Kymmenen vuoden kuluttua haluan henkilökohtaisen suhteeni päihteisiin olevan seuraaavanlainen:
- 1.Päihteet eivät merkitse minulle henkilökohtaisella tasolla mitään. En niitä käytä enkä ole edes kiinnostunut käyttämään.
- 2.En käytä päihteitä, mutta henkilökohtainen päihdeongelma on edelleen “vähän vaiheessa”. Se pysyy kurissa joko lääkkeillä, terapialla, hoidolla tms.
- 3. käytän edelleen päihteitä, samoin kuin nytkin
- 4.olen vähentänyt päihteidenkäyttöä
- 5.olen korvannut nykyisen päihteen jollain toisella aineella
- 6. olen lisännyt päihteidenkäyttöäni
0 voters
Kumma kyllä, omissa asioissaan usein saa just sitä mitä tilaa. Ja moni juttu jää saavuttamatta vain siksi ettei uskalla haluta just sitä -vaan halutaankin jotain joka on vähän sinnepäin, mutta ei ihan niin hyvä juttu -ajatuksena kait se, että ei pidä haluta kovin hyviä asioita, vähän huonompia saa helpommin.
Niinkuin nyt tämän päihdeongelmankin suhteen.
Useinhan asia jää siihen, että funtsitaan että jotain tarttis tehdä, kun nykytilanne ei kaikilta osiltaan niin kiva ole.
Toivotaan jotain epämääräistä kaikenkattavaa koko elämää helpottavaa valaistumista tai kaiken mahdollisen muuttumista, ajatusmaailman kääntymistä siten ettei todellisuus ainakaan tuntuisi pahalta, epäoikeudenmukaiselta tai yksinäiseltä. Ja sitten ahmitaan sitä mikä eniten lupaa, koristeellisimmin ja lämpimimmin sanakääntein tarjoaa lohdutusta päättämättömyyteen.
Vaikka yksinkertaisinta olisi ottaa edes jonkinlainen kiintopiste tulevaisuudessa, hahmottaa itselleen mitä se elämä tämän asian suhteen olisi, jos se just sitä itselle sopivaa olisi.
Ja kantsii muistaa sekin, että muiden asioiden suhteen voi menetellä ihan samoin, vaikkei ehkä ole realistista yhdellä kertaa miettiä ihan kaikkia juttuja… yksi kerrallaankin rassaa aivoja ihan tarpeeksi.
Ja ihan ensiksi kannattaa jättää omaan arvoonsa ne omaa uskoaan evankelioivat , jotka asettavat rajoituksia, selittävät että tätä ja tuota ei voi valita, ja tuo ei onnistu ja tuo johtaa väärään oppiin… eiköhän se siinä miettiessä selkiinny, mitä harmia ja mitä iloa mistäkin vaihtoehdosta on.
Ihan hyvä vois olla asettaa se kysymys itselleen vaikka siten, että millaiseksi haluan suhteeni päihteisiin kymmenen vuoden kuluttua? Siinä ajassa, jos tavoite on selvänä, on varmasti jo paljon saanut aikaan, laiskemmallakin päivävauhdilla.
Vaihtoehtojahan riittää, semmoisiakin, jotka eivät ole itsensä kanssa ristiriidassa, vaan ihan tämän maailman luonnonlakien mukaan mahdollisia.
Laitetaanpa taas mitäänmerkitsemätön äänestys, mikä kenestäkin sopivalta tuntuisi: