Tehdään nyt alusta asti selväksi, että en tullut tänne surkuttelemaan kohtaloani alkoholismin kierteessä. Tulin tänne hakemaan vertaisteni tukea ja keskustelemaan järkevästi siitä, kuinka alkoholiongelman voisi selättää. Olisi mukava saada kuulla onnistumisia ja syitä mitkä johtivat myös epäonnistumiseen. Olen jollain lailla perfektionisti, enkä oikein tahdo uskoa, etteikö ongelman selättäminen vaadi ihmiseltä itseltään ponnisteluja. Siksi en vanno korkeimman voiman nimeen tai luovuta ja polvistu sen eteen.
Kuitenkin kokemuksesta tiedän, että ryhmäytyminen samanhenkisten ihmisten kanssa luo voimaa ja uskoa myös itseensä. Siihen varmasti yhtenä syynä on se, että alkoholi (kuten myös muut päihteet) kutistavat ihmisen maailmaa ja mieltä niin, että hyvin moni syrjäytyy päihdekäytön aikana omiin oloihinsa juopottelemaan tai narkkaamaan. Kuitenkin, kun pahimmasta krapulasta on selvitty, alkaa elämä voittamaan ja erilaiset asiat oikein kutsuvat luokseen, jolloin onkin hyvä aika tutustua uusiin, tässä tapauksessa raittiisiin / raitistumista yrittäviin ihmisiin. Maailma muuttuukin siitä omasta kämpästä paljon laajemmaksi, kuten kuuluukin.
Itse olen vasta muutaman päivää ollut täysin juomatta, monien epäonnistuneiden, mutta kokemusta tuoneiden raittiiden jaksojen jälkeen. Joka kerta kaava on sama. Käydään pohjalla ja noustaan ylös, kunnes taas mennään pohjalle ja kun oikein alkaa vituttamaan, niin lähdetään taas nousemaan ylös. Tällä kertaa yritän katkaista tämän jatkuvan epäonnistumisten kierteen ja lähestyä asiaa eri suunnasta. Niinkuin sanoin, niin ponnistelujahan se vaatii, nimenomaan ihmiseltä itseltään. Katsotaan minkälaisiin ponnisteluihin tällä kertaa yllän ja kuinka pitkälle ne minut vievät.
Yritän samalla painiskella kovien kipujen kanssa, joihin ei ole ainakaan toistaiseksi löydetty syytä tutkimuksissa. Tämä tarkoittaa siis sitä, että joudun syömään tottakai kipulääkkeitä, välillä miedompia ja välillä vahvempia. Lääkkeiden kanssa minulla ei kuitenkaan toistaiseksi ole koskaan mitään ongelmia ollut, eikä toivottavasti tulekaan.
Lähden tätä ketjua viemään läpi vähän niinkuin päiväkirja tyyliin. Toki otan mielelläni kommentteja ja muita neuvoja vastaan, jotta päästään siihen mitä toivonkin, eli siihen rakentavaan keskusteluun raitistumisesta. Kiitos jo etukäteen.
Onnistumista kyselit.
No, minä onnistuin selättämään ongelman muuttamalla omaa asennettani alkoholiin. Eräänlaista itsesuggestiota, kenties. Toistin itselleni ensimmäisten selvien viikkojen aikana tuhat kertaa -tai enemmän -että minun on hyvä olla selvänä, ja että alkoholi on minulle täysin yhdentekevä aine. Kun sitten lukemattomien toistojen jälkeen sen uskoin, se muuttuikin todellisuudeksi.
Helppoa se ei ollut, ja töitä jouduin itseni kanssa tekemään. Noita saman asian toistoja tarvitsin todella paljon. Ja ensimmäisinä päivinä usko voimiini oli kovalla koetuksella.
Juomiseni oli kenties erilaista kuin sinun, joten en tiedä auttavatko siihen ihan samat konstitkaan. Minä kun olin totaalisesti alkoholisoitunut, ei siinä ollut niitä selviä kausia. Ihan joka päivä, ja vuosikymmenet. Minä sitten taas olen kaikkea muuta kuin perfektionisti, siedän maailman monimuotoisuutta ja epäjärjestystä elämässäni oikein hyvin. Voi olla että silläkin on merkityksensä , ja että tarvitaan erilaisia työkaluja. Niinpä en ala lainkaan väittämään että minun kohdallani toimineet keinot olisivat sinulle parhaita mahdollisia.
Olen samaa mieltä kanssasi, kyllä ihminen alkoholismista selviytyy, kunhan ei luovuta. Ja ponnisteluja se vaatii, toisilta enemmän, ja kenties aina joku pääsee hyvinkin helpolla.
Jatka vaan kirjoittamista, mukavaa saada tänne mukaan uusia keskustelijoita!
Vertaistukena saa täältä kirjoituksia monenlaisista selviytymisistä. Oma raittiuteni alkoi sillä, että parinkymmenen juomisvuoden jälkeen päädyin pohjalle ja menin AA-palaveriin. AA:n toiminta perustuu käsitykseen, että alkoholismi on parantumaton sairaus, josta kuitenkin voi toipua 12 askelen ohjelmalla. Ohjelman toteuttaminen vaatii jatkuvaa ponnistelua, se ei ole hokkuspokkustemppu. Voit katsoa googlesta askeleiden sisällön ja sitten ratkaista, oletko valmis käyttämään sitä tapaa, jolla vuosikymmenien mittaan pari-kolme miljoonaa alkoholistia on löytänyt uuden elämäntavan. Paradoksi on, että myöntämällä voimattomuutensa alkoholiin nähden alkoholisti saa uudenlaisen näkemyksen ongelmaansa ja on valmis tekemään mitä tahansa raitistuakseen.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme