Käyttäjän rikollisuus/kannabis

Vertaistuellisesti ajattelin kysellä, että minkälaisia kokemuksia kansalaisilla on ns. ”kuumotuksista” tai ”kyttä-fiiliksistä”? Haittaako kuumotukset sosiaalista elämää/yhteisöön osallistumista? Yleistä olotilaa päihtyneenä? Lisääkö se jännitystä?

Kannabiksen polttelun aloitin Hollannin komennuksella ja siellä ei tietty ollut kuumotuksia. Se oli yhtä ~väärin kuin pubissa käynti. Kuumotuksella tarkoitan pelkoa, että joku tai jokin taho vahingoittaisi minua/läheisiäni tai rajoittaisi elämääni, koska käytän päihdettä. En ole vielä joutunut oikeuslaitoksen tai muun tahon ”prosessiin”, jossa minuun painettaisiin ”ongelma” leimaa. Helpottiko? Vaikeuttiko elämää?

Monet käyttäjät ilmeisesti kokevat, etteivät tee haittaa muille (välillisesti tietenkin vaikuttaa yhteiskuntaan ja läheisiin, mutta miten mitata? vrt. alko) ja näin on eettistä käyttää päihteitä. Olettaen, että käyttö on hallussa/ei haittaa olennaisesti elämää. Eettisyydeltä tietenkin putoaa pohja, jos houkuttelee uusia käyttäjiä tai rikkoo jonkun muun oikeuksia toteuttaa itseään yhteisessä ympäristössämme.
Pysyn erossa järjestäytyneestä rikollisuudesta komerossani ja koen käyttörikoksen säätämisen epäeettiseksi. Teemmehän myös eron satunnais/viihde ja ongelmakäyttöön.

-Lärry

Ei kuumotuksia ja välillä tuosta oman pihan ohi ajavat poliisitkin kun olen siinä ilta jointilla. Tosin tutulla taas erittäin isot välillä, mutta vain kotona. Se on vähän yksilö kysymys ja tottumiskysymys / asennoitumiskysymys myös. Kyllähän sitä alkaa jotkut kuumottelemaan, että hei tää ei ole laillista, mitä jos nyt joku soittaisi sossut/poliisit tai jonkun muun vastaavan tahon. Nykyään kannabiskulttuuri on kirjaimellisesti RÄJÄHTÄNYT käsiin, ennen sitä ei oikein paljon kaveripiireissä liikkunut, nykyään se on aivan sama kenen tutun työ menee, niin aika häikäilemättömästi on bongi tjsp esim tupakkapaikalla / sisällä jne, samaten huomannut myös tuon tutun tuoksun erittäin usein jopa baareissa missä erilliset tupakkapaikat, kuin myös terasseilla ja baarien ulkoovien lähettyvillä, ei ennen ihmiset uskaltautuneet ottamaan näin isoja “riskejä”.
Mutta jos koet esim ahdistavaksi käydä kaupassa ollessasi “stoned” tai “high” riippuen nyt lajikkeistasi mitä käytät, niin silloin en tietenkään suosittele sinne väkisin lähtemään tai polttamaan ennenkuin on hoitanut tarvittavat asiansa. Yleisesti ottaen käyttö on monella viikonloppuluonteinen ja moni on jopa luopunut kokonaan alkoholista ja siirtynyt vain istuskelemaan ja ottamaan rennosti viikonlopun kaverien seurassa katselemalla esim leffoja ja välillä käymässä jointilla tai antaen bongin ruplattaa. Ainakin miljoona kertaa halvempi, hauskempi ja ei tule sitä pahaa oloa seuraavana päivänä (no itsellä ei tule edes kunnon ryyppyillan jälkeen).
Itse ainakin olin erittäin usein väärissä paikoissa väärään aikaan kun alkoholia usein käytin, tästä johtuen siis usein putkassa, tappeluissa jne. Joten olen todennut alkoholin olevan erittäin suuri nounou minulle, varsinkaan useammin kuin parin kk:n välein käytyä hörpyllä. Jos itse saisin päättää, niin ottaisin alkoholin kokonaan pois tai ainakin rajoittasin sen saamista ja laillistaisin tai vähintäänkin degriminalisoisin kannabiksen hallussa pidon johonkin tiettyyn pieneen määrään saakka ja kotikasvatuksen noin 5 puskan hujakoille.

Mitä taasen tulee tuosta haitanteosta muille, niin sitä ei voi edes lähteä vertaamaan alkoholiin. sanottaisiinko kannabiksen olevan OMASTA mielestäni noin asteikolla 1-10 (1huono 10 hyvä) niin gannabis siina 9 ja puoli, alkon aiheuttamat haitat siinä 1-3välillä ainakin omalla kohdalla, itse kun en ole mikään viininmaistaja, silloin kun otan niin otan kunnolla → välillä seuraa isojakin ongelmia, varsinkin muutenkin kiivaan ja hivenen väkivaltaisen luonteeni tuntien. gannabis taasen tekee päinvastaisen tunteen minulle (ja muille), olen leppoisa, en ärtynyt, puhelias, en lainkaan niin kärkäs ja vielä isona plussana se on ainut LÄÄKE minulle mitkä vie kivut pois avohaavastani, selkääni kyllä on särkylääkkeenä oxycontteja ja oxynormeja (nämä voimakkaat opiaatit eivät vie minulta avohaava kipua pois, selkäkivun kylläkin, sairaudet eivät siis liity toisiinsa) ja nyt yli 4 vuotta ollut jo kuntoutustuella ja/+ sairaseläkkeellä vaikka ikää vasta 30 pintaan…

Mä olen tästä hieman eri mieltä. Totta on, että alkoholi aiheuttaa helvetin paljon haitallisia lieveilmiöitä ja on erittäin vaarallinen huumausaine. Kannabis sen sijaan sopii monille ihmisille paremmin, kuin alko. Itse juon kyllä mieluummin alkoholia, kuin käytän kannabista, sillä omalla kohdallani en pidä kannabiksen vaikutuksesta vähääkään. Tosin eivätpä ne alkoholin vaikutuksetkaan mulle yleensä mitään hyvää tee :blush: :confused: … Kuitenkin, jos alkoholi nyt yhtäkkiä kiellettäisiin lailla, niin se poikisi todennäköisesti vain lisää siihen liittyvää rikollisuutta, väkivaltaisuutta jne., kun alkoholin laittomat markkinat alkaisivat rehottaa. Tässä maassa porukka on niin alkoholiorientoitunutta, että kyllä ihmiset ne viinansa hankkisivat keinolla millä hyvänsä. Pitkällä tähtäimellä alkoholin täyskielto ja kannabiksen laillistaminen saattaisivat ehkä vähentääkin esim. väkivaltarikollisuutta ym. “toilailua”, mutta siinä kehityksessä menisi luultavasti niin pitkään, että paljon, paljon pahaa ehtisi tapahtua sillä välin :frowning: .

Kannabiksen dekriminalisointia kyllä kannatan, ainakin siinä määrin, että omasta käytöstä, pienten määrien hallussapidosta ja pienten määrien kotikasvatuksesta, ei tulisi rangaista, ja myös kipupotilaiden pitäisi saada kannabista käyttöönsä vähemmällä byrokratialla, mikäli he hyötyvät kannabiksesta lääkkeenä paremmin, kuin esim. oppareista. Täyskieltoja en kannata oikeastaan ollenkaan, huumausaineista puhuttaessa siis, vaikka kyseessä olisi ihan kovien oppareidenkin huumausainekäyttö. Myymisen ja suuren luokan huumebisneksen toki tulisi edelleen olla laitonta, siihen kun liittyy niin paljon paskaa, mutta, jos joku pikkunarkki jää kiinni käyttörikoksesta, en ymmärrä, millä tavoin rankaiseminen häntä auttaa :confused: . Päinvastoin, siinähän lyödään leima otsaan ja sen jälkeen ko. ihmisen asiat mutkistuvat entisestään ja nousu sieltä narkkiporukoista ja -kulttuurista on entistä hankalampaa, vaikka tahtoa siihen jossakin vaiheessa löytyisikin.

Totta, ja kyllä minä itsekin tykkään heittää välillä viihteelle, eli ei nyt siis mitään pakkokieltoa alkolle, muutenhan olisi taas kaikilla kiljut ja pontikat valmistumassa mikä taas söisi resursseja.
Kuitenkin esim juuri kipupotilaat ja miksei muutkin, tulisi saada opiaattien sijasta kannabiksen reseptillä, kotikasvatus jne tosin vähentäisi apteekkien myyntiä, mutta olisipa ainakin tikkaritesteissä jne merkintä, että on reseptillä… Myöskin sama muille aineille, kyllä nyt jokainen ihminen tietää mitä haittaa ne aineet voivat tehdä.
Alkoholin haittoja vähätellään aivan liian paljon ja taasen esim kannabista taas liioitellaan aivan liikaa.
Kuitenkin jos nyt vaikka alko ja kannabis olisi laittomia niin veikkaampa nykytiedon valossa isojen pamppujen päättävän kannabiksen hyväksymisen kuin alkoholin, pohjoismaissa kertamääräinen kulutus on erittäin suuri ja myöskin sen mukana tulevat haitat.

Onhan tosin paljon muutakin mihin poliisin ja suomen valtion pitäisi panostaa enemmän, kuin satunnais pössyttelijöihin ja viihdekäyttäjiin. kunhan siis pysyvät poissa auton ratista vaikutuksen alaisena.
Ainakin tuo yhteiskunnan pohjasakkaan leimaaminen jostain käyttörikoksesta tai erittäin pienestä hallussapidosta pitäisi korvata jollakin pienellä sakolla.

Mitä sitten taas vaikutuksista alkon ja ganjan välillä tulee, niin kyllä itse ainakin tykkään viettää välillä koti-iltoja yksin/vaimon tai vaikka kaverin tykönä välillä poltellen ja katsellen vaikka leffaa, saatika joka vkl rälläten baareissa, kerhoilla ja bileissä. Tosin välillä sitä tykkää lähteä myöskin irroittelemaan ja nollata päänsä sillä alkolla, ainut mikä ei on todellinen nounou on molemmat yhdessä, siitä seuraa ainakin itselleni lähes välitön koomaaminen, toisilla taasen ei.

Ei ole kuumotuksia.
Jos possu haluaa tälläisen vakavasti alkoholisoituneen (nykyään nollalinjalla), entisen bentsonistin ja hc-itsetuhokandidaatin heittää putkaan ja antaa sakot koska olen muuttanut elämäntapojani radikaalisti parempaan suuntaan, niin antaa mennä vaan :mrgreen:

Tuli oltua ihan tarpeeks putkassa, sairaalassa ja mielisairaalansuljetulla alkon ja pkv-lääkkeiden takia, että ei vaan oikeesti jaksa paljon kiinnostaa mitä mieltä yhteiskunta sattuu hampusta olemaan. Kärsin mieluusti seuraukset, lasken sen tavallaan kustannukseksi, hinnaksi joka pitää juuri tällä hetkellä olla valmis kärsimään jos poltella haluaa… Ja luuleeko joku neropatti, että ihminen lopettaa pajauttamisen jos häntä siittä rangaistaan? :unamused:

Nykyään kehtaan ja olen pilvessä ihan missä vaan, tosin painotan vahvasti iltaan. Läheiseni hautajaisiin en menisi pilvessä…

jokin aika sit kyttä fiilikset kun deelipäissääni olevan kaverini pysäytettiin ja kehtasivat väittää että olimme vetäneet jotain pupillit olivat laajentuneet, no alkoivat tutkia tavaroita ja kysyivät toistamiseen mitä ootte ottanut, vastasimme parituoppia baaarissa, kun mitään laitota ei löytyny, tuli jo vähän tiukempaan sävyyn jotain ootte vedelly sullahan on näitä h-rikoksiakin useampi, pysyimme linjasssamme ja putet toivotti hyvää iltaa ja huusivat perään näitä ryynei(respalla lyrkoita) sitte vedetä viinankanssa :laughing: nauromme varaamaa puoltuntea putkeen :laughing: ois luullut et ois menny paniikkiiin mut heitin vitsikkäästi eihän se h-merkintä minua pakota käyttämään, oon nykyään näillä main huono kytättäväkun, aika harvakseltaan mitää laitonta tulee kiskottua(nyt kun respat on kunnolliset millä pärjää) :smiley: viime jointistakin taitaaolla jo KK,aikaa.

oliko muuten niin että satunnais käytöllä huumeet ei näkyis ku pari päivää käyöstä et tyylii subu ja spiidi 2vkr ja sahu joku 3-5 päivää jotain tällaista kaveri sano et ei ehtis kertyä kroppaan. onko täs jotain perää? vai pitääkö tsiaan kuumotella viikkotolkulla yhistä savuista?

Eikait tikkarilla ainakaan sillontällön pajauttelun jälkeen näy kuin pari päivää max, kaverilla näytti poliisien tikkarilla erittäin vähän kannabiksen kohdalla vaikka oli polttanut samana päivänä, oli vielä kuskina ja toivottivat illanjatkot o.O
Virtsatestillä kaiketi saavat vähän pidemmältä ajalta jopa kerta käytön.

Noista “oikeista” huumeista entiedä oikein sanoa mitään, itselleni ei koskaan ole tikkaria laitettu suuhun eikä missään laitoksessa virtsatesteihin laitettu, tai jos on niin ei ainakaan sanomista ole tullut, eli ei ole näkynyt. Ja siis itsellänihän on oxycontin + oxynorm resepti ollut jo suhteellisen kauan, eli opiaateista eivät ainakaan voi sanoa mitään vaikka löisivät tikkarin suuhun.

Kuumotus eli vainoharhaisuus on yksi skitsofrenian oireista. Kannattaa lopettaa ennen kuin iskee kannabispsykoosi. :unamused:

No ei nyt sentään. Toki kannabiksen käyttö saattaa laukaista piilevän skitsofrenian tai ainakin nopeuttaa sen puhkeamista, mutta kaikki psykoottisuus ei todellakaan ole skitsofreniaa, eikä edes kaikki vainoharhaisuus ole varsinaista psykoottisuutta.

Kuumotukset voivat muuten olla joskus ihan hauskojakin olotiloja, siis silloin, kun vielä jotenkin tajuaa, että kyse on nimenomaan omista kuumotuksista. Itselläni on joskus ollut tuollaisia kivoja kuumotuksia, mutta ne taisivat kyllä johtua amfetamiinin käytöstä :confused: . Siinä hommassa pitää tosin olla pirun varovainen ja tajuta lopettaa ajoissa, ennen kuin ne kuumotukset alkavat olla ei-niin-kivoja :unamused: .