Kiitos vinkistä Valtio-mies!
Sovin perjantaina, että menen sinne päihdeklinikalle jo aamulla yhdeksältä, kun siellä voi ilman ajanvarausta sisääntulojärjestyksessä päästä ihan kahdenkeskiseen keskusteluun päihdetyöntekijän/hoitajan kanssa. Voisihan sitä vielä sen lisäksi tuohon startti-ryhmäänkin mennä jos siltä tuntuu.
Tosiaankin on hyvin yksilöllistä, se että kuinka tämän ongelman kanssa kannattaa edetä. Kun nyt jonkin verran olen tätä keskustelupalstaa ehtinyt seurata, niin monia erilaisia tapoja täälläkin keskustelijoilla on, eikä mitään yhtä kaikille sopivaa keinoa ole. Minulla on nyt tämän ongelman myöntämisen ja avun hakemisen jälkeen tullut niin suuri helpotus siitä ettei tarvitse tätä asiaa enää salailla, että yllättäen ei ole ollut vielä ainoatakaan hetkeä, jolloin tulisi mieleenkään juoda pisaraakaan.
Luottamus itseeni on näin alkuunsa niin suuri, että perjantaina kävin tapaamassa muutamaa hyvää ystävää tilanteessa, jossa he joivat viiniä. Saavuin paikalle limpparipulloni kanssa ja kerroin suoraan tästä tilanteestani. Ystäväni ovat alkoholia kohtuullisesti käyttäviä, enkä ole koskaan missään “ryyppyporukoissa” liikkunut. Olen käynyt esimerkiksi kavereiden kanssa viikonloppuisin baarissa, mutta siinä missä se heillä on jäänyt siihen yhteen iltaan, niin itse olen sitten jatkanut juomista seuraavana päivänä yksin tai joidenkin toisten kavereiden kanssa.
Olen nyt ainakin osittain antanut itselleni anteeksi sen, että olen ollut läheisiäni kohtaan epärehellinen salailemalla juomiseni todellista tilaa, kun se nyt vaan tämän riippuvuuden luonteeseen kuuluu. Jos nyt retkahtaisin juomaan, niin olisi valtavan suuri kynnys valehdella päin naamaa kenellekään läheiselle, niin siksi haluan lähipiirini nyt heti tietävän ongelmastani. Jos siis lipsahtaisi, niin todennäköisyys sille, että siitä lähtisi uusi putki päälle on pienempi, kun on läheisiä ihmisiä, joille en halua valehdella ja joille voin tästä asiasta puhua.
En siis aio kokonaan vältellä tilanteita, joissa alkoholia käytetään. En kuitenkaan mitenkään kuvittele, että voisin jatkossa viettää viikonloppuni baareissa vesilinjalla. Aivan varmasti tässä lähiviikkoina niitä juomishaluja alkaa taas ilmaantua ja silloin täytyy vältellä tilanteita, jossa alkoholia käytetään. Muutenkin pitää - tai siis oikeastaan saa - tässä kehitellä kaikenlaista uutta tekemistä, koska sitä onkin yllättävän paljon enemmän aikaa, kun ei tarvitse olla juomassa/krapulassa. Ainakin joku itselleni sopiva liikuntamuoto on tässä suunnitelmissa löytää. Nyt olen käynyt ihan alkuunsa vaan paljon ulkona kävelyillä.