Keinomakeutusaineet

Käytätkö keinomakeutusaineita

• En lainkaan
  • Vain silloin tällöin
  • Aika usein
  • Jatkuvasti

0 voters

Käytättekö vai pelkäättekö terveytenne puolesta?

Itse juon kahvin kanssa. Myös rahkan maustan sellaisella litkulla. Juon myös laittilimppareita, jos nyt limpparia tekee mieli - ei kovin usein.

Tuli mieleen tämmöinen, kun törmäsin ihmiseen, jolle nämä ovat jonkinlainen vaahtoamisen aihe.

Vastasin En lainkaan, sillä yleensä pyrin moisia välttelemään, vaikken niitä nyt sentään hysteerisesti karta, enkä myöskään vaahtoa keinomakeutusaineita vastaan :smiley: .

Terveyteni puolesta huolehtimisesta tässä ei kuitenkaan ole kyse, sillä tuhoanhan mä terveyttäni sen verran aktiivisesti muilla myrkyillä/tavoilla, että keinomakeutusaineet nyt olisivat yksi hyttysen paska valtameressä. Mun kohdallani kyse on siitä, että nuo ovat mielestäni jotenkin… hmm… feikkiä. Enhän mä juo kofeiinitonta kahviakaan tai alkoholitonta olutta, saati polta nikotiinitonta tupakkaa(Onko sellaista edes olemassakaan, jollei sähkötupakkaa lasketa?). Enemmän tunnepuolen juttu mulla siis tuo, että makeuden pitää tulla ehdasta sokerista.

Edit: Mikä niissä keinomakeutusaineissa muuten edes on, että niitä tahtoo käyttää sokerin sijasta? Ymmärrän, jos joku vetää päivittäin kilokaupalla makeaa, että silloin haluaa keventää sitä sokerikuormaa, mutta jos on kyse esim. kahvin makeuttamisesta, eli makean kohtuukäytöstä(heh heh), niin eikö se ole melko yhdentekevää, laittaako sinne kahviin sokeria vai jotakin korviketta.

Vuosia käytin ja sitten tuli mitta täyteen, ovat niin ällön makuisia. Diabeteksen takia aloitin mutta nyt yksi muki kahvia aamulla saa lusikallisen sokeria ihan maun takia, se yksi sokeri ei ole epäterveellistä kun lasken sen mukaan syömiini ruokiin ja pistän insuliiniä sen mukaan. Vuosia join kevyt limuja ja hampaat ei tykänny yhtään niistä ja hammaslääkärin suosituksesta siirryin Wissyveteen, olin jo hammaskauloistani tuhonnut kiilteen ja lääkäri sanoi että kaikki ovat suorastaan myrkkyä hampaille ja kun niitä vielä litkitään pitkin päivää. Nyt juon Pommakkia ei niin makeaa ja muutamaa joissa lukee eilisätty sokeria eikä makeutusaineita, kun ihminen lähes lopettaa sokerin niin kevytjuomat jotka keinotekoisesti makeutettu on ihan hirveitä, imeliä ja epätodellisia. Pilasin hampaani niillä joten mulle riitti, no kivuissani vielä purin risat rikki ja nyt olen hammassaneerauksessa.

Joset ole masokisti niin en suosittele, nuoremmalle väelle on ihan tavislimsaa ja hyviä tuoremehuja eli ei mitään tiivisteestä tehtyä muka tuoremehua.

Stevialimsaa juon joskus, mutta aika harvoin. Aspartaamia en siedä, se on aina maistunut musta saippualle. En oikein hiffaa noita makeutusaineita ylipäänsäkään, tosin mä en ole mitenkään perso makealle :unamused: Silloin kun juon limsaa niin mieluummin the real deal vaikka hampaat kärsiikin.

^ Toki se sokeri käy pahasti hampaiden päälle, mutta eikö noissa hiilihapollisissa juomissa ole myös itse se hiilihappo, joka mädättää hampaita, ts. jos hampaidensa hyvinvointia kovin paljon ajattelee, niin pitäisi kaiketi pitää hiilihapollisten juomien juominen harvinaisena herkkuna, jolloin ne tuskin ovat hampaille kovinkaan pahaksi, oli niissä sitten sokeria tai ei :confused: .

Piru, alkoi tehdä mieleni kylmää, mallas- ja alkoholipitoista hiilihapollista juomaa. Siitähän ne hampaani tykkäävät ja myös moni muu paikka kropassa :mrgreen: .

Tulisi itsekin etsiä eräästä ohjelmasta kuullut tutkimukset; keinotekoinen glukoosi ei vie nälkää ja aspartaami on myrkkyä… :open_mouth: :astonished: Olen vaihtanut tummaan sokeriin, mutta ei näitä pääse pakoon edes jogurtissa, purukumista puhumattakaan… Tutkimuksia aiheesta löytyy ja itse uskon että mitä jalostetumpaa; sitä epäterveellisempää…

Ennemmin vähemmän tuttuja sokereita sisältävää ruokaa kuin keinomakeutettuja (monet rasvattomat tuotteet ovat täynnä näitä aineita; itselle tärkeimpinä jogurtit) järjetön kasa… :unamused: Lääkkeet sekä myrkyt (hiusväreistä ulkoilmaan) pitävät varmasti huolen, että keinotekoisia aineita elimistössä riittää… Maksa on ainakin tähän asti jaksanut hyvin suodattaa, munuaisista ei voi olla täysin varma; pari kertaa koholla mutta toisela kertaa arvot laskivat normiin… :unamused:

Mehu, myös makeutettu pilaa hampaat… Kaikki hapan, esim veteen ei tulisi lisätä sitruunaa… Liekö mikään ruoka kovin emäksistä, uskoisi että ph:n tulisi olla 7:n kieppeillä (hampaille)… :astonished: Hampaiden tähden ei tulisikaan aina napostella ja itse kulutan purkkaa ainakin järjettömästi… :astonished: Tupakka pilaa myös hampaat ja koko suun… :confused: Enempää en edes jaksa alkaa aiheesta laittamaan, mielipideasioita… Eikä ole hampaita porattu, ainakaan vielä… Subu pilaa hampaat… :neutral_face: :imp: Stnan sitruunahappo, sitrusmakeutusaine sekä muut makeutusaineet & ph ei lähelläkään neutraalia; siksi vedellä purskutus ja purkkaa perään…

Aspartaami maistuu kyllä helvetin pahalle. Lisäksi se on persianlahden syndrooman lähde!!!

Hiilihappo limonadeissa ja kivennäisvesissä on itse asiassa veteen liuotettua hiilidioksidia, joten se ei vaikuta hampaisiin. Useat limsat ja mehut sen sijaan ovat jo luonnostaan happamia, jolloin tekevät hallaa hampaille, “hiilihaposta” se ei kuitenkaan johdu.

Itse en käytä juurikaan makeutusaineita, koska en pidä niiden mausta. Niiden tervayshaittoja sen sijaan pelkään aivan yhtä vähän kuin reptiliaanien salaliittoa. Yleensä pyrin kuitenkin juomaan LIDL:in Saskia-kivennäisvesiä, joko maustamatonta tai vadelman makuista, koska ei tule paljoa liikuttua niin limsat nostaisivat painoa vielä entisestään.

Coca Cola ym kolajuomat sisältävät fosforihappoa minkä takia ne liuottaa kiillettä ja loppupeleissä sitten hammasluuta. Usein tulee käytettyä tätä ainetta autonosissa ruosteen poistoon.

Mutta itse kysymykseen. Hyvin harvoin tulee käytettyä sokeria tai muita makeutusaineita.

Stevia ei ole keinomakeutusaine. Pilk

Aspartaamihan on tyyliin jotain muovista seuraavaa kamaa. Vähä ku margariini.

En käytä lainkaan. Makeutuksen hoidan luomuhunajalla anoppilan naapurin omista pöntöistä. Teehen ja smoothie juttuihin menee…