Päätin aloitaa oman ketjun, johon jonkin aikaa kirjaisin ajatuksiani ja tunteitani tässä elämäntilanteessani. Johon siis kuuluu 24 vuotta kestänyt suhde (15 vuotta naimisissa) alkoholiongelmaisen miehen kanssa. Vuosien aikana mies on mennyt alaspäin ja minä siinä mukana.
En tiedä, olenko vieläkään ihan pohjalla, mutta aika pimeää täällä jo on. Toisaalta tänä syksynä on elämääni tullut uusia avauksia. A-klinikan sosiaaliterapeutin ehdotuksesta olemme käyneet mieheni kanssa Perheasian neuvottelukeskuksessa. Itse olen käynyt asianajajan puheilla selvittääkseni oikeita menettelytapoja eron tullen. Konkreettisimpana asiana olen ostanut oman auton, jotta en olisi siinäkään asiassa riippuvainen miehestäni. Ja sitten olen löytänyt tälle palstalle ja huomannut, ettei tilanteemme olekaan ainutlaatuinen enkä minäkään ole ainutlaatuisen paha puoliso. Samoilla sanoilla nuo a-ongelmaiset tuntuvat puolisoitaan syyttelevän. Näillä sivuilla ollut minulle käsittämättömän suuri merkitys. Milloin kenenkin teksti on kolahtanut, matkaan on jäänyt voimaa antavia viisauksia ja hervottomia huumoripläjäyksiä. Kiitos siis teille upeat kohtalotoverit!
Jos en olisi löytänyt palstaa, olisin luultavasti tälläkin hetkellä tavattoman ahdistunut, sillä mieheni pöhnäputki on kestänyt jo 10 päivää, eikä loppua näy. Yleensä on tässä vaiheessa jo selvinnyt vieroitusoireistakin ja valmis taas ohjeistamaan muuta perhettä siinä, miten pitäisi elää ja mitä kaikkea nämä ovat tehneet väärin. Mutta siis, nyt minä olen rauhallinen, en ole mennyt huutamaan miehelleni uhkauksia, eikä minua oikeastaan kauheasti kiinnosta, kuinka kauan hän vielä aikoo juoda.
Tein juuri elämä pelissä -testin. Siinä todettiin, että olen kovin kuormittunut, mutta että ajattelen kuitenkin keskimääräistä positiivisemmin ja arkipäivän harmit vaikuttavat minuun aika vähän. Oivalsin, että noiden ominaisuuksien vuoksi varmaan olenkin jaksanut nämä vuodet. En todellakaan paljon piittaa pikkuasioista - ehkä siksi, että isojakin ongelmia on! Pitänee kiittää myös pöhnäpökkelöä tästä. Positiivisuutta tuonee se, että hyviäkin asioita elämässäni on ja olen niistä kiitollinen. Lapset ovat elämäni tärkein asia, ja heidän kanssaan minulla on hyvä suhde. Vähäiset ystäväni ovat uskollisia ja luotettavia, ja vuorovaikutuksemme avointa. Työni on kiinnostavaa ja työyhteisö hyvä.
Olen vuosia halunnut erota, mutta en ole uskaltanut. (Teko)syyt ovat olleet hyviä ja huonoja. Mitä mies tekee, kun ilmoitan erosta, mitä eron toteuduttua? Sekoaako? Katkeaako yhteys poikiin - vienkö pojilta isän? Kuka tekee miesten työt, joita en osaa? Riittävätkö rahani öljynvaihtojen ja ränninpuhdistusten ostamiseen? Hylkääkö mieheni suku pojat ja minut? Kuinka hoidan poikien kuljetukset, kun koskaan ei ole toista aikuista apuna? Miten elän syyllisyyteni kanssa? Miten elän häpeän ja epäonnistumisen kanssa? Onko todella parempi yksin kuin juopon kanssa, onhan se kaksi kolmasosaa ajasta selvin päin? Miten kestän katsoa miestä, kun hän lähtee? Rakastinhan häntä joskus, ja uskon hänen olevan musertunut erosta, nimenomaan lasten vuoksi.
Nyt kai kuljen kohti eroa. Mies auttaa päätöksenteossa, sillä perheasian neuvottelukeskuksessa olen ääneen sanonut, että haluan hänen muuttavan pois, jos aikoo jatkaa juomista. Ja hän on sanonut, että ero on todennäköisempi vaihtoehto kuin juomisen lopettaminen. Ja alkanut juoda taas ja taas, pisin selvä aika vapun jälkeen ollut 2 viikkoa.