Kännit saa riittää

Nyt voisi olla hyvä aika ensimmäiselle postaukselle. Jonkin verran olen täällä lukenut vähentäjien ja lopettajien osioita ja meinasin jo viime viikolla krapuloissani kirjoitella. Päätin kuitenkin odottaa pään ja ajatusten selkiämistä ja nyt on reilu viikko tipatonta takana. Vähentäjiin päädyin sen takia, ettei absolutismi ole tavoitteena mutta selkeä muutos nykyiseen kuitenkin. Tämä siksi, että juomiseta seuraavat negatiiviset asiat ovat jo pitkään tuntuneet voittavan positiiviset.

Vähän taustaa aluksi eli olen 25-vuotias mies ja alkoholinkäyttö alkoi kunnolla 18-19-vuotiaana. Aluksi ryyppääminen oli “sitä normaalia” eli 1-4 viikonloppuna kuussa känni ja krapulat podettiin ilman sen suurempaa draamaa ja ilman tasoittavia. Pikkuhiljaa varsinkin viimeisen 2,5 vuoden aikana mukaan on tullut tissuttelu ja tasoittavat ja kaljaa mennyt keskimäärin 3 päivänä viikossa. Määrät eivät siinä mielessä ole suuria, että 2 kunnon känniä saman viikon aikana on harvinaista enkä ole oikeastaan ikinä harrastanut kahden tai useamman päivän ryyppyputkia. Kaveriporukasta myös löytyy paljon enemmän juovia mutta ainoa millä on väliä on oma tunne siitä, että hommaan on saatava radikaalia muutosta. “Normaalitkin” krapulat ovat viimeisen reilun vuoden aikana tuntuneet kokoajan raskaammilta ja raskaammillta nimenomaan henkisesti. Ei vain yksinkertaisesti enää jaksa joka tai vähintään joka toinen viikko keräillä itseään ensin fyysisesti ja sitten vielä vähän pitempään henkisesti. Ja kun oloista on selvitty niin viikon päästä sama uusiksi. Ei enää. Noista peruskänneistä ja krapuloista ehkä vielä selviäisikin järjissään mutta siihen vielä säännöllisin väliajoin tapahtuvat ylilyönnit niin mitta alkaa olla täynnä. Normaalisti siis juon pelkkiä mietoja ja kertamäärät kännipäivinä 8-14 annosta (tissuttelu-/tasoittelupäivinä 3-6) mutta aina, kun useamman kuukauden homma muka on pysynyt hanskassa, päätös siitä että viinaan ei kosketa unohtuu kummasti. Ja sitten kun se homma lähtee näpeistä niin se lähtee näpeistä ja seuraavana päivänä herätys on tiäs mistä lattialta oksentamasta. Sanomattakin selvää, että noista oloista vasta onkin itsensä keräilemistä. :blush: Muutaman kerran on myös selvitty pikkuruhjeilla sellaisista kännisekoiluista, että paljon pahemminkin olisi voinut käydä ja puhelinta ym. rekvisiittaa on saatu paskaksi vuosien varrella. Viimeisin ylilyönti on nyt puolentoista viikon takaa, ja vaikkei se onneksi ihan pahimmasta päästä ollut niin viimeinen niitti se ainakin oli. Ja nimenomaan se viimeinen sysäys päätökselle, joka on hautunut mielessä jo kauan.

Vähän venyi nuo tarinat mutta niihin tavoitteisiin ja päätöksiin:

1. Elokuu täysin alkoholitonta. Vähintään tämän olisin itselleni velkaa vaikka nykytahtia jatkaisinkin. Viimeisestä tipattomasta kuusta taitaa olla kolmisen vuotta ja kahden viikon täysin tipattomiakaan ei viimeisen vuoden ajalta löydy. Tähän asti olen siis jo tässä tavoitteessa pysynyt ja aion pysyä loppuun asti. Näin saan reilun stopin juomiseen ja näen millaisia ajatukset ovat siinä vaiheessa kun useampaan viikkoon ei ole koskenut pulloon. Muutamat synttäribileet olisi lähiviikkoina tiedossa ja ne ovat hyviä opettelupaikkoja kännittömään juhlimiseen.

2. Jos siltä tuntuu jatkan kokonaan juomattomuutta pitempäänkin mutta ainakin jossain vaiheessa syksyn aikana aion ottaa kohtuudella. Tavoitteena siis olisi, että satunnaisesti voi lähteä kavereiden kanssa baariin parille tai erinäisissä juhlissa ottaa muutaman. Känniin ja sitä kautta krapulaan juomiseen kuitenkim ehdoton ei. Ja siitä huolimatta, että joskus voi ottaa muutaman, täysin tipattomasta viikosta pitää tehdä ennemmin sääntö kuin poikkeus. Ei missään tapauksessa siis niin, että “muutaman voi ottaa, joten otanpa sen muutaman joka perjantai, lauantai ja sunnuntai”

Noniin olisikohan valmista tältä erää… Suurin syy miksi vähän pitemmän tarinan tähän kirjoitin on se, että onpahan nämä alun ajatukset ja tavoitteet kirjoitetussa muodossa jossain ylhäällä. Ja varmasti myös jatkossa pienempi kynnys kirjoitella tänne, kun avauspostaus on tehty.

Ajatuksia ja kommentteja tottakai otetaan vastaan!

Hyviä tavoitteita ja päätöksiä, joista voisin ottaa itsekin mallia. Olen niin ikään kyllästynyt siihen sikakännäilyyn ja tolkuttomiin humalatiloihin ja itsensä munaamiseen jne, ja suuri toiveeni olisikin oppia se kuuluisa sivistynyt siemailu.

Terve.

Miten onnistui tuo elokuun tipattomuus?
Olisi kiintoisaa kuulla. Kova tavoite kesäkautena ja synttäribileiden keskellä…

Moi,

Oli mukava lukea tekstiäsi, sillä itsekkin olen suunnilleen saman ikäinen mies samassa tilanteessa. Itse olen tällä kertaa miettinyt sitä, että jos lopettaa/vähentää tuota viikonloppuryyppäämistä niin mitä sen tilalla oikein pitäisi tehdä? Kotona istuminen kun ei oikein ole kuitenkaan vaihtoehto ja kavereita on mukava nähdä kuitenkin viikonloppuisin. Valitettavasti tämä kohtaaminen tapahtuu yleensä ryyppäämisen merkeissä.

Olen kokeillut kavereiden kanssa baarissa olemista selvinpäin, mutta rehellisesti sanottuna se vissyn litkiminen alkaa käymään helvetin tylsäksi. Sinänsä ei ole mitenkään mahdotonta olla selvinpäin. Hyviä ehdotuksia?

Tätä olen kokeillut joskus itsekin, ja olen kokenut mahdottomaksi olla selvänä baarissa. Vaikka ei viinaa tekisi juuri sillä hetkellä hirveästi mieli (kohdallani toki harvinaista), niin en jaksa humalaisia katsella ja kuunnella. Jollekin muulle tuokin voi tietysti toimia, mutta itse koen vastenmielisenä jo ajatuksenkin selvinpäin baareilusta.

Monet raitistumisyritykseni ovat päättyneet juuri siihen, että olen kokenut kaiken hyvin tylsänä ja arkisena, kun juominen on otettu päiväjärjestyksestä pois. Olen tullut siihen tulokseen, että täytyisi löytää harrastus, joka paikkaisi juomisen jättämää “tyhjiötä”, ja sitä kautta ehkä tutustuisi sitten ihmisiin, joiden kanssa voisi olla tekemisissä ilman alkoholia. Vanhojen kaverien kanssa omalla kohdallani viinaton yhdessäolo on hyvin hankalaa, koska se ei vaan ole kuulunut tapoihimme.

Täälläkin ollaan yritetty sitä selvinpäin olemista muiden juodessa. Ei tule onnistumaan, kyllä se viinan himo on liian suuri. Tässä ollaan nyt 3 kk yritetty vähentää ja kolme kertaa on lipsuttu, että sinäänsä voiton puolella ollaan. Itselläni ei oikein kavereita ole muuta kuin näitä ryyppykavereita, harrastuksen löysin joka on pitänyt itseäni aika hyvin selvillä vesillä johtuen kolmen päivän krapuloista. Ei tule pahemmin mieli ottaa edellisenä tai sitä edellisenä päivänä kun tietää krapulan.
Työ tai koulu on tosi hyvä pitämään kännin kaukana, tosin omalla kohdallani känni vei aikasemman duunipaikan ja koulukin melkein jäi kesken. Päätin nyt sitten olla selvin päin valmistumiseen asti elikkä ainakin seuraavat 4 kk. Jos mieli tekee niin sovittiin vaimon kanssa että ostan vaikka jotakin vähän kalliimpaa limua/alkoholittomia juomia. Tsemppiä sulle ja toivottavasti keksit jonkun korvikkeen ryyppäämisen tilalle. Ainakin nuo alkoholittomat juomat ovat mulla toimineet “korvikkeina”.

Kyl se viel onnistuu! Kun sen aika on, huomaa, ettei se oo ees vaikeeta. Voimia! :sunglasses: