Katkaisuasemat?

Mitä siellä tapahtuu? Mitä troppia siellä annetaan ja kuinka kauan siellä ollaan? Onko se paikka (kuulopuheita) että mies pannaan muutamaksi päiväksi läkkeellä untenmaille, ja sieltä kun pääsee on äkkiä ikäänkuin taas uudelleen “juomakunnossa” Monihan on kertonut juttua niin perinteistä…“Katkolta taas suoraan juomaan”

^ Joo, katkolta on tosiaan mahdollisuus lähteä takas juomaan uusinvoimin. Se on vain paikka, jossa katkaistaan putki ja hoidetaan fyysiset vierotusoireet pois.
Tosin sieltä pyritään kyllä ohjaamaan myös jatkohoitoon eli kuntoutukseen, mutta kaikki ei tietysti pääse tai edes halua jatkohoitoon.

Katkolla ollaan nykysin 5 - 7 päivää. Ekoina päivinä annetaan lääkitystä, yleensä bentsoja sekä nukkumiseen että kramppien ja deliriumin ehkäisyyn, ja muutenkin lepäämisen apuna.
Lääkitys vedetään yleensä alas asteittain 3 - 4 päivän aikana, mutta se on tapauskohtaista, ja riippuu asiakkaan päihdehistoriasta ja oireista ennen katkolle tuloa. Nämä kartotetaan alkuhaastattelussa, jonka jälkeen on myös lääkärin tapaaminen.
Katkolla on jotain ohjelmaa, askartelua ja hommaa joihin osallistutaan oman voinnin mukaan. Lisäksi katkolla vierailee AA:n edustajia suorittamssa omaa kahdettatoista (12.) askeltaan. “AA-info” on jossain katkolla pakollinen kaikille asiakkaille.

Tarharyhmä tuossa jo tärkeimmät asiat kertoikin.
Oma kohtainen kokemukseni on, että alussa tehdään arvio omasta tilanteesta yhdessä päihdetyöntekijän kanssa ja sen perusteella 3-4 päiväksi on annettu vieroituslääkitys. Ja yöksi unta parantavaa lääkitystä olen saanut, mutta vain yöksi, ei päivä zombina lääkitys. Viimeksi en käynyt kertaakaan lääkärin juttusilla, mutta yleensä on lääkärin tapaaminen. Siellä on säännöllinen päivärytmi; herätys, aamupalaveri, ruokailut, lääkkeet, sovitut päivän toiminnat ja illalla sitten hiljaisuus sovitusti. Itse olin nyt viimeksi 8 päivää, katkon pituuskin vaihtelee henkilöittäin. Jotkut lähtevät katkolta juomaan, jotkut eivät. Riippuu ihan henkilöstä ja miten on omaan päihdeongelmaansa asennoitunut.

Vieroitusoireet minut nimenomaan on katkolle ajanut ja niihin sieltä saatava lääkitys + henkilökunnan seuranta ettei tule kramppeja jne. Vieroitusoireista ylipääseminen oli kaikkein pahin osuus alussa, ainakin minulla.

Siis omakohtaisen kokemukseni perusteella kirjoitin.