Lääkeriippuvuus on sellaisen lääkkeen jatkuvaa tai pakonomaista, haitoista riippumatonta käyttöä, joka ei ole hoidollisesti enää tarpeellista. Lääkkeiden väärinkäyttöön liittyy usein joko psykologisen tai fysiologisen riippuvuuden kehittyminen.
Yleisimmät väärinkäytetyt lääkkeet ovat ahdistuneisuuden ja unettomuuden hoidossa käytetyt lääkkeet sekä kivun ja yskän hoidossa käytetyt opioidit ja muut lääkkeet. Lääkkeiden käytön lopettamisen yhteydessä syntyvät vierotusoireet voivat muistuttaa niitä oireita, joihin lääke alun perin määrättiin. Tämä saattaa olla syy jatkaa lääkkeen käyttöä lääkärin päinvastaisista ohjeista huolimatta.
Päihdelinkin kävijäkyselyssä (2016) nousi esille vertaistuellinen tarve reseptilääkkeitä käyttäville. Dosetti on uusi keskustelualue kaikille, joilla on ongelmia hallita lääkkeiden käyttöä tai ketkä haluavat keskustella muuten lääkekäytöstään vertaisten kanssa. Lääkkeiden käyttö on saattanut alkaa lääkärin määräyksestä sairauden tai sairauksien hoitoon, mutta johtanut lääkeriippuvuuteen, josta on nyt vaikea irrottautua. Ryhmässä keskustellaan lääkehoidosta, kannustetaan lääkekäytön hallintaan ja tuetaan riippuvuudesta eroon pääsemisessä. Keskustelu on vertaistuellista. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.
Uudelle keskustelualueelle on siirretty lääkekäyttöön liittyviä keskusteluketjuja Saunasta. Ketjuista on kuitenkin jätetty varjoaihe myös Saunaan, joten ne löytyvät molemmilta keskustelualueilta.
Mielestäni aivan typerä idea. Tämä keinotekoinen erottelu lääkeriippuvaisten ja huumeriippuvaisten välillä korostaa ja pitää yllä huumeriippuvaisiin kohdistuvaa stigmaa. Samalla se luo lääkeriippuvaisille valheellista turvallisuuden tunnetta sen johdosta, “että ainakaan mulla ei mee niin huonosti ja oon erilainen kun noi nistit”.
Mitään todellista eroa näiden ryhmien välillä ei ole ja ero on puhtaasti juridinen.
Samaa mieltä edellisen kanssa, että oliko tämä jako kahteen ryhmään jotenkin tarpeen. Kuvaavaa on se, ettei englannin kielessä usein eroteta aineita toisistaan, vaan käytössä on usein sama sana ‘drug’ (vaikka englannissa on tapoja tarkentaa, kuten ‘illegal drug’ tai ‘medicine’). Keskushermostoon vaikuttavat aineet ovat useimmat käytössä lääkkeinä ja päihteinä. Muutenkin täällä on sen verran hiljaista, että jakaminen eri alueisiin ei tunnu järkevältä.
Kumpaanhan kirjoitan, kun olen riippuvainen tai väärikäytän OxyContinia (oksikodoni), Depolania (morfiini) , Subutexia/Temgesic (buprenorfiini), Bentsodiatsepiineja (no ne kaikki) ja adhd lääkkeitä (metyylifeidaatti, dexamfetamiini tai lisdexamfetamiini) ja Sustanon (testosteroni) . Olen käyttänyt edellisiä lähinnä siksi, että niissä laatu ja määrä on tiedossa.
Pitäydyn tuolla toisella puolen, vaikka haluan lopettaa mainitsemieni lääkkeiden käytön.
Okei, jos tämä jako jotenkin madaltaa kynnystä osallistua keskusteluun ja saada apua, niin nämä järkiperusteeni kumoutuu sillä. Hyvää kevättä kaikille!
Kiitos palautteistanne, hyviä pointteja nostitte esille.
Uuden keskustelualueen tavoitteena on madaltaa kynnystä lääkeongelmasta puhumiseen ja vertaistuen löytymiseen. Toive erillisistä keskustelualueista nousi kävijäkyselystämme, johon halusimme vastata.
Jos lääkekäyttö on alkujaankin ainoastaan pään sekoittamiseen tarkoitettua, on keskustelun oikea paikka edelleen Sauna. Jos taas haluaa keskustella lääkityksestään esim. jonkun sairauden yhteydessä tai sairauden hoitoon tarkoitettujen reseptilääkkeiden käyttö on lipsahtanut liikakäytöksi ja riippuvuudeksi (tai henkilö pelkää sitä), eikä koe Saunan keskusteluja omakseen, oikea osoite keskustelulle on Dosetti.
Aika näyttää onko Dosetille todellista kysyntää. Joka tapauksessa uuden alueen kävijäkunnan tavoittamiseen menee aina hetki aikaa, joten katsellaan miten keskustelu Dosetissa edistyy.
Hei.
Tätä asiaa on puitu, mutta otan sen vielä esille.
Itselläni on Panacodin väärinkäyttöä ollut yli vuoden ja kesällä annokset karkasivat jopa 20tbl/pvä.
Nyt hain apua ja otettiin maksakokeet, mitkä luojan kiitos ovat kunnossa.
Tiistaina kävin juttelemassa sairaanhoitajan kanssa ja ensi keskiviikkona on lääkäri, missä jatko katsotaan. Olen sunnuntaina ja maanantaina ottanut yhteensä kaksi panacodia, tiistaina kuusi ja ke-to yhteensä yhden. Jäljellä on enää neljä keskiviikkoon saakka.
Mutta millaisia vieroitusoireita ja kuinka nopeasti on tulossa, osaako kukaan vastata?
Mieheni on asiassa tukena ja tietää ongelmani. Nyt pelkään saanko jonkun kohtauksen ennen keskiviikkoa, kun on niin raju lasku (pakostakin) ollut.
Haluan näistä kokonaan eroon ja ikinä eivät ole tervetulleita elämääni.
Osaisiko joku auttaa?
Ilona
Moi Ilona !!!
Kirjoituksestasi on jo aikaa, joten tietänet vastauksen jo muutenkin. Itse oon käyttänyt Panacodia ja sittemmin Ardinexia yht. varmaan 20-vuotta. Mulla maksa meinas pamahtaa, kun käyttö nousi samalle tasolle, kuin sulla eli jopa yli 20tbl / pvä. Silloin se vaihdettiin Ardinexiin.
Viekkareista sanoisin senverran, että ne muistuttavat fyysisesti flunssan oireita ja alkavat heti siitä aamusta, kun sulla ei niitä (panacodeja) enää ole., psyykkisesti viekkareissa olo tekee kaiken
tekemisen lähes mahdottomaksi. Ei jaksa siivota tai välittää juuri mistään. Sitä vaan makaa sängyssä hereillä, kun ei muuhunkaan kykene mutta ei kyllä tule unikaan.
Mitään “kohtauksia” tuskin saat, ellei sulla ole jo ennestään epilepsiaa, jolloin viekkarit ilman muuta alentaa kouristuskynnystä. Itselläni on ja käytän sitä joskus häpeilemättä hyväkseni Jos multa esim.Ardinex loppuu ennen seuraavaa toimitusta, menen päivystävälle lääkärille ja kerron totuuden. Ne ei yleensä ota sitä riskiä, että jos jättävät asian hoitamatta, niin potilas kouristaa. Niinpä saan sieltä taskuuni aina senverran, että pärjään suraavaan lääkehakuun asti (apteekkisopimus)
Toivon, että sulla asiat on jo paremmalla puolella ja muista, että kun viekkarit on poissa, ne ON poissa, eli fyysiset viekkarit kestää enintään viikon ja thats it. Psyykkinen puoli taas kuntoutuu aika yksilöllisesti. Kaikkea hyvää ja hyvää kevään jatkoa myös
-paukkis-
Olin tosiaan viime tiistaina juttelemassa sairaanhoitajan kanssa ja perjantaina hain 20kpl Panacodeja.
Viime keskiviikkona ja torstaina meni lääkettä 1tbl/päivä ja oli jo vatsa kuralla. Perjantaista lähtien on annos ollut max.3/pvä. Hoitaja suositteli niitä hakemaan ja käyttämään, ennen kuin lääkärin kanssa on jatko sovittu ja se taas on huomenna.
Eli täysin ilman en ole ollut (en ole uskaltanut) ja se ruokkii itseinhoa. Nyt olen pärjännyt hyvin tuolla max.3kpl/päivä ja ihmettelenkin, miksi olen päästänyt tilanteen näin hulluksi.
Vähän huominenkin jännittää, lääkärin suhtautuminen ja millä keinoin ongelmaani lähdetään hoitamaan. Haluan lääkkeestä kokonaan eroon, en ainoastaan vähentää.
Vaikka en ole kokonaan ollut ilman, on nyt jo aikaansaamattomuutta ja alakuloa ilmassa, silti olen onnellinen jos ja KUN noista myrkyistä eroon pääsen.
Minullakin on Panacodin käyttö riistäytynyt käsistä tai sanoisinko riistäytyi. Olen nyt ollut ihan ilman kaksi viikkoa, joten ei vissiin enää tule vieroitusoireita. Miksi sain Panacodia? Pari vuotta sietämättömiä nivelrikkokipuja, selkä ihan paskana. 2017 olin oikein asiantuntijan vastaanotolla, mutta hän totesi että olen liian lihava leikkaukseen . No, aloin 2018 alusta laihduttaan - minusta Panacodin avulla - laihduin yli kakskyt kiloo 5 kuukaudessa. Nyt lääkärit ihailivat saavutustani. Mutta viime syksynä Panacodin käyttö riistäytyi, saatoin ottaa 7-8 tablettia kerralla. Huomasin millaisen hyvän tunteen tuo lääke aiheutti. Selkäsärytkin olivat poissa. Vuoden vaihteessa yritin saada Panacodia usealta lääkäriltä, mutta kukaan ei enää antanut, joten oli pakko lopettaa. Korjasin oloani Opamoxilla, joka on minulla mielenterveyslääke. Sitten tuli elämäni vaikeaksi ja yritin itsemurhaa - epäonnistuin.
Siis nyt ei ole enää Panacodia ja Opamoxia vain muutama jäljellä. Eilen soitti terveysaseman lääkäri ja juttelimme tästä mun tilanteesta. Menen nyt maanantaina hänen luokseen ja koitamme saada minut sopivaan hoitoon. Ketipinoria mulla on yöksi ja jos tulee päivällä huono olo - siis psyykkinen - otan yhden Ketipinorin.
Sitä vain jäin ihmettelemään, etten saa apua tähän selkäkipuun. Tää rajoittaa tosi paljon mun elämääni. Mikähän kipulääke olisi sitten sopiva minulle kun Panadol ei ainakaan auta. Suotta niitä napsin kun mulla on vatsahaava ja se rajoittaa joidenkin lääkkeiden käyttöä. Panacod oli siitä hyvä ettei tullut mahakipuja.