Kasvisravinnolla -> ylienergisyys - tarttee neuvoja!

Elikäs eilinen meni överiksi tällä palstalla ja tänään piti tehdä 50 km Cittarireissu. Minun on pudotettava painoa ja nyt kun sitä “hiilaritainnusta” ei ole niin jaksaapi enemmän. Tässä on kuitenkin tullut eteen pikkuisia pulmia joihin tarttisin neuvoja:

  1. Roskaruoka on halpaa, mutta kasvikset kalliita. Jo yksi iso mango (josta vielä kuoret pois) maksaa yhden päivän hiilari-rasvapommin (ranskis-nakkisatsi vaikka) verran eli rahaa palaa liikaa.

  2. Luomu on ylihintaista. En oikein huomaa isoa eroa luomupäärynän tai luomuomenan ja tavallisen välillä, mutta hinta on tuplat.

  3. Pakastealtaissa on halpoja wokkivihanneksia (Findukset tuplahinnoissa Lidlin tuotteiosiin ja Pirkkaan nähden). Kyllähän nuo ovat ok, mutta tarttee vaihtelua.

  4. Hedelmäsäilykkeitä on paljon, mutta 2/3 niistä on sokeriliemeen säilöttyjä (Lidlin hedelmäsäilykkeet kaikki) ja vihannespuolella kuten artisokissa taas öljyyn eikä suolaveteen.

  5. Vähärasvainen liha on harvinaista tai kallista. Tossa Lidlissä on broilerin jauhista 2,99 400g eli tulee yli tuplahinta valmiisiin pyöryköihin nähden (joissa kananahkaa jota lekuri suositteli välttämään) ja jos nautaa haluaa niin se on paahto/sisäpaistia sitten vähintään 700 g.

  6. Aikuinen ihminen ei tartte maitoa eikä tartte usein syödä lihatuotteita, mutta soijatuotteet ovat kalliita.

  7. Kalastettu kala on kallista ja kassilohi ei hyvä.

ELI

Miten tässä pystyisi (nyt 2. viikko lopuillaan) jatkamaan tätä terveellistä syömistä niin että saisi vaihtelua ja niin ettei törsäisi liikaa. (Viinan kanssa tietty törsäsi 5 kertaa enemmän).

En ole asiantuntija mutta proteiinia ja omega3 kyllä tarviit? Esim kanaa ja kalaa (seiti tai tonnikalakin)!
Voitko syödä kananmunia? Ois erittäin hyvä proteiinilähde ja nälkäkin pysyy poissa pitempään.
Mites se B12 jos syöt vain kasviksia?

Kanteleen neuvot:

  1. Kasvikset kieltämättä ovat (ainakin osa niistä) aika hintavia. Painota juureksiin (ei perunaa tai bataattia) ja ota vaikka marjojakin sieltä pakastealtaasta messiin sen partaäijäjurgurtin kera. Eikä ne mangot nyt ole pakollisia… halvenpiakin hedelmiä löytyy…

  2. Luomu on kallista. Hanki ihmissuhteita, että pääset aika ajoin keräilemään esim. omenia ja marjoja ilmaiseksi niin paljon kuin vaan viitsit pakastaa, sienestys ei ole myöskään yhtään hullumpi harrastus. Sijoita kasvihuoneeseen (sisä tai ulkotilohin) ja kasvata osa kasveista/yrteistä/mausteista ihan itse. Munia ja raakamaitoakin saa suoraan maatilalta kun laittaa kontaktit kuntoon.

  3. Niihin tylsiin wokkivihanneksiin voi saada aina uudenlaisen “sykkeen” kun käyttää erilaisia mausteita/yrttejä monipuolisesti.

  4. Unohda ne säilykkeet, ihan kaikki.

  5. Liha ja kalakin on hintavaa varsinkin jos se on laadukasta. Opettele kalastaan tai pienimuotoisesti metsästämään.

  6. Maito ei tosiaan ole pakollista, mutta eipä ole se soijakaan.

  7. Katso kohta 5.