Katsotaan sanoi putkinen

sanotaan nyt näin, joku opiskelee jonkin ammatin ja tekee 65 vuotiaaksi töitä. perustaa perheen, ei koskaan juo liikaa. Ok eläke. paitsi ettei edes ehdi nähdä eläkettään, kun syöpä vie 54 vuotiaana.

elämästä ei koskaan tiedä. alkoholi vie alaspäin henkisesti ja saat masennuksen. sitten olet selvinpäin ja yrität pitää pään pinnalla olla juomatta. Tylsistyt tuohon ja haet sitä jännitystä sieltä alkoholista tai mistä nyt kukakin hakee. ne jotka ei hae mistään on usein niitä kaikkein katkerimpia kotitonttuja. kaikki ne riskikkäät valinnat jotka olen päätynyt tekemään ja jotka ovat maksaneet itsensä moninkertaisesti takaisin olen tehnyt humalassa. Selvinpäin en olisi uskaltanut.

kävin tänään lenkillä ja nukuin hyvin. Nautin tästä päivästä selvinpäin. Jos huomenna krooninen ahdistus on ylitsepääsemätöntä juon siihen 3 kpl 0.33 olutta.

ajattelin käyttää tätä ketjua rehellisesti asioista kirjoittamiseen, en ole siinä pisteessä alkoholinkäytön kanssa, että voisin asettaa muita “tavoitteita” kun siinä periaattessa pysymisen, että en varastoi kotiin mitään pulloja ja jos olen jossain tilaisuudessa, missä juodaan lykkään juomisen aloittamista mahdollisimman pitkälle. En “aloittele” missään. Kun taukoa käytöstä on muutama viikko ja alan ottamaan, niin se on sitten menoa. Ainakin yksi päivä ja seuraavana korjausta tai jos eka päivä kontrolloidusti, niin seuraavana pakko juoda naamat. Kolmantena korjailla tilannetta.

Tuurijuoppo. Onko tämä maailmanloppu? En tiedä. Haluanko “parantua”. En tiedä. Jossakin määrin fiksuna pidän itseäni ja olen huomannut, että tämä jollain tapaa korreloi ahdistuneisuuden kanssa. Pitemmät ajanjaksot selvinpäin huomaa vaan miten elämä toistaa itseään ja päivät lipuvat ohi työhön ja arkeen keskittyen. Olen perheellinen. Mitään maagista onnea perhe-elämä ei ole antanut. Usein ahdistaa miettiä, että joku päivä omat vanhemmat kuolee. Puoliso kuolee. Minä kuolen. Kaikki kuolee. Synkkää - eihän tällaisista puhuta. Mutta joihinkin noihin realiteetteihin ja todellisuuspakoon se juomiseni perustuu, kuten varmaan aika monella muullakin, joten oikeasti vaan pelkkien tavoitteiden että “en juo ennen päivää X tai olen nyt ikuisesti raitis” pitäisi pikemminkin miettiä, että miksi käyttää aikaa siihen juomiseen ja siitä palautumiseen - pitäisi olla jotakin parempaa, kuin juominen, muuten ei tule onnistumaan. Mitä se parempi sitten on, se on jokaiselle oma juttu olen jotenkin hukannut itseni ja identiteettini ja laitostunut arkeen ja perhe-elämään. Niin kait yhteiskunta haluaa, että ihminen toimii. Robottimaisesti tekee työnsä maksaa verot ja pitää turpansa kiinni , lopulta kuolee ilman, että edes saa hyvää hoitoa paskat housussa jossakin sairaalassa.

Olenko masentunut? joku nuorempi varmaan nauraisi näille jutuille, mutta olen kokenut mies ja tiedän mistä puhun. Alkoholismi ei ole niitä pahimpia juttuja, se antaa helpotusta mutta syö ihmisen sisältä hiljalleen. On muitakin kamalia sairauksia, paljon pahempia. Ei pidä vaipua itsesääliin tai epätoivoon vaan jatkaa eteenpäin naama vähintäänkin peruslukemilla. :wink:

2 tykkäystä

Koskettava kirjoitus. Niin kovin paljon samoja kaikuja kuin itselläni vielä vuosi sitten.

Kroonisia ja tappavia sairauksia on monia, ehkä alkoholismiakin vakavampia. Kuitenkin harvalla niistä on yhtä suuri psykososiaalisten tekijöiden ja ongelmien taakka.

Voin samaistua ihan täysin. Ja tässä vaiheessa raitistumista voin sanoa, että tuo kaikki johtui vain ja ainoastaan kuningas alkoholista.

Olen täällä monta kertaa kirjoittanut, että raitistuminen ei toimi niin, että jatkaa elämistään kuten ennen, mutta ilman viinaa. Koko elämä on määrätietoisesti rakennettava uudelleen. Siitä palkintona voi sitten löytää itsensä ja identiteettinsä uudelleen.

4 tykkäystä

Alkoholista saa nousut. Sitten laskut ja päälle tietysti kaikki se ei niin helposti huomattava muutos. Heikko keskittymiskyky. Hermot kireällä tai olo alakuloinen. Lihominen tai aliravitsemus joissain tapauksissa. Usein molempia. Tyhmistän itseäni. Nyt on taas muutama raitis päivä takana ajattelu ei enää ole tuollaista polveilevaa taivastelua. Konkreettisiin asioihin kannattaa yleensä keskittyä, se vähentää ahdistusta.

Onhan ne syyt juomiselle usein ihan vaan mielihyvähakuisuudessa, todellisuuspaossa ja vieroitusoireisiin juomisessa. Riippuvuudessa kohdallani on kysymys tavasta taistella sieltä huonosta henkisestä tilasta itseään ylös, että voi jonkun aikaa arvostaa hyvää unta jne. eli se miksi en pysy raittiina ikuisesti perustuu elämän realiteetteihin sen tylsään ja toistavaan luonteeseen jota en jostain syystä kestä. Juomalla elän omissa sykleissä koskaan vapautumatta sen haitoista. Kun raittiita viikkoja on takana monta, herään usein aamulla tiettyyn kafkamaiseen painajaiseen siitä, että taas olen juonut ja en tiedä mitä on tapahtunut. Pelkään, että humalassa kirjoitan tänne jotain typerää ja en enää kehtaa kirjoittaa. Ehkä sekin on turha pelko, ihmisiä tässä kaikki ollaan.

Perusasiat on kunnossa, huonoimmasta vaiheesta painoa +10kg tiputettu, hyvä peruskunto, hyvä toimeentulo, vielä voisin 10kg tiputtaa niin olisin elämäni parhaassa kunnossa vyötärö tosin normaali jo nyt. Syön pitkälle elävää ravintoa, lihaa kalaa, hedelmiä vihanneksia jne. vältän sokeria, eineksiä ja pikaruokaa, pastaa ja riisiä. Tapaan jatkuvasti ihmisiä, jopa kuormittavan paljon. En kaipaa yhtään enempää mitään “sosiaalista” elämää.

Koen olevani uupunut, mutta pelkään kaikkea lomaa syystä että kun irtaudun rutiineista joko on keksittävä jatkuvasti tekemistä tai … alan ottamaan kuppia… Aika tympeää ja jokseenkin pelottavaa ja ahdistavaa…

Ei pidä pelätä itseään vaan yrittää hyväksyä elämän ristiriitoja sitä, että lyhyellä aikavälillä asioiden tekeminen mitkä huvittaisi tehdä ei usein johda pitkällä aikavälillä sellaisiin palkitseviin lopputuloksiin, joista voi olla ylpeä, mutta tekemällä aina “fiksusti” jäät aina jostain paitsi… Et voi saada enempää jos et halua enempää ja ota riskiä… Juomalla enemmän tässä vaiheessa otan vaan kielteistä riskiä terveydellä ja jos terveys menee niin sitten ei ole enää oikein mitään…

Tiedän mitä mun täytyy tehdä, että pääsen taas kiinni siihen kuka olen ja mitä haluan, tämä vaihe oli tietty kriisi elämässä. Saavutin tietyt asiat ja siitä tuli tyhjiö jota täytin juomalla. Nyt tiedän mikä on se seuraava juttu ammatillisesti ja aion levätä ja valmistautua. Uskon, että saan siitä takaisin sellaista kadotettua fiilistä ja motivaatiota olla kunnossa.

2 tykkäystä