Kattava juttu bentsoista ja vierotuksesta jne.

Eli tässä: Bentsodiatsepiinit-Vaikutukset-Vierotus
Ja sieltä löytyy sitten selitystä siihenkin, miks xanorit aiheuttaa sitä ahdistusta. Eli sivulla 23, otsikolla Miksi sinun pitäisi vieroittautua bentsodiatsepiineista. Kantsii lueskella, vaik on paljon tekstiä… Kakkos sivulla on sisällysluettelo, josta näkee, mitä kaikkee tuo juttu sisältääkään.

Joo no ne kuuluu olla pitkiä, mut mäkin valitsin sen seinään lopetuksen lopulta osittain pakosta, ku en jaksanu enää A:ta. On se pitkä vierotuskin aika rasittava. Sitä mä ihmettelen, et tossa vaihdetaan kaikki diapamiin vierotuksen ajaks. Joo voihan se olla helpompaa, mut ei mulle kyl A:lla vaihdettu xanoria mihinkään sillon ku niitten valvonnassa yritin vähentää. Ainoostaan se lyhyt vaihdettiin depottiin, ettei tuu niin pahoja nousuja ja laskuja.

Sivulla 34 hyvä tiputus taulukko Xanoreille.
En tarkoita, Että juuri noin vaan tuota omien tarpeiden mukaan hieman soveltaa.
Mulla ahdistus oli välillä sen verran rajua, Että joutui sortumaan silloin tällöin takaisin edelliselle viikolle.
Tota taulukkoa voi soveltaa hieman nopeammaksikin eikä välttämättä kannata vaihtaa Xanoreita pameihin vaan koittaa tiputtaa Xanttuja alas syömällä silloin tällöin xanorin tilalla pamin tai kaks.
Jos ei onnistu niin rinnalle vielä joku SSRI/SNRI.
SSRI/SNRI ei välttämättä auta kaikkia ihan perus annoksella ja
kun annosta nostetaan saattaa se tuottaa kasan haittavaikutuksia.
Tosin minä en ole lääkäri ja noi on aika henkilökohtaisia juttuja.
Suosittelen kertomaan lääkärille ainakin mihin on ryhtymässä.
Saa sitten tukea ja muita nappeja jos ei ahdistus poistu.

Jos kerta bentsoista on loppujen lopuksi enemmän haittaa ku hyötytä nii minkä ihmeen takia suuri osa erilaisista mielenterveyden häiriöistä kärsivät (ite mukaan lukien) saavat ne violetit napit käteensä ensimmäisenä vaihtoehtona?

Joku ajatus mulla tuostakin oli mutta se katkesi…

Mulla ollaan taas muokkaamassa lääkitystä, saas nähä että mitäs tällä kertaa kun melkeen kaikki maholliset on jo testattu.

Se on se lääkäreitten tiedon puute. Joo alkuun bentsot toimii. Oonhan mä täälä joskus maininnu, et mä ihan itkin ilosta, kun sain ekan rauhottavani ahdistukseen, koska samantien kivi poistui sydämeltä ja olo keveni. Kaikki ahdistus katos sillä hetkellä. No tämä vaikutus toimii siihen asti, et riippuvuus alkaa, eli ei kovin kauaa. Sit kun potilas on saatu koukkuun ni se potilas haluaa lisää bentsoja. Lääkäri sit kirjottaa niitä, koska sillä saa potilaan hiljaseks. Ne ei jaksa tosissaan auttaa ihmisiä vaan douppaa ihmiset hiljaseks.

Mä väitän, et jos lääkärit joutuis ite vastaan seurauksista ni ei ne kyl ihan äkkiä mitään bentsoja määräis kellekään. Eli jos lääkärit sais sit edes selvitellä potilailleen vierotuspaikkoja ja seurais tarkkaan sitä bentsovierotusta ni ei ne ehkä enää jakais niitä niin avokätisesti. Nyt ne vaan ei usein oo näkemäs, mitä siitä niitten kirjottamasta lääkkeestä seuraa ja siks ne käyttää tätä helppoa ihmelääkkettä niin herkästi.

Ja riippuvainenhan ei taas ite sitä tiedä/tajua, et se ahdistuksen perimmäinen syy onkin muuttunu siihen, et se bentso aiheuttaa sitä. Ei sitä vaan voi tajuta, ennenkö lääkityksen lopettaa ja on sen pari kolme kuukautta ilman ja huomaa, et kappas vaan ku ahdistus alkaa oleen kadonnu kokonaan. Mä ainakin luulin koko xanorin käyttöaikani, et siinä on lääkitys, mitä mä jatkan koko loppuelämäni. Luulin ihan tosissani, etten pärjäis mitenkään ilman. No toisin kävi. Ja hyvä niin.

Mä todella tiedän, et ei sitä lääkkeestä luopumista oo kovin helppo edes tosissaan harkita. Mä ainakin pelkäsin pahenevaa ahdistusta ja paniikkikohtauksia ihan älyttömästi. No niinpä katos suurin osa paniikkikohtauksistakin xanorin lopetuksen myötä. Eli pelko oli turhaa, mut vittu silti niin todellista. En voi moittia ketään siitä, et ei uskalla lopettaa bentsojen käyttöö, koska sille pelolle ei vaan voi mitään. Se täytyy voittaa ottamalla riski, et pelko oliskin aiheellinen ja lopettamalla bentsojen käyttö ja se on aika iso askel kelle vaan.

Minä kyllä väitän että suurin osa lääkäreistä tietää mitä tekee bentsoja määrätessään. Harvoin niitä määrätään yksinään, ilman mitään muuta lääkettä kaveriksi (alkaa vaikuttamaan sitten myöhemmin). Kuitenkaan kovin iso osa käyttäjistä ei jää riippuvaiseksi tai käytä bentsoja väärin. Täytyy muistaa että on iso porukka jotka käyttävät bentsoja asiallisesti eli silloin tällöin tai lyhyen aikaa.

Usein ongelmana saattaa olla että käyttäjä jättää sen toisen lääkkeen ottamatta käyttöön kun siitä tulee jotain oireita tai bentsot jo yksinään tehoavat. Samaten usein kuvitellaan että bentsojen käyttö jää lyhyeksi joten ei tarvitse pitää mitään taukopäiviä. Sitten kun käyttö jatkuukin, ei tule enää pidettyä taukoja. Ja yksi ongelma varmaan on se että alkuannos on osalle ihmisistä vain liian iso. Sinutkin tipi81 laittaisin tuohon kategoriaan. Jos olo helpottuu täysin heti ekasta annoksesta, se tuo riippuvuusriskiä. Kun taas itsellä ekan kerran vaikutus oli sellainen että sen juuri ja juuri huomasi. Eli haettiin heti pienin tehoava annos. (Sittemmin on toki tullut kokeiltua, mutta…) Varmasti tuossakin on yksilöllisiä eroja, miten kukin sen aineen kokee.

.

Niitsi tätä kyseli, joten etin sen sulle.

Miks toi teksti on hepreaa ku tallensin sen koneelle ja yritin lukea…?

:sunglasses:

Puuttuuks sulta se ohjelma millä sen saa auki niinku oikeesti? Jos se aukee jollain muulla ni sit se varmaan menee numeroiks ja xiks. Eli mikä ohjelma sulla avaa sen?

WordPad… Voi olla joo et puuttuu ku en hirveest oo lataillu tänne noit ettei kone me heti jumii ku suht uus kovalevyki on ja edellinen ylikuormittu ja hajos. mut mikä ois sit se oikee ohjelma kai se on imutettava sit.

No mulla se aukee Adobe readerissa.

Mielenkiintoinen tietopläjäys, jotain uuttakin oppi. Kits Tipi81.

Nostanpa tämän esiin…

^

Kas tässä bentsovähennys ohjeet jälleen. :smiley:

No siinähän se tarvittu tieto sit o, kiitos :slight_smile: !!!