Kannabis (pari dokumenttia)

No jos näkee asian niin, että pitää valita kahdesta huonosta vaihtoehdosta se omasta mielestään vähemmän huono vaihtoehto, niin senhän voi jokainen valita ihan oman mielen mukaan.

Itse olen taistellut alkoholin haittojen kanssa ja haluan olla raitis ilman mitään korvaavia päihteitä ja piste.

Poikani taistelua kannabiksen kanssa olen tässä vierestä seuraillut jonku tovin, eikä sen aiheuttamia lieveilmiöitä todellakaan kannata vähätellä, vaikka kuinka ajatus laajenisi korkeammalle tasolle jne. Kannabiksen käytössä negatiiviset ilmiöt ovat ehkä erilaiset, kuin alkoholilla, mutta eivät välttämättä elämänhallinnan kannalta yhtään sen paremmat.

Mielestäni on turhaa vertailla huumeita keskenään ja asettaa paremmuusjärjestykseen, koska ilman huumaavia aineita on joka tapauksessa se paras vaihtoehto elää.

Raittiina paras.

Huomasin tämän ketjun vasta nyt… Ajattelin tuoda esiin hieman omaa kokemusta aiheesta.

Minulla on täällä lopettajissa —> viewtopic.php?f=42&t=24264&hilit=viinapirun+teloitus oma ketju “viinapirun teloitus”. Ketju on aika pitkä, mutta kyseessä siis paha alkoholisti ja pilleriongelmainen.

Olen kyennyt lopettamaan alkoholin käytön, lääkkeet ja tupakan kannabiksen avulla.
Ketjusta voi halutessaan lukea elämästäni ja miten nämä riippuvuudet minuun vaikuttivat.
Olin kuolla useasti, mielisairaalaa, putkaa, katkoa jne…

Nyt polttelen aika runsaasti, käyn töissä, pyrin syömään terveellisesti, kuntoilen ja vietän mielestäni ihan mukavaa elämää. Parisuhdekkin kukoistaa :wink: (toinen osapuoli täys päihteetön ollut aina)
Mitään niistä haittavaikutuksista joita viinasta ja pillereistä minulle ilmeni ei ole aiheutunut kannabiksesta. Ja minun polttamiseni/vaporisoimiseni/syömiseni ei ole todellakaan mitään vähäistä.
Läheiseni ovat huomanneet valtavan muutoksen myös joten tämä ei oikein voi olla mitään kannabispsykoosiakaan :mrgreen:

Miten ihmeessä tämä on selitettävissä jos kannabis tuhoaa motivaation ja aiheuttaa lamaantumista niin paljon kuin mainostetaan? En minä ole lamaantunut jos heti herättyäni imasen 1-2grammaa hyvää sativaa. Duunista päästyä kans pienet ja iltaa kohden sit lääkinnällistä indicaa…

Haittoina olen havainnut liiallista toleranssien nousua (mikään ei meinaa toimia) ja lieviä muistiongelmia indica-painotteisissa lajikkeissa. Mutta joku dementia sanankäyttö tässä yhteydessä on kyllä minusta aika rajusti liioiteltua :slight_smile:

Ps. Jos joku ihmettelee, että olenko tosiaan töissäkin pilvessä? Niin kyllä olen välillä, tähän on myös hiljainen sopimus työnanatajan kanssa, joka itsekkin pajauttaa ahkerasti :mrgreen: Kummasti silti tulee duunit tehtyä vaikka eikös sitä pitäs vaan istua kotona sohvalla muumioituneena kalsarit jalassa ja bongi suussa?
Ei, ei!! Kyllä se on aika paljon ihan siittä omasta päänupista kiinni mitä elämältään ylipäätään haluaa.

Ei se siitä sun vastaisuudesta johdu. Se johtuu siitä, että sun postauksista huomaa ettet ole tutustunut, eikä sua edes kiinnosta tutustua aiheeseen objektiivisesti. Olet muodostanut “mielipiteesi” pääosin lakikirjaan sokeasti luottaen, vailla minkäänlaista kykyä itsenäiseen pohdintaan. Se käy ilmi mm. tästä:

Ja etteikö huumemyönteinen argumentti herätä mielipiteitä? Mitä nämä ihmisten kirjoitukset täällä sitten ovat, ellei mielipiteitä?? Huomaa kyllä, että sä kykenet suhtautumaan vakavasti ainoastaan niihin mielipiteisiin, jotka vastaavat sun subjektiivisia näkemyksiäsi. Tässähän näitä mielipiteitä ja kokemuksia on tullut, jotka puhuvat sun 95%:n porttiteoriaa puoltavaa näkemystäsi vastaan. Mutta ethän sä edes näe niitä mielipiteinä!

Mun mielestä ainoa porttiteoriaa tukeva asia on kannabiksen laittomuus. Koska joutuu lähtee laittomille teille sitä hankkiakseen, on tosiaankin olemassa riski törmätä myös vahvoihin aineisiin. Jos kannabis olisi laillista, ei tätä ongelmaa olisi.

Jos alkoholi olisi laitonta, toimisi se yhtä lailla muihin aineisiin johdattelijana. Tosin tässä kohtaa ei olisi vaaraa joutua tekemisiin “vaarallisempien aineiden” kanssa, sillä alkoholi itsessään jo on sitä vaarallisinta kastia.

Jos taas ajatellan porttiteoriaa siltä kannalta, että kerran huumaavien aineiden käytön aloitettuaan olisi portti aukaistu kaikkiin muihinkin - silleen, että kun aine X ei enää riitä, on saatava jotain muuta - niin silloin pitäisi kieltää kaikki alkoholista nikotiiniin ja kofeiiniin. Lääkärien kirjoittamista huumeista nyt puhumattakaan! Ja mehän kaikki aikuisina ihmisinä tiedämme kyllä, miten tehokkaasti kriminalisointi pyyhkii maan pinnalta pois koko päihteiden käytön… :unamused:

Yhdyn iinaan edestä ja takaa juurikin siinä, että koen myös nykyisellään kannabiksen suurimman haitan ihan vaan sen kriminalisoinnin. Vastoin yleisiä ennakkoluuloja asetan tuollaisen viattoman yrtin ihan samalle viivaalle kuningas alkoholin kanssa. Hollannissa sitä saa rajoitetuissa paikoissa pössytellä, muistaakseni Uruguaissa ja joissain jenkkien osavaltioissa myös laillistettiin, joten odotan mielenkiinnolla seurauksia.