Ketju meille jotka emme BB.ssä raitistuneet.

En oo ikinä katsonut ainuttakaan Big Brother -jaksoa kokonaan. Enkä meinaa katsoa. Toivon kaikkien lopettavan koko sarjasta puhumisen, sillä se on fanaattista ja häiritsee meitä jotka olemme raitistuneet ilman BB:tä emmekä ole ikinä edes seuranneet sitä. Kova vimma on kaikilla BB:tä katsovilla tuputtaa aina BB:tä, vaikka ilman sitäkin voi elää ja jopa raitistua.

Ei ole minua varten yhtään se BB. Ja minä olen sentään kerran ilmoittautunut Suomen Pelkokertoimeenkin. En päässyt. Mutta BB… mieluummin vaikka ryyppäisin kuin katsoisin BB:tä, saati menisin siihen itse mukaan.
Heittelen vaikka kuperkeikkoja alasti lumihangessa mieluummin.

Tärkeää ei kuitenkaan ole se, mitä aion tehdä tai minne aion mennä, vaan tärkeää on painottaa mitä EN aio tehdä ja minne EN ainakaan aio mennä.
JA BB:hen minä en tosiaankaan aio mennä. Ettäs tiedätte.

Tässä ketjussa ei saa kirjoittaa BB:stä mitään eikä mainita sitä sanallakaan, sillä tämä ketju on vain meille jotka emme katso BB:tä.

Minäkäöän en ole koskaan katsonut BBtä mutta tiedän aivan varmasti, että se on itse saatanasta, uskonnolisuutta, fanaattisuutta ja huijausta. Enkä meinaa katsoa vaan säilytän näin varman tietoni asiasta.

Kyllä BB:n katsojeien olisi parempi vaan pökälehtiä, eikä harrastaa tuollaista Amerikasta tulevaa huijjausjuttua.

GRRRRRRRR… Kunpa hyppisitkin kuperkeikkoja alasti lumihanges… Kyllä sieltä joku AA-hemmo pian tulis tarjoamaan lämmintä saunaa, ja pyyhettä ja sen päälle parit palaverit…

En oo ikinä katsonut yhtään jaksoa enkä katso per…le on se niin surkea ohjelma…En katso en en…

Se BB jota katsoin ei sekään oo samnalainen kuin se oli ennen (tuossa alla) en kato enää sitäkään …en kato mitään…no enhä mä enää näekään…mikälie kaihi perkel…

Totta, tämän olimme ansainneet ( en oo kattonu enkä kato)!

Terve!

En ole ikinä ymmärtänyt sitä,saati katsonut 15 sekuntia kauempaa… Se on meidän perheen “mustalla listalla”, enkä ikikuuna päivänä antaisi lapseni sitä katsoa. Olin aika järkyttynyt, kun oma isäni (62 v) sitä kehui seuranneensa, annoin kyllä ripityksen asiasta hänelle. :smiley:

Meri

Kiitos ketostix, onneksi aakkosissa on muitakin kirjaimia kuin B.
Nyt on mukava olo lähteä hyvin nukutun yön jälkeen bussipysäkille päivän hommiin ja illan rientoihin. Torstai on toivoa täynnä…

Samaa täällä, kiitoooos Ketostix tästä avauksesta! Keskustelu täällä olikin mennyt jo tylsän yksipuoliseksi jankkaamiseksi… Mutta onneksi edes joku pitää meidän BB:n vastustajien puolta! :laughing:

Minäkin ilmoittaudun. En ole raitistunut BB:n avulla. En tosin ole raitistunut muutenkaan, mutta sitä ei kai tässä kysytty. Olen katsonut BB:n yhdestä jaksosta pienen pätkän silloin, kun se oli uusi juttu. Sen lisäksi(antakaa anteeksi) katsoin kerran yhden kokonaisen BB-jakson erään kaverini seurana. Tämä kuitenkin johti muutaman päivän dokausputkeen. En tiedä, jos katsoisin BB:tä aktiivisesti, raitistuisinko sitten :confused: . En toistaiseksi ole ajatellut yrittää tätä keinoa. Se ei johdu siitä, että pitäisin raitistumista pahana asiana, vaan mm. siitä, että olen yleensäkin todella huono katsomaan televisiota, eli jos sieltä jotakin pitää katsoa, niin mieluummin valitsen jotakin laadukkaampaa. Tosin kokemukseni BB:stä ovat sen verran vähäiset, että saatan perustaa tämän laaduttomuuskäsityksenikin pelkkiin ennakkoluuloihin. Koska mieluummin kuitenkin luen kirjoja(silloin kun keskittymiskyky antaa myöden), kuin tuijotan töllötintä, voisin perehtyä BB:hen paremmin ja päästä ennakkoluuloistani, mikäli BB olisi saatavana kirjasarjana.

Minusta tosi hyvä että meille ilman BB:tä raitistuneille ja raitistumattomillekin on tämä oma ketju, jossa ei tarvitse keskustella BB:stä eikä mainita BB:tä sanallakaan. Jollekin BB sopii mutta mulle ei sovi kyllä ollenkaan hyi yök.

Tunnustan taas kerran ennakkoluuloni…BB on paskaa, ällöttäviä ihmisiä suunnilleen koko kuukauden vai mitä se nyt kestääkään, kännissä naimassa toisiaan ristiin rastiin. Kieli on melkein pelkkää kiroilua, mitään älykästä ei tapahdu, vessareissutkin näytetään kaikille, jotka siis jostain kumman syystä haluavat sitä katsoa.
Eletään sekasotkussa ja liassa puhumassa älyttömyyksiä ja silloin tällöin kovaäänisestä monotoninen miesääni käskee jotain, älytöntä tietenkin.
AA on hurmahenkistä puolirukoilua, jossa kaikki tunnustavat syntinsä ja vaipuvat polvirukouksiin. Ylhäältä pyydetään voimaa ja saadaan, jos on kunnon AA-kansalainen. Kaikkoi raitistuvat eikä koskaan enää tee viinaa mieli.
Sitähän sä kysyit…

Ei AA:ssa rukoilla… ainakaan siellä missä olen käynyt eikä siellä oteta kantaa uskonkysymyksiin. Mutta AA-opissa sanotaan Jumalan ilmaisevan itsensä ryhmäomassatunnossa. siellä kaiketi on niin että ei tarvitse edes rukoilla koska Jumala on niin lähellä että Hän istuu siinä AA-pöydässä

Mähän sanoin, että tunnustan ennakkoluuloni- en oo ikinä katsonut BB:tä enkä AA:ssa käynyt. Tää on silkkaa ennakkoluuloo…

Olisi mielenkiintoista tietää mistä nämä näkemykset ovat muodostuneet. No toinen toteaa olevan ennakkoluuloa mutta johonkinhan senkin täytyy perustua. Outoa silti, että ihminen julistaa vahvoja mielipiteitä asiasta josta ei ole mitään kokemusta.

Mitään tekemistä noilla ei ainakaan ole minun ryhmieni kanssa.

No semmoista luulemistahan tämä palsta on tosiaan pullollaan. Ehdottoman varmana tiedetään asioita, joista ei ole omakohtaista kokemusta eikä hajuakaan, että mitä asia oikeasti pitää sisällään. Luuleminen ulottuu jopa siihen, että tiedetään mitä ja miten toinen ajattelee ja uskoo tai on uskomatta. Liittyy mielestäni tuohonkin, että alkoholisti on aina oikeassa, mielestään. Ystävämme Kanttoona on täällä luullut pari vuotta tietävänsä kuinka me AAssa kävijät ajattelemme ja hörhöilemme. Kun hänelle heittää samalla mitalla takaisin ja luulee hänen ajatuksista ja uskomuksista jotakin, niin itkupotkuraivarihan siitä tulee isolle miehelle. Ihmiselle tekee älyttömän hyvää katsella asioita ilman määritteitä, kuulopuheita, ennakkokäsityksiä ja sitä taitoa voi ihan oikeasti harjoitella. Elämä avautuu rikkaampana ja ihmeellisempänä, kun sitä voi edes toisinaan havainnoida vapaana määritteistä ja erityisesti vapaana itseä koskevasta mielipiteestä, joka on ehkä suurin vankilamme. :smiley:

Mutta AA:s on tosiaankin yksi täys HÖRHÖ-ryhmä… se sijaitsee Vantaalla, olen käynyt 3muus ryhmäs ja niisä ei ole yhtään ainutta hörhöä… eikä mitään omituisia juttuja

Mulla ei ole oikeasti edes mitään erityisen vahvoja ennakkoluuloja, siis AA:ta kohtaan, sen sijaan totta puhuakseni BB:tä olen katsonut kaksi kertaa n. 2 minuuttia kerrallaan, joten mielipiteeni siitä perustuu tähän ja mediasta lukemiini otsikoihin.
AA on tuttu vain elokuvista, tiedän kyllä, että se on näyttelemistä, tottakai. Ehkä mulla on vaan se, että en tykkää kertoa itsestäni mitään kenellekään. Koin terapiatkin jonkinlaisena näytelmänä, näyttelin asiakkaan roolin. Ja ehkä työstäni johtuen, heti, jos joku alkaa kertomaan ongelmistaan, otan kuuntelijan roolin. Yritän keksiä vastauksia, ratkaisuja. Luullakseni näin toimisin AA:ssakin.
Kerron itsestäni tosiasioita vain täällä, sellaisia, joita kukaan muu ei tiedä, enkä ikinä kerrokaan. Edes miehelleni en kerro kaikkea, esim. juomiseni määrää ja siitä seurannutta ahdistusta yms.
Päiväkirjaa pidin jonkin aikaa, mutta hävitin senkin pelosta, että joku voisi sen löytää. Tosin siinäkään en ollut rehellinen, juuri mainitusta pelosta.
Elämä on täynnä rooleja, enemmän tai vähemmän tosia; työminä, joka katoaa työtakin mukana, mummon rooli, kun ollaan lapsenlapsien kanssa, äidin rooli, vaimon rooli, ystävän rooli. Osa omasta itsestä pysyy aina piilossa.

Noita Hörhö-ryhmiä, mitä sillä sitten tarkoitakin, aina silloin tällöin syntyy varsinkin PK-seudulla (jossa on muuta maata enemmän hörhöjä). Mutta kokemukseni mukaan ne kuihtuvat pois pian kun ei niille oikeasti ole tarvetta ja hörhöt siirtyvät muualle hörhöilemään. :smiley:

Marinalle!
AA:n palavereissa kenenkään ei ole pakko puhua. Monet aa-laiset käyvät palaverien lisäksi terapiassa. Aika yleistä on myös, että jossain vaiheessa tapaa toisen aa-laisen, jonka kanssa syntyy läheisempi tai luottamussuhde, jolloin voi puhua vaikeistakin asioista tällaisen henkilön kanssa.

No kyllä ne ennakkoluulot minusta aika vahvoilta ainakin kirjoituksissa vaikuttivat.

Aika jännä tuo itsestä kertomisen pelko ja itse asiassa olin juuri eilen illalla syömässä hyvin samallalailla ajattelevan ihmisen kanssa.

Ihmettelen kyllä tuollaista pelkoa. Ei minulla ainakaan mitään niin ihmeellisä hirmutekoja ole omallatunnollani, että jos nyt joku sattuisi lukemaan, että se minun maailmani kaataisi. Tän ystäväni kohdalla nähdäkseni on lapsuuden kasvatuskokemukset taustalla." Äiti ei olisi tykännyt" mikä on minusta outoa, että tämä viisikymppinen ihminen vielä sokeasti tottelee ns Vanhempien Ääntä, eikä käytä omaa ajatteluaa. Tuollainen on tavattoman rajoittavaa.

Transaktioanalyysissä noista ohjaavista tekijöistä kuten minätilasta ja käsikirjoituksesta puhutaan: fi.wikipedia.org/wiki/Transaktioanalyysi

Päiväkirjaahan voi pitää vaikka tietokoneella ja suojata sen salasanalla ja kryptauksella, joten kyllä se turvassa on. Itse olen kokenut påiväkirjan pitämisen hyvin terapeuttiseksi kuin myös asioista puhumisen, koska silloin tulee muotoiltua usein aika sekavia ajatuksia ja ratkaisuja ongelmiinkin löytyy, eivätkä ne enää pyöri päässä rasittamassa.