Katko vai korvaushoito?

Aattelin nyt kysyä muidenkin mielipiteitä jotka ovat olleet esim. A-klinikan asiakkaina.
Repsahdin aikas pahalla opiaatteihin takasin, neljässä viikossa meni 800kpl Panacodeja ja 100kpl Ardinexia. Noh, päätin mennä takaisin klinikalle koska osa minusta oikeesti haluaa lopettaa. Sain viikonlopun yli Resolidia, Zopinoxia ja Ketipinoria. Pakko sanoa että ihan hirveetä apua noista ei ole vielä ollut, mutta olo olisi varmasti pahempi ilman niitä.

Kysyisinkin muiden mielipidettä siihen että missä tilanteessa olette korvaushoitoon päässyt, riittääkö esim. mainitsemani heikkojen opiaattien koukku? Otetaanko asiakkaan mielipide huomioon?

Kiitos kun jos vastaatte :slight_smile:

Moi.

Eiköhän se asiakkaan mielipide oteta myös huomioon varsinkin tapauksissa ,missä asiakas ei korvaushoitoa halua.
Sinun tapauksessa olisi järjetöntä lähteä kodeiinin liikakäyttöä hoitamaan subu/metadoni korvaushoidolla . Se on aina vuosien projekti ja miksi vaihtaa vahvempiin panacodid& arninexit ? Joskus 90luvulla on ennen Karvosen puuhasteluja ollut käytössä kodeiini korvaushoitoa heroiinin käyttäjille (pienessä mittakaavassa hys hys meiningillä )

Sinulla kun vielä tullut “retkahdus” nappien syömisessä ,k-hoito kuulostaa älyttömältä (subu/metis) . Toki jos sinulla on kroonisia kipuja ,kodeiiniä voisi ns. Korvaushoitona kirjoittaan isoilla annoksilla.

Yleisesti jos niitä menee liikaa ,niin katkolle ensin ja sitten muutaman kesän jälkeen alettaisi edes tosissaan puhua k-hoidosta ,kun onnistuneita katko/hoitokertoja on tarpeeksi monta takana .

Korvaushoitonakin on 2 eri tyyppiä haittoja ehkäisevää sekä ns. Saattohoito muoto .

Sinun tilanteessa pudottaisin tolea ,pitäisin kaupungin kaukana ongelmistani (klinikat /keskukset ) ja nauttisin kesästä ja elämästä ja yrittäisin pudottaa tolea panacodeihin /arninexeihin ja lopettaisin kokonaan niiden syönnin ajanmittaan . Seinään kun lopetat niiden vuosienkin käytön (niistä ei niin pahoja viekkareita tule ettei se olisi kotioloissa hoidettavissa)

Tsemppiä

Kiitos paljon vastauksesta :slight_smile:
Joo oon tosissaan miettinyt että olisiko järkeä subu-hoitoon lähteä, mutta niin ku sanoit, miksi lähteä vahvempaan kun on tällä hetkellä. Vuoden olen kodeiinia nyt napsinut ja mielestäni saisi jo riittää.
Vaikeeksi tässä mun tilanteesta tekee sen että mulla on tuki- ja liikuntaelinsairauksia jotka väillä vaatii kovempaa kipulääkitystä, mutta kun ei ole aina selkärankaa pysyä määrätyssä annosteuksessa.

p.s Risolid on kyllä aikas turha lääke, mutta tyhjää parempi…

^^En ihan ymmärtänyt tota pointtia; jos vieroitus on onnistunut eikä retkahduksia tapahdu, niin mihin sitä kh:ta sitten tarvitaan?

Panacodia/Ardinexia ei voida kovin isoja annoksia kirjoittaa parasetamolin/ibuprofeenin takia. Ainoat viralliset kh-lääkkeet ovat buprenorfiini ja metadoni, ja eivät tosiaan sovi kodeiiniriippuvuuden hoitoon, koska ovat paljon vahvempia. Ja vahvempienkaan opiaattien käyttäjillä kh ei ole mikään ensisijainen vaihtoehto, vaan vaatii ymmärtääkseni ainakin kaksi epäonnistunutta vieroitusyritystä ja vähintään parin vuoden ”dokumentoitua” käyttöä. Kannattaa varmaan olla yhteydessä sinne A-klinikkaan, missä voidaan sitten miettiä, miten uusi vieroitusyritys kannattaisi toteuttaa.

Niin siis ajatus tosta korvaushoidosta tuli mulle siitä kun klinikalla sitä ehdottivat ja antoivat viikonlopun yli aikaa asiaa miettiä…
En siis riemusta kiljuen halua korvaushoitoon.

Veera.
Siis tarkoitin ,että vähintään pari onnistunutta pitkää katkoa ja käyttö jatkuisi edelleen runsaana ja jatkuvia "retkahduksia"överi määrillä . Silloin voisi harkita sitä kodeiini kh.ta kodeiinilla.

En mielestäni antanut kuvaa ,että katkolle ,kuiville ja metishoitoon tai subukorvaukseen.
Ajatuksenakin aivan älyttömän absurdi.

Tinya.
Vuoden jos olet vasta niitä syönyt ,nii ihmettelen vielä enempi ,miten sinun tilanteessasi ,edes kh.sta keskutellaan (vaikka olisit vuoden syönyt niitä sen 30kpl päivässä) riippuvuus vaihdettaisi vahvempaan . Kuulostaa kuin se työntekijä ,joka ehdottanut moista ,ei olisi oikein kartalla tilanteestasi.

Noi sairaudet mitä sulla on,on aina ikäviä juttuja. Sain sellasen kuvan ,että kipu ei ole kroonista ja tarvit aika-ajoin niihin lääkitystä. Et siis joka päivä edes. Voit toki lääkärisi kanssa sopia apteekkisopimukset ja muut hienoudet,niin silloin et voisi päihtymiseen niitä popsia vanhaan malliin.

Risolid on ollut itselle yhtä tyhjän kanssa ja se on varmaan miedoin sen ryhmän lääkkeistä. Ja hyvä vaan ettet siinä sivussa vielä benzo koukkua saa itselle hommattua.

Kannabis kun saadaan Suomeen lailliseksi ,niin siitä tulee olemaan hyvin paljon hyötyä ihmisille ,jotka joutuvat kipulääkkeitä syömään päivittäin. Niin ei enää tarvi maksaa ja munuaisia kuormittaa älyttömillä määrillä parasetamolia ja ibuprofeiiniä.

Onko jollain tietoa löytyykö kodeiini pohjaisia laastareita Suomesta . Ne olisi hyviä tilanteeseen missä käytetään päihtymiseen kodeiinia (yleensä vaikuttaa 72h ,missä ajassa lääke vaikuttaa pikkuhiljaa ,hitaasti ja varmasti.

Ja voit tietenkin lääkärisi kanssa sopia ,että saisit haettua niitä vain pienen määrän kerralla tai apteekkisopimus ,jos panacodi purkin kantta ei saa enää kiinni kun sen on kerran avannut … :wink:

Vielä loppuun ,että itse en ole korvaushoidossa ,enkä ole ollutkaan Suomessa kh.ssa. Vakavissani olen sitä ollut järkkäämässä 1999 ja 2002 sekä vielä 2007 (milloin olin viimeksi katkolla ) nyt taas ollut jatkuvaa käyttöä 7-8 vuotta ja viimeiset pari ,ollut hyvin pienillä määrin. Olen pudottanut tolea ja yrittänyt tähdätä lopetukseen .(pää-asiassa Subutexin käyttöä)

Tsemppiä vaan sinulle vähennykseen ja lopetukseen ja hyvää kesää.

no nyt näkis miks ei buprella voi korvata kodeiinia jos annos olisi kohdallaan, ei kai sitä pakko mitään 8mg alkaa sulattelee.

Johan on maailma kummalliseksi mennyt, jos ihan peruskodeinistille tarjotaan vakavasti harkittavaksi vaihtoehdoksi korvaushoitoa ja vieläpä buprella tai jopa metiksellä heti, kun ensimmäinen katkoyritys kusee, eikä käyttöhistoriaakaan ole tuon pidemmältä ajalta :open_mouth: . Vaikka kai se korvaushoito sitten katsotaan helpoimmaksi ja halvimmaksi vaihtoehdoksi, joten ei tuo mua oikeastaan niin hirveästi yllättänyt.

Korvaushoitoa ihan kodeiinilla on kyllä käsittääkseni mahdollista saada joskus ja joissakin tapauksissa, jos vieroittautuminen ei ota onnistuakseen sitten millään, mutten tiedä, kuinka helppoa kodeiinikorvaukseen pääsy missäkin on. Toisaalta saman asian ajaisi ihan se, että tekee A-klinikan kanssa diilin, että noutaa sieltä säännöllisesti tarvittavat lääkkeensä. Apteekkisoppari on myös yksi vaihtoehto, jos tosissaan tahtoo pitää lääkkeiden käyttöään jotenkin hanskassa, mutta kokonaan lopettaminen ei tule kyseeseen esim. juuri kipujen tähden. Eivätpä tosin nuokaan keinot estä hankkimasta ylimääräisiä nappeja kadulta tai kaverilta.

Tinya, jos sulla on se tilanne, että kuitenkin, ainakin ajoittain, tarvitset ihan oikeasti kivun hoitoon kodeiinia, niin suosittelen, että yrittäisit tehdä klinikan kanssa tuon mainitsemani lääkkeenhakudiilin. Buprehoito estäisi kyllä tehokkaasti sua napsimasta muita oppareita, mutta jos sulla on kipuja, joihin tarvitset vahvaa lääkitystä, niin bupre ei välttämättä tehoakaan juuri niihin kipuihin ja siten kivunhoitosi tulee hankalaksi, kun olet kaiken aikaa bupren vaikutuksen alaisena, etkä näin ollen voi käyttää muita opparilääkityksiä.

Oon vissiin elänyt väärässä käsityksessä tuosta kodeiini-korvaushoidosta, eli sori jos annoin väärää infoa.

Buli-Mikko K-Mikko: Ok, mua vaan hämäsi tuo kohta, että retkahdusten takia kh kuulostaisi älyttömältä.

Tinya, olisi tosi mielenkiintoista kuulla, että mihin tossa sun tilanteessa päädytään, ja miten hoito sitten etenee. Aiempien viestien perusteella sain käsityksen, että sulla on jo ollut joku sopimus klinikan kanssa?

Kuten aloittajan tilanteesta huomaa, se korvaushoitoon pääsy tosiaan on aivan yksilöllistä. Esimerkiksi kaveri, jolla on maksakirroosi ja bupren säännöllistä käyttö oli alle vuosi (en tosin tiedä, mitä tarkalleen tästä sanoi lääkräille), pääsi buprekorvaushoitoon suhteellisen nopeasti ilman yhtäkään katkoa (tosin alkoholikatkoja oli aikaisemmin). Eli tuo “kaksi epäonnistunutta katkoa” ei ole mikään ehdoton edellytys. Korvaushoitoa käsittelevässä asetuksessa (3.1 §) asiasta sanotaan vain:

“Korvaushoito tässä asetuksessa tarkoitetuilla lääkevalmisteilla saadaan aloittaa sellaiselle opioidiriippuvaiselle potilaalle, joka ei ole vieroittunut opioideista.”

Virallisia korvaushoitolääkkeitä ovat tosiaan buprenorfiini ja metadoni, mutta lääkäri voi määrätä myös esimerkiksi puhdasta kodeiinia siitä riippuvaiselle, tosin en tiedä kirjoitetaanko reseptiin silloin kivunhoitoon vai riippuvuuden hoitoon.

Joku kirjoitti kivunhoidosta, mutta kyllä sillä korvaushoitoannoksella (tässä tapauksessa se olisi varmaan 2mg) myös kipu pitäisi riittväsäti lieventyä, onhan buprenofiini kodeiinin ja tramadolin jälkeen myös seuraava askel kivunhoidossa ja vieläpä paljon pienemmin annoksin kuin korvaushoidossa).

^ Kivunhoidosta kirjoittaessani tarkoitin, että bupre ei välttämättä auta yhtä hyvin samaan kipuun, mihin esim. se kodeiini auttaisi. Tämän olen huomannut ihan omakohtaisella empiirisellä testauksella. Mulla buprenorfiini ei siis juurikaan lievitä niitä vähäisiä kipujani, mitä mulla väliin on, mutta kodeiini kyllä tepsii niihin hyvin. Ovathan nuo jokseenikin erilaisia oppareita.

Joo, ja korvaushoitoon tuntuu nykyään pääsevän, ilmeisesti paikkakunnasta riippuen(ja toki myös mahdollisesti yksittäisen henkilön tilanteesta johtuen), kun vähänkin inahtaa A-klinikalla siihen suuntaan, että on joskus väärinkäyttänyt jotakin opiaatintapaista :unamused: . Joissakin tapauksissa tuo on ihan hyvä juttu ja joissakin se ei ole hyvä juttu sitten ensinkään :confused: .

Tinya: Sulle piti vielä sanoa, että eiväthän ne kodeiinin fyysiset vieroitusoireet yleensä mitenkään sietämättömän pahat ole, jottei niitä voisi vain kärsiä pois kotioloissa. Vastaavat pahimmillaankin ärhäkkää vatsaflunssaa ja ovat ohi n. viikossa IMO ja kaikki ihmiset nyt kestävät pienen vatsaflunssan kärsiä, elleivät sitten ole joitakin todella heikkokuntoisia sydänpotilaita tmv. Se psyykkinen puoli, eli se, miksi sä tahdot jatkuvasti vedellä kodeiinia päihdyttävillä annoksilla, on se juttu, mitä sun pitäisi lähteä käsittelemään, jos tahdot selättää riippuvuutesi kunnolla. Enpä tiedä sitten, onko sun A-klinikastasi mitään apua tuohon asiaan, jos vain tyrkyttävät korvaushoitoa heti kättelyssä, mutta jos jotenkin pääsisit käsittelemään riippuvuusongelmaasi syvemmin, joko yksin, jonkun läheisen tai sitten jonkun ammatti-instanssin kanssa, niin se poikisi paremman lopputuloksen vieroittautumiseen, kuin pelkkä kylmän kalkkunan tekeminen tai annosten tiputtelu.

Mun mielestä toi ajatus on kans aika perverssi. Tyyliin vierotetaan opamox- riippuvainen jatkuvalla xanor-lääkityksellä. Ymmärtäisin jonkun apteekkisopimuksen, jossa sitten apteekki valmistaisi pelkkiä kodeiinia sisältäviä kapseleita, sehän on täysin mahdollista. Mutta että alotettais pienempää pahaa vierottamaan vahvemmalla aineella? Ei jotenkin mene mun päähäni.

Mitä joku kirjotteli täällä että pirinarkkejakin on alotettu vierottamaan. Siis tietääkö kukaan tästä tarkemmin, tehdäänkö “saattohoito” apteekkiamfella vai subulla tai metiksellä mikä vaikuttais täysin pimeältä. Mä en aina ymmärrä näitä, mutta en taida olla ainoa.

Kiitos kaikille kirjoittaneille, hyviä pointteja :slight_smile:

Oon siis vuoden verran ollut A-klinikalla Panacodi-vieroituksessa apteekkisopimusten kera. Mutta mielestäni en sinä aikana kerinnyt henkistä puolta käsittelemään kunnolla.
Ongelma varmaan onkin siinä, kuten Winston totesi, että ei ne viekkarit fyysisesti pahoja ole, muten kuten sanoin luulen että pääkoppa on se joka tekee siitä vaikean.

Kipulääkkeitä en siis joka päivä tarvitse TULE-sairauksien aiheuttamien kipujen kanssa, mutta siihen aina ajautuu. Mutta eilen klinikalla kävin ja kieltäydyin aloittamasta korvaushoitoa. Huomenna sitten lääkäri-sairaanhoitaja palaveriin miettimään muita vaihtoehtoja.

Jotenkin ironista tilanteessani on se, että olen joskus ollut sillä pöydän toisella puolella jakamassa kh-lääkkeitä, ja nyt istun toisella puolella asiakkaana… Mutta ei se riippuvuus ammattia katso.

Olen kyllä huomannut tämän alueen päihdehoidossa sen, että bubre-korvaushoitoon pääsee mitä naurettavimmilla taustoilla, jos vertaa muutamaa vuotta taaksepäin.

Mutta kiitos paljon neuvoista ja tsempeistä, pidän teidät ajantasalla :slight_smile:

Toi on kyllä tosi hyvä pointti. Ei ne fyysiset oireet yleensä ole se, mihin homma kaatuu, vaikka inhottavia ovatkin. Ainakin mun mielestä se jatkuva ahdistus, tyhjyyden tunne ja saamattomuus on kyllä paljon vaikeampi kestää. Lisäksi mielialalla, asenteella ja muilla olosuhteilla on mun mielestä tosi suuri vaikutus siihen, miten vaikeilta vieroitusoireet tuntuu.

Tinya, riippuvuus ei todellakaan katso ammattia. Toi sun viimeisin viestisi avasi kyllä aika paljon sun tilannetta. Tsemppiä lopetukseen!

EDIT: Niin tuo lainaus oli siis Winstonilta; en vissiin oikein vielä osaa käyttää tätä keskustelupalstaa.

^^Totta Veera puhut tuossa juuri siitä miten vaikeeta se psyykkinen puoli vieroittautumisessa on. Nimenomaan se tyhjyyden tunne, ahdistus ja saamattomuus ovat niitä mun kompastuskiviä.

Kiitos tsempeistä, seurataan tilannetta :slight_smile:

VERTAISTUKI ON VERRATON!