Keskustelua Efexorista/Venlafaxiinista

Ajattelimpa tämmöisen ketjun tänne aloittaa, jossa vois keskustella ainoastaan tästä lääkkeestä.

Minkälaisia kokemuksia teillä on lääkkeestä?

Minulle määrättiin näitä ensimmäiseksi mielialalääkkeksi, joten päätimpä sitten kokeilla. Puoli vuotta söin kyseistä lääkettä, ja mainittakoon että välillä saatoin ottaa liikaakin tuota, ja eräänä päivänä sitten päätin että otetaampa sitten kunnon annos lääkettä, ja pari listaa niitä söin yhteenmenoon, otin vielä ne rakeet pois kapselin sisältä. Olo meni erittäin sekavaks, valvoin muutaman päivän putkeen ja muisti meni kokonaan tuolta illalta kun nuo lääkkeet söin. No, siihen loppu sitten mun lääkkeiden syöminen… kun ei ollut lisää lääkettä ja reseptikin oli menny vanhaks. Oikeestaan hyvä, että näin kävi että joutu oleen ilman tuota lääkettä, mieliala parantu huimasti, viekkareiden aikana ei ollenkaan ollut mitään hermoromahduksia tms. Tuntu kun olis jostain mustasta unesta heränny. Viekkareiden aikana tuli sähköiskuja, olo oli sekavakin välillä, unen tarve vähenty huimasti. Tässä vaiheessa päätin, etten enää ikinä koske ko lääkkeisiin.

Pari kolme kuukautta tästä sitten eteenpäin… alko masennusta yms. taas esiintyyn… Painoa oli tullut lisää, syömishäiriöinen kun olen niin suorastaan katastrofi että paino nousi mikä näky myös vähän kropassakin… vaikka painon noustessa siltikin olin vaikeasti alipainoinen. No tämä oli ehkä se pääsyy miksi halusin taas tuon venlafaxin lääkityksen. Lääkitys kun vei tosiaan aika hyvin tuota ruokahalua. Mutta muutenkin oli tuo masennus tullut takasin, jotenka aattelin että kokeilempa sitten uudestaan… ja sairaanhoitajahan heti tietenkin laitto lääkärin kirjottaa uuden respan mulle.

1,5 kuukauden ajan söin, ja päätin että ny loppu. Tällä toisellakin kerralla lopetin nuo lääkkeet seinään. Ja tää toinen kerta vaikutti jotenkin eri tavalla… mitään ei jaksanut tehdä, syöminen sen kun huonontu > paino laski, stressi lisäänty, olin lähestulkoon koko ajan 4 seinän sisällä. Oli niin turtunut olo, ettei mitään rajaa… Enkä usko että olisin noita edes pystynyt lopettaan kun tosiaan meni tuo unirytmikin ihan perseelleen, ja sen takia jätin muutamalta päivältä lääkkeet ottamatta kun ajattelin että jatkan sitten kunha unirytmin saa takasin kohilleen… mutta olin iloinen että jätin ottamatta noina parina päivänä lääkkeet… taas tuntu kun olis heränny jostain mustasta unesta… ja taas kerran päätin etten enää ikinä koske noihi. Tosiaan tässä nyt about 5 päivää ollut ilman ko lääkkeitä… ja mainittakoon että yritän röökin polton lopettamistakin, 3 päivää ilman nikotiiniä ja että pyrin pääsemään syömishäiriöstä irti. Mieliala on pysynyt hyvänä… tänään tosin meinasin naapurin oven läpi mennä kun se rupes porakoneella poraan, meinas pää hajota mutta muuten ollu kyllä ok fiilis. Hikoilua on vähän väliä, ruokakin taas menee, jaksaa tehä asioita, nähdä ihmisiä…

Niin ja tosiaan molemmilla kerroilla eka viikko 1x75mg, ja sen jälkeen sitten 150mg annosta.

Vähän tosin pelottaa että tää on taas tämmöstä väliaikasta vaikutusta ja parin kuukauden päästä taas samassa pisteessä > ruinaamassa taas lääkkeitä.

Mutta no, kertokaahan te omista kokemuksista. :slight_smile: Oon huomannut kun toisilla keskustelupalstoilla seuraillu mitä muut kirjottanu omista viekkareistaan niin tosi monella just henkinen puoli ollu paskana kun ollut ilman lääkkeitä… ihmettelen kun itellä suorastaan riemukas olo mieleltä aina kun on lopettanu lääkityksen. :smiley:

Itse olen syönyt Efexoria joskus muutama vuosi sitten parin vuoden ajan, ja kohta Cipralex vaihdetaan siihen. Itselleni ei tullut kyllä mieleenkään ottaa ylimääräistä kun ei noista mitään viihdettä saa kun masennuslääkkeitä ovat. Mulla annostus oli 225mg.

Mulle ainakin oli tosi hyvä lääke. Ainoa huono puoli vaan se, että jos ei melkeinpä tunnilleen ottanut niin tuli fyysisiä vierotusoireita, siis sähköiskuja ja huimausta yms. Mun mielestä masennuslääkkeet kannattais ottaa ihan oikealla annostuksella niin niistä voi olla apuakin. Mutta jos Efexor ei tunnu sulle sopivan niin kannattaa harkita lääkkeen vaihtoa.

Itse olen syönyt Efexoria joskus muutama vuosi sitten parin vuoden ajan, ja kohta Cipralex vaihdetaan siihen. Itselleni ei tullut kyllä mieleenkään ottaa ylimääräistä kun ei noista mitään viihdettä saa kun masennuslääkkeitä ovat. Mulla annostus oli 225mg.

Mulle ainakin oli tosi hyvä lääke. Ainoa huono puoli vaan se, että jos ei melkeinpä tunnilleen ottanut niin tuli fyysisiä vierotusoireita, siis sähköiskuja ja huimausta yms. Mun mielestä masennuslääkkeet kannattais ottaa ihan oikealla annostuksella niin niistä voi olla apuakin. Mutta jos Efexor ei tunnu sulle sopivan niin kannattaa harkita lääkkeen vaihtoa.

Miks mun viesti tuli monesti vaikka kerran vaan laitoin, pahoittelut…

Venlafaxiini antaa ak:lle jnkv. virtaa verrattuna esim. ssri-lääkkeisiin. Välillä jos on jäänyt resepti uusimatta niin on iskeny niin tukalat olot että oi oi. Kun Efexor tuli aikoinaan markkinoille, se esiteltiin lääkäreille tuotteena johon ei jää koukkuun. Se ei ole totta. Lääke auttaa mutta hintana on tuhdit reflat jossain vaiheessa.

Minä söin venlafaxiinia yli vuoden 225mg vrk.Paino nousi 20kg,ei saanu mitään aikaseks oli ihan kuin sumussa olis eläny.Sitte sitä alettiin ajaa alas,ni voi jeesus mitkä vierotusoireet ja kestivät n.3 viikkoo.nykynen seronil on paljo parempi ainaki mulle.

Täytyy sen verran sanoo että 4-5 eri mielialalääkettä kokeillu enkä yhestäkään oo päässy eroon ilman sähköiskuja ynnämuuta paskaa. Eikä niistä mitään etuaka ollu, aina edessä paluu lähtöruutuun ja ihmetellään et mitähän sitä nyt sitte.

Niin joo mulla oli tosiaan se että kun söin Efeä niin lihoin kans sen 20 kiloa. Vaikken syönyt enempää/liikuin samalla tavalla kuin ennenkin. En sit tiedä turvottiko ne niin paljon…

Tän Cipralexin kans nyt on se että oon laihtunut tosi paljon lyhyessä ajassa, jotain positiivista. Raskausaikana tuli 20kg lisää ja kaikki on lähtenyt ja vielä 20 kiloa ylimäärästäkin lähteny.

Söin reilu vuosi sitten Efexoria isolla annostuksella. Lekuri määräsi ahdistukseen ja unettomuuteen. Ei auttanut kumpaankaan lainkaan.

Yks päivä sitten kaupassa ollessani totesin, että ihan kun en olisi oma itseni ja minut valtasi outo tyhjyyden tunne. Päätin lopettaa lääkkeen muutaman kuukauden jälkeen nopeassa tahdissa.
Kolme viikkoa kesti reflat, olin käytännössä sänkypotilas.

En koskaan enään suostu kyseistä lääkettä syömään. Ja se on todella merkillistä, että ihan asiantuntevan oloiset lekurit väittävät, että ei riippuvuuspotentiaalia. Vittu mitä sontaa :imp:

Syönyt kymmenisen vuotta Efexoria/Venlafaxinia annostuksella 75 - 225 mg.
Lopettamaan ei pysty, ei sitten niin millään.
Aivot lyö tyhjää ja hirveät sätkyt tulee, jos aamulla jää nappi ottamatta.
Tällä hetkellä menee 75 mg.
Tää on pahempi lopettaa mun mielestä, kun aikanaan lopetin Panacodia.

Venlafaxin täytyy laskea alas tosi hitaasti, että selviää kohtuullisesti ilman lopetusoireita. Itse aukaisin kapselin, otin aluksi 1/4 osan rakeista pois viikon verran, seuraavalla viikolla 1/3 jne. 150 mg:n annoksesta 75 mg:aan pudottaminen saa aikaan kauheat sähköiskut ja huimauksen yms. Ärsyttävää näpertelyä, mutta se kuitenkin kannatti

Alotin Venlafaxinin tänään ja tossa aamulla nappasin ekan.
Tästä kun alko vaikuttamaan(n.30-60min) niin rupes olemaan hapensaanti aika työlästä…

En osaa mitenkään järkevästi kuvailla niitä tunnelmia, ei pystyny keuhkoja hönkäseen tyhjäks ja semi rajut kivut iski rinnasta kyljen kautta selkäänkin asti hieman, kun yritti puhaltaa ilmoja ulos loppuun asti.

Autto ku piti keuhkot täynnä ilmaa niin pysty olemaan mut jos ei keskittyny hengittelyyn yms… niin rupes sattuun vitukeen ja keskittyminen aivan mitätön ja nytku tilanne tasaantunut niin ei muistikuvia ei minkäänlaisia vaan kaikki menny aiivan huti. Enkä nyt puhu mistään slaagi rintakivuista vaan vttumainen kova särky/kipu.
Tätäkin kirjottanu jo reilun timman…

Lähinnä tässä nyt kysymys onko muille käynyt näin, tai sinneppäinkään?

Kyseinen “operaatio” kesti 3-4h kunnes söin ja parani hiukan.
Tai siihen että otin 30mg diapamia että pysy pää kasassa ja panacodia kipuihin.

^ Millaisella annoksella sä sitä otit? Saattoi tuo kohtaus tietysti jostain muustakin johtua, mutta jätä nyt, hyvä ihminen, se lääke ottamatta, ettei jatkossa käy pahemmin. Saattoihan olla niinkin, että olet allerginen venlafaksiinille tai jollekin muulle aineelle, mitä lääke sisältää, eli ei siis varsinainen sivuoire sillä tavoin, kun ne yleensä käsitetään. Venlafaksiini on paskaa IMO.

Mie söin efexor depottia kahteen otteeseen 2-3 vuotta per kerta. Auttoi siihen elämäntilanteeseen ja niihin oireisiin, mitä mulla oli; masennus, saamattomuus, “tunneyliherkkyys”, ahdistus ja sosiaalisten tilanteiden pelko.
Sivuoireita oli silloin tällöin, paino putosi ja iho kuivui, muuten ok. Lopettaminen on ko lääkkeen kohdalla tosiaan aika ankeata, ne sähkärit ja muistikatkokset on ihan hirveitä, ja se hikoilu ja sinkoilu.
Ihan hyvä lääke tuo on, mutta lopulta huomasin, että jopa liiankin tunnekylmäksi tekevä, itsellä annos oli 300mg.
Olin syömättä mitään masennuslääkkeitä pari vuotta, kunnes taas tuli em oireita ja mulla aloitettiin voxra omasta pyynnöstäni, on imo paras masennuslääke, mitä oon koskaan syönyt, aloittaessa vaan tosi ahdistava sen 2 viikkoa, minkä jälkeen näyttää “kyntensä”, rauhoittaa ja vähentää ahdistusta, ei kuitenkaan turruta, mikä on erittäin positiivista. Ennemmin voxra kuin efexor, mutta toisille tuo efe on tehokkaampaa.

Tämmöinen sivuhuomautus että tämän ja muiden lääkkeiden kohdalla ei lääkäreiden mukaan tule vieroitusoireita, ne ovat lopetusoireita. Neuroleptit, ssri-lääkkeet yms. kuuluvat tähän piiriin. Bentsoista ja opiaateista tulee sitten vieroitusoireita :smiley:

No jaa, ja pah :unamused: . Toki lääkärit kutsuvat esim. mielipidelääkkeiden vieroitusoireita lopetusoireiksi, kun tällä tavoin muka voidaan jotenkin kieltää se tosiasia, että nekin aiheuttavat riippuvuutta, vaikkakin toki hieman eritavoin, kuin juuri benzot ja opparit. Mulle on kuitenkin käytännössä herttaisen yhdentekevää mitä vitun termiä käytetään silloin, kun tilanne on päällä ja olo hirveä.

Nuo kaikki efexorit/venlafaksiinit yms, pitäisi unohtaa ja haittää roskikseen.

HUGE! Auta!

Vai että “lopetusoireita”. Vittu huh huh. Kyllä on lääketehtaan kavereilla ollu hauskaa, ku joku on palskussa heittäny ton ilmaan.