisin kuin Hilbert, kemiasta ja fysiikasta en tajunnut mitään. Vaikeuksia tuotti myös matikka ja ruotsi, pahimpina aikoina jopa englanti, jossa tosin hiukan skarppasin ysin loppuun mennessä. Äidinkielessä, liikunnassa ja kuviksessa olin aina hyvä, koska niissä pärjäsin jonkinlaisella lahjakkuudella ilman pänttäämistä. Äidinkielen osaaminen ja rakkaus siihen lienee myös paljolti kirjastoista peräisin.

Sekä siitä, että minulle luettiin pienenä ääneen Aku Ankkaa, jonka ansiosta opin lukemaan 5-vuotiaana. Kiitti, porukat! o/

Mä opin lukemaan Nalle Puh - sarjakuvien avulla joskus 4-vuotiaana. A. A. Milnelle postuumit kiitokset hienon satuhahmon kehittämisestä!

Olen kiitollinen Suomen aikuiskoulutus-järjestelmästä, koska ilman sitä tsänssini päästä mihinkään mieluisaan työtön olisivat olleet hyvin heikot. Peruskouluhan minulla meni finaalivaiheessa niin sanotusti pulpetin alle.

En koskaan ole ollut hikari. Parhaimmillaankin ala-asteella olin ns. kasin oppilas. Kiitettäviä ropsahteli enintään kuviksessa ja äidinkielessä. Yläasteellahan sitten olinkin vitosen oppilas, ja pääsin läpi koko opinahjosta niillä kuuluisilla armo-vitosilla. Peruskoulun päästötodistuksessa komeili keskiarvona 5,8 eikä tällä spettarilla olisi kovin montaa ovea oppilaitoksiin auennut.

Onneksi oli aikuislukio, jonne pääsivät kaikki halukkaat kunhan peruskoulu vain oli suoritettu hvväksytysti. Aikuislukiossa löytyi kadoksissa ollut opiskelu-flow, ja tyylittelin itselleni kaksi magnaa, yhden ceen ja yhden been. Viimeksi mainittu muuten englannista, jonka kokeen suoritin krapulassa.

Ammatillisiin opintoihin sain aikaiseksi edetä vasta ns. aikuisemmalla iällä, mutta onneksi kuitenkin sen verran ajoissa että työikää on jäljellä vielä yllin kyllin.

Mikäli se 16-vuotiaana saatu peruskoulun päästötodistuksen 5,8 olisi jäänyt voimaan koko loppuiäksi, olisin nyt joko syrjäytynyt tai enintään harjan varressa edelleen. Mitenkään siivoojan työtä väheksymättä siis. Se on arvokasta työtä, ja tein sitä itse ihan jokusenkin vuoden.

Oikeesti? No sehän selittääkin jo paljon! :laughing: :laughing:

Nähtävästi, tai ainakin jos Valtio- miehen omia juttuja on uskominen, tässä yhteiskunnassa pääsee hyvinkin pitkälle vaikkei se äly ja järki 5.8. keskiarvoa paljon parempi olisi. :unamused:

No, jonkun pikaisen nettitestin perusteella ÄO:ni on puolestaan 115. Vaikka eipä tuolla niin väliä, viihteellisellä trivialla.

Mutta ihanko sinä aikuisten oikeasti Fernetti olet sitä mieltä, että peruskoulun päästotodistuken keskiarvo kertoo aina jotakin ihmisen älykkyydestä? Minusta on kieltämättä hauskaa, jos olet oikeasti sitä mieltä.

Yläasteen keskiarvooni vaikutti paljon lintsaaminen sekä kotiolot. Jos se suo jollekin paremman mielen, voin toki myöntää olleeni tyhmä. :smiley:

Minusta olisi ehkä hauskaa vaihtelua, jos minua joskus edes haukuttaisiin yksinkertaiseksi. :bulb:

Mietin sanaa kiitollisuus ja mieleeni tulee sanan lataus olettaa, että olotila ja olosuhteet, olisi jostain ulkopuolisesta lähteestä.
Hyvinvointi tai pahoinvointi voi olla lähtöisin vanhempien varallisuudesta, tai panostuksesta koulutukseen yms. Valtiosta mihin syntyy, hyvästä tai pahasta onnesta ym. ym.

Jos lähtökohtana on että tulisi olla kiitollinen jollekkin muulle jos menee hyvin, niin tulisiko syyttää jotakin toista jos menee huonosta?

Uratykinloppu krjoitti

Minulla on kaksi toisistaan hyvin paljon eroava elämän vaihetta: juomisvuodet ja raittiit.

Kun meni alkoholia käyttäessäni huonosti, en syyttänyt siitä ketään. Kun omasta pohjastani pääsin AA:n avulla raittiiseen elämään, olen kiitollinen niille alkoholisteille, jotka omista kokemuksistaan kirjoittivat muistiin toimenpiteet, joilla raitistuivat. Pyrkimällä toteuttamaan niitä, olen saant olla raittiina.
Jokainen raitis päivä on alkoholistille täyden kiitoksen paikka.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Kiitollisuuden merkitys?
Kun olet kiitollinen mitä se merkitsee sinulle, mitä tunnet kiitollisena ja miten se esiintyy?
Jos olet kiitollinen jollekin, mitä se merkitsee hänelle, jos hän ei ole tietoinen siitä. Mutta jos hän on siitä tietoinen, niin miten merkityksellistä se on hänelle?
Jos taas olet kiitollinen että olet vaikka Suomalainen, niin mitä se merkitsee Suomelle?
Vai onko kiitollisuus vain sittenkin sana helinää, vailla mitään todellista merkitystä, nöyryyden ulkokultaisena esiin tulona ja ei todellisuudessa merkitsekään mitään?

Itse koen toki kiitollisuutta, lähinnä perheelleni että kestivät minua kun join ja nyt tukevat.
Toisaalta olen minäkin kestänyt heidän murrosiän, jäivätkö he minulle kiitollisuuden velkaan siitä?
Mutta ei nyt ihan heti tule ketään tai mitään muuta mieleen, mistä kokisin kiitollisuutta.
Ok. Koen siis kiitollisuutta, kuinka pitkään sitä tulisi kokea ja miten ilmaista?
Onko kiitollisuuden velkaa?

Olen kiitollinen itselleni.

Nalle kirjoitti

Kirjoitin tähän ketjuun 22.4. 2016 joitain kiitollisuuteni aiheita.
Kun vältin ennenaikaisen tuhon seuraamalla raitistuneen alkoholistin esimerkkiä, koen oikeaksi sanonnan “anna sanan kiertää”.

Yhdessä olemme enemmän

Joku joskus sanoi että “siitäkin me kiitollisia saamme olla ettei meitä sika pienenä syönyt”.
Olis kai sitä kiitollisuuden aiheita, kun vaan olis jossain semmoinen kiitollisuuden varasto josta sitten kaikkeen ammentaisi.

Minäkin olen oikein tyytyväinen elämääni. Luulenpa että minulla on ihan kaikkea mitä tarvitsen. Vähän semmoistakin jonka tarpeellisuudesta en ole itsekään ihan varma. Ja ihmiset, kyllä ne minulle paljon ovat antaneet. Tukea ja lämpöä, rakkautta ja hyväksyntää, pienen hippusen kunnioitustakin, ystävyyttä, vaikeuksien kohdatessa ihan konkreettista tukea ja omastaan jakamista, veljen tai sisaren auttavaa kättä silloin kun oma käsipari ei ole kaikkeen riittänyt.

Ja kai sitten joskus minäkin tartun työhön kun joku toinen konkreettista apua kaipaa. Niin minusta ihmisen pitää tehdä.

Mutta että miettimään siinä kiitollisuuksien tasapainoa, käyttämään näitäkin lyhyen auringonvalon päiviä johonkin kiitollistumiseen, tai toisaalta menneiden murheiden esiinkaivelemiseen kauhisteltaviksi tai “opettavaisiksi esimerkeiksi”… ei.

Elämä on elämistä varten, ja vaikkei olisikaan niin siihen se aion käyttää. Tuhlaamatta tuollaiseen.

mies metsänreunasta kirjoitti

Tänne kirjoittamisesi on vertaistukea juomisestaan kärsiville ja raittiutta haluaville. Joku saattaa oikealla hetkellä lukiessaan saada niistä apua.

Päivä kerrallaan