Käräytänkö viihdepolttajan äidilleen?

Satuinpa kysymään suoraan 20-vuotiaalta sukulaistytöltäni (sanotaanpa häntä nyt vaikka Saijaksi) polttaako hän pilveä (hän oli nimittäin ottanut kannabislehti-tatuoinnin). Hän vastasi polttavansa vain viihteellä käydessään, eli käsittääkseni 1-2 kertaa viikossa. Hänellä on alle vuoden ikäinen lapsi, joka on tuolloin hoidossa isoäidillään. Saija kertoi polttaneensa päivittäin ennen lasta. Ensimmäisen kerran hän on polttanut 5 vuotta sitten. Myös lapsen isä polttaa pilveä, he eivät tosin asu enää yhdessä enkä tiedä kuinka paljon hän polttaa.
Saijalla ei ole ammattia eikä työkokemusta. Raha asumiseen tulee sossusta ja oma äiti avustaa myös. Kertoipa Saija kasvattaneensa noita kasveja itsekin ja saaneensa siitä yhdessä kesässä useamman tonnin.
Hänen mielestään käytöstä ei ole mitään haittaa- päinvastoin. Se rentouttaa ja parantaa keskittymistä ja sen käyttäjät ovat rauhaa rakastavia- toisin kuin muiden huumeiden käyttäjät. Ja “kaikki nuorethan sitä käyttää”, eli siinä ei ole mitään epänormaalia.
Sanojensa mukaan hänellä ei ole aikomusta siirtyä muihin huumeisiin, sillä tietää mitä siitä seuraa (kuulemma 4 kaveria on kuollut piikittämiseen tai nappeihin). Ja mitä lapseen tulee: “Pidän siitä hyvää huolta ja mietin kyl tarkkaa mitä teen millonki… en mitenkää sitä haluu saattaa vaaraan. pidän huolen et sillä on hyväelämä ja et se saa ihan kaiken mitä tarvitsee ja oon sen etee valmis tekee mitä vaan tarpeellista”.

Koitan tässä nyt kerätä ajatuksiani. Mielestäni Saija on aina ollut ikäisiään lapsellisempi, ja minusta tuntuu että hän ei osaa suhtautua asioihin vakavasti. Minunkin pitäisi kuulemma polttaa että olisin rennompi!
Pohdin tässä kuuluuko ja kannattaako minun puuttua tähän asiaan eli lähinnä kertoa tästä Saijan äidille.
Tiedän että hänellä on muutenkin jatkuvasti huolta tyttärestään ja lapsenlapsestaan, enkä haluaisi kuormittaa häntä. Itselläni ei ole kokemusta pilvestä, ja en nyt oikein ymmärrä onko se esim.alkoholia pahempi vaihtoehto jos sitä käyttää vain viihteellä? :unamused:
Jos käräytän Saijan, tiedän ettei hän minuun enää luota, mutta en myöskään haluaisi kokea joskus syyllisyyttä siitä että en puuttunut asiaan. :confused:
Mitä olette mieltä :question:

Ehdottomastti kerro. Jo senkin takia, että kuviossa on mukana lapsikin. Kaikki nuo Saijan puheet pilven harmittomuudesta ja yleisyydestä on yhtä huuhaata, johon kaikki käyttäjät nähtävästi uskovat. Lapsi ei kuitenkaan ole turvassa, jos äiti käyttää huumeita 1-2 kertaa viikossa. Mielestäni myöskin jo tuo, että hän on ottanut kannabistatuoinnin, kertoo, ettei kyseessä ole pelkkä “viihdekäyttö”. Kannabis on Saijalle rakas asia, ehkä piankin rakkaampi kuin oma lapsi. Kyllä Saijan äidin pitää olla selvillä mitä tapahtuu sillä välin, kun hän hoitaa tuota pientä. Ikävä tarina, toivottavasti saatte siihen nopeasti hyvän käänteen.

Olen samaa mieltä Senjamilenan kanssa,kerro!Se on oikeanlaista välittämistä.Pienen lapsen äidin olisi ennemminkin kuulunut tatuoida lapsensa nimi iholleen,eikä kannabislehteä!Se jo sanoo paljon,missä tärkeysjärjestyksessä hällä on asiat.

Hei,

Minun mieheni on käyttänyt viimeiset 10 vuotta kannabista runsaasti, joka päivä useamman kerran. Hän poltteli aikaisemmin 16-20 vuotiaana (nyt on 50V) ja oli välillä 20 v polttamatta työnsä vuoksi. Hänen poikansa , joka on 24v on poltellut myös lähes 10 vuotta. Nuorena aloitettu kannabiksen käyttöhän pysäyttää aikusitumiskehitystä ja kypsymistä. Tämä näkyy oikein hyvin mieheni pojan kohdalla. Ajatuskulku ja toimet ovat niinkuin 15 vuotiaalla. Koulun hän jätti kesken ja työtä ei halua tehdä kuin ajoittain hiukan, sen verran että pääsee viihteelle. Suunnitelmia ja visioita ja suuria puheita, niitä riittää (niitähän kannabis tuottaa, harmi vaan kun se toteutus kannabiksen vuoksi jää tekemättä). Osaa manipuloida hyvin vanhempiaan ja sisaruksiaan,että aina riittää huolehtijoita,että on ruokaa, vaatetta ja huvia.

Kannabiksen käyttäjät aina vaahtoavat sen harmittamuudesta ja vertaavat alkoholiin. Kuitenkin nyt miestäni seuranneena en todellakaan näe sitä harmittomana. Aina jotkut tulevat siitä riippuvaisiksi ja kyllä todellinen yhteys tällaisen ihmisen kanssa on vaikeaa. Miehelläni asioiden loppuunsaattaminen on vaikeaa, ideat tulevat ja menenvät, hänen muistinsa on selkeän huono, koko ajan polttaa enemmän , aina on keuhkoputken tulehduksia ja flunssia jne. Aluksi aina uskoin hänen selityksiään hiukan, mutta nyt näen niin selkeästi eron, millainen hän on , kun ei käytä (esim viime kesänä ihanat kaksi kuukautta ilman) ja milllainen kun hän käyttää. Taloudellisen puolen hallinta ei ole hanskassa myöskään. Kannabis tekee ihn´misestä typerämmän kun hän oikeasti on ,vaikka käyttäjä itse luulee olevansa niin hienossa vireessä. Alan olla ihan allerginen jo hajullekin punasilmäisyydestä puhumattakaan.
MIelnkiintoista lisätietoa löytyy mm. netistä anonyymit marijuanan käyttäjät Marihuana Anonymous World Service
talktofrank.com, josta myös löytyy tietoa marijuanasta ja siitä irrottauneiden nuorten kertomuksia.Minullaon myös alla oma ketju nimellä Löytyykö kannabiksen´vastuullisen´ käyttäjän läheisiä´ ?, Sieltäkin löytyy mielipiteitä, samoin kotikanavan puolella on yksi ketju, jonka aloittaja kovasti puoltaa kannabista. Itse en pidä sitä ollenkaanvaarattomana aineena, joillakin se pysyy hanskassa ja lievänä viihdekäyttönä, mutta aina on joukossa niitä joilla se huomaamatta karkaa käsistä. Lisäksi sitä tarvitaan koko ajan enemmän ja kannabiksen kanssa helposti tulee mukaan alkoholikin addiktiiviselle tyypeille myöhemmin.
Eli en osaa vastata kysymykseesi , pitäisikö äidille kertoa. Onko Saija nimenomaan kieltänyt kertomasta? Itse ainakin haluaisin tietää jos lapseni käyttäoisi.
Useimmiten käyttäjät vähättelevät käyttämäänsä määrää ja käyttökertoja. Todella ikävää on aina kun kuvioissa on lapsi, koska kyllä se terve lapsi-vanhempi vuorovaikutussuhde aina kärsii.
Ehkä ohjaajat osaavat antaa vinkkejä kertomisen suhteen.

Kiitos kommenteistanne, toivottavasti niitä tulee lisää!

Saija kielsi kertomasta tatuoinnistansa kellekään (nimenomaan siitä mitä se esittää), ja nähtävästi hän minuun luottaa kun uskalsi minulle kertoa niin avoimesti nuo aiemmin mainitsemani asiat (hänen asenteensa tosin vaikutti niin häpeilemättömältä ja suorastaan ylpeältä, että olin ihan raivon partaalla käydessäni hänen kanssaan tätä chat-keskustelua). :imp: Haluaisin toki olla luottamuksen arvoinen, enkä haluaisi olla kenekään kanssa riidoissa, mutta on kyllä vaikeaa olla hänen äitinsä kanssa tekemisissä ja salailla samalla tällaista asiaa (olen enemmän tekemisissä hänen kuin Saijan kanssa). Ei tämä ihan helppo juttu ole kun olen tätä tauotta miettinyt nämä kaksi päivää ja koittanut pyöritellä asiaa joka suunnalta. :frowning:

Vaikkei Saija polttaisikaan lapsensa läsnäollessa, niin eikö esim.kannabispsykoosi (ammatti-ihminen kertoi näiden viime aikoina yleistyneen) saata iskeä kesken normaalin arjen? Kuinka lapsen sitten käy?

Mitä tekisit, jos Saija kannabiksen sijasta sanoisi käyttävänsä alkoa viihdekäyttönä :bulb: . Miettisitkö kertomista? Alkoholi luokitellaan paljon kovemmaksi päihteeksi kuin kannabis. Päihdytävä vaikutus on voimakkaampi samoin riippuvuus syntyy herkemmin ja alkoholi altistaa väkivaltaselle käytökselle. Jos kertoisit alkosta niin silloin kerro myös kannabiksesta, jos taas et kertoisi alkosta niin älä kerro kannabiksestakaan. :confused:

Itse pidän kannabista pahempana asiana kuin juomista. Tosin omakohtaista kokemusta on vain jälkimmäisestä. Mutta jos minä olisin vahtimassa lasta kun lapsen äiti on viihteellä, niin kyllä minusta olisi reilua tietää millä se nuppi vedetään sekaisin. Tuolloin voisin itse päättää haluanko mahdollistaa kyseisen aineen (siis tässä tapauksessa pilven) käytön. Ja käyttipä sitten alkoa tai pilveä, niin omasta mielestäni 1-2 kertaa viikossa on pienen lapsen äidille liikaa (tai ylipäätään kelle tahansa jonka tulee kantaa vastuuta toisesta ihmisestä).

Minä miettisin taas asiaa siltä kannalta, että miten tukisi äitiä ja lasta, jotta huumeiden käyttö saataisiin loppumaan ja lapsella olisi hyvä kasvuympäristö.

Jos kerrot asiasta tytön äidille, uskotko että sillä on vaikutusta hänen huumeiden käyttöönsä? Vai käykö niin, että Saija menettää luottamuksensa niin sinuun kuin äitiinsä ja eristäytyy teistä, jolloin asiat kääntyvät vielä huonommalle tolalle.

Minusta vaikuttaa siltä, että Saijalla on erittäin positiivinen kuva kannabiksesta, jolloin on todella epätodennäköistä että hän lopettaisi käytön vain, koska sinä ja äiti niin haluaisitte. Hän luultavasti suuttuu ja ajattelee, että te ette vain ymmärrä, koska teillä ei ole asiasta kokemusta.

Kannabis on luokiteltu miedoksi huumeeksi ja monet sitä käyttävät eivät ole siirtyneet vahvempiin. Kuitenkin kannabis kertyy esim. aivoihin, mitä alkoholi ei tee. Alkoholi poistuu elimistöstä nopesti. Uusimpien tutkimiusten mukaan kannabiksen poistuminen aivoista ja aivojen palautuminen normaali tilaan voi kestää jopa kaksi vuotta. Kannabis tekee käyttäjästään velton ja kyvyttömän tehdä reippaasti asioita. Tässä Saijankin tapauksessa vaikuttaa, että hän siirtää vastuun ottoa omasta elämästään.

Olisi tärkeää, että hän saisi tukea ja pääsisi mukaan johonkin toimintaan. Oli se sitten koulu, kurssi tai työ. Minusta kannattaisi nyt ensisijaisesti miettiä olisiko sinulla mahdollisuus vaikuttaa Saijaan ja hänen elämäänsä. Jos hän kerran avoimesti kertoo sinulle asioitaan, ehkä hän myös kuuntelisi sinunkin mielipiteitä elämästä.

Nuorena sitä ajattelee kaikesta vähän eri lailla. Olin joskus itsekin samanlainen ja kasvattelin "pientä kukkasta"vain. Sittemmin on ajatukset hieman muuttuneet. :slight_smile:

Jos ajatellaan että jonkun henkilön on “pakko” jotain addiktiotaan toteuttaa, niin minä ainakin pitäisin pientä pössyttelyä vaarattomampana kuin alkoholia. Minun perilliselläni on todennäköisesti se itäinen aggressiivinen alkoholigeenimuunnelma asiasta, ja kännipäissään hän on varsinainen paholainen. Muistan aikoja, kun melkein toivoin,että jollakin kaverilla olisi pilveä myytävänä, että olisi hetken aikaa rauhallinen kausi, eikä poliisien väliintulo olisi ollut jokaviikoinen tapahtuma. Kännipäissä on tullut tehtyä vaikka mitä, niin muille kuin itselle, pilvipäissä taas vaan hihiteltiin kotona. Tämä puheenvuoro tosin on ihmisestä, jonka en enää usko pääsevän addiktioistaan koskaan kokonaan irti.
Eri asia on tietenkin, kun kyseessä on äiti ja pieni lapsi. Ei kait äiti kuitenkaan lapsen huoneessa ollessa polttele? Allergiselle ihmiselle savu jo tekee tepposensa, itselläni turposi aina kieli, kun jouduin savualtistukseen.

Kannabiksen käyttäjiä on hyvin monenlaisia kuten alkoholinkin käyttäjiä. Tunnen useita onnellisia ja menestyviä perheitä joissa isä, äiti tai molemmat polttavat kannabista sen aiheuttamatta mitään ongelmia lasten kasvatuksessa. Yksi tai kaksi kertaa viikossa käytettynä ei mielestäni ole syytä puhua suuresta riippuvuudesta vaan pikemmin tavasta rentoutua kuten Saija oli kertonutkin. Luultavasti suurin osa täällä kirjoittavista ihmisistä tuntee useita hyviä lasten vanhempia, jotka kannabista käyttävät, mutta jotka eivät ole siitä (käytöstä) muille kertoneet. Mustavalkoiset asenteet, joiden mukaan kannabiksen käyttö on aina ja välttämättä paha asia, aiheutuu siitä että “kunnon ihmiset” joutuvat peittelemään käyttöään ja vain ongelmatapaukset tulevat ilmi, joiden perusteella ollaan sitten valmiita tuomitsemaan kaikki kannabiksen käyttäjät kokeilijoista lähtien huonoiksi ihmisiksi.

Mielestäni Saijan kannabiksen käyttöön ei tule puuttua jos se ei aiheuta havaittavia haittoja. Jos kasvatussuhteessa on onlgelmia, ne eivät välttämättä (mutta voivat) johdu kannabiksesta vaan aivan muista asioista. Puuttumalla kannabiksen maltilliseen käyttöön voi käydä niin että alun perin hyvä tilanne voi muuttua puuttumisen seurauksena aiempaa huonommaksi. Puheyhteyden ja luottamuksen katkeaminen ovat mahdollisia, eikä se palvele lapsen etuja. Mikäli tieto kannabiksen käytöstä menee sosiaaliviranomaisille asti aiheuttaa se usein tarpeettoman ja lapsen kannalta usein tuhoisan huostaanoton.

Kannabiksen vaikutukset terveyteen näyttäisivät olevan täysin yksilöllisiä. Jotkut pystyvät käyttämään sitä vuosikymmeniä suuriakin määriä päivittäin sen aiheuttamatta ongelmia opiskelussa, työssä tai terveydentilassa. Joillekin harvoille yksilöille se taas voi aiheuttaa tai pahentaa erilaisia psyykkisiä ongelmia nopeastikin. Mikäli Saija on käyttänyt kannabista jo viisi vuotta ei todennäköisesti ole odotettavissa mitään dramaattisia muutoksia.

Itse en kertomasi perusteella kertoisi Saijan äidille kannabiksen käytöstä. Säilyttäisin luottamuksen Saijaan, mutta puuttuisin tietenkin asiaan mikäli havaitsisin kannabiksen vaikuttavan Saijan terveyteen. Lapsen etua ajatellen voisi olla tärkeämpää yrittää edistää perheen taloudellista tilannetta kuin puuttua kannabiksen maltilliseen käyttöön. Muistot pienessä kannabispöhnässä olevasta hymyilevästä äidistä ovat varmasti parempia kuin muistot joka viikonloppuisesta känniriidasta kahdelta aamulla.

Neuzgi,

HARVINAISEN JÄRKEVÄ KIRJOITUS :exclamation: :slight_smile:

Cannabiksen puolestapuhujat vauhdissa täällä…

Mitä,Lauri,sinä olet mieltä?

Inkeriö

tosi asioita vain puhutaan. Ei kannata vääristellä ja vouhottaa, se vain pahentaa asioita. Uskottavuus menee valistukselta, jos annamme tunteillemme vallan, emmekä pysy tosi asioissa. Se on tietysti ymmärrettävää, että kun olemme kokeneet kovia, tunteet tulevat voimalla mukaan. Itseäni on helpottanut päihdealan opinnot. Mutta ymmärän, inkeriö tuon asenteesi, itselläni se on bentsoja kohtaan. Jos voisin hävittäisin ne kaikki.

Samaa mieltä olen myös minä.

Vaikka en mikään kannabiksen kannattaja olekaan, niin ihmettelen miksi esim lääkkeeksi jaetaan kovan luokan huumeita ja bentsoja sen sijaan, että hyödynnettäisiin vaikkapa hyväksi havaittua kannabista. Sori meni vähän off-topic. :mrgreen:

^Kyllä mäkin oon suht samaa mieltä. Mulla on useampia tuttuja keistä osa jopa töissä lasten tai nuorten kanssa ja kasvattavat cannabista. Ihmisiä kenestä ei koskaan uskoisi että illalla rentoudutaan jorkka huulessa. Ei ole ongelmia ollut töiden, ajokortin tms. asioiden kanssa vaikka käyttöä ollut usein +10v. Osa pitää kuitenkin cannabista vaihtoehtona alkoholille ja kasvattavat sitä itse ettei tarvitse olla tekemisissä ihmisten kanssa ketkä käyttävät muita huumeita. Useille ihmisille alkoholi aiheuttaa kuitenkin enemmän kaikkea negatiivista (mokaukset, muistinmenetys, agressiivisuus yms) kuin cannabis.

Telkkarista tuli reilu vuos sit 5-osainen dokumentti huumeiden vaikutuksista aivoihin sekä riippuvuuksien voimakkuuksista. Cannabiksen käyttäjistä vain 10% jää ongelma-käyttäjiksi ja nämä ihmiset tietenkin siirtyvät myös vahvempiin aineisiin.

En mä itse tahtoisi et vanhemmat käyttäisi päihteitä lainkaan mut jos pitäis valita kännäämisen ja pilven väliltä ni jälkimmäisen ottaisin. Mun iskä juo nykyän aivan liikaa (juonu jo vuosia mut sitä ei oo aiemmin edes tajunnu) ja pelkään humalaisia koska he ovat todella arvaamattomia! Lapsi ei kuitenkaan saa olla millään tavalla vaarassa minkään päihteen takia. Mieluiten kokonaan poissa kotoa jos jotain otetaan.

Mulla yks frendi joka lopetti käytön kuultuaan olevansa raskaana (lähes 5v sitten) oli kesäl retkahtanu ku muksu oli mummolassa pari vkoa. Kertoi itse asiasta klinikalla jotka tietenkin soittivat lastensuojeluun (minkä henkilö kyllä tiesi); kyse tosin ei ollut pilvestä. Mut seuraava kerta jos jää testeissä kiinni, lähtee muksu huostaan. Harva ihminen tästä syystä edes kertoo asiasta, mutta onneksi on myös joitakin rehellisiä käyttäjiä. Cannabis on laiton aine joten vaikka klinikalla sitä pidetään melko vaarattomana ja esim. meillä se saa näkyä korvaus-hoidossa, niin lapsen ollessa kyseessä myös pelkkä cannabis aiheuttaa huostaanoton.

Mä itse tarkkaisilis Saijan ulkonäköä ja mieli-alaa jotta huomaisi mikäli käyttö ei enää olisi hallinnassa. Monet ihmiset kuitenkin kasvavat ohi käytöstä ja suurimmalle osalle käyttäjistä cannabis kuitenkin riittää eikä ole tarvetta siirtyä kovempiin huumeisiin. Mun ja sisarusten puolisot ovat samasta paikasta jossa ihmiset pyörivät aikoinaan porukassa ja kaikki polttivat pilveä. Muutama polttaa edelleen mutta suurin osa on lopettanut eikä heistä siirtynyt kuin 1 vahvempiin aineisiin ja hänkään ei esimerkiksi piikittänyt. Entinen kovien aineiden käyttäjä harvemmin pystyy viihdekäyttämään cannabista, mutta ihminen joka on käyttänyt vain cannabista ja on tilanteeseen tyytyväinen harvemmin tahtoo kovempia huumeita… Olet todella luottamuksen arvoinen että hän sulle asiasta kertoi ja luottamusta on todella vaikea saada takaisin jos sen menettää… Mä en asiasta kertoisi ennenkuin ilmenisi jotain joka tekisi tilanteesta vakavampaa. Ennemmin keskustelisin asiasta uudestaan Saijan kanssa, kyselisin tarkasti että lapsi ei joudu mihinkään vaaraan tämän tavan takia ja sanoisin että mikäli tilanne muuttuu niin en epäile asiasta ilmoittaa. Lisäksi muistuttaisin varmuuden vuoksi mitä tapahtuu, jos jotain käy ja käyttö tulee viranomaisille selväksi. Kyseessä kuitenkin on niin nuori ihminen joka saattaa ajatella asioista naivisti. Ei tarvitse kuin kärähtää ratista pilvessä, niin lastensuojelu puuttuu asiaan. Mun tutuista ei kukaan ole kärähtänyt pilvessä ajosta 11 vuoden aikana, tosin he ovat kaikki näitä ihmisiä ketkä käyvät töissä ja käyttävät vain pilveä…

Varmasti ulkopuoliset ajattelevat meidänkin perheestä, että kaikki on tosi hyvin. Ei ole niin helppo nähdä mitä monissa kannabisperheissä oikeasti tapahtuu, mitkä ristiriidat ja hitaat hengenkuolemat siellä velloo. Minullakin on tullut tuttuja kannabis perheitä mieheni kautta, josissa kaikki näyttäisi olevan hyvin. Mutta ei ole yksi eikä kaksi tapausta, kun pääsee tutustumaan paremmin näihin perheisiin, kaikki ei olekaan niin ihanaa, kaukana siitä.

Mistä malibun tieto on peräisin,että 10% jotka jää riippuvaisiksi ja ongelmakäyttäjiksi siirtyvät tietenkin vahvempiin huumeisiin? Kyllä kannabis yksinään riittää aiheuttamaan ongelmia. Esim. mieheni pitkä köyttö on ongelmakäyttöä ja riippuvaisuutta ja tietysti aina on mahdollista,että siirtyy vahvempiin huumeisiin, mutta toistaiseksi ei ole näyttänyt siltä. Kannattaa tutustua kannabiksesta vapautuneiden tarinoihin, joista mainitsin edellisessä viestissä. Usein ongelmat pystytään myöntämään vasta , kun on päästy pilven vaikutuksesta ja sen suuren aivopesun alta mikä tämän kukan ympärillä pyörii. Ja se ikuinen keskustelu… niin mutta se on niin paljon parempi vaihtoehto kuin alkoholi…

ja se on ihan varma,että kannabis eikä mikään muukaan päihde vaikuta myönteisesti lapsen ja äidin vuorovaikutukseen.

Tervehdys kaikille tämän palstan kirjoittajille,
kannabiksesta näyttää virinneen kiivas keskustelu, alkoi siitä että käräytänkö viihdepolttajan äidilleen. Vaaraton vai vaarallinen, lääke vai huume, mieto vai ei, alkoholi vai kannabis, viihdettä vai todellisuutta, vaikuttaako vai ei, puolesta ja vastaan, laiton vai laillinen ja niin edelleen, keskustelu käy laidasta laitaan. Hyvä niin.

Itse olen runsaan kymmenen vuoden ajan perehtynyt kannabikseen, paneutunut sen vaikutuksiin niin tieteellisesti kuin kokemusperäisen ymmärryksen kautta, sukeltanut sen syövereihin käyttäjien ja läheisten kertomana ja selvittänyt kannabinolien vaikutuksia niin tutkimusten kuin kokemusperäisen tiedonkin kautta. Tiedän siitä aivan riittävästi. Kaikkein helpoin tapa on ottaa muutama tutkimus, ja perustaa käsityksensä kannabiksesta niihin. Asiasta tulee huomattavasti moniulotteisempi, kun kytkee mukaan todellisuuden ja kokemusperäisyyden. En nyt lähde kannabista ja sen vaikutuksia vielä tässä vaiheessa ruotimaan sen syvällisemmin, jatkan sitä sitten kun olemme ensin hieman yhdessä jumpanneet asian kanssa.

Aloitetaanpa kanssanne alusta, ihan lähtöviivalta ajatellen päihteitä, huumeita ja niiden vaikutuksia.
Listaan alle muutaman kysymyksen. Pyydän teitä pohtimaan niitä ja vastaamaan niihin omasta näkökulmastanne:

1. Miksi mielestänne laillisia päihteitä kokeillaan ja käytetään?
  2. Miksi mielestänne laittomia huumeita kokeillaan ja käytetään?
  3. Missä mielestänne menee viihdekäytön ja tapa- tai riippuvuuskäytön raja? Mikä erottaa ne toisistaan?
  4. Milloin henkilö mielestänne on riippuvainen päihteistä tai huumeista? Miten se ilmenee?

Kun vastauksia on kertynyt, niin sitten jatkan kannabiksesta. Odottelen siis jonkin aikaa, juttu jatkuu osaltani todennäköisimmin huomenna maanantaina.

Moro Late :slight_smile:

Meillä onkin samanlainen “huumetausta”. Olen opiskeluni vuoksi joutunut kahlaamaan jo useita vuosia läpi erinäisiä huumetutimuksia sekä seurannut hyvin läheltä nuorten sekä jo aikuisten ihmisten kannabiksen käyttöä.

Laillisia päihteitä tupakkaa ja alkoholia sekä lääkkeitä kokeillaan usein kotoa saatavan esimerkin, niitä jopa löydetään kotoa, mukaan sekä kaverien yllytyksestä. Joukossa tyhmyys tiivistyy. Mielikuva mainonta houkuttelee myös, se pitäisi kieltää. Kännissä ja kihloissa on kiva olla…

Laittomat aineet houkuttelevat nuoria kokeilemaan eksoottisuutensa vuoksi, kun se on kiellettyä sen tarvii olla jotain järisyttävää ja niinhän se onkin sitten… Haetaan jännitystä elämään. Ollaan “rohkeita”, eikä nynnyjä. Siihen porukkaan myös hyväksytään vaikka ei “normi” elämässä pärjäisi. Itsetunto kasvaa, joka myöhemmin tukoutuu lisää. Sitten rakastutaan, koska huumeet ensin antavat ne hyvät fiilikset niinkuin nimikin jo kertoo. Huume, nirvana…

Viihdekäyttöä on sekä laittomien että laillisten osalta se, kun silloin tällöin juhlistetaan jotain tai rentoudutaan tai bailataan. Tapakäyttöä on esim. minun punaviinin juonti. Juon sitä melkein joka ilta lasin tai pari ruuan kanssa ja juhlissa 4-5 lasia. Huumeita en ole kokeillut, niitä ei ollut minun nuoruudessa. Tapakäyttö voi luisua helposti riippuvuudeksi, joka on pakonomainen tarve saada kyseistä ainetta. Onneksi pystyn olemaan ilman, jos punkku on loppunut, mutta olen kyllä pettynyt. Sama tunne kun söisi makkaraa ilman sinappia tai kaalilaatikkoa ilman puolukkshilloa :wink:

Tällaisia ajatuksia… millaisia ajatuksia ne Late sinussa herättivät :laughing: Tunnistitko itsesi tuosta viimeisestä :laughing:

Tieto on peräisin 5-osaisesta sarjasta “huumetta aivoille” jossa on tutkittu rottien avulla (sekä tietenkin käyttäjien) uusimmat tiedot. Cannabiksen vaaroja liioitellaan todella pahasti. Tiedän kyllä et esim. masiksee se on todella huono vaihtoehto, etenkin jos kyse on hasiksesta joka voi sisältää mitä paskaa tahansa. Oon ite polttanu vuosia elämästä aamusta iltaan ja tiedän kyllä mitä se on. Silti mä voin polttaa tahtoessani vaikka useamman viikon pilveä jos mua huvittaa nykyää enkä jää koukkuun. Mä vaan KYLLÄSTYN koska se sit laiskistaa mua. En myöskään tahdo vetää päätäni enää sekasin.

Se on vain fakta et samat tyypit ketkä myy kaikkea muutakin (paria poikkeusta luk. ottamatta ja nämä poikkeukset vaarantavat työnsä ja koko elämänsä jos asiasta kertovat “julkisesti”, joten se cannabis kasvatetaan itse eikä myyntiin); itse oon hakenu samasta paikasta kukkaa mistä oon hakenut myös pirit, essot, heroiinit ja subut. Samoin monen monta kertaa ei ole pilveä ollut joten on tarjottu amfetamiinia tai subua, joillain ollut myös essoja, lääkkeitä ja heroiinia poistaa. Ite kokeilin just 16v täyttäneenä amfetamiinia koska ei ollut pilveä saatavilla (tosin tuolloin mun kokeilut oli satunnaisia ja olinkin yli vuoden käyttämättä mitään laittomia aineita). Ystävä oli 14 ja jäi koukkuun tuohon sekä myöhemmin huostaanotettiin ala-ikäisenä. Oli 28 vuotias mies kuka tätä meille myi.

Jos alkoholin, tupakan ja cannabiksen haitat tulisivat vasta nyt julki eikä näitä päihteitä olisi kaikkialla, niin ei alkoholia ja tupakkaa laillistettaisi. Cannabiksen laillistaminenkin johtui rahasta Jenkkien mennessä edelle viime vuosisadan alussa. Kaikista päihteistä on haittaa jos liikaa käyttää; jopa aivan tavallisista asioista kuten ruuasta, liikunnasta, seksistä yms. voi sairastua riippuvuuteen. Mun mielestä ei ole mitään merkitystä mikä riippuvuus on, jos se haittaa ihmisen elämää. Eikä mua paljoa kiinnosta onnitella ihmisiä ketkä tulevat kännissä ja pillereissä kertomaan kuinka ovat olleet 2kk:tta selvänä jostain muusta kamasta ja ovat olevinaan kuivilla kun vedetään ne lääkärin määräämät (annostus määräätään tietty itse) ja laillista alkoa päälle. Masennuslääkkeistä on lukuisia tutkimuksia jotka on pimitetty, IS:ssä oli joku vuos sit juttu jossa oli 10 tutkimusta salattu joissa kävi ilmi että eräs masennuslääke oli vaikuttanut huonommin kuin placebo (sokeri).

On myös erittäin yleistä että päihdetyöntekijälle tai muulle ammattilaiselle sanotaan että käytetään “vain pilveä”. Mulla nuo testit aikoinaan aiheuttivat sen, että pystyin vetämään vain piriä ja bubrea (joka ei silloin testeissä näkynyt), koska pilvi näkyy pidempään kuin 3pv. Jos mun itse pitäis valita et vetäiskö mun iskä alkoholia vai pilveä ni sais kyl kukkaa pössytellä! Kun mikä tahansa päihde on huono jos sitä käytetään liikaa. Kaikki päihteet eivät sovi kaikille jne. Mulla itselläni se masennuskierre alkoi mistäpä muustakaan kuin kuningas alkoholista! Nykyään katson erittäin tarkkaan juonko edes 2 iltasiideriä (joka mulle on jo paljon), koska olo on psyykkisesti aivan eri kuin jos on ollut juomatta lainkaan. Harva huomaa edes tällaisia asioita. Samoin jos vain on mahollista niin valvon mikäli en unta saa koska unilääkkeillä jatkuvasti nukuttuna REM-uni vähenee ja unen laatu on huonompaa. Tietenkin jos koulua on niin on pakko nukkua…

Se edellinen teksti oli hiukan liian kärjellistetty, mut miettikää itse että polttaako kovin moni pilveä ennenkuin on kokeiltu alkoholia ja tupakkaa? Tupakkaahan täytyy “opetella” polttamaan oikein ja sama asia on pilvessä; etenkin kun eteen tulee erilaisia bongeja, piippuja, älyjä yms. viritelmiä joista joutuu kaikkien nähden nolaamaan itsensä jos ei osaa polttaa. Mikäli ei osaa röökiä vetää ni takuu-varmasti tulee yskittyä myös pilven kanssa!

1. Niistä haetaan buustausta hauskuuteen. On hauskempaa juhlia kännissä kuin selvänä. Alkoholi rentouttaa ja vie estoja. Tupakka rauhoittaa ja on ajan kulutusta.

2.Niistä haetaan samaa buustausta, mutta erillaisilla vivahteilla. Voi halutessaan olla energinen tai rauhallinen. Toiset paikkaavat niillä heikkoja luonteen piirteitä. Ujosta tulee rohkea ym.

1. Alkon kanssa nuorella ihmisellä viihdekäyttönä käy kerran pari viikossa. Vastaava määrä kolmekymppisellä on mielestäni jo riippuvuutta. Ja tällä tarkoitan nimenomaan humalahakuista juomista. Kanabiksen viihdekäyttöä on mielestäni satunnainen polttelu muutaman kerran kuukaudessa. Muita huumeita ei voi turvallisesti viihdekäyttää.

2. Kun aine on mielessä vaikka sitä ei ottaisikaan. Kun miettii krapulan jälkeen jo seuraavaa viikonloppua tai seuraavaa jointtia. Se, että pystyy olemaan vielä ilman, ei tarkoita etteikö olisi jo riippuvainen. Fyysisesti ollaan tietysti riipuvaisia siinä vaiheessa kun ei enää haluta/pystytä olemaan ilman.

Säännöllinen päihteiden käyttö ei kuitenkaan koskaan ole kenellekkään hyvästä käytti sitten harvoin tai usein. Itse olen täysin absolutisti. En ole sitä mitenkään erityisesti päättänyt, vaan viimeinen päihde eli alko on jäänyt pois ihan itsestään. Kun on ollut ilman pari vuotta, ei buustausta juhliinkaan enää kaipaa. Yleensä otan vissyä tai alkoholitonta siideriä. Hassua on, että usein saan vihaisia kommentteja juomattomuudestani, siksi yritänkin pitää sen salassa. Onneksi suurin osa ystävistäni juhlii myös selvänä.