Kertokaa piristä?

Olen elänyt pimennossa viimeisen vuoden. Muutamia kuukausia sitten sain tietää että kaveriporukkani jonka kanssa lapsuudesta asti olen pyörinyt, on alkanut käyttää piriä. Kuulema vain “viihde käyttöä” joka on kestänyt ainakin vuoden. Suututtaa etten koskaan huomannut mitään mutta jälkeenpäin kaikelle käyttäytymiselle löytyykin selitys.

Ei meinannut millään päähän mahtua että mun kaverit käyttää. Itse olen lapsesta ollut vastaan huumeita ja kaveritkin sen tiesivät. Haloohan siitä syntyi kun sain tietää, kaikki pelkäsi että paljastan tiedon kaikille ja aiheutan paljon pahaa, niin en kuitenkaan tehnyt. “Vähättelin” asiaa jonkin aikaa, kunnes joku aika sitten huomasin riippuvuuden. Istutaan iltaa ja yhtäkkiä muutamalla kaverilla kauhea tarve lähteä hakemaan “rahaa” vaikka meillä sitä olisi ollut taskussa lainata. Baarista lähdetään yhtäkkiä jonnekki sanomatta mitään ja kun takaisin tullaan niin leuat lonksuu.

Onko todella niin että pääsyä ei ole takaisin? Yksi heistä on hiljainen, ei kovin sosiaalinen, varsinkaan naisten seurassa. Lopetti duunin ja pirin myötä näemmä hän on saanut uusia kavereita, käy bileissä ja elämä hymyilee, mutta omien sanojensa mukaan “ei hänellä ole riippuvuutta”.

Olen koittanut lukea kyseisestä aineesta ja kauhistuin kun tajusin että sehän on ihan kunnon kamaa ja nyt on tosi kyseessä. Tekeekö sitä joka päivä mieli? Olen kuullut näinkin, että lopettamisenkin jälkeen vielä vuodenkin päästä himot voi olla todella kovat?

Miten minun pitäisi suhtautua asiaan? Itse olen lyöttäytynyt ulos porukasta, mikä on inhottavaa koska kyseiset ihmiset ovat minulle rakkaita. En siksi lähde porukasta että pelkäisin itseni käyttävän jonainpäivänä, sillä sitä päivää ei kukaan tässä maailmassa tule näkemään, vaan en todellakaan halua nähdä mihin koko touhu loppupeleissä johtaa. nään jo sieluni silmin ku aineet muuttuu kovemmiksi ja joku kuolee.

Onko jollain omia kokemuksia? mitä olet tehnyt kun sait tietää? Mitä käyttäjille on käynyt jne?

Ehkä ymmärsit viestin jotenkin väärin. Kyse ei ole itsestäni, vaan mielenkiinnosta tahtoisin tietää mihin kyseisen mömmön vetäminen johtaa. Itse kun en mömmöistä mitään tiedä. Haluaisin tietää mitä näillä kavereilla on odotettavissa. Nimittäine heiltä jos kysyin, he vähättelevät eikä kerro tosiasioita.

Ei ne aineet voi tosta enää muuttua kovemmiksi. Piri on rappioittavampaa tavaraa kuin heroiini.

Tuli tota paskaa nuorena otettua satunnaisesti pari kuukautta, meni sitten täyspäiväiseksi. Yhteensä 6 kk jaksoin, ennenkuin kyllästyin. Silti tuli otettua kerran pari vuodessa, kun ei siitä eikein pystynyt kieltäytymään kun ainetta tyrkytettiin. Himot heräsi. Tällaista siis noin 5 vuotta, kunnes lopetin kokonaan. Ei enää kiinnostanut. 10 vuoden sisällä ottanut kerran, noin 7 v sitten.

No, mä olenkin ollut aina enemmän opiaattien ystävä.

Sun kaveris on aika helvetin kusessa. Suurin osa jää koukkuun: psykooseja, mielisairaaloita, hullunpillereitä, ehkä osa heittää lusikan nurkkaan sydänkohtauksen tai aivoverenvuodon kautta. Piikittäminen: tulehdukset, hepatiitit, hiv. Jokunen voi jopa tappaa ittensä. Piri ei ole ns. valoisan tulevaisuuden tuoja.

Sori.

Jaksele.

En ihan noin rajua ennustetta kavereillesi antaisi kuten junkie(vaikka yleensä hran. jutut hyviä ja paikkansapitäviä ovatkin). Jos suomessa olisi kansallishuume, se olisi piri. hands down.
Tuntuu että ihan jokainen sitä ainakin jossain elämän vaiheessa on vähintään kokeillut, siksi tuo “puolet tappaa itsensä/myy persettä/joutuu laitokseen” menee aika pahasti liioitteluksi… Jos kaverisi vielä viettävät baarissa aikaa ja vetäminen jää vkonloppuihin, ei mielestäni touhu ole mitään hoosee-nistaamista. imo pirin vetämisessä ongelmat (vaikka tästä varmasti useampi plinkkiläinen on toista mieltä) alkavat iv-käytöstä; toki se toimii paremmin, mutta useimmilla ennemmin tai myöhemmin illanvietot muuttuvat luukuissa istumiseen ja vkonlopun juhlat venyvät parin viikon ränneihin.
En väitä etteikö muillakin käyttötavoilla ongelmiin pääsisi, mutta näppituntumalla käyttökulttuuri näissä (iv)porukoissa suosii rikollista elämäntapaa eikä niissä vetokämpissä juuri viikonloppuja juhlita.
Kaverisi tuskin kanssasi aiheesta haluavat keskustella, enkä usko että sanomisillasi ainakaan parempaan suuntaan mitään tulisit muuttamaan.
pointti kai oli että piriä vetää yllättävän moni, ja useimmat(ainakin talismanin vinkkelistä) sen lopettavat vuoden parin sisään. loppujen lopuksi aika tylsää touhua.

no itse voin sanoa et piri vie aika nopeasti… ja sillä saa elämän vituiksi melko nopeassa ajassa…
kun vielä joku hyvä “ystävä” tarjoutuu lyömään vedot ja siitä saa ne ensimmäiset kunnon nousut…
ja minusta tuntuu et kirjoittajalla ei ainakaan vielä ole tietoo onko käyttö viikon loppuista vai onko se siirtyny jo viikollekkin… mut ei niillä sun kavereilla ole yhtään hyvää syytä lopettaa sen käyttöä kun se vielä on todella
hauskaa… mut niinhän me kaikki ollaan joskus oltu viihde käyttäjiä… :laughing:
ja ei tuosta sun kaveri piiristä kun yhen tarvi sitä piikkiä kokeilla niin sitä käyttää melko nopeasti kaikki
jotka tota piriä kiskoo , kun se kehuu miten helvetin ihanat nousut siitä saa…
itsellä ainakin tuntui siltä jos nokitin vauhtia että siitä ei saa mitään irti ja IV:nä ne nousut kun hyvää piriä
oli et tukka nousee pystyyn niin se oli jotain aika hienoa… et jotenki ne on kaks aivan eri ainetta nenässä ja suonessa… :unamused:

^no en mä tarkoittanut sillai kirjaimellisesti et se nousee pystyyn…
mut kuin vetää sellaiset et melkeen tipahtaa/nukahtaa/taju lähtee vedot ja se tunne
kun päässä alkaa sihiseen niin saatanasti et ei pysty sanomaan muutakuin et : VOI VITTU, NYT TOIMII… :blush:
ja sit kieriskellään jonku aikaa euforioissa. ja ei meinaa henkeä saada ko alkaa puhalluttamaan niin kovasti. jotku ei pidä tosta olosta.
mut omasta mielestä se on ainut asia mitä piriltä oikeastaan hain…ja oli joskus ne viiden päivän samoilla silmillä putket aika ihmellisiä kun alko jo aika pahasti skitsottaa…

ja sama oli essoissa… joskus parhaillaan junassa vetänyt kolme pinkkiä timanttia kerralla 5ml ruiskuun…
ei meinannu keretä töötätä loppuun asti ko humahti niin helkkaristi… ja sit kun kondiktööri tuli kysymään lippua,
niin oli “vähän” vaikeuksia kaivaa se lippu ja opiskelija kortti taskusta ja antaa ne kondiktöörille… :unamused:

mut joo en hehkuta enempää. mut pontti oli se et piri on omasta mielestä ihan kaks eri ainetta IV:nä ja nasaalisesti…

monesti se alkaa sinä viihdekäyttönä eka kerta kuussa sit pari kertaa kuussa sit kerran viikos…jos ihastuu tohon tavaraan ni kyl se vie mennessään …eikä sitä junaa ihan noin vaan pysäytetä

Jos kyseisillä kavereilla on muuten elämä kunnossa (työt, perheet jne.), niin tosiasiassa pirin satunnainen käyttö tuskin tulee suurimmalle osalle muodostumaan minkäänlaiseksi ongelmaksi. Amfetamiinin viihdekäyttäjiä kuitenkin on tosiasiassa vitusti enemmän kuin siihen pahasti koukussa olevia, nämä ihmiset eivät vain pidä meteliä itsestään.

Sitäpaitsi piri haisee. Kokaiini on miehekkäämpää.

Itse uskoisin ennemmin niitä lukuja, joiden mukaan vain noin 10 % minkä tahansa päihteen käyttäjistä päätyy ongelmakäyttäjiksi. Kokonaisvaarallisuudeltaan amfetamiini on about alkoholin luokkaa, mutta eipä silti kenellekään, jonka kaverit ovat alkaneet viihdekäyttää alkoholia, ensimmäiseksi sanota, että kaverisi ovat mennyttä kalua ja tulevia rappioalkoholisteja.

Parin vuoden olutputki 12-14 kaljaa päivässä. Katkaisin 2 viikkoa sitten, ei mitään oireita (eikä ole tehnyt tippaakaan alkoholia mieli). 2 viikon piriputki vaatii monen päivän lepoa ja rauhaa.

Piri vessasta alas, en lukenu kun todella pikalukuna ton sun alotusviestis, mut suuttumus oikeutettua… Ite älä koske… ite meinaan ainakin nykysin lyödä jollain kovalla päähän niin kovaa jos jotain piriä suoneeni edes meinaan pistää. Ihan tarpeeks sitäkin PASKAA tullut töötittyä ja nähty hyvien kavereiden mentyä aivan paskaksi ja muuttuneen säälittäviks liikkuviks objekteiksi… :frowning:

Amen to that. Paskahuussiin koko jauho.

Minuakin häiritsee tuo 10 %. Mistä se on repäisty? Se on aivan liian yleismaailmallinen ollakseen minkään tutkimuksen lopputulos.

Minusta on uskomaton väite, että ns. kokonaisvaarallisuudeltaan, mitä se nyt oikeastaan tarkoittaakaan (lasketaanko sosiaalisten ja psyykkisten haittojen keskiarvo vai katsotaanko, mikä on pahin ja vertaillaan niitä vai miten se kokonaisvaarallisuus lasketaan?), amfetamiini on about alkoholin luokkaa. Ne, jonka kaverit ovat alkaneet viihdekäyttää alkoholia, jätetään dissaamaatta tulevina rappioalkoholisteina, koska piri vie miestä nähdäkseni paljon rankemmin ja herkemmin kuin alkoholi. Tottakai osasyy on alkoholin sosiaalinen hyväksyntä. Mutta ovat pirin haitat aika paljon hurjempia kuin alkoholilla. Piriä voi esimerkiksi piikittää, ja useimmat pirin käyttäjät ajautuvat siihen. Ei ole kovin OK… Alkoholin kohtuukäyttö ei johda vainoharhaisuuteen ja persoonallisuuden muutoksiin samalla tavalla kuin pirin “kohtuukäyttö”, jos sellaista oikeasti muka joku pystyy vuosikymmeniä harjoittamaan. En jaksaisi tuhlata aikaani väittelemällä näin hullusta aiheesta, kun minusta asia on vaan niin hemmetin selvä. Puhukaa minut ympäri nyt sitten jos olen väärässä. En minä halua liikaa puolustella alkoholiakaan, koska se on suurin päihdeongelmamme, mutta jos täällä kiskottaisiin piriä alkon sijaan, niin huh huh.

Mielestäni on uskomatonta itsepetosta, jos joku todella uskoo pystyväänsä handlaamaan elämänsä pirin kanssa.

Tuntosi ovat harhoja. Pilvestä voisi joku tuollaista laukoa, joka sekään ei pidä paikkaansa. Mut että piriä kaikki kokeilisivat?! Ei todellakaan pidä paikkaansa.

Silleenhän se pirin käyttö alkaa, “bilehuumeena” ja ihan vaan “viihdekäyttönä”. Toki jokunen tyyppi, jolla elämä noin muuten on mallillaan, eikä ole riippuvuuksiin taipuvainen, saattaa onnistua käyttää tuota paskaa satunnaisesti jonkin aikaa, ja jatkaa sitten elämäänsä ilman että se olis aiheuttanut sen kummempia ongelmia. Montako prosenttia pirin kokeilijoista siinä lopulta onnistuu? En tiedä enkä arvaile, enkä suosittele kenellekään sen kokeilemista. Sinisilmä, olet järkevä, ja pysykin päätöksessäsi! Uskon että on hirveetä katsoa, miten läheiset kaverit muuttuvat nisteiksi, mutta sinä et voi sille mitään.

Lopetan lainaten Junkieta:

Huhu Petri687!

Olen pitänyt sinua yleensä varsin fiksuna ja objektiivisena tekstin tuottajana. Nyt täytyy kyllä sanoa, että objektiivisuus varsinkin amfetamiinin ja muiden kovien aineiden osalta on pahasti sinulta hukassa. Itse uskon vakaasti sen, että kun hyvälaatuista piriä käyttää vaikka vaan viikonloppuina parin kuukauden ajan, niin sitä on sitten tosi liisterissä. Lopettamisen jälkeen voi kulua jopa kaksi vuotta ennen kuin tuon aineen tuoman fiiliksen unohtaa. Jos olet vaikka ravintolassa tottunut ottamaan ainetta, niin se on sinulla mielessä aina kun olet kapakassa tuon parin vuoden aikana :frowning: . Fyysiset reflat ovat kuvaamallani käytöllä olemattomat, mutta ne henkiset…

Arpa

^Mä en ole vuosiin vetänyt piriä, silti mä allekirjoitan tuo ylemmän tekstin. Se aine vei mut ainakin täysin. Monet naiset rakastuvat piriin, koska jaksaa tehdä asioita ja laihtuu. Ei sitä itse huomaa koukuttumista, olo on vain “paskaa” ilman piriä ja pireissään mahtavaa… Sen jälkeen vituttaa ettei piriä ole. Mun pohja tuli ehdottomasti tutuksi pirin kanssa… :frowning: Jäi sillä kertaa lopettaminen hiukan kesken ku jätti kaikki stimut yms. pois, mut olisi pitänyt jättää pois myös muutkin huumeet ja lääkkeet… :confused:

Mä itse lopetin lopulta sain pirin lopetettua kokonaan, ties kuinka monen lopetusyrityksen jälkeen (olin sekakäyttäjä mut rakastin piriä; tiesin silloin tosin paljon sitä voi vetää putkeen). Olin käyttäny sitä 4-5v säännöllisen epäsäännöllisesti; kuten jo kokeilujen aikana tiesin, että pidän aineesta niin paljon että ongelmia tulee. Mä ajauduin niin pahasti omassa mittapuussani pohjalle ja sillä vauhdilla, että mä aloin vihaamaan sitä ainetta pikkuhiljaa. Loppuvaiheessa otin tarkoituksella sellaisen määrän, että karsea hedari, yms. mukavat oireet ja nukkumaan… Kun “hyvästelin” aineen mulle sopivalla tyylillä eli bubren ja kumien kera; sain karsean ahdistuksen kun olin itseä psyykannut siitä eroon jo pitkään siinä onnistumatta… Mutta oon ottanut= retkahtanut 2krt 7 vuoden aikana. Toisen reilu 4v sit jolloin otin yhdet vedot ja n. vuosi sitten gemmin; mikä oli virhe! Mä en aio koskea tuollaiseen aineeseen joka tekee itsestäni lopulta kamalan tyrännin joka ei saa mitää aikaan ilman piriä… Itsestäni tulee karsea ihminen ja en enää pidä edes sen vaikutuksista; laskuissa hakee lisää piriä ja kitkuttaa + univelat jolloin jotkut nukkuvat pari pv. En ees tykkää itse pirinarkeista… Pöllivät usein öisin tavaraa ja porukkaa virtaa sisään sekä ulos 24/7… :frowning:

Toivottavasti sun ystävillä ei ole mitään “aukkoa” jota he täyttäisivät liialla pirinkäytöllä… Kuulostaa kyllä, että sun frendien on vaikea pitää hauskaa ilman amfea… :frowning: Voimia sulle ja muista että ÄLÄ MAKSA heille mitään tai lainaa rahaa jos selitykset kuulostavat “oudolta”; mikäli jää koukkuun edes psyykkisesti niin helposti pyytää lainaa rahaan saadakseen piriä… Voimia!

Tämän tarkoitin eri tilanteissa ettei aivan väärin käsitettäisi… Itse vain nykyään pidän siitä, että saan nukkua kunnolla. Ihmisistä tulee juuri sen oloisia mitä voi olettaa kun ei nukuta… :frowning: Porukan mukana on helppo lähteä öisin “duuniin”… Itseäni haittaa naapurina se 24/7 porukkaa. Mä olen kuitenkin itse elänyt noin enkä tahtoisi tuollaista naapuria joka saattaa metelöidä keskellä yötä… :unamused:

Nopealla googlaamisella löysin vain epäsuoran artikkelin tuosta brittitutkimuksesta, jossa eri aineiden haittoja vertailtiin: drbenkim.com/ten-most-dangerous-drugs.html

Tuo tutkimus ei missään nimessä ole täydellinen, ja esim. inhalanttien pitäisi ehdottomasti olla korkeammalla sijalla. Sen sijaan muistan lukeneeni myös muita tutkimuksia, joissa amfetamiini rankattiin suht samalle viivalle alkoholin kanssa.

Tämän palstan kirjoittajista suuri(n?) osa on päihdeongelmaisia, ja uskoisin että se vaikuttaa ratkaisevasti mielipiteisiin amfetamiinin viihdekäytöstä ja sen mahdollisuuksista. Alkoholistakin saa aika erilaisen kuvan, mikäli aiheesta kysyy viininharrastajalta tai vastaavasti anonyymien alkoholistien jäseneltä.

^Haitallisuus arvioitiin seuraavilla tavoilla:

•Physical harm to the user
•Addictive potential of the drug
•The drug’s overall impact on society :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Jep, tämä tekee varmasti suolasta monta kertaa pahemman myrkyn kuin esim. heroiini on.