Kerran lr, aina...

Hei kaikille :slight_smile:. Olen juovasta alkoholistista reilu kolme vuotta sitten eronnut, päälle kolmekymppinen nainen. Olin mielestäni toipunut aika karusta avioliitostani ja erosta ihan hyvin, mutta nyt vasta viime aikoina olen alkanut miettiä, olenko sittenkään käsitellyt kaikkea kunnolla, loppuun ja niinkuin pitäisi.

Minulla on ollut onni löytää loistava uusi ihmissuhde eroni jälkeen. Uuden ihmissuhteen kanssa olemme edenneet hyvin hitaasti: molemmilla on lapsia ja hyvin erilaiset elämäntilanteet, emmekä ole esim. suunnitelleet yhteistä kotia vielä yli kahden ja puolen vuoden seurustelun jälkeenkään.

Nyt kuitenkin, kun alkuhuuma uuden ihmisen kanssa on ohi, ovat jotkin asiat alkaneet mietityttää. Olemme kyllä kyenneet niistä keskustelemaan, ja tällä hetkellä tilanne meidän välillämme on kaikin puolin ok, mutta olenkin alkanut miettiä itseäni. Tuntuu, että tämän, terveen, viisaan ja järkevän ihmisen kanssa käyttäydyn osittain edelleen hyvin kummallisesti. Minä en esimerkiksi osaa pyytää mitään, ja kun esimerkiksi uusperhekuvio väkisin aiheuttaa ristiriitaisia tarpeita, varon viimeiseen asti asettamasta häntä sellaiseen tilanteeseen jossa hänen tulisi toimia jotenkin itselleen vähemmän mieluisalla tavalla. Käytännön elämäntilanteemme meinasi ajaa meidät äskettäin eroon, ja silloin itsekin tajusin, ettei kyse ole siitä, ettei tuo ihminen osallistu minun lapselliseen arkielämääni, vaan teen itse parhaani pitääkseni hänet siitä erossa, ettei hänen vaan tarvitse, ja etten minä olisi tarvitseva.

Olemme sopineet, että minä voin pyytää apua lastenhoitoon ja arjen askareisiin, ja hän puolestaan saa sanoa tarvittaessa ei - silloin kenellekään ei pitäisi tulla mitään paineita mistään. Mutta miksi se on edelleen niin vaikeaa? Miksi minun on niin vaikea pyytää apua yhtään mihinkään, tuntuu kuin helpointa olisi aina vain “kärsiä” itse sen sijaan että vaivaisi toista ihmistä.

Minä haluan tasapainoiseksi ja viisaaksi ihmiseksi, joka osaa ajatella myös itseään. Haluan eroon sellaisista ajatus- ja käyttäytymismalleista joissa itse teen itsestäni uhrin enkä pidä normaaleja rajoja yllä. Pahinta on, että tiedostan mitä teen, enkä sittenkään osaa muuttaa käyttäytymistäni, välillä on tuntunut helpommalta jopa luovuttaa ja olla yksin, kuin käyttäytyä normaalisti normaalissa parisuhteessa. Samalla kuitenkin haluaisin yli kaiken saada olla tämän ihmisen kanssa.

Hei!

Vähän samanlainen elämäntilanne täällä, että lapsuuden ja nuoruuden kolhujen ja traumojen jälkeen löysin lopultakin ihanan, terveen ihmisen, jonka kanssa on pitänyt opetella uudelleen elämään ja olemaan ihmisuhteessa. Hän on ensimmäinen tavallinen ihmissuhteeni. Huomasin samat asiat kuin sinä: hänen vierellään huomasin oman “sairauteni” tai sanoisinko epäterveet käyttäytymismallini sekä myös traumojeni jäljet. Minun ratkaisuni oli hakeutua terapiaan yksityiselle puolelle. Siitä on ollut korvaamaton apu. Vuosi terapiaa takana, vielä jonkin verran edessä, mutta se on ollut ehdottomasti paras ratkaisu. Tajusin, että muuten en pysty olemaan suhteessa terveen ihmisen kanssa, saati koskaan hankkimaan lapsia.

Terapiaa suosittelen myös lämpimästi sinulle, mikäli rahaa on, sillä kyllähän se maksaa (vaikka maksaakin itsensä takaisin).

Kiitos vastauksesta, Lintu. Olen itse asiassa jo miettinyt tuota terapiaan menemistä, ihan senkin takia, etten enää käyttäisi ystäviä tai etenkään uutta miesystävääni terapeuttinani. Enkä kyllä itse asiassa erosta tai alkoholismista juuri enää kenenkään kanssa puhukaan, olen ne sillä tavalla jo jättänyt taakseni, mutta nyt parina iltana tätä palstaa vuosien jälkeen uudestaan lueskelleena saan vain vahvistusta sille, että omaa itseäni en ole varmasti vielä tarpeeksi hoitanut, vaikka koenkin olevani jo oikeilla jäljillä.

Vaan mistä kautta ja millaista terapiaa lähtisi hakemaan? Todennäköisesti saisin sen itse kustantaa, mistäpä kautta sille rahoitusta löytyisi - mutta ehkäpä sieltä todella saisi omalle rahalleen vastinetta, ainakin parempaa kuin mistään materiasta. Olisiko ideoita, minne hakeutuisin?

Hei Aglia

Mie oon kovasti samassa tilanteessa kuin sie. Ollaan jo pitkällä, kun tajutaan, et onnellinenki vois olla.

Mie etin juuri parhaillaan terapeuttia, joten aattelin kertoo jotain siitä.

Sie voit hakeutua Kelan tukemaan psykoterapiaan, mut siihen tarvitaan psykiatrin lausunto ja vissiin 3 kk jonkinmoista terapiasuhdetta ennen kuin Kela alkaa korvata. Kelan käsittelyajat saattaa olla pitkiä :confused:
Mie sain lausunnon miun omasta työterveyshuollosta, joten jos oot töissä, se vois olla ensimmäinen paikka mennä lääkärin pakeille. Tai sit omalääkärille, jos se on siulle parempi. Tai sit suoraan yksityiselle psykiatrille (maksaa tosin hunajaa…)

Mie oon ettiny terapeuttia ihan netistä, googlettanu psykoterapeutti ja oma paikkakunta. Kun otat yhteyttä terapeuttiin, kantsuu kysyy, ottaako hän vastaan Kela-potilaita. Ja jos terapeutilla ei oo mahdollista ottaa siuta vastaan, voit kysyy, tietäiskö hän jonkun toisen, joka vois.

Yks aika hyvä vaihtoehto on kans Perheasiain neuvottelukeskukset. Niissä on yllättävän usein koulutettuja terapeutteja töissä. Mie oon itte tätäki vaihtoehtoo miettiny, koska yksinhuoltajana rahaa ei oo tasan tarkkaan liikaa. Tämä ois siis halvempi vaihtoehto mut riippuu tietty siitä, mitä ajattelet kirkosta.

Etsivä löytää. Ihanaa kesää siulle!
maximemma

Komppaan maxiemmaa, jolla hyviä käytännönvinkkejä! Toki kannattaa aina yrittää hakeutua myös Kelan tukemaan terapiaan ja on lottovoitto, mikäli sen saa. Tärkeää (tai tärkeintä) on löytää myös terapeutti, jonka kanssa kemiat toimivat. Itse en enää jaksanut lähteä yrittämään yhteystyötä Kelan kanssa (byrokratiaa…), lisäksi löytämäni AIVAN LOISTAVA terapeutti ei ole ole Kelan tukemia terapeutteja, mutta koska en sellaista etsinytkään, niin… Hinnasta voin sen verran kertoa, että yksityisellä maksan 60 euroa/tunti ja käyn kerran viikossa, joten kyllähän se maksaa kuukaudessa ison summan. Jossain muussa kohtaa sitten pihistellään.

Myös kirkon perheasiain neuvottelukeskuksista voi saada apua ja siitä täytyy mainita sen verran, että nehän ei vastoin yleistä uskomusta ole mitään uskonnon tuputtelupaikkoja, eli voi huoletta kokeillakin, mikäli kuuluu seurakuntaan (vai lieneekö sekään esteenä).

Suosittelen myös lämpimästi lukemaan paljon kirjallisuutta, kyllä silläkin on osansa toipumisprosessissa!

Kovasti tsemppiä ja kyllä terapiasta saa apua parisuhteessa olemisen opetteluun (terv. juuri naimisiin päässyt…)