Katsooko apteekki e-reseptit, jos haen lääkkeitä paperisella

Eli kysymys, katsooko apteekki e-resepti tietoni, jos haen lääkkeitä paperisella reseptillä?

Sitä ei koskaan tiedä mitä ne keksii. Mielestäni E- respa on tuhonnut asiakkaan/potilaan intergreteetiin. Mutta, toisaalta apoteekki henkilökunta näkee vain ne lääkkeet missä on vielä annettavaa jäljellä. Eli nollia ei näe. Paperi respan aikana heitettiin se vaan pöytään, nykyään pitää huutaa että ottaisin sitä ja sitä ja vähän tota. Kaikki kuulee. Koko apotekki plus stevari vaksit. :frowning:

^ Näkee ne tyhjätkin reseptit 2v. Ainakin täällä. Mulla on Panacodit nollilla ja apteekissa kysyttiin taannoin kun hain Voxraa, et käytänkö vielä codeja, kun ei suositella Voxran kanssa. TIETÄÄKSENI kuitenkaan ei kuuluis katsoa muuta kuin se resepti, jota pyydetään, vaikkakin nykyään tuolta Kannasta näkeekin missä respat on avattu. Innokkaasti ainakin mun Stilkkareita, Tramaleita, Codeja, Tenoxeja ja Diapameja ollaan katseltu, vaikken olekaan niitä välttämättä hakenut sillä asiointikerralla. :unamused:

Voi olla… Mulla on niin hirvee lääkitys E - respa historia että haluaisin että ne pyyhitäis kokonaan pois. Ne siis mitkä on nollilla. :frowning:

Kyllähän ne näkee kela-kortin myötä kaiken mitä on määrätty - sama Kanta.fi -systeemihän niillä lienee käytössä kuin muillakin (eli se, mistä voi käydä katsomassa omat e-reseptit ja niiden historian). Eipä mulla ole kukaan koskaan mitään mistään sanonut, joskaan noita lääkkeitä ei oo kuin pari ja pienillä määrillä samalta lääkäriltä viimeisen vuoden ajalta. Imo huomattavasti kätevämpää kun voi vaan näyttää sitä korttia ja sanoa vaikka että otan sitä ensimmäistä määrän x, jos niiden lääkkeiden nimien ääneen sanominen kuumottaa. Tosin en usko, että apteekin henkilökuntaa ihan hirveästi kiinnostaa, ellei sitten oo ihan räkiskuoseissa hakemassa lääkkeitään iteroidulla reseptillä viikkoa etuajassa :unamused:

Itselläni on apteekkisopimus, mutta kysyin farmaseutilta saanko ulos tk:sta saadut respat? Vastasi, että hän voi antaa kaiken mikä on e-reseptimuodossa. Tuossa apteekissa tosin antavat paperiversionkin ulos, mikäli lääkäri on omalääkärini…

Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia saada lääkkeitä ulos muista apteekeista, mikäli kyse ei ole pvk/erikoisresepti-lääkkeistä… Tosin oma e-reseptihistoria on erittäin lyhyt, alle 3kk… :laughing:

Öh… Mitäs sitten? Ei mua ainakaan häiritse, jos kaikki apteekissa kuulevat, mitä lääkkeitä mulle tulee :unamused: . Enhän mä siinä mitään rikollista tee, jos omat lääkkeeni haen, eikä stevareilla nyt ainakaan pitäisi mun lääkitysteni kanssa olla mitään ongelmaa. Jos mä käyttäydyn apossa tyystin asiallisesti, niin ei mun niitä tarvitse kuumotella. Sitä paitsi apteekeissa käy niin paljon väkeä hakemassa niin monenlaisia lääkkeitä, että tuskinpa ne kovin pitkään jaksavat siellä kelata ja kahvihuoneessa juoruta siitä, että se ja se käyttää sitä ja sitä lääkettä, voi kamala sentään :laughing: . Eri asia sitten toki, jos niiden respojen kanssa on jotakin oikeaa häikkää, eli jotakin vilunkipeliä yritetään, mutta jos kaikki on kunnossa, niin mitä helkuttia sitä tarvitsee miettiä päänsä puhki, tietääkö farmaseutti nyt mun käyttävän lääkettä X.

Tietty sitä voi vaikka kaupan kalatiskillä käydessään ja tuoretta kalaa ostaessaan kuumotella sitä, että kaupantyöntekijät ja muut asiakkaat varmasti näkivät ja kuulivat ja puhuvat nyt kaiket päivät siitä, että syön lohta :laughing: :unamused: .

Joo ja sitä voi kirjottaa lapulle mitä ottaa ja näyttää sitä lappua ja sanoa, että otan tätä 100 ja tätä toista 300 jne. Mulle nyt on ihan sama jos jengi miettis kahvihuoneessa mitä roipetta syön, mutta uskon että siinä työssä näkee joka päivä vaikka mitä lääkkeitä ihmisillä. Tuskin niitä oikeasti kiinnostaa miettiä sitä sen kummemmin. Uskoisin , että se on kuitenkin vaan työtä niille ihmisille siinä missä muutkin työt. Tosin meitä on moneen junaan, jos joku saa kicksejä siitä että pohtii mitä lääkkeitä syön, niin so fucking what? :laughing:

Itse pyydän aina Stilnoct-reseptini paperisena ulkomailla matkustamisen takia. Viime kerralla se taisi TK-tädin mielestä olla epäilyttävää. Nyt reseptissäni onkin merkintä, että pitäisi nähdä lääkäri ennen seuraavaa uusimista.

Muistuipa mieleeni ainakin 1 tapaus, kun benzoni olivat vielä paperisella respalla ja kipulääkkeeni(Tramal, Panacod) jo e-respalla. Benzot ovat siis yksityisen psykiatrin määräämiä ja kipulääkkeet TK:sta. Hain benzoja apteekista ja farmaseutti alkoi kysellä ihan oma-aloitteisesti jotakin kipulääkkeideni käytöstä, eli näkevät siis kaiketi melko suoraankin sieltä koneiltaan kaikki lääkkeet, joita jollekulle on määrätty. Ei tuosta mitään ongelmia seurannut, farmaseutti tahtoi vain ystävällisesti ohjeistaa mua jotenkin noiden yhteisvaikutuksiin liittyen :smiley: . Jos on kyse eri lääkkeistä, joita on määrätty eri vaivoihin, niin ei kai kenelläkään silloin pitäisi olla mitään nokankoputtamista. Harvemmin kukaan kai esim. hoidattaa hampaitaan psykiatrilla, joten tietenkin lääkkeitä voi tulla eri lääkäreiltä. Mikäli taas yhtä ja samaa lääkettä hakee useamman eri lääkärin määräyksellä samanaikaisesti, niin se toki herättä epäilyt, kuten yleensä syytä onkin.

Edittiä vielä: Mitä väliä sillä muuten on, mitä ne apteekissa katsovat? Eihän apteekin tädeillä ja sedillä mitään valtaa ole noihin juttuihin, paitsi nyt ilmoitella eteenpäin epäilemistään mahdollisista väärinkäytöksistä. Kelalla ja sen kautta Valvirallahan se valta on puuttua siihen, jos epäilevät jonkun harrastavan jonkinsortin vilppiä respojensa kanssa ja Kela kyllä näkee halutessaan ne reseptitiedot, vaikkei apteekin henkilökuntaa kiinnostaisi tuon taivaallista katsella sen tarkemmin jonkun lääkityksiä. Enpä tiedä, auttaako nykyään sekään, että hakee lääkkeensä ilman Kela-korttia, vaikka respa siis olisi ihan vanhanajan paperilappukin :confused: ? Luulisin, että tieto kaikista reseptilääkkeiden hakemisista kirjataan nykyään ylös Kelan tietoihin :question:

Aina tarvitaan lupa henkilöltä, jos hänen e-reseptejään katsotaan. Ainoa poikkeus on ensiaopu jos potilas on tajuton tm.

moi! Kyl ne pienemmissä paikoissa valitettavasti yleensä kattoo, ja jos on erinäisiä soppareita, niin äänensävy muuttuu kellossa. Nöyrryttäväksi. Voi heittää valvira t. THL kortin, ja uhata vaihtaa paikkaa. Onneksi saan vaihtaa! No yleisin juttu on me soitetaan sun sun lekurille, ja soittavatkin jos ei saa kiinni. Ja rollitaan, jos on käynyt yksityisellä ja uhataan vielä, ettet oo paperiressuil turvassa (kela valvoo) (maksukatto) (saadaan sakkoja koko apteekki sun takia). No persettä nuolemalla voit saada, ite sanoin et montas tonnii ootte nykinyt munkin kustannuksella, se ei ollut kovin fiksua. Nyt on soppari muualle enskuusta. Ja ei meilläpäinkään…
Onnee vaan, Ja tosiaan uimahallin saunassakin kuulee näitä farmaseutin mölinöitä, että kyl seuraa alle 300 000 as. paikois. :unamused:

Mulla ainakin aikaa ennen e-ressuja oltiin aposta otettu yhteyttä tk.hon ja kun tilasin potilastietoni pot.asiamiehen kautta ,niin näkyi myös niissä ,että asiakas käyttää liikaa dormicumia.

Paperi ressuista ei ole itselle ollut ongelmia ,vaikka mulle on välissä sähköisiä laitettu . Ja ollut lähes identtisiä lääkkeitä eri lääkäreiltä samaan aikaan.

E-ressuja jos on päällekkäin monelta eri lekurilta ja samaa lääkettä/lääkkeitä -voi tulla ongelmia saannin suhteen -Riippuen kuinka nihilisti farmaseutti kyseessä.

Joo riippuu paljon tyypistä, joka on toimittamassa niitä miten virkaintoinen se on. Toisia taas ei kiinnosta vittujakaan. Meitä on moneen junaan.

Olin eilen APOTEEKISSA ja kysyin tän homman. Farmaseutti sanoi että emme näe nollia. Mutta tokihan näemme jos POTILAS niin pyytää.

Näin on.