Olet kieltämättä oikeassa Cricket Jotenkin sinussa taitaa olla intiaaninoidan vikaa, kun osaat heittää kommenttisi jo ennen keskustelun varsinaista kuumenemista. Avaankin keskustelun, jossa voidaan pohtia ja kommentoida sitä, minkälainen keskustelu tällä palstalla on asiallista ja minkälainen ei. Laitan tähän muutaman eilisiltaisen kommentin esille esimerkkeinä siitä, mikä minun mielestäni ylittää hyvän maun rajat.
Keskustelun taso?
Oikeasti eilisen kaltaisia tasoja pitää olla, jotta jotain oikeasti tapahtuisikin. Pitää olla pohjakosketus, jos se nyt sitä oli, mutta juuri ne ovat käännöspaikkoja, jotka auttaa ihmistä näkemään ja tekemään joitain muutoksia itselleen. Aika ja kärsivällisyyskin on puolellamme, jos ei moderaattorista ole siihen.
Onhan se tietysti harmi, että plinkki on jollekin se paikka, jonne syöltää omat ongelmat muiden siedettäväksi, mutta kai ne on jonnekin pakko ladata, että siten voisi elää sitä elämää jota kuvittelee elävänsä.
Kaikella on jokin tarkoitus ja nuo olivat omia arvailuja sen suhteen, mutta kun en tiedä kaiken “säätäjän” todellista tarkoitusta, niin annan kaikelle mahdollisuuden.
T Malkoholisti.
Minusta päihdelinkin keskustelun taso ei päätä huimaa, koska täällä ei tarvitse noudattaa sääntöjä. Yksi juova alkoholisti voi pilata täysin kaikkien muiden keskustelun, ja joissain tapauksissa ehkä jopa toipumisprosessin. On täysin olennaista että jos keskustellaan “Me Lopettajat” -osiossa, se on tarkoitettu vain ja ainoastaan lopettamista harkitseville ja lopettaneille. Ei ole mitään välimuotoja.
Pidän aina välillä muutaman kuukauden tauon ja palaan tänne huomatakseni, että sama juova ihminen terrorisoi täällä eri nimimerkillä muiden keskusteluja. Ilman häntä keskustelua voisi jopa pitää korkeatasoisena. Haluaisin aidosti käyttää tätä foorumia toipumiseeni, mutta vaikka piilottaisin ko. henkilön viestit, keskustelua käydään täysin hänen käyttäytymisensä mukaan. En voi syyttää ketään provosoitumisesta, koska niin ärsyttävä ja sairas ihminen on kyseessä. Sääliä pitäisi, mutta vaikeaa se on.
Pitäisiköhän taas ottaa irtiotto ja toivoa parasta? Olisi kyllä todella tylsää tehdä se yhden ihmisen takia. Moderaattoreilta toivoisin nyt lopullista ratkaisua asian suhteen.
Täsmälleen samaa mieltä asiasta. Minusta moderaattorit voisivat olla hieman ponnekkammpia, kun palstalla esiintyyy kirjoittajia, joiden motiivi on ihan jotain muuta, kuin oma raitistuminen. Jotenkin yllättävää suvaitsevuutta ihmisiä kohtaan, jotka lähinnä vapaa-ajan harrastuksenaan irvailevat alkoholisteille.
Kai sitä voisin omalta kohdalta nostaa.
Sitä vaan innostuu innostettaessa sanalliseen hersyttelyyn.
Ei haukku haavaa tee eikä naukuminen varsinka et omalta kohdalta on eilinen jo mennyt.
Oikeestaan olen otettu kun hoitaja oli kiinnostunut intiimeistä paikoistani ja niiden toimivuudesta.
Kuitenkin Myönnän olleeni väärässä kun tuli ärsytettyä Humalaista Kattia, olisin myös voinut antaa nau-unnalle sille kuuluvan arvon ja olla kommentoimatta mut ei sitä vaan taho malttaa.
Monet lisäkseni pakenee ryhmien taakse selityksineen , AA:ssa huomasin monet kerrat miten helppoa oli poiketa illan teemasta toisarvoisiin juttuihin. Ne jutut ei vaan auttaneet vaan oli palattava kipeään paikkaan pois päivän politiikan kiemuroista ja muiden virheistä . Puolison haukkuminen ei kohentanut oloa yhtään vaikka kieltämättä olin tullut väärin kohdelluksi hänen toimestaan .
En tiiä onko sitten Meillä jo raittiilla alkoholisteilla suurempi vastuu sanomisistamme ?
Mietin keskenäni tapaa millä voisin auttaa juomisestaan kärsivää ja siitä eroon haluavaa .
Noita Pohdiskelen Kanthoona
Onhan tässä ollut… hmm, kontrastia.
Toipuvan päihderiippuvaisen tulisi välttää kinaa ja riitelyä, vaikka pahaa oloa tekisikin mieli purkaa sanan säilällä huitoen sinne tänne. Koska tämä juurikin on tunne-elämän sairaus, mot, turhiin negatiivisiin tunnekuohuihin on helppo lähteä päihteilemään.
Itsehavainnoinnin paikka jokaiselle osallistuneelle…
Toki näin on, itsehallinta ennen kaikkea. Asetutaan tilanteen ulkopuolelle ja tarkkaillaan omaa käyttäytymistä. Tyyneysrukousta, tämäkin menee ohi, jne. Tämä pätee kaikissa elämän satunnaisissa tilanteissa.
Toinen puoli on sitten jatkuva keskustelualueen terrorisointi, joka hoidetaan yleensä moderoinnilla. En usko että toipuvien alkoholistien velvollisuus on käsitellä asioita, joita ei muilla foorumeilla terveidenkään tarvitse kestää
Keskustelun taso on mallia “sitä saa mitä tilaa”. Koska olen vihdoinkin alentunut samalle tasolle kuin kalapuikkoviiksisektori, voin vakuuttaa että loukkaukset ja riitely ei todellakaan tule loppumaan tähän. Itse asiassa alan vasta päästä niiden makuun.
Saman ilmaisin kirjelmässäni ylläpidolle eilen: niin kauan kuin kaikkia ei edellytetä noudattamaan palstan sääntöjä, en minullakaan ole pienintäkään aikomusta niitä noudattaa.
Repikää siitä, herrakerhon spedet.
Itsehallinta my ass. Kun joku ahdistelee sinua tai on tilanne jossa on pakko puolustaa itseään, ei ole kovin kiva ajatella etä “tämäkin menee ohi”.
Raiskaaja käy kimppuun: ei siinä funtsita että “tämäkin menee ohi”, vaan niitataan se paskiainen.
Itsepuolustuskurssit antaa eväät, eikä siellä henkimaailman asioita funtsita, vaan yllättävän fyysisiä juttuja.
Se on harmi, jos sinua on kohdeltu täällä väärin ja tai tunnet niin. Eikä sekään kuulosta ihan mukavalta, jos noin pitää asioitaan ajaa tai ajatella. Minusta tuollainen tapa kuulostaa ihan vain riidanhaastamiselta , mutta voin olla väärässäkin, joten jos tuo on vain normijuttua, niin aika ikävältä sinusta on pitänyt tuntua kaiken kaikkiaan. Kuka sinua on eniten loukannut tai oikeammin mikä. Ketäänhän ei tunne sinua, niin jokin asia mikä täällä on sanottu julki on satuttanut sinua, vaikka siihenhän kenelläkään ei ole ollut todellista mahdollisuutta, kun kerran ei tunne sinua. Nyt kyllä on sellainen vaikutelma, että olet todella suuttunut, (itkupotkuraivaria sanoisi Prossa :wink): , mutta AAssakin sanotaan, että sekin menee ohitse
Yhä edelleen kaikkea parasta sinullekin ja toivottavasti saat asiasi paremmalle tolalle, ettei elämäsi ole nyt yhtä riidanetsimistä/haastamista täälläkään, kun sehän ei ole plinkin tarkoitus, vai mitä!!, ellei sitten sinulla itsellä ole sellaiseen ollutkin pyrkimyksiä, (mitä vähän nyt pientä läppää heittelet meille jo toipuneille ja muillekin jotka sinua harmittaa milloin ja mikä mistäkin syystä). Toivottavasti ei.
No niin, parasta ja sitä rataa …
Menisikö jo liikaakin alatyylin puolelle, jos alkaisi utelemaan miten asematunnelissa 70-luvulla narkkarit rahoitti päiväannoksensa? Onhan se toki hieman aiheen vierestä, mutta puhutaanhan täällä kahvinjuonnistakin.
En tiedä, mutta sielläkin oli valo tunnelin päässä jo silloin, mutta niinhän se on, ettei kaikki osaa nähdä sitäkään, vaikka kuinka osoittaisi, että tuonne päin ole hyvä. Mutta jos kahvinhajun karttelemana lähtee sitten siihen suuntaan, eikä eksyisi taas jonnekin, niin sehän olisi hyvä juttu sekin.
Tällaista täällä… Teinikovismeininkiä a la Itä-Helsinki…Mä luulin, että tuo “mulle ei vittuilla” -vaihe kuulu murrosikään.
Kyllä ne vaihdevuodetkin saa pipoa vähän kireälle.
Joo. Ja mä riehuin ja päästin suustani vaikka mitä, jos olin humalassa Muuten olen itse rauhallisuus
Jos noin on, niin saat sitä samaa sitten takaisin, jotenka, hyvää rauhallista yötä tännekin.
Heipä hei!
Täällä taustalla on tullut luettua aina välillä päihdelinkin keskusteluja, ja huomaan, että taas on tultu tähän. Itseasiassa tämä kuvio, joka on niin pitkään pyörinyt tällä foorumilla, on erittäin mielenkiintoinen ja avartava. Minulle henkilökohtaisesti on avautunut monta juttua, kun taas jälleen kerran tähän täällä törmäsin. Ai mihinkäkö törmäsin? No minäpä kerron.
Täällä päihdelinkissä on menossa roolileikki, jossa osallistujat ovat aina samat henkilöt. Kaikki eivät tähän leikkiin lähde mukaan, ja monet siihen kokevat “joutuvansa”.
Vaikka tästä leikistä saa varmasti jokainen osallistuja jotain (siihen on syynsä, miksi joillakin on pakottava tarve osallistua, ja jotkut pystyvät pysymään ulkopuolella), nämä roolit on kaivettu yhden ihmisen roolivarastosta. On nuorta, naispuolista kapinallista, on keski-ikäistä miespuolista “juntturaa”, on virkavaltaa (=päihdelinkin toimitus). Niin tarkkaan ei minuakaan ole huvittanut keskusteluja seurata (ei ole oikein aikaakaan) että pystyisin tarkkaan löytämään ja hahmottelemaan kaikki jaettavat roolit, mutta sanotaanko niin, että nämä ovat nämä kaksi pääroolia. Jokainen voi tietysti itse omalta kohdaltaan miettiä, että mikä minun roolini tässä kuviossa oikein on.
Leikki menee näin. Ensin kaikki rullaa kivasti, ollaan hyvässä kontaktissa, on kivat keskustelut, pientä flirttiäkin ilmassa. Korostetaan paljon omaa nuoruutta, naiseutta, elämäniloa vs. toisten mieheyttä, pohjanmaalaisuutta, keski-ikää, heteroutta, you know. Pippurisuuttakin löytyy, sanotaan suoraan asioita, kokeillaan vähän kepillä jäätä. Nuorella naisella on vapauksia olla vähän ajattelematon sanoissaan. Sitten alkaa jo mennä vähän lujempaa, viestintä muuttuu ärhäkämmäksi, vähän vahingossa tölväillään, ärsytellään. Peli alkaa muuttua, joku antaa jo nuorelle naiselle vähän takaisin. Sitten päästäänkin jo itse asiaan, siihen, mihin on koko ajan tähdätty, nyt kannattaa olla tarkkana. Mitä sanotaan? Mitä toistetaan?
- minua on kohdeltu törkeästi
- minua on kohdeltu törkeästi, joten on vähintäänkin oikeus ja kohtuus, että minä käyttäydyn nyt näin
- oma vika, ite alotit
- minä ja moderaattorit
- minä ja päihdelinkin toimitus
- te teitte tämän itse
- vitun äijät, vitun keski-ikäiset valkoiset heteromiehet
- haistakaa kaikki paska, tämä jatkuu niin kauan kuin haluatte
Bannissa.
- kukkuu! arvatkaa kuka?
jne…jne…jne…
Okei. Joskus ihmisillä on jäänyt joku menneisyydestä johtuva, kipeä roolikuvio päälle, ja senpä tähden sitä on pakonomainen tarve leikkiä yhä uudestaan ja uudestaan. Joskus itse ei osallistuta siihen ollenkaan, vaan laitetaan vaan muut leikkimään, ja itse seurataan vierestä. Yleensä ne, jotka tulevat imaistuksi näihin mukaan, eivät pysty oikein selvästi hoksaamaan, että mitäs hittoa tässä oikein tapahtuu. Usein roolipelittäjä onnistuu löytämään juuri sopivat henkilöt rooleihin, sellaiset, joilla on itselläänkin roolivarastossaan näitä samoja rooleja.
Mitäs nyt sitten? No sitä vain sitten, että jokainen voi itse miettiä, että haluanko olla tässä toisen kehittelemässä pelissä mukana. Jos haluan, jatkan sitä, jos en, niin jään pois. Mutta älä nyt hyvä ihminen kuvittele, että SINÄ tätä peliä olisit käsikirjoittamassa!
Varmasti jokainen on ollut tietoinen siitä, kuka kontrolloi ja hallitsee. Terveeltä touhu ei ole vaikuttanut koskaan. Mulle yritettiin tunkea jossain vaiheessa roolia “suvaitsematon kermaperse, joka ei ole oikeasti alkoholisti ja tiedä alkoholismista mitään”. Jokainen, joka näihin otteluihin on joskus osallistunut, on saanut varmasti kuulla olevansa sellainen ja tällainen. Saanut diagnoosin. No joo… banneja on taas jaeltu. Huomaan, että sen jälkeen tänne uskaltaa kirjoittaa taas moni uusikin, tai vähemmän aktiivinen nimimerkki.
Juovalle alkoholistillehan tällainen käytös on oikein tyypillistä:
-
minua on kohdeltu törkeästi/
-
minua on kohdeltu törkeästi, joten / JUON VITUTUKSEENI
-
oma vika, ite alotit / v-tuako toi UKKO/EUKKO tuossa NALKUTTAA, ei mikään ihme että JUON…
-
minä ja moderaattorit / KUUNNELKAAS NYT BAARIKAVERIT, MITEN V-MÄINEN PUOLISO MULLA ON
-
minä ja päihdelinkin toimitus… -"-
-
te teitte tämän itse/ NIIN, ARMAS PUOLISONI, ITSE OLET MINUT JUOMAAN AJANUT
-
haistakaa kaikki paska, tämä jatkuu niin kauan kuin haluatte
Bannissa. (tää vois olla vaikka PORTTIKIELTO BAARIIN )
- kukkuu! arvatkaa kuka? (Paluu BAARIIN PORTTIKIELLON JÄLKEEN. Heh heh…karkas mopo vähän käsistä, kun oli kumppanin kanssa kaikenlaista ongelmaa…no sattuuhan sitä, sattuuhan sitä…
Kyllä varmasti pidempään mukana olleet ovat tietoisia kuviosta, uusilla keskustelijoille mennee vähän aikaa tajuta mitä tapahtuu.
Tuo roolijuttu on jännä asia. Kun sinuun on tuo leima lyöty, niin sen jälkeen sitä vastaan on sikäli mahdoton taistella, että kaikki sanomisesi tulkitaan tämän roolin kautta. Kirjoitit sitä tai kirjoitit tätä, kaikki kirjoittamasi voidaan tulkita tukemaan tätä roolia. Tai sitten ollaan itse jotain niin vastakkaista, että väkisinkin saadaan luotua halutunlainen vaikutelma.
Yksi tapa muuten hallita hienosti jotain keskustelupalstaa on viestien ja tekstien määrä. On hankalaa syyttää tuotteliasta kirjoittajaa mistään, jos hän ei varsinaisesti floodaa. Mutta yhden kirjoittajan viestien runsaus voi oikeasti viedä hapen koko foorumilta. Olen tähän törmännyt aiemmin jossain muualla, ja se vaatii ylläpidolta erityisen aktiivista keskustelujen seuraamista ja suurta kanttia pistää tekstin vyöryttäjä aisoihin. Hänhän ei ole tehnyt mitään varsinaista sääntörikkomusta, ja tekstin määrä on aina kuitenkin tulkinnanvarainen juttu. Miten paljon on liikaa? Yleensä vyöryttäjän tunnistaa siitä, että hän ikäänkuin keskustelee yksin koko muuta kirjoittajakuntaa vastaan. Eli olla vain yksi kirjoittaja muiden joukossa, vaan minä vs. muut meiningillä, joka tosiaan johtaa siihen, että on pakkokin tuottaa yksin 50% merkkimäärästä. Sekin tosin on vaikea näyttää toteen, ellei sitten kehitetä jotain merkkimäärälaskuria.