Katkot

En valitettavasti löytänyt suoraa topicia Katkoista, jotenka kirjoitan nyt tässä.

Aluksi kertoisin vähän historiasta ja siitä mitkä substanssit ovat ongelmaksi ja mihin on vaan muuten riippuvuus:

Kymmenen vuotta on mennyt alkoholia, pisin tauko 3 viikkoa. Nykyään alkoholi kuuluu lähestulkoon kaikkeen tekemiseen paitsi kuntoiluun. Annosmäärä vaihtelevat kausittain, mutta sitä 20-80 annosta viikossa. Lisäksi on menny tramadolia kolme-neljä kertaa viikossa 100-200mg vuoden ajan…(nyt taas enempi sydäsärkyihin). Bentsoja menee sillon tällön, lähinnä p-bentsoista Imovanea ja välillä muitakin.

Alkoholiin olen henkisesti hyvin pahasti koukussa ja haluaisin “uuden alun” ja lopettaa mahdollisesti kokonaan. Tramalista vieroitusoireet ovat lähinnä itkuisuutta, itsetuhoisia ajatuksia( lähinnä ajatukset pyörii siellä "ei vittu mä oon pilannu mun elämän, muijan kanssa meni poikki, en oo saanu oikeen mitään aikaan elämässä blaa blaa)… (herkkä vatsainen kun on) niin vatsaongelmia jonkin verran. Bentsoihin en ole luultavasti enää koukussa, ainakaan pahasti.

Mutta asiaan. Eli kyselisin vähän Katko-paikoista. Miten kyseisiin paikkoihin pääsee? Lähetteellä vai… mutta kuinka nopeasti? En aatellut tuosta tramalista puhua(eivät varmaan sen vieroitukseen mitän järkevää antaisi? enkä halua siitä leimaa.) Eli joutuu mieleterveydelliset reflat käymään siitä läpi. Bentsoista tuskin tulee refloja.

Mitä kyseisiin paikkoihin saa tuoda mukanaan? Saako tuoda esim. älypuhelimen, kitaran, nauhurin, kuulokkeet, vihreää teetä+termopullon, sähköröökin aka höyrystimen, kirjoja, luontaistuotteista 5-htp?..?

Kauan tälläinen Katso jakso kestää ja kuinka rajoitettua oleminen siellä on, pääseekö käymään juoksulenkillä? Millaisia kokemuksia porukalla on muista ihmisistä jotka ovat Katkolla, onko löytyny fiksua porukkaa joiden kanssa saa keskustelua aikaan?

Olen nyt lääkinnyt itseäni kolme päivää alkoholilla(annokset 12/16/14) , tramalilla, Imovaneilla ja muutamalla Lyricalla jos on pitänyt jonkin lähteä pidemmälle liikkumaan. Jos menen selvinpäin, 100 mg tramadolia alla Katkolle onnistuuko? Otetaanko kaikilta huumeseulat vaikka olisi alkoholin takia hakeutunut? Saako paikan päällä nähdä lääkäriä ja esim. jonkin sortin terapeuttia?

Tässä jotain infoa asiasta, kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

.

Saman havannoin tein ja siellä on joskus yllättävänkin asiallista väkeä.

Minun lukuisilla katkoillani kyllä ainakin sain aina kaikki minulle määrätyt lääkkeet (oli sitten mitä tahansa myrkkyä jopa isoilla annoksilla) määrättyyn aikaan lääkkeenjaossa ja tenoxia joskus 2 nykysyin vissiin vaan yhden saa. Taitaa vaihdella aika paikkakuntakohtaisesti… Diapamia sitten tietysti tarpeen mukaan…

Käytin joskus sellaista apteekin isointa maxi-dosettia joka oli aivan täynnä nippeliä ja nappelia :mrgreen: Sitä en saanut itse pitää hallussa vaan lääkkeet tosiaan jaettiin tiettyihin kellonaikoihin. Kerran jopa pyysin ahdistuskohtaukseen yheltä sairaanhoitajalta 3mg temestaa tai sanoin ottavani välittömästi taxin himaan jos minua hoideta… Sitä ei ollut minulla edes respalla ja niitä lääkkeitäkin käytettiin siellä vaan äärimmäisen harvoin… Ei olisi kuulemma normaalisti onnistunut mutta sattui olemaan ihan ensimmäisiä kertoja oleva naisihminen ilta/yö vuorossa ja ei ilmeisesti ollu hommat hanskassa. Tutut hoitajat myöhemmin hieman kettuilivat minulle tuosta mutta kun ahdisti niin ahdisti ja niiden troppien jälkeen ilta meni mainiosti.

Kerran mun kanssa oli samaan aikaan hoidossa yksi ukko, joka oli peräti lääketieteen tohtori ja oli hoitanut Suomen vaarallisimpia väkivaltaisia mielenterveyspotilaita Niuvanniemellä ja Vanhan Vaasan Sairaalassa ja lisäksi julkaissut jotain tutkimuksia joissa verrattiin psykopaateilta otettuja aivojen magneettikuvia terveiden koehenkilöiden vastaaviin. Raskas työ oli lopulta vaatinut raskaat huvitkin ja mies oli jäänyt bentsokoukkuun ja oli sitä tärpättiäkin tainnut kulua ihan kiitettävästi. Valvira oli kai pakottanut katkolle, lääkärinoikeuksien menettämisen uhalla. :confused:

Aika mielenkiintoinen tapaus ja jos joku duuni on raskasta niin tuo.

Psykopatiasta muuten olemme terapeuttini kanssa eri mieltä. Eli hän haluaa uskoa (ei siis väitä olevansa 100%:sti oikeassa), että kukaan ei synny sellaiseksi vaan syyt ovat aina tulleet ulkoisista tekijöistä (+mahdollisesti tietyt geenit) ja tähän lasketaan vielä myös sikiöaika mukaan. Minä taas lukemani perusteella olen tullut tulokseen, että on myös olemassa pieniprosentti psykopaatteja jotka ilman mitään ulkoista vaikutinta vain syntyvät sellaisiksi.

Mikä on muuten hilbertin mielipide? Terapeuttini muuten on joskus hoitanut n.10vuotista lasta jolla oli kyseistä taipumusta niin siinä terapioitaessa kuulemma nousee ihan ihokarvat pystyyn.

^ Kyllä psykopaateilla on yleensä varmaan ollut jollain tavalla epänormaali kasvuympäristö, joka yhdessä tiettyjen geenien kanssa aiheuttaa ongelmakäyttäytymisen.

Muistan hyvin ensimmäisen kerran, kun jouduin tekemisiin sellaisen ihmisen kanssa, jolla oli ilmiselviä psykopaattisia taipumuksia. Hän oli yläasteella meidän koulussa tarkkailuluokalla, ja rippileirillä hänet majoitettiin samaan kämppään minun ja 4 muun kanssa. Tyypin molemmat vanhemmat oli juoppoja, ja he asuivat sellaisella asuinalueella jossa oli paljon ongelma-ihmisiä. Jätkä oli jo joskus 8-vuotiaana onnistunut ensimmäistä kertaa murtautumaan jonkun autoon sisälle, ja oli saanut sen vielä käyntiin ja ajanut ojaan. Ala-asteen aikana hän oli myös näpistellyt runsaasti kaikenlaista tavaraa kaupoista, ja lintsannut paljon. SIellä rippikoulussa 15-vuotiaana hän oli selkeästi jo oppinut psykopaateille tyypillisen manipuloivan käytöksen, ja hän osasi rippipappien ja muiden auktoriteettien läsnä ollessa käyttäytyä mielistelevästi ja korostuneen asiallisesti. Heti kun aikuisten silmä vältti, toiminta muuttui täysin holtittomaksi ja impulsiiviseksi ja hän uhkaili toisia väkivallalla heti jos kaikki ei tapahtunut niinkuin hän halusi.

Sitten kun olin myöhemmin lukiossa, kuulin oikein hyytävän jutun kaveriltani joka oli ollut ala-asteella samalla luokalla tämän tyypin kanssa. Tää pikku psykopaatti oli kuulemma jo 11-vuotiaana raiskannut toisen saman ikäisen pojan puukolla uhaten jonkun kerrostalon hississä! Ja siis tämän teon uhriksi joutunut jätkä vakuutti vielä 17-vuotiaanakin, että näin oli todella tapahtunut. En tiedä miten tuon tyypin kehityskulku sitten aikuisena jatkui.

Ihan aidolta tapaukselta vaikuttaa mun käsitykseni mukaan…

Mulle jäi nyt hieman epäselväksi, tarkoittaako aloittaja nimenomaan KATKOA vai jotakin pidempiaikaistakin päihdekuntoutusta. Katkohan on juurikin katko, eli siellä katkaistaan vain putki turvallisissa olosuhteissa ja jos alkokatkosta on kyse, niin eipä tuo kauan kestä. Riippuu paikkakunnasta ja resursseista, mutta alle viikon jokatapauksessa nuo alkokatkot kestävät, kun alkoholin akuutit vieroitusoireet saadaan kyllä nopeasti hoidettua diatsepaamikyllästyksellä, eikä siinä ajassa mitään ihmeitä ehditä tehdä päihdeongelmalle kokonaisvaltaisesti. Katkon jälkeen on toki mahdollista hakeutua oikeaan kuntoutukseenkin ja asia kannattaa tietenkin ottaa katkolla puheeksi, jos sellaista halajaa. Riippuu taas paikkakunnasta ja toki myös omasta motivaatiosta, kuinka helposti ja nopeasti kuntoutukseen on mahdollista päästä.

Huumeseulat todennäköisesti otetaan silkalla alkokatkollakin ja niissä näkyy kyllä tramadoli, jolleivat nyt satu jotakin ihan antiikin aikaista seulaa käyttämään.

Ja paikkakunnasta/sen hetkisestä katkosumatilanteesta tosiaan riippuu sekin, kuinka helposti sinne katkollekin pääsee, eli jossakin päin voi olla hyvinkin helppoa, kun menee vain A-klinikalle(vastaavaan palveluun) tai ihan terveysasemalle valittelemaan, että nyt menee vähän liian lujaa ja jossakin saa aivan henkitoreissaan raahautua päivystykseen ennen kuin on mahdollista päästä katkolle. Saattaa käydä myös niin, että jos katsovat, ettei henkilön tila ole tarpeeksi vakava, niin homma hoidetaan avokatkona, eli A-klinikalta/TK:sta saa katkolääkkeet mukaan(Käytännössä siis benzoja, eikä niitäkään kovin suurta määrää, todennäköisesti Propralia ja nykyisin usein kait unilääkkeeksi Ketipinoria), jotka siis käydään noutamassa parina-kolmena päivänä päivän annos ja sitten vain kotiin katkoilemaan.