Kannabis (pari dokumenttia)

Laitan tähän pari dokkaria kannabiksesta. Koen tämän itse tärkeäksi, koska pääsin pajauttelun avulla eroon pari vuotta jatkuneesta jatkuvasta ryypiskelystä ja elämänlaatu on parantunut huomattavasti verrattuna siihen mitä se oli holin kanssa läträtessä. Kovia huumeita en ole ikinä kokeillut enkä tule kokeilemaankaan.

The Union: The Business Behind Getting High (suomenkielinen txt)
vimeo.com/14693765

Dr. Sanjay Gupta: Weed
youtube.com/watch?v=tShnVEmdS2o
(tubesta löytyy myös puheenvuoroja herralta)

Myös TV2:lla pyörivä Docventuresin kolmas jakso käsitteli aihetta Hamppu:
areena.yle.fi/tv/docventures

Moi!

Mä en nyt oo varma mitä sä ajat takaa tällä kirjoituksella? Suositteletko sä alkoholin käytön vähentämistä laittoman huumeen voimin? Päihteen korvaamista toisella päihteellä? Mainittakoon vielä tuo laiton… Toisekseen nuo sun lähteet ei oikein vakuuta mua, Docventures…?

^ Huoh… Ottamatta kantaa aloittajan lähteisiin, niin tässä tulee jälleen mielestäni hyvin esille se kumma seikka, kuinka monet “pelkät” alkoholinkäyttäjät pitävät alkoholia jotenkin vähemmän haitallisena päihteenä sen vuoksi, että se on laillista :unamused: . Älkää käsittäkö väärin, en puolustele mitään huumeita, sillä ne kaikki aiheuttavat omat ongelmansa, ainakin pidemmässä käytössä, mutta niiden alkoholistien, jotka jotenkin nostavat itsensä narkomaanien/sekakäyttäjien yläpuolelle, olisi joskus oikeasti hyvä ottaa selvää, millainen hirvittävä liuotin se etanoli onkaan ja millaisia kaikkia äärimmäisen pahoja ongelmia se aiheuttaa ihmiselle, niin psyykkisesti, fyysisesti, kuin sosiaalisestikin :wink: . Sillä, että alkoholin juominen on maassamme laillista ja yleisesti hyväksyttyä, ei ole lopulta mitään ko. aineen haittoja vähentävää merkitystä.

En ole mikään kannabiksen puolestapuhuja, enkä missään tapauksessa kuvittele kyseisen kasvin olevan mikään tyystin haitaton, kaiken parantava ihmeyrtti. Itseasiassa kannabis ei sovi mulle pienissäkään määrin ja, kyllä, juon itse paljon mieluummin alkoholia, kuin poltan pilveä, siitä huolimatta, että tiedostan vallan mainiosti, mitä kaikkia ongelmia viinan kittaaminen mulle aiheuttaa :unamused: :frowning: . Joillekin kannabis toki sopii paljon paremmin ja nämä ihmiset saattavat oikeasti hyötyäkin sen käytöstä esim. masennuksen hoidossa, mutta näissäkin tapauksissa se hiisailu olisi tietenkin hyvä pitää hyvin maltillisena, eikä suinkaan jokapäiväisenä pössyttelynä. Alkoholilla ei tietääkseni ole mitään terveysvaikutuksia, ainakaan mitään mainitsemisen arvoisia.

Tuohon laittomuuteen/laillisuuteen vielä palatakseni; tietenkin laittomien aineiden kanssa törmää monesti niihin itse laittomuuden mukanaan tuomiin lieveilmiöihin, esim. joutuu usein asioimaan ns. epämääräisten tyyppien kanssa, voi tulla ongelmia virkavallan kanssa jne. Alkoholin hankkimisen eteen tarvitsee harvemmin ryhtyä laittomuuksiin, kunhan on täysi-ikäinen ja maksaa kiltisti juomansa. Silti alkoholin vaikutuksen alaisena monet ovat syyllistyneet rikoksiin, joita eivät kuunaan selvinpäin(tai esim. kannabiksen vaikutuksen alaisina) tekisi.

Päihteittä paras, koskien siis aivan kaikkia päihteitä IMO, mutta mikäli esim. aloittaja kokee voivansa paremmin hiisatessaan, kuin juopotellessaan, eikä pysty pysymään viinasta erossa ilman jotakin muuta substanssia, niin kannabiksen käyttö hänelle suotakoon. Aloittaja kertoi, ainakin mun käsittääkseni, ihan omasta kokemuksestaan, yllyttämättä ketään mihinkään. En mä itse ainakaan alkoa kannabikseen vaihtaisi tuon kirjoituksen tai minkään muunkaan perusteella :confused: .

Siis tottakai se päihdevapaa elämä on paras, mutta toin vaan oman näkökulmani asiaan yhtenä vaihtoehtona, enkä väitä että sopii kaikille. Ja niinkun sanoit, kaikilla päihtellä on huonot puolensa (itse en ole kannabista polttanut vielä pitkään ottaakseni tähän kantaa) Ja mitä tuohon laittomuuten tulee niin osaltaan juuri noissa linkkien dokumenteissa selitetään miksi kannabis on laitonta. Ja Suomessahan tästä asiasta päätettiin arvalla aikanaan.

Tässä vielä keskustelua aiheesta:
hamppu.net/forum/viewtopic.p … lkoholismi

laitan vielä tämän tänne jos kiinnostaa:
suviko.blogspot.fi/

Mikähän vika Venturesissa on “lähteenä”. Ventures sai muuten viime vuonna tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Tiedonvälittäjänä siis ihan uskottava. Dokkarin dissaaminen siksi koska se välitetään jotain tiettyä väylää pitkin on hieman yksisilmäistä eikä ehkä ihan loppuun asti ajateltua. Sisältöhän ei muutu miksikään sillä mitä väylää pitkin se välitetään. Eikä se ole kyseisen kaksikon omaa käsialaa. Kys dokkari on tehty jo 13- vuotta sitten ja tullut ilmoille aika monesta muustakin lähteestä ennen tätä.

Lainsäädännön ei pitäisi keskittyä suojaamaan yksilöä omalta itseltään. Kannabiksen käytön laittomuus on juuri sitä. Minulle kannabis ei ole koskaan sopinut ja mielestäni aika monet hc- pajauttelijat invalidisoivat toimintakykynsä kannabiksen käytöllään. Pitkään jatkunut tuhti kannabiksenkäyttö tekee ihmisestä hieman hitaan ja dementoituneen. Psykoosialtteille kannabis on yksi vaarallisimmista jne.

Mutta tämä tekopyhä kuohunta kannabiksen ympärillä. Hohhoijaa. Paljon pahempi ongelma ovat reseptilääkkeet joiden välittäjinä toimivat lääkärit, ja joiden vaarallisuutta ei näin ollen tavallinen luottavainen kansalainen ymmärrä. Mielenterveyteen liittyvät lääkkeet ovat yleensä kovien huumeiden johdannaisia. Kun käytät kovaa huumetta kadulta ostettuna, olet rikollinen. Samaan aikaan lääkäri voi MÄÄRÄTÄ sinut syömään kovaksi luokiteltua huumetta mielenterveyden nimissä.

Pakko laittaa taas tervettä järkeä kehiin:

youtube.com/watch?v=1LoSgdpHnUk

No mä suhtaudun huumausaineisiin melko ärhäkkäästi koska töissäni näen NIIN PALJON niiden aiheuttamia haittoja. Ja niistä käyttäjistä kenen kanssa mä oon jutellut noin 95% on sitä mieltä, että ‘porttiteoria’ pitää paikkansa. Käytetään ensin kannabista ja sitten yhtäkkiä sitä ei olekaan saatavilla ja päädytään ostamaan jotain voimakkaampaa mitä ikinä sillä hetkellä sitten onkaan saatavilla. You know. Etenkin nuoremmilla ihmisillä tämä toimii näin, kun se sosiaalinen paine on kovempi.

Enkä todellakaan pidä alkoholia sen parempana päihteenä kuin mitään muutakaan. Saatikka käyttäjiä. Mutta se nyt vaan on ainoa laillinen päihde ja musta tässä keskustelussa on ihan turha spekuloida miksi joku on laitonta. Jos se on laitonta niin se on. En mäkään lähde Saudi-Arabiaan ajelemaan autoa, vaikka se kielto kuulostaa aivan päättömältä ja Suomessa se on sallittua.

Ja jos korvaa riippuvuuden toisella, onko mitään tapahtunut? Jos sä Ville vähennät alkoholin käyttöä ja lisäät kannabiksen käyttöä, niin eikös se oo päihdeongelman kannalta plus miinus nolla?

Pakko vielä todeta että mä nyt en koe suhtautuvani huumeisiin tekopyhästi, jyrkästi kyllä. Tuohon lääkeasiaan en nyt puutu koska lääkärit hoitavat lääkkeillä sairauksia. Ainakin suurin osa, nämä yksityissektorin löysin rantein reseptejä kirjoittelevat tohtorit muodostavat ihan oman alalajinsa. Lääkkeen ja päihteen ero onkin sitten joskus hiuksenhieno.

Varmaankin juuri siksi kun luullakseni töissäsi näet vaan sen jäävuoren huipun, Tai sanotaanko pohjamudat suuremmasta kokonaisuudesta. Ne, joiden kanssa mä oon jutellut (satoja ihmisiä) yli 99% on sitä mieltä että porttiteoria ei pidä paikkaansa.

No, i don’t know. Kuinka monen hampunkasvattajan olet kuullut aloittaneen kasvattamaan unikkoja ja jatkojalostamaan siitä heroiinia kun kannabis jotenkin mystisesti “ei enää riitäkään”

Tämä on totta. Nuoremmassa polvessa on myös vähemmän kotipuutarhureita, tai tuttuja jotka kasvattaa. Ja kannabis joudutaan ostamaan hämäräperäisistä lähteistä, niiden myynnistä saaduilla varoilla rahoitetaan hämäräperäistä toimintaa, ja veroa maksetaan 0 senttiä, sillä touhu on laitonta.

Olet ihminen jonka toimia ohjaa lakikirja, jonkun toisen päättämä ja kirjoittama, eikä sisäinen käsitys moraalista ja siitä mikä on oikein ja mikä on väärin?

Harva kannabiksenpolttaja / laillistamisen kannattaja tänne on pilveäkään “tullut polttamaan”. Ollaan synnytty tänne. Ja se kannabis on jo täällä, joka hiton lähiössä, oli se laillista tai ei.

Lue muutama tutkimus ja katso pari dokumenttia. Tää loppulause veti jo sanattomaks. Opiskele aiheesta monen tahon tekemiä erilaisia tutkimuksia, ja tsekkaa tutkimuksen rahoittajien ja alullepanijoiden asemat ja motiivit. Tee johtopäätökset.

Kun polttelen niin pystyn toimimaan normaalisti eikä tule samanlaisia ylilyöntejä kun alkoholin kanssa tai morkkista. Mutta niinkun sanoin, en sano että sopii kaikille mutta itselläni on elämänlaatu parantunut.

No hmm… Omasta puolestani voin sanoa, että mun kohdallani porttiteoria piti paikkansa, kyllä, mutta se kaikki lähti aikoinaan alkoholista, joten :wink: … Jos ihminen on kovin päihtymyshakuinen ja herkästi addiktoituva, kuten minä, niin päihde, kuin päihde kelpaa siihen, että homma alkaa luisua yhä pahemmin käsistä, ja alkoholi on yksi päihde kaikkien muiden päihteiden joukossa. Onpa paljon niitäkin ihmisiä, jotka lopettavat tyystin muiden huumeiden käytön aikansa sitä harrastettuaan, mutta päätyvät sitten aivan puhtaasti alkoholin ongelmakäyttäjiksi.

Mä en edelleenkään tiedä Villen tilanteesta tarkalleen yhtään mitään, joten en ota siihen kantaa, mutta yleisesti olen sitä mieltä, että jotakin positiivista edistystä on tapahtunut silloin, jos henkilö X onnistuu vaihtamaan jonkin päihteen sellaiseen päihteeseen, josta hänelle itselleen, ja myös hänen ympäristölleen, koituu vähemmän haittaa. Esim. aina alkoholia nautittuaan henkilö X alkaa riehua silmittömästi, on väkivaltainen mahdollisesti vakavinkin seurauksin, sairastuu hengenvaaralliseen haimatulehdukseen jne. Jos tämä henkilö sitten vaihtaa alkoholin kannabikseen, jonka käyttö ei aiheuta hänellä vastaavia sosiaalisia, psyykkisiä ja fyysisiä haittoja, niin toki tälle henkilölle se pössyttely on silloin parempi vaihtoehto ja hänen elämänlaatunsa kohenee, vaikkei hän tyystin päihteettömään elämään kykenisikään. Päihteittä paras, kuten jo sanoinkin, mutta aina se ei vain onnistu niin helposti, joten silloin kannattaa yrittää minimoida niitä päihteiden käytön aiheuttamia haittoja ja riskejä.

Thelma,

tekopyhyydellä en viitannut sinuun vaan yleiseen kannabiskeskusteluun yhteiskunnassa.

Eikö tuo ole aika olennainen kysymys tässä keskustelussa viitaten aloittajan linkittämiin dokkareihin? Ja myös hänen elämänlaatua kohentaneeseen kokemukseensa päihteen vaihdosta laillisesta laittomaan.

Mielestäni käsityksesi reseptilääkkeiden (psyyken) määräämisestä todelliseen sairauksien hoitoon on naiivi. Sillä mihin tarkoitukseen yhtä ja samaa kemikaalia (eri muodoissa ja eri nimillä) käytetään ei muuta sen toimintamekanismeja ihmisessä yhtikäs mitenkään. Moni käyttää laittomia päihteitä lääkkeenomaisesti. Moni käyttää laillisia reseptilääkkeitä päihteenä. Laillisuus tai laittomuus ei liity siihen mitenkään.

Tähän mun piti vielä puuttua. Tuntemasi nuoret ihmiset lienevät sitten suurimmaksi osaksi niitä työssäsi kohtaamiasi päihdeongelmaisia, sillä mä olen siinä käsityksessä, että nuoriso, siis noin yleensä, on nykyään paljon päihdekielteisempää, kuin esim. mun nuoruudessani(olen reilu kolmekymppinen) ja porukka “painostaisi” enemmänkin siihen suuntaan, että päihteily, varsinkin ylenpalttinen sellainen, on ihan ääliöiden hommaa. Tietenkin nämä marginaaliryhmät, joissa vedetään kaikkea mahdollista ja niin, että tuntuu, ovat olemassa, mutta ne ovat aina olleet ja tulevat aina olemaan, eikä näihin ryhmiin kuuluminen ole edes mitenkään ikäsidonnaista. Mutta, joo, ainahan se nuoriso on kamalaa :laughing: . Näinkin on aina ollut, riippumatta siitä, mitä nuoriso teki tai jätti tekemättä :wink: .

Olen myös pistänyt merkille sellaisen asian, kun olen näitä juttuja Plinkin eri osioista lueskellut, että juuri niiden varttuneempien ihmisten kesken porukka kovastikin painostaisi toisia juomaan juuri sitä alkoholia, ja ihan aikuisten ihmisten on keksittävä ties mitä meriselityksiä sille, miksi eivät nyt ota esim. firman pikkujouluissa alkoholia, kun he eivät jostakin syystä voi vain sanoa, että eivät juo tällä kertaa ja piste :unamused: :astonished: . Varsin kypsältä toiminnalta vaikuttaa moinen salailu, valehtelu ym. pelleily :wink: . Luulisi aikuisella ihmisellä olevan pokkaa sanoa, että on lopettanut juomisen, ainakin toistaiseksi, kuinka pitkäksi ajaksi, se on sitten jokaisen oma asia, mutta ilmeisesti vähemmän noloa on vetää hirveät lärvit, kun työkaverit/kaverit/mies/vaimo “painostavat” siihen kännäämiseen niin pirusti :unamused: .

Eikö se yksi sivistynyt punkkulasi päivässä ole aina hyväksi sydämelle tjsp. Minä pelaan toki varman päälle ja tissuttelen aina melkein kokonaisen punaviinipullon aterian yhteydessä. :sunglasses: Myös olut sisältää B-vitamiinia, mutta sitä pitäisi vetää jotain 100 tölkkiä, jotta päivän tarve tulisi täyteen enkä edes minä jaksa niin paljoa kaljoitella. :confused:

Huhhuh, syntyipäs tiukka keskustelu… Vaikka keskustelu ei kyllä koskaan ole pahitteeksi. En nyt millään kykene vastaamaan kaikkiin noihin vasta-argumentteihin, mutta monet niistä olen kuullut ‘miljoonia’ kertoja. Enkä mä sitä sano, että kannabis olis kaiken pahan alku ja juuri. Luultavasti jos kaikki käyttäis kannabista alkoholin sijaan, maamme väkivaltatilastot lähtis jyrkkään laskuun. Mutta edelleenkin mä oon sitä mieltä että laittomuuksia kannattaa välttää mikäli haluaa pysyä poissa vaikeuksista. Työpaikoilla otetaan nykyisin huumeseuloja ja kannabispositiivinen seula voi pahimmillaan maksaa työpaikan. Kannabis vieläpä näkyy seuloissa pitkään käytön jälkeen. Ja tiedän, myös alkoholilla saa hankittua itselleen potkut.

Minä olen kaikesta huolimatta huumevastainen ja se perustuu osittain siihen näkökulmaan minkä olen työelämässä saanut, mutta osittain myös henkilökohtaiseen mielipiteeseeni. Sitä tässä keskustelussa ei voi muuttaa. Eikä varmaan voi muuttaa myöskään teidän mielipiteitänne.

Mutta se minua kummastuttaa että huumemyönteinen argumentti ei herätä mitään mielipiteitä, mutta huumevastainen argumentti puolestaan saa osakseen hirvittävän vastalauseiden ryöpyn?

No jaa, enpä usko, että sillä punkkulasillisella olisi mitään sellaisia terveysvaikutuksia, joita ei saisi hankittua itselleen muutoinkin, eli terveellisellä ruokavaliolla ja yleensä kaikinpuolin terveillä elämäntavoilla :confused: . Vaikka olenkin edelleen päihteitä käyttävä päihdeongelmainen, tai ehkäpä juuri siksi :wink: , niin mä uskon, että täysin päihteetön elämä on kuitenkin lopulta se paras vaihtoehto, niin psyykkisen, kuin fyysisenkin terveyden kannalta. Pystyisinpä joskus itsekin moisen elämäntavan saavuttamaan, mutta se taitaapi olla toteutumaton haave :frowning: . Sen verran syvällä mä tässä suossa olen, vaikken aivan mikään ojanpohjanarkki olekaan ja olen onnistunut iän myötä ryhdistäytymään niistä kaikkein pahimmista sekoiluistani ja vetämisistä. Ei tätä vain aina kestä selvinpäin :unamused: :frowning: .

Joo, mitä siihen punkkulasilliseen tulee, niin harvempi kai yhdestä lasillisesta pahemmin päihtyy, mutta mikäli alkoholisteista puhutaan, niin eipä se siihen yhteen lasiin taida kovin helposti jäädä :wink: .

BTW: KK, koskas sulla se korkki sulkeutuu? Eikös pian jo pitäisi olla sen aika :wink: ? Tsemppiä sitten vain kovasti katkoiluun, kunhan se tulee ajankohtaiseksi :slight_smile: .

Mä en ainakaan ole mielestäni tässä, tai missään muussakaan, keskustelussa puhunut mitenkään erityisesti huumeiden puolesta. Tiedän kyllä ihan omakohtaisesta kokemuksestani, kuinka ne voivat pilata ihmisen elämän. Lähinnä mä olen yrittänyt tuoda esiin sitä, että alkoholi on huume, siinä missä muutkin huumeet, ja vieläpä äärimmäisen vaarallinen huume, monella tapaa. Lisäksi olen punninnut eri huumausaineiden haittojen vakavuutta. Jollekin ihmiselle kun se alkoholi voi olla juuri se kaiken pahan alku ja juuri, mutta esim. kannabis ei aiheuta samaiselle henkilölle läheskään niin vakavia haittoja.

No joo, en mä nyt sua yksistään tarkottanutkaan. Mutta huomasit varmaan itsekin mikä keskustelu syntyi yhdestä huumevastaisesta kommentista. Vaan väliäkö tuolla, hyvä se on että asioista keskustellaan :slight_smile:

En ole asiaan hirveästi perehtynyt mutta tuohon dementiaan en kyllä usko. Äkkiseltään etsiessä löytyi tällaista:
i.imgur.com/PMc5e5j.jpg

kannabisuutiset.com/2012/03/06/k … enemiseen/

en.wikipedia.org/wiki/Long-term_ … f_cannabis

^
Ville,

toi olikin vain oma kokemus. Ei mikään asiantuntijalausunto. :wink: Minä löysin jopa tällaisen väitteen kannabiksen ja dementian yhteydestä:

dailymail.co.uk/health/artic … racks.html

Mut kyllä mä olen törmänyt kannabiksen hc- käyttäjiin jotka käyvät “hieman” hitaalla, muisti on haperoitunut, puhe on haperoitunut, silmät tuijottaa haperosti tyhjyyteen… Siksi nämä väitteet kannabiksen henkisiä kykyjä edesauttavista ja ylläpitävistä ominaisuuksista vähän hymyilyttää. :smiley:

youtube.com/watch?v=6uL7zjRsO1w

Mutta silti minusta ainakin omaan käyttöön tarkoitettu kotikasvatus pitäisi laillistaa.

Fernetin viestin innoittamana lisään nyt omaan, ekalla sivulla olevaan bläjäykseeni jotain.

Eli joo, jos oikeasti puhutaan raskaasta ja pitkään jatkuneesta kannabiksenkäytöstä olen myös nähnyt tapauksia jotka ei niin mieltäimartelevia ole nähdä. Motivaation katoamista, ne unelmat joita henkilöllä oli, ja tavoitteet, ne unohtuvat ja silmät tomaatteina boxereissa aamusta iltaan imetään bongia. Henkilökohtainen hygienia unohtuu välillä jne. Saatetaan puhua lähes ainoastaan esimerkiksi chakroista, korkeammasta tietoisuudesta ja universaalista yhteydestä ja kosmisista kokonaisuuksista ynnämuista, samalla kun teepussi on ollut hautumassa teemukissa reilun vuorokauden verran kun “pääsi unohtumaan”

Mutta olen yksilönvapauden puolestapuhuja loppuun asti.

Mun puolesta se on ihan sama, jos pöydällä on vesilasi, jointti, kossupullo, kärpässieni ja syanidikapseli tai ihan mitä vaan, jos henkilö siitä haluaa jotain ottaa, muille haittoja aiheuttamatta, ottakoon.

Joo toi ajatus “toimintakyvyn paranemisesta” kannabiksen käytön myötä… hmmmm. :unamused: :mrgreen:

Yks edesmennyt kovien päihteiden käyttäjä joka oli usein hoidossa psykoosien vuoksi sanoi kannabiksen olevan varma tie psykoosiin. Hän oli sitä mieltä ettei mikään muu päihde altista niin herkästi psykoottisuudelle kuin kannabis. Oli sentään takana vuosien opiaattien käyttöä, sieniä, reseptilääkkeitä ja ties mitä.

Mutta silti yksilönvapauden puolesta minäkin. Lainsäädännön ei pitäisi suojella ihmistä omalta itseltään.